Permalänk
Medlem

Mac mini vs PC

Hej, Mac Minis prisvärdhet har ifrågasatts ordentligt och många säger att det är att kasta pengar i sjön och att man kan få en PC i mer eller mindre samma format för hälften av pengarna. Jag har velat fram och tillbaka mellan PC och Mac men bestämde mig slutligen för Mac. Jag hade svårt att få ner kostnaden för en PC till den grad att jag kände mig redo att överge OS X. Så här kommer en utmaning:

Bygg en liten dator som har:

HDMI 2.0
Intel i7 8700
4 usb-c
AC wi-fi
8 GB 2666 MHz
128 GB ssd m.2
Chassi av hyfsad kvalitet
Operativsystem

Så mycket billigare än 13745:- som möjligt.

Permalänk
Inaktiv

Vem monterar ihop en sådan dator med endast 120GB ssd?
4st usb c använder du detta? Ram bör också upp till 16GB på den processoen. Det känns som ett väldigt konstigt bygge du vill ha.

Kolla vad en sådan vettig imac kostar, jämför sedan priset på andra maskiner. Du får nog att Apple kostar som övre konsumentmodeller.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av littlemac:

Intel i7 8500

Menar du i5‑8500?

Citat:

128 GB ssd m.2

Här bör det stå PCIe, inte (bara) M.2, om du vill framhålla likvärdighet med Mac Mini. M.2 är bara en fysisk formfaktor och säger ingenting om prestanda: Det finns såväl SATA- som PCIe-SSD:er i M.2-format.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Menar du i5‑8500?

Här bör det stå PCIe, inte (bara) M.2, om du vill framhålla likvärdighet med Mac Mini. M.2 är bara en fysisk formfaktor och säger ingenting om prestanda: Det finns såväl SATA- som PCIe-SSD:er i M.2-format.

NVMe inte PCI-e ?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Svensktiger:

NVMe inte PCI-e ?

Det där får du utveckla.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vem monterar ihop en sådan dator med endast 120GB ssd?

Varför skulle man behöva mer utrymme om man bara använder datorn till vardagligt jobb?

Skrivet av anon159643:

4st usb c använder du detta? Ram bör också upp till 16GB på den processoen. Det känns som ett väldigt konstigt bygge du vill ha.

Varför mer ram??? Han har inte sagt vad han använder datorn till, det är stor sannolikhet att han inte kommer behöva mer än 8. Du kanske behöver 16, 32 eller 64. Men med stor sannolikhet behöver man bara 8 om man vill ha denna dator. Det känns inte alls konstigt

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det där får du utveckla.

PCI-e är ju vad du kopplar din NVMe eller m.2 SATA disk mot.

Permalänk
Medlem

128GB SSD är väldigt lite i dagens läge. En massa USB-C-portar är helt ointressant för en vanlig PC-användare, på Mac används det till en massa sladdriga dongles för sånt som redan finns inbyggt på en PC.

Men en NUC I7-8559U är väl en bra start. Då har den Iris Plus Graphics 655 som är klart bättre än UHD Graphics 630 i din 14 000 kr-Mac Mini. UHD 630 ska väl inte ens ha stöd för HDMI 2.0 så hur funkar det ens? Med en inbyggd konverter från DP?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Tanken är att uppgradera till 32gb själv. Har redan 1tb extern ssd så behöver inte mer än 128gb. Datorn ska vara en allt i allo, dock ej spel. Jag tänker att usb-c/tb3 ger mig möjlighet att i framtiden köra eGPU och bygga ut lagringsmöjligheter över tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Länkar ett paket med en dator i liknande storlek, som till och med matchar den dyrare Mac Mini för 18 000kr med 16GB ram och 250GB SSD. Detta till priset 8300kr! Finns ingen anledning att köra på mindre SSD eller RAM då det blir typ lika dyrt. Konstigt att Mac:en ens kommer med så dålig spec.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3625206

Enda "nackdelen" är att den inte har USB-C portar. (Behöver du verkligen USB-C?) Istället har den USB 3.1 med A-kontakt vilket ändå är vanligare. Samt att den har displayport istället för HDMI 2.0. (Klarar av samma upplösning som Mac Mini.)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Svensktiger:

PCI-e är ju vad du kopplar din NVMe eller m.2 SATA disk mot.

Jag förstår inte vad du menar, åtminstone inte i relation till det inlägg du ursprungligen citerade. En "PCIe-SSD" är entydigt en SSD som inte kör SATA, utan "ren" PCIe (vilket nu för tiden också medför NVMe).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Länkar ett paket med en dator i liknande storlek, som till och med matchar den dyrare Mac Mini för 18 000kr med 16GB ram och 250GB SSD. Detta till priset 8300kr! Finns ingen anledning att köra på mindre SSD eller RAM då det blir typ lika dyrt. Konstigt att Mac:en ens kommer med så dålig spec.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3625206

Enda "nackdelen" är att den inte har USB-C portar. (Behöver du verkligen USB-C?) Istället har den USB 3.1 med A-kontakt vilket ändå är vanligare. Samt att den har displayport istället för HDMI 2.0. (Klarar av samma upplösning som Mac Mini.)

