SK Hynix avtäcker första primärminnet enligt DDR5-standarden

Permalänk
Melding Plague

SK Hynix avtäcker första primärminnet enligt DDR5-standarden

Nästa år väntas standarden för DDR5 spikas av JEDEC, och nu meddelar SK Hynix att de ta tagit fram de första kretsarna som lever upp till denna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att följa utvecklingen och framförallt prissättningen

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Hoppas de är kompatibla med ddr4 slots (dvs moderkort som använder ddr4 idag)

Permalänk
Medlem

Kommer säkerligen kosta skjortan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Troligtvis zen 3+ kommer stödja de. Synd bara att jag planerade uppdatering när zen 3 kommer ut. :/ Då får jag sitta kvar med min 1600 tills 2020

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Perfekt att köpa dator i år eller nästa, sen ha datorn i 4-5 år innan man uppgraderar och då har ram priserna stabiliserats. Förhoppningsvis är PCI-express 4.0 eller 5.0 ute också.
HMDI 2.1 eller uppföljare har kommit, så skärmar fungerar korrekt. Och priserna på dom har garanterat stabiliserats eller bara att du får mer bildkvalite för samma peng. either way.
Smutt.

Permalänk

DDR5 kommer nog bli snabbare än DDR4

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av YOKYO:

Troligtvis zen 3+ kommer stödja de. Synd bara att jag planerade uppdatering när zen 3 kommer ut. :/ Då får jag sitta kvar med min 1600 tills 2020

Skickades från m.sweclockers.com

du kommer inte vilja investera i en ny dator 2020, det kommer iaf inte vara billigt. ddr5 kommer vara snordyrt, precis som ddr4 var när det kom.
Köp en ny amd processor med 7nm till sommaren, och använd det till 2022 eller what ever.

Permalänk
Avstängd

2021 för konsumenter... Jösses, det blir en del väntan.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Woof, woof, woof. Sexig värre minne.

Kommer till troligen konsumenter 2021. Om jag minns rätt med minnen så har det dröjt ett år innan de har varit prisvärdiga.. Så jag tror väldigt många kommer sitta nu och tänka, jag måste verkligen uppgradera min gamla dator nu. Men ska jag avvakta till år 2022 eller köpa datorn nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Hoppas de är kompatibla med ddr4 slots (dvs moderkort som använder ddr4 idag)

Tyvärr tror jag inte att detta kommer hända, med nya DDR standarder krävs det nya minneshantering på processorer, och för att inte förstöra nyare ram med för höga volt tal (och potentiellt ändrade sätt för dataöverföring etc) så byts i regel både sockel för CPU och RAM.

Det finns vissa undantag som vissa PPC moderkort med eget L4 cache som i sin tur pratar med RAM, då behöver man bara byta moderkort och RAM, men det finns fortfarande nackdelar med detta (latens bland annat). EPYC 2 kan göra likadant genom att helt enkelt byta IOX kretsen, fast då är det ändå bra att byta sockel för att förhindra problem.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Tyvärr tror jag inte att detta kommer hända, med nya DDR standarder krävs det nya minneshantering på processorer, och för att inte förstöra nyare ram med för höga volt tal (och potentiellt ändrade sätt för dataöverföring etc) så byts i regel både sockel för CPU och RAM.

Det finns vissa undantag som vissa PPC moderkort med eget L4 cache som i sin tur pratar med RAM, då behöver man bara byta moderkort och RAM, men det finns fortfarande nackdelar med detta (latens bland annat). EPYC 2 kan göra likadant genom att helt enkelt byta IOX kretsen, fast då är det ändå bra att byta sockel för att förhindra problem.

antar att det blir så som du säger för det har ju typ varit så varje gång en ny minnesstandard kommer ut.. Trist faktiskt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wowsers:

Tyvärr tror jag inte att detta kommer hända, med nya DDR standarder krävs det nya minneshantering på processorer, och för att inte förstöra nyare ram med för höga volt tal (och potentiellt ändrade sätt för dataöverföring etc) så byts i regel både sockel för CPU och RAM.

