Hållbarhet och miljötänk som datorentusiast

Permalänk
Hedersmedlem

Hållbarhet och miljötänk som datorentusiast

Ett par dagar sedan startade @Slappy en tråd om att bygga en giftfri dator. Tråden i fråga fick mig att tänka i lite bredare miljöbanor, och jag tänkte att det vore intressant att ta en diskussion kring vad vi som datorentusiaster kan göra utifrån ett miljöperspektiv.

Syftet med det här inlägget är inte att komma med pekpinnar, eller säga vad någon ska göra, eller hur någon ska leva sitt liv. Tanken är bara att försöka ha ett underlag till diskussion kring området och lite inspiration på vad man kan göra som datorentusiast.

Som alla vi som tittat på Captain Planet på TV på Cartoon Network under sent 80-tal och tidigt 90-tal vet så är det man ska komma ihåg: "Reduce, reuse, recycle". Alltså: Reducera, återanvänd, återvinn. I den ordningen. Så vad kan vi som datorentusiaster konkret göra i de kategorierna?

Reducera:

Den mest effektiva miljöåtgärden är att reducera hur mycket vi konsumerar. Att köpa mindre nytt helt enkelt. För varje ny sak måste tillverkas och sedan återvinnas. Men det betyder inte nödvändigtvis att köpa tråkigare grejer. Tvärtom!

  • Nätdel: Här är det bra att tänka efter under en lång tid framåt, och köpa en nätdel som kan hänga med i allra minst 5 år. Satsar man på hög kvalitet och lång garantitid, så håller nätdelen längre. Det kan bli några hundringar dyrare men det sparar man in över tid. Nätdelar av högre kvalitet kan ofta också vara mer energieffektiva (bättre 80+-klass) och vara mindre benägna att orsaka systeminstabilitet.

  • Chassi: Välj ett bra chassi som du känner dig bekväm med, så kan du återanvända det till ditt nästa bygge. Men tänk efter, räcker ett smidigt mATX-chassi?

  • Processor: Välj gärna en överklockningsbar modell med tillräckligt många kärnor/trådar för att hänga med några år. En i3-8100 har ungefär lika stor miljöpåverkan som en i9-9900K vid tillverkning, men i9:an håller en stund längre.

  • Grafikkort: Välj ett grafikkort med en bra tredjepartskylare som kommer vara mer hållbar i längden. Gärna kanske lite snabbare grafikkort än du behöver just nu, så att det håller längre utan upplevas som för segt.

  • Lagring: Håller ofta längre än en genomsnittlig datorsetup. Köper du nytt, överväg M.2 istället för 2.5" för SSD:er. Mindre plast och snyggare. Köp större än du tror du behöver, så slipper du uppgradera senare.

  • Undervoltning: Vissa sorters grafikkort/CPU:er mår bättre av att få lite lägre spänning än de är designade för. Drar mindre energi, utvecklar mindre värme. Vega-grafikkort t.ex. kan undervoltas och faktiskt få en boost på prestanda, just eftersom kortet kan boosta lite mer i klockfrekvens utan att slå i taket för energi/temperatur.

  • Överklockning: En äldre CPU kan få ett längre liv om man överklockar. Värt att prova innan man uppgraderar i onödan.

  • Vattenkylning: En nätt luftkylare är billigare, håller längre och orsakar mindre strul än en vattenkylare. Om man inte behöver vattenkyla för punkten ovan kan det vara värt att överväga en luftkylare.

  • Smarta leveranser: En insats kan vara att försöka handla på så få ställen som möjligt. Färre leveranser och samleveranser innebär en mindre miljöpåverkan. Att beställa från Kina innebär också att du inte vet om grejerna du köper täcks av EU-lagstiftning för produktsäkerhet och miljö. Dessutom är det tråkigt som fan att vänta på grejer.

  • Energisparläge.

Återanvändning:

  • Återanvänd gamla komponenter! Bra grejer att återanvända: Chassi, fläktar, nätdel (om den inte är för gammal/skum), hårddisk, SSD, RAM (om det inte är en ny generation), grafikkort.

  • Köp begagnat om det går! Bättre pris/prestanda än så blir det inte. Man kan handla av andra trevliga Sweclockare här på marknaden, av random folk på Blocket, eller av företag (t.ex. Inrego) som säljer rekonditionerad IT-utrustning (gamla företagsdatorer) med garanti.

  • Om du gillar köpa nytt, sälj av ditt gamla begagnat. Bättre att det kommer till nytta än att det ruttnar i någon låda någonstans.