Oj, det var billigt operativ, jag har räknat på 1000:- för det. Det viktiga är att maskinen klarar 4K ut. Eftersom jag har externa ssd så är usb-c bra men usb 3.1 fungerar lika bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Här bör det stå PCIe, inte (bara) M.2, om du vill framhålla likvärdighet med Mac Mini. M.2 är bara en fysisk formfaktor och säger ingenting om prestanda: Det finns såväl SATA- som PCIe-SSD:er i M.2-format.

Om en tillverkare gör dåliga komponentval och man tycker priset är högt, ska man då jämföra priset på en produkt med sunda komponentval eller välja samma osunda? Jag är en förespråkare av Nmve ssd, jag köper typ inget annat. Men man får dra gränsen någonstans kring vad för dator man ska köpa dem till och vilken storlek.

Problemet med imac är en skev balans, det man bör göra är att jämföra emot en likvärdig dator för att utföra ens arbete. Skulle det då visa sig att macOs är mer lättdrivet än windows och man kan utföra allt man vill direkt i macOs, ja då behöver macen inte ens ha lika bra cpu i jämförelsen.

Skrivet av Waup:

Varför skulle man behöva mer utrymme om man bara använder datorn till vardagligt jobb?

Håller med år 1998. Jag hade visserligen mer lagringsutrymme då, men den stora skaran klarade sig med 120GB 1998.
Nu idag så är inte mindre systemdiskar på 120GB är inte ens värd ens tid att arbeta med denna. En riktig bra och pålitlig 250 GB ssd kostar runt 700kr: https://www.komplett.se/product/975804/datorutrustning/lagrin...
vill man ha kompakt när till några tior: https://www.komplett.se/product/975801/datorutrustning/lagrin...
Nmve köper man ej till en sådan dator som tråden handlar om, det finns diskussioner om man ska ha det i speldatorer för nästan 30 000kr, där alla ej är överens. Men att rekommendera Nmve till en sådan här dator är milt sagt extremt.

Skrivet av Waup:

Varför mer ram??? Han har inte sagt vad han använder datorn till, det är stor sannolikhet att han inte kommer behöva mer än 8. Du kanske behöver 16, 32 eller 64. Men med stor sannolikhet behöver man bara 8 om man vill ha denna dator. Det känns inte alls konstigt

Man kan göra en jämförelse där man sätter upp sina egna kriterier och slutresultatet blir att endast en Amiga 500 uppfyller ens krav idag. Men om man ej gör något vid datorn att tala på, varför då skaffa en sådan bra cpu? Välj istället en i3a och få en bättre balans.
Hårdvaran som är vald i datorn är balanserat som nästan ingen skulle göra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hårdvaran som är vald i datorn är balanserat som nästan ingen skulle göra själv.

Bortse från balansen, extern ssd på 1tb finns så 128 räcker gott till OS och maskinen ska uppgraderas med 32gb ram ”because of course”. Tanken är att datorn ska fungera som arbetsmaskin utan avancerad användning g i ca 6 år. Har i dagsläget en mini från 2012 som stått på 24/7 i snart 7 år men har bestämt mig att uppgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Är det tanken att du ska köra macOS på PCn? Kika isåfall på https://www.tonymacx86.com/buyersguide/building-a-customac-ha... så att komponenterna fungerar någorlunda out of the box. Kör dual-boot själv och funkar väldigt bra. Datorn i fråga i signaturen (Star Wars)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Är det tanken att du ska köra macOS på PCn? Kika isåfall på https://www.tonymacx86.com/buyersguide/building-a-customac-ha... så att komponenterna fungerar någorlunda out of the box. Kör dual-boot själv och funkar väldigt bra. Datorn i fråga i signaturen (Star Wars)

Helst OS X ja. Att köra Hackentosh har slagit mig men börjar närma mig 40 och har inte längre tid pga barn och arbete och heller inte intresse att bygga och mecka med sådant. Det ska helst fungera out of the box.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av littlemac:

Bortse från balansen, extern ssd på 1tb finns så 128 räcker gott till OS och maskinen ska uppgraderas med 32gb ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kollat på hur svårt ram är att uppgradera på denna mac mini?
https://www.youtube.com/watch?v=0sCRbbouT90&t=733s

Bortsett från detta så om du har en extern ssd så blir datorn redan klumpigare och mindre pålitlig.. (jag har mängder av usb ssd)

Min poäng är se på totalkostnaden av datorn och sedan jämför vilken som är bäst för ditt arbete, som jag tidigare skrev behöver inte ens cpun vara densamma. Utan se rent praktisk vid din användning. Jag har fått uppfattningen att macOS är mer lättdrivet, så det blir att Apple datorer rent hårdvarumässigt tjänar på detta.

