Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Jag har faktiskt kikat på Intel NUC men många klagar på att dem lever om väldigt mycket även vid mindre belastning. Helt klart prisvärt dock!

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt https://www.notebookcheck.net/Intel-NUC-Kit-NUC8i7BEH-i7-8559... verkar det inte vara några större problem med ljudet.

Den lever om mindre än vad en Apple MacBook Pro 13 2018 med samma processor gör.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vilket är ännu mer extremt. Thunderbolt är superbra, går att använda till hur mycket som helst. Andelen av de användarna här på forumet som har en dator för 30 000kr och behöver 4st Thunderbolt är i princip försumbar. Då bör man knappast lägga högre krav på datorer för under 10 000kr.

Det är just det jag stör mig på med vissa prisjämförelser. Man kollar på en produkt, säg ett hus man och frågar är denna prisvärd? Då måste använda vissa upp hus som är minst likabra på precis allt, detta allt gäller är även saker som man inte på något sätt tänker använda. I ditt fall med Thunderbolt, säg att man hittar en hus med 4 stycken toaletter och badrum, skitgrymt. Men behöver man ha detta?

Så jag förespråkar att inte hänga upp på exakt samma hårdvara, utan rent praktisk vad kostar en likvärdig dator för ens behov?

Jag tror ingen förnuftig människa skulle påstå att Mac minin är prisvärd, det är den naturligtvis inte. Frågan för mig är hur mycket mer är jag villig att betala för att köra OS X ist för win.

Thunderbolt 3 är inte med i jämförelsen utan endast usb-c.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Enligt https://www.notebookcheck.net/Intel-NUC-Kit-NUC8i7BEH-i7-8559... verkar det inte vara några större problem med ljudet.

Den lever om mindre än vad en Apple MacBook Pro 13 2018 med samma processor gör.

Den modellen kanske inte har det problemet. Landar på ca 8k med ram, ssd och OS. Inte helt dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@littlemac: Skulle säga att oavsett om priset blir hälften med Windows eller inte så kan det vara svårt att motivera om du som användare tycker det är ett sämre operativsystem. Ska du bara köra Plex, Netflix och annat så duger i princip vad som helst men ska man arbeta och hålla på så kommer ergonomin betyda en hel del också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Den modellen kanske inte har det problemet. Landar på ca 8k med ram, ssd och OS. Inte helt dumt.

Jo jag vet att äldre NUC i7 har haft problem med fläktljudet men verkar inte vara ett problem längre.

Angående diskussionen om Thunderbolt 3 så har ju NUCen det också.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Hej, Mac Minis prisvärdhet har ifrågasatts ordentligt och många säger att det är att kasta pengar i sjön och att man kan få en PC i mer eller mindre samma format för hälften av pengarna. Jag har velat fram och tillbaka mellan PC och Mac men bestämde mig slutligen för Mac. Jag hade svårt att få ner kostnaden för en PC till den grad att jag kände mig redo att överge OS X.

Om SSD:n går sönder efter tre år eller om övrig hårdvara går sönder efter tre år och du saknar AppleCare+ så kommer det högst sannolikt kosta nästan lika mycket som en ny Mac mini att få eventuellt fel åtgärdat. Delvist eftersom Apple kräver att RAM och CPU returneras med systemkortet. T2 chippet håller dessutom också effektivt 3:e-parts reparatörer borta. Det problemet kommer du INTE ha med en PC.

Edit: Angåend din utmaning, HP Deskpro 400 G4 verkar ha uppfylla dina kriterier och kostar 7.790kr inkl. moms.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

@Dr.Mabuse: I stort sett alla delar kan bytas i nya MacMini även av en "lekman".
Den enda delen som är svår att få tag i (tror jag) är logikkortet som nog inte säljs av speciellt många återförsäljare.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om SSD:n går sönder efter tre år eller om övrig hårdvara går sönder efter tre år och du saknar AppleCare+ så kommer det högst sannolikt kosta nästan lika mycket som en ny Mac mini att få eventuellt fel åtgärdat. Delvist eftersom Apple kräver att RAM och CPU returneras med systemkortet. T2 chippet håller dessutom också effektivt 3:e-parts reparatörer borta. Det problemet kommer du INTE ha med en PC.