Back in the days så fanns det 486or med både 30 och 72pinn ramstickor.
Men jag skulle säga behovet idag av bakåtkompilatet är försumbart då efterhandsmarknaden är så stor. Även om man har 792 GB DDR4 minne på sin lilla dator, så är det bara att kränga och köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

antar att det blir så som du säger för det har ju typ varit så varje gång en ny minnesstandard kommer ut.. Trist faktiskt

Det bästa du kan hoppas på är moderkort med slots för både DDR4 och DDR5. Kommer ihåg ett moderkort jag hade med DDR2/3 och AGP/PCI-E, mycket kompatibilitet i det!

Permalänk
Avstängd

DDR5 Blir nog för Zen4/5

Zen 3 har i stort sett redan spikats och skall vara kompatibel med alla AM4 kort så DDR5 kommer nog inte förrns AM5? med Zen4/5 på en ny socket.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YOKYO:

Troligtvis zen 3+ kommer stödja de. Synd bara att jag planerade uppdatering när zen 3 kommer ut. :/ Då får jag sitta kvar med min 1600 tills 2020

Skickades från m.sweclockers.com

*Zen 2

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem

How about latenser?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Min dator (Intel 4770K Haswell) har DDR3, så jag hoppade helt över DDR4.
Kanske skippar DDR5 också och köper nytt när DDR6 kommer.
Det verkar ändå inte som det sker så mycket nytt och min gamla Haswell presterar bra och gör det den ska, den täcker mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

du kommer inte vilja investera i en ny dator 2020, det kommer iaf inte vara billigt. ddr5 kommer vara snordyrt, precis som ddr4 var när det kom.
Köp en ny amd processor med 7nm till sommaren, och använd det till 2022 eller what ever.

DDR4 har å andra sidan varit snordyrt de senaste 2 åren också. Men jag kommer troligen uppgradera nästa år och behålla mitt DDR4, sedan hoppa på DDR5-tåget när tekniken fått mogna lite.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Hoppas de är kompatibla med ddr4 slots (dvs moderkort som använder ddr4 idag)

Det betvivlar jag starkt. Det har liksom aldrig varit fallet förut.

Skrivet av YOKYO:

Troligtvis zen 3+ kommer stödja de. Synd bara att jag planerade uppdatering när zen 3 kommer ut. :/ Då får jag sitta kvar med min 1600 tills 2020

Skickades från m.sweclockers.com

2021* Och då till skyhöga priser fram tills man producerat nog med exemplar.

Skrivet av wargreymon:

Det bästa du kan hoppas på är moderkort med slots för både DDR4 och DDR5. Kommer ihåg ett moderkort jag hade med DDR2/3 och AGP/PCI-E, mycket kompatibilitet i det!

Men antagligen dyrt med tanke på extra chipsets etc.

Skrivet av Vasa1:

Zen 2 kommer inte med DDR5 stöd.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

du kommer inte vilja investera i en ny dator 2020, det kommer iaf inte vara billigt. ddr5 kommer vara snordyrt, precis som ddr4 var när det kom.
Köp en ny amd processor med 7nm till sommaren, och använd det till 2022 eller what ever.

Hade tur med mina ddr4 Corsair budget variant på 2133mhz 16gb då fick jag de för 700 kronor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas dom här ramminnena gör så att laddningstiderna i WoW går lika fort som att öppna och stänga en dörr

Permalänk
Medlem

Det roligaste vore att se hur APU:er presterar med DDR5. Samtidigt kommer det sitta ännu snabbare vram på grafikkorten när det väl blir dags för zen 2 APU:er och då blir det samma kråksång som dagens APU:er. Rätt dålig prestanda som youtubers hypear så att folk ska gilla deras budgetbyggen för att senare inse att de hade haft bättre prestanda med ett gammalt grafikkort från 2009. x)

Vad gäller minnen i övrigt så är det en evolutionär utveckling snarare än revolutionär. De snabbaste DDR4 minnena kommer antagligen matcha de första DDR5-minnena som kommer. Och det lär dröja innan vi ser CPU:er som faktiskt drar någon större nytta av den större bandbredden.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det betvivlar jag starkt. Det har liksom aldrig varit fallet förut.

