Permalänk
Medlem

Något fel på min processor?

Hej! När jag spelar så går min fps väldigt blandat, allt mellan 180-500 fps på csgo. En vän sa till mig att ladda ner HWMonitor och kollade lite stats på hur min processor beter sig. Och här är en print som visar när jag spelat cirka 5-10 minuter.

https://gyazo.com/f1f7382109a3d2694619eb56341ce5dc

Max temeraturen på min CPU känns hög/guppig för att spelat csgo.

Vad kan felet vara? Jag köpte denna dator detta året!
Bör jag reklamera processorn eller är det något man kan fixa själv?

Super tacksam för all svar & hjälp!!

Permalänk

Lugn gosse, inget fel, att spela på 500fps kräver kraft. som resultat blir din CPU varm, sånt e livet för en dator. Du har troligen inte den bästa kylaren bara helt enkelt. Din dator kommer fungera normalt i många år och kommer inte sprängas eller bränna upp ditt hus.

Du kan även väldigt enkelt i ett program som MSI Afterburner ändra så att fläkten går upp i 70%+ ist för t.ex 50% vid 65+ grader. Ifall du är nojjig över något som inte spelar roll.

Permalänk
Medlem

fpsen hoppar extremt mycket i csgo, så länge du själv inte känner av något lagg är det normalt

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

hm.. det bara känns som något har "ändrats". Kanske bara jag som är nojjig..

Permalänk
Medlem

Den går också upp i värme, surfat lite nu på internet utan att göra något speciellt, och då har den gått upp till 61-68 grader under "Core" är det vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

hm.. det bara känns som något har "ändrats". Kanske bara jag som är nojjig..

Vissa nyare Win 10 versionen har rapporterats ge stutter, eller ojämn prestanda. Bla XBOX appen har varit boven i nått fall. Så helt nojigt är det inte.

Din CPU verkar dock jobba på helt okej. ca 4,6Ghz med 8 trådar är väl snarare risken att du har för många trådar aktiva för spelet, och CPUn parkerar en kärna, som sedan blir aktiv igen. Finns om jag minns rätt en del tweak man kan göra med CS:GO för att optimera hur den använder CPU kärnorna, speciellt att den inte hoppar runt på fler än den behöver (något som brukar hjälpa med andra äldre spel också).

Som ovan säger dock... 500FPS kräver att alla stjärnor och månar står i perfekt linje. Räcker med att du hamnar på en CPU kärna som vart parkerad så kan tiden det tar att väcka den kosta dig typ 50 FPS, då vi pratar 2ms för varje FPS. För att sätta det i perspektiv... att göra access på en HDD, är i runda slängar 15-20ms. Att läsa större block till RAM/Cache är i runda slängar 0.05-0.1ms, så att hämta 100 block data från RAM kan ta bara det antal FPS. En enda 4kB block från HDDn kan ta många FPS och det stackar. Så det blir lätt varierande nivå, när små flaskhalsar som inte märks i 60-144Hz, pressas till dessa nivåer.

Så för att få hög FPS krävs att alla flaskhalsar är borta. Det krävs inte extremt mycket av CPUn i sig, men det krävs att allt runt om den fungerar klockrent, så den inte väntar mer än absolut nödvändigt. Och detta är svårt, och kräver rätt mycket optimering. Dina 4.6Ghz räcker mer än väl, men du vill se till att den jobbar på samma kärna, och har så optimalt RAM du kan, och inget i bakgrunden som stör.

Skrivet av alexks:

Den går också upp i värme, surfat lite nu på internet utan att göra något speciellt, och då har den gått upp till 61-68 grader under "Core" är det vanligt?

Men ja, det är vanligt för moderna CPUer. De drar mycket effekt under burst-kort tid. Så... inget.. inget... full last... inget... inget. Under den korta full-last, bildas 100W+ värme, i en väldigt liten die, så det blir spikar av temperatur. Just 7700k är dessutom en CPU som är känd för att ha enormt snabb temperaturväxling, och går från sval till kok-het på bråkdel av sekunden.

Det är som sagt kombinationen av väldigt hög klockfrekvens, och en väldigt liten kärna att fördela värmen på.