Helt klart relevant i diskussionen. Tänker dock att grejorna håller då jag aldrig haft problem *tar i trä*.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om SSD:n går sönder efter tre år eller om övrig hårdvara går sönder efter tre år och du saknar AppleCare+ så kommer det högst sannolikt kosta nästan lika mycket som en ny Mac mini att få eventuellt fel åtgärdat. Delvist eftersom Apple kräver att RAM och CPU returneras med systemkortet. T2 chippet håller dessutom också effektivt 3:e-parts reparatörer borta. Det problemet kommer du INTE ha med en PC.

Edit: Angåend din utmaning, HP Deskpro 400 G4 verkar ha uppfylla dina kriterier och kostar 7.790kr inkl. moms.

Inte samma processor men vi närmar oss halva priset så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

@Dr.Mabuse: I stort sett alla delar kan bytas i nya MacMini även av en "lekman".
Den enda delen som är svår att få tag i (tror jag) är logikkortet som nog inte säljs av speciellt många återförsäljare.

Osäker på om jag ska tolka dig ordagrant eller om du syftar på mitt argument om T2 chipet. Klart delar kan bytas rent praktiskt. Även om allt utom RAM och PSU är fastlött på logikkortet så är det inte så mycket man kan byta.
Problemet jag belyser är kostnad och tillgång. Apple förbjuder försäljning av reservdelar via sina Preimum Parter (ÅF) och arbetar effektivt med att stoppa parallellimport. I och med att Apple implementerat en kill-switch i T2 chipet som kräver Apples proprietär diagnostikprogram Apple Service Toolkit 2 – vilket endast Apple auktoriserade premium partner kommer ha tillgång till - för att digital signera utbytta komponenter är det inte alls säkert att "lekmän" (vad du nu menar med det) kommer kunna kan klara av det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

är OS:et viktigt för dig? varför inte köra "Hackintosh" ? köra på en PC, med viss hårdvara som kanske inte följer med som du kanske inte behöver men ändå ha OSx som OS?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Inte samma processor men vi närmar oss halva priset så

Skickades från m.sweclockers.com

Länkade till en utgående modell fast med bra pris så att den hade en äldre processor visste jag. Gjorde ett antagande om prestanda eftersom Apple inte vågar skriva i klartext vilket CPU de använder och orkade inte googla mer
Tror inte priset sticker iväg så mycket mer med en vassar CPU heller, kanske 2000kr? Fortfarande bättre pris/prestanda än Apple. Lenovo har också mini-modeller som dessutom kan bestyckas med diskreta grafikkort om man vill det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@littlemac: Jag fick ihop en dator åt dig för 6009kr !.

Chassi Corsair Carbide Air 240 - 893kr
Moderkort Gigabyte H310M A - 739kr (med 4 USB 3.1 och M2 då givetvis)
CPU I5-8500 - 2590kr
Minne - HyperX Fury 2x4GB 2666MHz 849kr
M2 SSD Kingston 120GB 499kr
Nätaggregat Corsair VS550 550w 439kr

Vill du ha 16GB så lägg på 800kr istället för 3000MHz Corsair minne.
Vill du även ha ett grafikkort så lägg på 2500kr för ett RX580 4GB
Och en hårddisk på 2TB lägg på 700Kr till

Så för en I5 8500/16GB 3000MHz/120GB SSD/2TB HDD/RX580 4GB betalar du 10000kr.
Sedan tillkommer en windows licens, jag tror jag betalade 200kr sist för min licens.

edit : Glömde ju lägga på nätverkskortet , ett PCI-kort med AC Wifi kostar 449kr, för ett ASUS.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@littlemac: Jag fick ihop en dator åt dig för 6009kr !.