2021* Och då till skyhöga priser fram tills man producerat nog med exemplar.

Men antagligen dyrt med tanke på extra chipsets etc.

Zen 2 kommer inte med DDR5 stöd.

Det var bättre förr

https://www.asrock.com/mb/ULi/939Dual-SATA2/

AGP, PCi-Express, stöd för 939/940 och voltmoddade man, vilket var ganska enkelt, så kunde man få lite extra överklockning på sin opteron 146/165, som gick stabilt.

Otroligt prisvärt jämfört med vad man får idag.

Permalänk
Avstängd

Allright, kanske avvaktar med att uppdatera tills dess om inget superviktigt pajar fram tills dess, typ moderkortet.. Känns bra att hoppa över jämna tal, hoppade över DDR2 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det betvivlar jag starkt. Det har liksom aldrig varit fallet förut.

2021* Och då till skyhöga priser fram tills man producerat nog med exemplar.

Men antagligen dyrt med tanke på extra chipsets etc.

Zen 2 kommer inte med DDR5 stöd.

Jo det fanns vissa skylake moderkort som klarade av ddr3 och ddr4. Men det är skitsamma. I slutändan så vill dom nog gå över till ddr5 helt och hållet så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Jo det fanns vissa skylake moderkort som klarade av ddr3 och ddr4. Men det är skitsamma. I slutändan så vill dom nog gå över till ddr5 helt och hållet så...

Fanns även Phenom II moderkort som klarade antingen DDR2 eller DDR3. Däremot tvingades de ha olika minneskontroller inbyggd i chipsetet och därför blev det dyrare.

Skrivet av Fearnox:

Det var bättre förr

https://www.asrock.com/mb/ULi/939Dual-SATA2/

AGP, PCi-Express, stöd för 939/940 och voltmoddade man, vilket var ganska enkelt, så kunde man få lite extra överklockning på sin opteron 146/165, som gick stabilt.

Otroligt prisvärt jämfört med vad man får idag.

Bättre? Snarare mer tidskrävande och mindre säkert.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

jag tror at AM5 socket:en kommer stödja både pcie 5.0 och ddr 5, pcie4 verkar bara vara för epyc.
Antar detta då det krävs annan chip och socket för ny pcie standard(?) samt att byta en av dessa ram och pcie i taget gör platformen kortlivad.

Permalänk
Medlem

Trist att det verkar dra ut på tiden.
Samtidigt producerar CPU-tillverkarna processorer med fler och fler kärnor, som skall dra sina data genom samma tunna sugrör..... Ser ju bra ut i benchmarks med pyttesmå data set, men det är väldigt sällan en normal användare kör perfekt load balanced kod med små data set utan att behöva accessa varandras data. Så fort du är utanför core-local minne spelar bandbredden roll. Det är bara inget intressant säljbudskap, för alla system i samma minnesgeneration presterar ju ganska lika bandbreddsmässigt. (Så både tillverkare och testsajter som lever på försäljning och annonser har anledning att sopa minnesbandbredden under mattan.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

du kommer inte vilja investera i en ny dator 2020, det kommer iaf inte vara billigt. ddr5 kommer vara snordyrt, precis som ddr4 var när det kom.
Köp en ny amd processor med 7nm till sommaren, och använd det till 2022 eller what ever.

Mitt minne sviker mej lite. Möjligt att det var dyrt när DDR4 minnet kom, men hur blev det sen då? Jag har för mej att minnena blev snorbilliga av nån konstig anledning. Om det var för att nån knappt köpte då dom satt på sina DDR3-minnes datorer eller om det var överkapacitet vid tillverkningen vete tusan dock.

Så summa summarum, om många hoppar tåget för DDR5 i början så kanske priserna sjunker?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3