Permalänk
Medlem

Fråga om DVI kontakter

Hej!

Jag tänkte köpa en skärm och undrar lite över möjligheten hur jag ska koppla den till min dator.

Min dator har 3 st outputs, DVI-I samt MINI-HDMI. Skärmen jag köpte har VGA samt HDMI. Kommer det fungera om jag köper en kabel som har DVI-D Single Link till HDMI? Så jag kopplar in den i min DVI-I utgång sen är andra änden HDMI. Jag kommer köra en 27'' skärm som har maxupplösning 1080p.

Tack!

Permalänk
Medlem

Inga problem med det, DVI och HDMI har samma sorts signaler. Har själv samma setup på min mammas dator, dock med HDMI i datorn och DVI i skärmen.

Permalänk
Medlem

@loefet: Även om det är DVI-D på kablen och DVI-I som utgång från mitt grafikkort? Så det inte blir någon försämrad kvalité på bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm123:

Även om det är DVI-D på kablen och DVI-I som utgång från mitt grafikkort? Så det inte blir någon försämrad kvalité på bilden.

DVI-I betyder att utgången har stöd för både DVI-D och DVI-A, d.v.s. både digital och analog signal. HDMI är endast digital, så DVI-I eller DVI-D är samma sak i det sammanhanget. Bildkvalitén påverkas inte, eftersom det som sagt är samma bildsignal som HDMI vanligtvis använder.

En begränsning är att HDMI endast kan skicka/ta emot en single link-signal, så du får ut max 1920x1200@60Hz med en vanlig HDMI-DVI-kabel. Inget problem i ditt fall alltså, men kan vara bra att känna till.