HP DL380 G5 vägrar boota Windows Server 2016 USB

Permalänk
Medlem

HP DL380 G5 vägrar boota Windows Server 2016 USB

Jag tänkte testa Windows Server 2016 på min rackserver, och laddade hem en 180 Trial från Microsofts hemsidan. När jag försöker boota från USB, så vill inte servern hitta någon USB verkar det som, eller iallafall inte nån boot-funktion på USB'n. Läggar in Debian eller Ubuntu på minnet, så bootar den fint och installerar, men inte Windows.

Jag googlade lite, och enligt ett par sidor så ska minnet vara formaterat i FAT32, men gör jag det säger Rufus bara nåt i stil med "Filen du försöker installera på minnet är 6GB, vilket är för mycket för FAT32." Jag kör även GPR (Stavas det så?). Vad kan vara fel? Varför vill den inte hitta bootfilerna till installationen av Windows Server?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Du behöver splitta install.wim så ingen enskild fil är större än 4 GB (eller komprimera, men det tar en jäkla tid och inte säkert att du kommer under 4GB ändå). Packa upp sources\install.wim från ISO:n och öppna en kommandopromt som administratör i samma mapp. Kör:

dism /split-image /imagefile:install.wim /swmfile:install.swm /filesize:3000

Packa upp resten av ISO:n till ett USB-minne med filsystemet FAT32 och lägg sedan dina nyskapade install*.swm i sources på USB-minnet.

Det finns andra metoder också, men detta är enklast och snabbast.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du behöver splitta install.wim så ingen enskild fil är större än 4 GB (eller komprimera, men det tar en jäkla tid och inte säkert att du kommer under 4GB ändå). Packa upp sources\install.wim från ISO:n och öppna en kommandopromt som administratör i samma mapp. Kör:

dism /split-image /imagefile:install.wim /swmfile:install.swm /filesize:3000

Packa upp resten av ISO:n till ett USB-minne med filsystemet FAT32 och lägg sedan dina nyskapade install*.swm i sources på USB-minnet.

Det finns andra metoder också, men detta är enklast och snabbast.

OK, ska testa. Men varför måste jag göra detta? Är det för att USB-minnet måste vara FAT32 som servern inte kan hitta nåt att boota från?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

OK, ska testa. Men varför måste jag göra detta? Är det för att USB-minnet måste vara FAT32 som servern inte kan hitta nåt att boota från?

UEFI bootar bara från FAT32, FAT32 fixar inte filer större än 4GB och WIM:en från den ISO:n är större än 4GB.

EDIT: Jag förutsatte att servern hade stöd för att boota med UEFI, men såg nu att det rörde sig om Nehalem så det är ju inte alls säkert. Välj MBR, BIOS och NTFS i Rufus om servern inte har stöd för UEFI. Då behöver du inte heller splitta WIM:en i och med att NTFS fixar filer större än 4GB.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

UEFI bootar bara från FAT32, FAT32 fixar inte filer större än 4GB och WIM:en från den ISO:n är större än 4GB.

EDIT: Jag förutsatte att servern hade stöd för att boota med UEFI, men såg nu att det rörde sig om Nehalem så det är ju inte alls säkert. Välj MBR, BIOS och NTFS i Rufus om servern inte har stöd för UEFI. Då behöver du inte heller splitta WIM:en i och med att NTFS fixar filer större än 4GB.

Nu så, nu snurrar den. Tack

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Ser ut som du har 112 GB i ram och du envisas med att försöka köra in Windows 2016 på en server som är högst kompatibel med Windows 2008 R2? https://support.hpe.com/hpesc/public/home/driverHome?sp4ts.oi...
Kör in version 5 eller 6 av VmWare Esxi som är gratis(utan vsphere). Installera sedan Windows 2016 på den via ISO! Kör du in Vmware kan du dessutom installera flera stycken Windows 2016 på din Vmware för labb! Det är så man skall labba och inte direkt fysiskt på server. VmWare kommer fungera som en bra labb miljö. Du kan dessutom blanda både Microsoft med Linux och du spar tid med ominstallationer i och med Ram minne som du har. Du labbar helt fel om du försöker få in 2016 på en sådan fysisk gammal hårdvara utan vmware.

Permalänk
Medlem

Shit, stöder DL380 G5 över såpass mycket minne?
Har för mig att den modellen kör på DDR2 och att den hade en dokumenterad max.gräns på 64GB -Vilket var ganska väl tilltaget för den tiden då den gick i bräschen...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Shit, stöder DL380 G5 över såpass mycket minne?
Har för mig att den modellen kör på DDR2 och att den hade en dokumenterad max.gräns på 64GB -Vilket var ganska väl tilltaget för den tiden då den gick i bräschen...

Ja, den snurrar igång iallafall..sen om den faktiskt ANVÄNDER allt, det har jag inte kollat än.

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org