Chassi Corsair Carbide Air 240 - 893kr
Moderkort Gigabyte H310M A - 739kr (med 4 USB 3.1 och M2 då givetvis)
CPU I5-8500 - 2590kr
Minne - HyperX Fury 2x4GB 2666MHz 849kr
M2 SSD Kingston 120GB 499kr
Nätaggregat Corsair VS550 550w 439kr

Vill du ha 16GB så lägg på 800kr istället för 3000MHz Corsair minne.
Vill du även ha ett grafikkort så lägg på 2500kr för ett RX580 4GB
Och en hårddisk på 2TB lägg på 700Kr till

Så för en I5 8500/16GB 3000MHz/120GB SSD/2TB HDD/RX580 4GB betalar du 10000kr.
Sedan tillkommer en windows licens, jag tror jag betalade 200kr sist för min licens.

edit : Glömde ju lägga på nätverkskortet , ett PCI-kort med AC Wifi kostar 449kr, för ett ASUS.

Helt klart prisvärt paket, missade i mitt första inlägg att skriva rätt processor; det ska vara i7 8700 så det blir några tusenlappar till. Hdd:n på 1 TB är inte nödvändig, har flera externa ssd som lagring.

Irriterar mig att man inte får mer för pengarna när man väljer OS X. Men ingen tvingar mig iof heller så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

är OS:et viktigt för dig? varför inte köra "Hackintosh" ? köra på en PC, med viss hårdvara som kanske inte följer med som du kanske inte behöver men ändå ha OSx som OS?

Höll på med Hackintosh runt 2010 och tyckte det var ett riktigt h-vete så är inte riktigt bekväm med det. Det har kanske blivit enklare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@littlemac: Du skapar en orättvis jämförelse i det att du antar att Minins specifikation är den "optimala". Jag har själv väldigt svårt att se varför två USB3 och fyra USB C skulle vara att föredra framför fyra USB3 och två USB C. Varför 128 GB skulle anses som tillräckligt etc.

Permalänk
Medlem

Aha, en i7-8700 fixar vi in istället

Chassi Corsair Carbide Air 240 - 893kr
Moderkort Gigabyte H310M A - 739kr (med 4 USB 3.1 och M2 då givetvis)
CPU I5-8700 - 4190kr
Minne - HyperX Fury 2x4GB 2666MHz 849kr
M2 SSD Kingston 120GB 499kr
Nätaggregat Corsair VS550 550w 439kr
AC Wifi Asus PCE-AC51 449kr

Total summa: 8058kr. Går säkert hitta billigare, jag tog priserna ifrån komplett och netonnet.

äsch, märks att det är fredag. Jag läste 4st USB 3.1 av någon anledning. Du vill ju ha USB C.
Då är detta bygge fel

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@littlemac: Du skapar en orättvis jämförelse i det att du antar att Minins specifikation är den "optimala". Jag har själv väldigt svårt att se varför två USB3 och fyra USB C skulle vara att föredra framför fyra USB3 och två USB C. Varför 128 GB skulle anses som tillräckligt etc.

Om du läser mina i lägg så framgår det varför jag väljer 128gb och även att jag inte på något vis föredrar usb-c, usb 3 eller Thunderbolt 3. Höghastighetsportar är dock önskvärda. Minins spec är inte heller ”optimala” utan underlag för att göra en rättvis jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Aha, en i7-8700 fixar vi in istället

Chassi Corsair Carbide Air 240 - 893kr
Moderkort Gigabyte H310M A - 739kr (med 4 USB 3.1 och M2 då givetvis)
CPU I5-8700 - 4190kr
Minne - HyperX Fury 2x4GB 2666MHz 849kr
M2 SSD Kingston 120GB 499kr
Nätaggregat Corsair VS550 550w 439kr
AC Wifi Asus PCE-AC51 449kr

Total summa: 8058kr. Går säkert hitta billigare, jag tog priserna ifrån komplett och netonnet.