Återvinning:

Om grejerna är trasiga och inte värda något, kan man ta dem till återvinningscentralen för korrekt återvinning som elavfall. Bättre att grejerna återvinns än att de tar plats på vinden.

...

Tänkte bara att det vore bra att tänka efter lite sådär lagom inför de kommande köpfesterna!

Permalänk
Medlem

Bra tänk här. På mina företag så köper vi mycket begagnad IT och liknande, så som telefoner etc. Vi har också börjat leasa om treåriga företagsbilar. Förutom att vi sparar mycket pengar så är det också miljömässigt bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

Pratar vi om telefoner kan det också vara bra att köpa telefoner som man vet får uppdateringar under en lång tid och som det är lätt att fixa reservdelar till. iPhone är det självklara valet i den aspekten med ett brett ekosystem av tredjepartsdelar. Även Samsung ska vara bra (man ska tydligen kunna beställa alla delar direkt från Samsung enligt ett inlägg jag läste här några månader sedan). Själv valde jag en Nokia 7 Plus just för att den ska få uppdateringar under lång tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det verkar som tur är att trenden går mot att man byter telefon mer sällan. Jag gissar att det beror på att telefonerna mognat och att varje ny generation kommer med färre viktiga nyheter. Försäljningen av smartphones har bromsat in och man kan till och med se en liten minskning. Men det är klart, med 1,5 miljarder sålda smartphones per år behöver vi bli bättre på att laga de som går sönder, återvinna de enheter som inte går att laga, och kort och gott byta mer sällan. Sen måste vi ställa krav på att tillverkarna tar miljöansvar och har en hållbar produktion.
Att operatörerna vill att vi ska byta telefon varje år är ju helt ohållbart ur miljösynpunkt. Och dessutom oekonomiskt. En fråga att ställa sig när man ska köpa ny telefon som är ganska enkel är, behöver jag verkligen en ny telefon?

http://fortune.com/2018/11/01/global-smartphone-sales-decline...

https://www.greenpeace.org/international/press-release/7612/s...

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Avstängd

Bekämpa fattigdom och alla miljömuppar som vill ta bort ren kärnkraft.

När fattigdomen försvinner kommer de länderna som skitar ner också bry sig mer om miljön.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slappy:

Det verkar som tur är att trenden går mot att man byter telefon mer sällan. Jag gissar att det beror på att telefonerna mognat och att varje ny generation kommer med färre viktiga nyheter. Försäljningen av smartphones har bromsat in och man kan till och med se en liten minskning. Men det är klart, med 1,5 miljarder sålda smartphones per år behöver vi bli bättre på att laga de som går sönder, återvinna de enheter som inte går att laga, och kort och gott byta mer sällan. Sen måste vi ställa krav på att tillverkarna tar miljöansvar och har en hållbar produktion.
Att operatörerna vill att vi ska byta telefon varje år är ju helt ohållbart ur miljösynpunkt. Och dessutom oekonomiskt. En fråga att ställa sig när man ska köpa ny telefon som är ganska enkel är, behöver jag verkligen en ny telefon?

http://fortune.com/2018/11/01/global-smartphone-sales-decline...

https://www.greenpeace.org/international/press-release/7612/s...

Senast jag bytte min telefon var det ett byte från en Honor 8 som var typ 2 år gammal. Jag ställde mig precis den frågan då, och landade i:

- Batteriet är slut och räcker inte i en dag längre.
- Kan inte få uppdateringar till senaste Android-versionen.
- Bakstycket i glas är spräckt och jag har redan bytt det en gång.
- Det är för meckigt att fixa själv (massa lim att sprätta upp och skit), och för dyrt att fixa i butik.

Därför när jag handlade en ny mobil så var jag noga med att hitta en telefon med:

- Hög batterikapacitet out of the box, så att batteriet funkar acceptabelt när det väl blir gammalt.
- Android One, så att uppdateringar kommer under längre tid.
- Hållbart chassi med bakstycke som inte spricker. (Alla skärmar är i glas, så det är svårt att göra något åt.)

När den här telefonen går sönder så kanske jag känner mig mer motiverad att laga den. Hade det inte vart för programvaran hade jag nog harvat på min gamla mobil ändå. Sådär i efterhand känner jag att jag kanske borde kollat upp hur reparabel telefonen är. Men det kollade jag inte. (Där ska tydligen OnePlus vara rätt bra.)

Nu är det här egentligen en tråd om vad *vi* kan göra som entusiaster, fast en sak som borde kunna ske från politiskt håll är något som gör det billigare att laga elektronik. RUT-avdrag även för reparationstjänster i butik? Eller sänkt moms på dessa tjänster? Jag vet inte.

Skrivet av gabriel15:

Bekämpa fattigdom och alla miljömuppar som vill ta bort ren kärnkraft.

När fattigdomen försvinner kommer de länderna som skitar ner också bry sig mer om miljön.

Kärnkraft är nog en helt annan tråd. Risk för total urspårning om vi diskuterar den här. Även om jag tenderar att hålla med. Fast miljö är mycket mer än bara energiproduktion, växthuseffekt och klimat.

Jag tror det är lite naivt att tro att allt löser sig själv bara om de där borta i fattigare länder bryr sig mer om miljön vid tillverkningen. Det finns ingen industri som är 100% miljövänlig. Det skulle väl möjligen vara produktion i rymden, i typ någon fabrik på månen eller något. (Det är en definitionsfråga om månen räknas som en del av miljön eller ej.)

Men absolut kan reduktion av fattigdom också ha bra miljöeffekter. Det ena utesluter inte det andra. Svårt att göra något åt när vi utövar vår hobby dock. "Någon annan fixar det" är inte en strategi.

Permalänk
Medlem

Trasiga mobiler och grafikkort går också att sälja, det finns personer som köper och reparerar. På så sätt finns det möjligheter att både få in en peng men även att prylens liv förlängs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektron:

Trasiga mobiler och grafikkort för också att sälja, det finns personer som köper och reparerar. På så sätt finns det möjligheter att både få in en peng men även att prylens liv förlängs.

Skickades från m.sweclockers.com

Mobiler vet jag att det finns hemsidor på nätet som köper. Hur gör man bäst med grafikkort? Lägga ut på Ebay, Tradera, Blocket, kanske här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Mobiler vet jag att det finns hemsidor på nätet som köper. Hur gör man bäst med grafikkort? Lägga ut på Ebay, Blocket, kanske här?

Tradera tycker jag är den bästa sidan och sälja på. Se till att bara märka tydligt att den är defekt och ev vad som är defekt så ingen köper den av misstag och förväntar sig en fungerande. Utrop från 1kr eller lågt fast pris fungerar ofta väldigt bra.

Ett annat tips är att gå samman med andra sweclockare och samla ihop delarna ni har liggande som ej använts längre och bygga ihop en gemensam dator som ni sedan skänker till barn i familjer som har det lite knapert ekonomiskt. Då kommer delarna till användning samtidigt som det ger glädje för mottagaren.

Ett tredje tips för miljön. Köp inte saker bara för att det är billigt. Köp saker du behöver, köp kvalité som håller länge.

Det är lätt och dras med i hetsen vid större reor och man kan lätt råka köpa saker man egentligen inte hade tänkt bara för det är billigt. Ett sätt att veta vad man vill ha eller behöver är att sätta en tid, t.ex. säg att jag vill ha ett nytt grafikkort vänta då först i 3månader, vill jag fortfarande köpa det efter 3 månader så köper jag det. Då har jag inte tagit ett förhastat beslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ett tredje tips för miljön. Köp inte saker bara för att det är billigt. Köp saker du behöver, köp kvalite som håller länge.
Det är lätt och dras med i hetsen vid större reor och man kan lätt råka köpa saker man igentligen inte hade tänkt bara för det är billigt. Ett sätt att veta vad man vill ha eller behöver är att sätta en tid, tex säg att jag vill ha ett nytt grafikkort vänta 3månader, har jag kännt samma hela tiden, köp den (efter 3 månader då).

Skickades från m.sweclockers.com

Detta. Särskilt nästa fredag.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Avstängd

Jag låter min dator stå på 24/7 nu under vintern för att det är kallt och behöver inte köpa onödiga dyra el-element.

Permalänk
Avstängd

Återvinner jag inte min elektronik så ger jag bort den till behövande familjemedlemmar, eller säljer de på Tradera, Swec eller Blocket.

Uppgraderar sällan min dator, samma med min mobil och TV..ge och ta, en gång var 5'e år på datorn och mobil.. min förra TV ersatte jag nyligen efter 12års användning.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Sitter själv här och funderar på vad jag ska göra med all gammal elektronik.
Har en hel del grejor som jag försökt sälja på Blocket/Facebook utan framgång.

Funderar på om man ska gå och lämna det hos Myrorna eller liknande second hand?

Känns så illa att lämna fullt fungerande grejor hos ÅVC, men samtidigt så känner jag mig lite som en hycklare när jag blir butthurt över att ingen vill köpa grejorna jag själv inte längre vill använda

Funderar eventuellt på att testa https://www.sellpy.se
Även om man torskar 60% så är 40% mer än inget och dom verkar ju själva slussa vidare till Myrorna...