Skrivet av anon193054:

Är det tanken att du ska köra macOS på PCn? Kika isåfall på https://www.tonymacx86.com/buyersguide/building-a-customac-ha... så att komponenterna fungerar någorlunda out of the box. Kör dual-boot själv och funkar väldigt bra. Datorn i fråga i signaturen (Star Wars)

Bra förslag om ens tid är gratis... För väldigt många en färdigbyggd mac kostar lite mer, men oj så mycket mindre problem. Hackintosh har dock 2 bra område, folk som vill testa lite macOS, köra något program där, eller vill syssla med lite mer exotiska saker. För vanliga folk som ska använda macOs hela tiden, köp en Apple dator direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Håller med år 1998. Jag hade visserligen mer lagringsutrymme då, men den stora skaran klarade sig med 120GB 1998.
Nu idag så är inte mindre systemdiskar på 120Gb är inte ens värd ens tid att arbeta med denna. En riktig bra och pålitlig 250 GB ssd kostar runt 700kr: https://www.komplett.se/product/975804/datorutrustning/lagrin...

Nej, det är väldigt få 2018 och kommer använda upp en 120gb ssd om man inte lagrar alla sina filmer, bilder, spel etc på den disken. Men med arbete är ytterst få som bränner upp allt utrymme. Man måste skriva riktigt många excel dokument för att fylla igen 100gb utrymme.
Sen så att någon råkar arbeta i photoshop med 4k bilder och pillar i unity3d är väldigt sällsynt, vilket man kanske redan har tänkt på om man funderar på en Mac mini, men men

Skrivet av anon159643:

Man kan göra en jämförelse där man sätter upp sina egna kriterier och slutresultatet blir att endast en Amiga 500 uppfyller ens krav idag. Men om man ej gör något vid datorn att tala på, varför då skaffa en sådan bra cpu? Välj istället en i3a och få en bättre balans.
Hårdvaran som är vald i datorn är balanserat som nästan ingen skulle göra själv.

Ja då är det väl smartare att rekommendera en i3a skulle jag påstå, problem solved

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

Jo det är avancerat men har byggt 10-talet PC så jag är inte nybörjare, dock långt ifrån expert men att uppgradera minin kommer inte vara några problem.

Hade det varit billigare än 2200 kr att uppgradera ssd:n till 256 via Apple så hade jag självklart valt en större. Kan bara inte försvara det höga priset så det fick bli 128. CPU:n är något jag inte kan bygga ut då därför valde jag i7an (uppgraderingen var helt enkelt prisvärdare än uppgradering av ram eller ssd).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Nej, det är väldigt få 2018 och kommer använda upp en 120gb ssd om man inte lagrar alla sina filmer, bilder, spel etc på den disken. Men med arbete är ytterst få som bränner upp allt utrymme. Man måste skriva riktigt många excel dokument för att fylla igen 100gb utrymme.
Sen så att någon råkar arbeta i photoshop med 4k bilder och pillar i unity3d är väldigt sällsynt, vilket man kanske redan har tänkt på om man funderar på en Mac mini, men men

Ja då är det väl smartare att rekommendera en i3a skulle jag påstå, problem solved

Jag tänker att i7 är betydligt framtidssäkrare än i3an som jag är rädd kommer kännas slö om ett par år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11971568/

Denna har HDMI 2.0 ut, bättre grafikkrets, NVMe SSD (dock 256GB), 8 GB RAM och även en Thunderbolt 3/DisplayPort/USB-C 3.1 Gen2.

Har ej inkluderat OS men även om man köper ett dyrt retail-kit med Windows 10 Pro blir det mycket billigare än en Mac Mini. Dock kan man köpa lagligt för under hundringen på internet.

Prisjakt-datorn var billig för det är fantasipriser på sånt som inte finns i lager.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Har du kollat på hur svårt ram är att uppgradera på denna mac mini?
https://www.youtube.com/watch?v=0sCRbbouT90&t=733s

Bortsett från detta så om du har en extern ssd så blir datorn redan klumpigare och mindre pålitlig.. (jag har mängder av usb ssd)

Min poäng är se på totalkostnaden av datorn och sedan jämför vilken som är bäst för ditt arbete, som jag tidigare skrev behöver inte ens cpun vara densamma. Utan se rent praktisk vid din användning. Jag har fått uppfattningen att macOS är mer lättdrivet, så det blir att Apple datorer rent hårdvarumässigt tjänar på detta.

