Permalänk
Avstängd

[Datormus] Fixa gummi på musen

Tjo,

När jag skulle en gång rengöra min datormus så lyckas jag på något sätt förstöra gummi.

Några förslag som kan rädda gummit skulle isopropanol funka?

Bilden ser inte så trevlig ut!

Japp samma datormus sen runt 2006.

Dold text
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Bilden ser inte så trevlig ut!

§ 1.6 raderat // Mod.

Ta bort gummit helt och köp en liten burk "gummi på burk" och pensla på kanske..

Permalänk
Avstängd

Jag vet Japanska Artizan har något slags superduper någonting gummiark man kunde klistra på, borde finnas liknande produkter på bygghandeln tycker man (om man inte vill beställa enbart en liten plastbit för typ 60:- med postfrakt från Japan...), tex självhäftande neoprenark, kanske 0,5 eller 1,0 mm?

Lösa neopren ark vet jag finns då jag köpte till vibrationsdämpning av en mopedmotor, det var dock tjockare...

Någon som vet om plastidip spray fäster om man ruggar upp ytan och rengör med avfettning (tex aceton)?
Det är ju gummi på sprayflaska annars...

(annars kan du göra som jag och polera plasten blank med autosol... snyggt, tja jag vet inte men det var billigt att fixa... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Brukar köra ner mina möss till plasten bakom gummit och köpa en ny... Dock verkar min nuvarande Razer knappt slitas så den håller förhoppningsvis ett tag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem

Den där gummibeläggningen som ofta används på möss känns väldans trevlig när den är ny.
Men efter några år börjar den se märklig ut och det blir bara värre när man ger sig på att fixa det med diskmedel så blir det inte bättre. Ytan brukar kunna bli klistrig också vilket inte är så trevligt.
Lösningsmedel så som t-röd eller isopropanol kommer kanske kunna lösa upp materialet mer men knappast återställa ytan.
Det är i grunden ett gissel att det används för produkterna blir klibbiga och fula efter några enstaka år utan att de behöver vara trasiga. Och någon enkel fix för det har jag iaf inte sett. Men finns god anledning för tillverkarna att använda detta material för det gör produkten mer inbjudande och den kommer få problem med det här även om produkten håller så att man vill köpa nytt.

Jag har två råd att ge.
Det jag har gjort när det där händer är att ta en handduk eller nå tygstycke som ska slängas och mekaniskt nöta bort gummibeläggningen. Kan kanske underlättas med nå lösningsmedel. Under brukar det vara en mer blank plastyta. Det kommer förändra utseendet på produkten vilket ju är trist men den behöver iaf inte vara kladdig längre.

Det andra rådet är att försöka undvika att köpa produkter med den typen av gummibeläggning. Jag vet. Det är både vanligt och ett skönt och snyggt material. Men egentligen ganska dåligt också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid utan gummi nuförtiden! Råkade ut för samma mess som du.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Brukar inte bry mig om att fixa gummit. Vad jag istället gjort några gånger är att helt avlägsna det när det väl börjat äckla till sig/falla av, och sedan rugga upp den underliggande halvblanka plastytan, som är rätt obehaglig att hålla i om man lämnar den som den är, med en bit 180- eller 240-smärgelduk. Man får köra ordentligt så man verkligen kommer ner på djupet, så håller sig ytan matt i längden.

Går det, undviker jag helt prylar med gummibeläggning.

Edit: det brukar funka rätt bra att skrapa bort gummit utan att kvadda den underliggande ytan med kanten av ett plastkort.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Så med andra ord så är det inte är enkelt att fixa det.

Men skulle det gå att rengöra det med isopropanol så att man får bort fettet som har fastat utan att gummi börja gå ännu mer sönder?

Det är svårt att hitta en ersättnings datormus har provat byta några gånger men har fått lämna tillbaka dom.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

testa vanligt vatten och diskmedel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

testa vanligt vatten och diskmedel.

Det var det jag gjorde det var då detta uppkom när jag gjorde detta för några år sen tror jag använde öron tops med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666