Trött matteskalle... dax för kaffe.
Permalänk
Medlem

@paddanx tack för ditt svar! I msconfig har jag valt att alla kärnor eller trådar eller vad det nu heter aktiverade redan vid start. Och Xbox är avaktiverat. Så det låter normalt det jag har? Allt jag hade velat är att fpsen är mer stabil..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

@paddanx tack för ditt svar! I msconfig har jag valt att alla kärnor eller trådar eller vad det nu heter aktiverade redan vid start. Och Xbox är avaktiverat. Så det låter normalt det jag har? Allt jag hade velat är att fpsen är mer stabil..

Skickades från m.sweclockers.com

Det du kan testa är att sätta CS:GO till tex kärna 1,3,5,7. Du bör då ha 4 trådar, som inte delar HT, och med färre kärnor tvingar du dessa att jobba mer, men samtidigt går de inte ner i djupare C-state heller mellan bytena (och behöver inte skifta L2 cache data lika ofta). Och varför inte 0,2,4,6? Jo för Core 0 är tyvärr den som oftast först får jobbet om den är ledig. Core 1 är i HT med Core 0, så räcker de med 3 trådar kan du tom bocka ur Core 1 också, det går att testa som sagt.

Enklast att testa är att starta CS:GO, tabba ut och öppna Aktivitetshanteraren, i information fliken, hitta CS:GO programmet, högerklicka, ange processortillhörighet, och bocka ur alla utom de jag sa ovan tex.
Det du gör då är säger till Windows att detta program får bara köra på just dessa CPU trådar.
(Guide på eng)

Detta nollställs när du stänger av spelet igen, så du kan börja med att testa det.
HT, eller Hypertreading, är kanon sätt att få mer CPU kraft ur en CPU kärna, men det skapar oberäknerliga spikar i svarstider. Normalt är dagens CPUer snabba nog för att detta inte spelar någon roll, men CS:GO i 500 FPS sätter lite andra krav, och jag tror ärligt det kan vara värt att testa. I värsta fall, startar du bara om spelet/datorn, så försvinner det du ändrat.

När det gäller RAM mm är det mångfaldigt mer komplext, då det hänger på vad för RAM du har, hur det är ställt. Har du XMP profilen aktiv eller inte? Osv. Du kan börja kolla det i HW Info, eller i CPU-Z och titta på SPD/RAM info.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ännu en gång, tack!

Är det kallat HT? När jag inte kör på alla mina trådar? Ska testa mig fram, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

@Paddanx: Ännu en gång, tack!

Är det kallat HT? När jag inte kör på alla mina trådar? Ska testa mig fram, tack!

HT är Intels namn, Hyper Threading.

Simultaneous multithreading (SMT) är det generella namnet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Simultaneous_multithreading

Det är lite synd att stänga av din 7700k till en 7600k dock, så det du gör ovan är att bara tvinga CS:GO köra det, och resten av datorn (och andra spel) kan ändå använda de andra trådarna. I teorin, visst kan du starta om, gå in i BIOS, stänga av HT och spela... sen in igen och slå på igen för att spela något annat, men det är lite jobb det med, och då tvingas ändå både Windows bakgrundstjänster, och annat att köra på de 4 trådarna ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

I msconfig har jag valt att alla kärnor eller trådar eller vad det nu heter aktiverade redan vid start.

Att ställa in antalet kärnor i msconfig är ett riktigt dåligt råd som ändå envist sprids på nätet. Alla kärnor används som standard, det enda du kan göra i msconfig är att begränsa antalet kärnor som Windows använder. Rutan "Number of processors" i msconfig ska alltså vara urkryssad och inget annat för bästa prestanda.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag inte CSGO men håller med om att ett spel som hovrar runt 500fps inte bör se drops neråt 150fps. Under 80c för kärnorna bör inte heller vara något problem. Det kan vara något helt annat än cpun som spökar. Ett välkänt spel som CSGO borde väl heller inte ha problem med HT?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@perost: Okej jag stängde av det nu.

Jag fattar inte vad problemet kan vara, varför det kan dippa så jävla mycket..