Bra förslag om ens tid är gratis... För väldigt många en färdigbyggd mac kostar lite mer, men oj så mycket mindre problem. Hackintosh har dock 2 bra område, folk som vill testa lite macOS, köra något program där, eller vill syssla med lite mer exotiska saker. För vanliga folk som ska använda macOs hela tiden, köp en Apple dator direkt.

Absolut. Att överge ett OS för ett annat är dock rätt tidskrävande också om du ska utföra jobb på datorn. Jag själv jobbar som AD så det är därför macOS sitter i ryggmärgen. Men jag håller med om att det tar tid i början att få ordning på en Hackintosh, men om du köper rätt hårdvara från början och inte installerar massa uppdateringar utan att blinka så är det en rätt smärtfri upplevelse idag. Med det sagt är det inte för alla. Om du inte vet vad du gör och inte är beredd på att misslyckas några gånger så är det bättre att köpa en mac, men då kostar det mer. Välj

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Jag tänker att i7 är betydligt framtidssäkrare än i3an som jag är rädd kommer kännas slö om ett par år.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, jag tycker inte du ska ha en i3a. Men det var i kontext av diskussionen.
Sen så är ju mac mini passande om man sitta kvar på macOS utan massor med strul, personligen sitter jag alltid o jobbar på min mac för jag är mer produktiv på min mac av någon oförklarlig anledning hehe..

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11971568/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11971568/

Denna har HDMI 2.0 ut, bättre grafikkrets, NVMe SSD (dock 256GB), 8 GB RAM och även en Thunderbolt 3/DisplayPort/USB-C 3.1 Gen2.

Har ej inkluderat OS men även om man köper ett dyrt retail-kit med Windows 10 Pro blir det mycket billigare än en Mac Mini. Dock kan man köpa lagligt för under hundringen på internet.

Prisjakt-datorn var billig för det är fantasipriser på sånt som inte finns i lager.

Jag har faktiskt kikat på Intel NUC men många klagar på att dem lever om väldigt mycket även vid mindre belastning. Helt klart prisvärt dock!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Prisjakt-datorn var billig för det är fantasipriser på sånt som inte finns i lager.

Fantasipriser? Finns för ca. 8400kr totalt med allt i lager just nu. 8600 om du vill beställa från bara 3 sidor.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är synd att Apple inte väljer att ha någon "riktig" basmodell.
Mac Mini har sedan lanseringen 2005 alltid funnits från 499$ Nu ligger "Basmodellen" istället på 999$
Synd!

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Hej, Mac Minis prisvärdhet har ifrågasatts ordentligt och många säger att det är att kasta pengar i sjön och att man kan få en PC i mer eller mindre samma format för hälften av pengarna. Jag har velat fram och tillbaka mellan PC och Mac men bestämde mig slutligen för Mac. Jag hade svårt att få ner kostnaden för en PC till den grad att jag kände mig redo att överge OS X. Så här kommer en utmaning:

Bygg en liten dator som har:

HDMI 2.0
Intel i7 8500
4 usb-c
AC wi-fi
8 GB 2666 MHz
128 GB ssd m.2
Chassi av hyfsad kvalitet
Operativsystem

Så mycket billigare än 13745:- som möjligt.

Om du nu ska jämföra så är det ju inte 4st USB-C den har utan 4st Thunderbolt 3 portar, enorm skillnad.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

4 Thunderbolt 3 portar är dyrt och svårt att slå. Det sämsta med nya Mac mini är att den kom för sent. Många som ville ha en hade gett upp hoppet för länge sedan och har och köpt en liten PC istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Merlinen:

Om du nu ska jämföra så är det ju inte 4st USB-C den har utan 4st Thunderbolt 3 portar, enorm skillnad.

Vilket är ännu mer extremt. Thunderbolt är superbra, går att använda till hur mycket som helst. Andelen av de användarna här på forumet som har en dator för 30 000kr och behöver 4st Thunderbolt är i princip försumbar. Då bör man knappast lägga högre krav på datorer för under 10 000kr.

Det är just det jag stör mig på med vissa prisjämförelser. Man kollar på en produkt, säg ett hus man och frågar är denna prisvärd? Då måste använda vissa upp hus som är minst likabra på precis allt, detta allt gäller är även saker som man inte på något sätt tänker använda. I ditt fall med Thunderbolt, säg att man hittar en hus med 4 stycken toaletter och badrum, skitgrymt. Men behöver man ha detta?

Så jag förespråkar att inte hänga upp på exakt samma hårdvara, utan rent praktisk vad kostar en likvärdig dator för ens behov?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

4 Thunderbolt 3 portar är dyrt och svårt att slå. Det sämsta med nya Mac mini är att den kom för sent. Många som ville ha en hade gett upp hoppet för länge sedan och har och köpt en liten PC istället.

Ja hade det inte kommit en ny nu hade jag switchat till PC. Helt sjukt att man väntade så länge med en ”uppdatering”.

Skickades från m.sweclockers.com