äsch, märks att det är fredag. Jag läste 4st USB 3.1 av någon anledning. Du vill ju ha USB C.
Då är detta bygge fel

Usb 3 går finfint för mig så bygget är helt klart jämförbart efter mina behov

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Om du läser mina i lägg så framgår det varför jag väljer 128gb och även att jag inte på något vis föredrar usb-c, usb 3 eller Thunderbolt 3. Höghastighetsportar är dock önskvärda.

Vad tror du om Optiplex 3060? 6000 kronor med en sexkärnig i5-8500T, 8 GB RAM (en ledig plats finns), 128 GB SSD, wifi, bluetooth och Windows 10 Pro för totalt 6100 kronor.

https://m.prisjakt.nu/product/4920648

Ersatte min Mac Mini 2011 med en Optiplex 9020 och är riktigt nöjd med undantag för att det saknas en vanlig 3,5mm-utgång på baksidan, finns bara på framsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vad tror du om Optiplex 3060? 6000 kronor med en sexkärnig i5-8500T, 8 GB RAM (en ledig plats finns), 128 GB SSD, wifi, bluetooth och Windows 10 Pro för totalt 6100 kronor.

https://m.prisjakt.nu/product/4920648

Ersatte min Mac Mini 2011 med en Optiplex 9020 och är riktigt nöjd med undantag för att det saknas en vanlig 3,5mm-utgång på baksidan, finns bara på framsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter helt klart intressant! Vettiga pengar för prestandan. Kör du win på den då?

Permalänk
Medlem

Avsluta med att tryck in PSUn i en dator av den storleken!!! Vill du ha en mini ska du köpa en mini.
Framförallt har den ett andrahandsvärde vilket motsvarande pc saknar.

Permalänk
Inaktiv

Jag skrotade Os x och mac för ca 5 år sedan och kommer aldrig någonsin köpa en apple dator mer, extremt lite dator för pengarna och allt jag gjorde på min mac kan jag göra i Windows utan problem, nya mac mini är ett skämt kostar på tok för mycket och saknar bra grafikkort, skrotat min iPhone också, apple var bra en gång i tiden men dom måste börja släppa produkter som är likvärdiga andra produkter i samma prisklass, fördelen med eget bygge är att man kan uppgradera eftersom och hela tiden hänga med så man har senaste grafikkort m.m, är omöjligt i en mac och de gör dom icke prisvärda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Framförallt har den ett andrahandsvärde vilket motsvarande pc saknar.

Ett klassiskt citat som inte stämmer.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

Ett klassiskt citat som inte stämmer.

Fast jo, det finns väldigt mycket sanning i det. En tre år gammal Mac har fortfarande kvar minst halva sitt nypris. Vid samma ålder på en PC snackar vi om kanske en fjärdedel av nypriset. Och planerar man att sälja datorn inom några få år måste man givetvis få ta hänsyn till andrahandsvärdet när man bedömer nypriset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Det låter helt klart intressant! Vettiga pengar för prestandan. Kör du win på den då?

Kör Windows 7 Pro på den. Borde uppgradera till Windows 10 men inte orkat ta tag i det ännu. 😁

Synd att den här tråden inte dök upp för en vecka sedan för det var någon på SC som sålde några HP Elitedesk (lik min 9020 med quad Core i5 etc) och slutpriset var under 2000 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Höll på med Hackintosh runt 2010 och tyckte det var ett riktigt h-vete så är inte riktigt bekväm med det. Det har kanske blivit enklare?

Skickades från m.sweclockers.com

tycker nog det har blivit bättre med åren å köra Hackintosh.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Hej, Mac Minis prisvärdhet har ifrågasatts ordentligt och många säger att det är att kasta pengar i sjön och att man kan få en PC i mer eller mindre samma format för hälften av pengarna..

Finns en som säljer en HP Prodesk Mini, tänkte bara tipsa om det. https://m.sweclockers.com/marknad/162734-garderobsrensning-go...