Permalänk
Medlem

@alexks: Hur varmt blir ditt grafikkort?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

@perost: Okej jag stängde av det nu.

Jag fattar inte vad problemet kan vara, varför det kan dippa så jävla mycket..

Antagligen dippar det så mycket för att maskinen är belastat med annat. Å andra sidan är 500 FPS slöseri med resurser. Du kan nämligen inte se fler FPS än vad skärmen klarar av i HZ (fysiklagarna). Dessa kommer att kastas bort. Antagligen kommer du få ett bättre flyt om du låser till någonstans mellan 60 och 200 FPS då belastningen av dom resterande 300 FPS kan fördelas till annat.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

Jag fattar inte vad problemet kan vara, varför det kan dippa så jävla mycket..

problemet ligger i cs, fpsen varierar som sagt extremt mycket. Det har alltid varit så

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Det blir inte varmt

Permalänk
Medlem

@OldComputer: Det händer även när jag kappar fpsen på 300 istället för 500. Jo jag känner av ifall jag har 145 fps eller om jag har 300. Source motorn som används i csgo är optimal för 300.

Permalänk
Medlem

@TroubleBaker: Ja det dippar på vissa ställen, det förstår jag. Men inte såhär mycket.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad detta betyder? Menar den att mina threads har gått på 100% i princip? Är det normalt?

https://gyazo.com/91cdf4a8f0f049c8619ebb294bcc6782

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

@OldComputer: Det händer även när jag kappar fpsen på 300 istället för 500. Jo jag känner av ifall jag har 145 fps eller om jag har 300. Source motorn som används i csgo är optimal för 300.

Vart står det att motorn är optimal för 300 FPS och på vilket sätt (bara nyfiken)? För övrigt så går det inte att se FPS som inte finns. Du kan inte ens se en skillnad med en höghastighetskamera som klarar flera tusen bilder per sekund. Du får fortfarande bara så många FPS som skärmen kan visa. Tar du 1200 bilder per sekund så kommer du vid 60 FPS få 1200 bilder där grupper om 20 bilder är identiska.

Anledningen till detta är att din skärm aldrig kommer att visa dom FPS som är utanför Vsync med din Hz eftersom dom aldrig sänds till skärmen. Därför anser jag det är slöseri med resurser att ha för många FPS.

Det jag misstänker att du upplever är någon form av microfrysning av systemet överlag. Vilket visserligen kan få din FPS att sjunka men det du ser är att flytet i spelet får frysningar och saker som rör sig i vissa fall får hängningar eller lagg/ojämnheter i flytet. Det du ska misstänka här är att information inte kommer snabbt nog för att få en jämn spridning.

Sedan en sak till; finns det bara 18 förändringar under en sekund kommer bara 18 bilder att skapas då dom andra bilderna helt enkelt är helt onödiga att skapa. I det fallet är det bättre att visa bilden så länge som det behövs, dvs 1/18 sekund eller 55,55556 ms. Eftersom spelet är känt för att diffa i FPS så finns det antagligen sekvenser där dom helt enkelt inte behövs eller kan skapas.

Tittar vi på det från ett annat håll är det du ska leta efter antagligen något som själ din prestanda vilket får spelet att eftersläpa. Provat att stänga av massa olika bakgrundsprocesser som uppdatering, indexeringen, antivirus etc. och se vad som händer då? En annan tanke är också att det beror på hur servrarna hanterar spelet, får det vänta in andra spelare så kan det finnas hål i informationsflödet vilket kan ge konstiga sekvenser. Annat kan även vara en parkerad hårddisk eller för lite ram, då mer ram ger möjligheten att läsa in mer och inte behöva läsa från hårddisken stup i ett.

När det gäller bilderna om din CPU så har den i princip gått på 100%, ja men det känns som du oroar dig för fel problem helt enkelt. Din CPU temp borde vara rummets temp med +15 till +60 grader normalt vilket ger en temperatur mellan 35 och 95 grader med en vanligast förekommande på 45 - 60 grader. Med andra ord, med dom siffrorna ser det ut som att din CPU har en kafferast ganska ofta.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon