Ubisoft: "Lootlådor är inget dåligt – så länge de görs på rätt sätt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag pratar inte om något specifikt spel, jag pratar rent generellt. Det är en självklarhet att ett företag kommer ha lättare att motivera fortsatta resurser på en titel de fortfarande kan dra in pengar från.

Eller så tvingar det dem att lansera något nytt värt att köpa istället. Om de inte kan fortsätta tjäna på att sälja 2 nya skinns till dig... och måste faktiskt göra "nästa spel"... och inte bara slappa ihop det på befintligt skit, som då säljer dåligt... så tvingas man faktiskt göra något som är lite bättre istället.

... annars har man inga kunder.

Så länge det lönar sig att "begå brott" slutar inte folk. Och så länge det lönar sig att sälja skit, slutar inte spelutvecklare med det heller. Och detta är ursäkten: ...men konstapel, det finns de som gör grövre fel här omkring... och "jag skadar ingen"?

Kvalité över kvantitet.
Tar personligen hellre 1 bra spel av 5 nya halvfärdiga spel som de "fortsätter utveckla på bara du köper loot-lådan". Polish a turd... and it's still a turd

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Paddanx:

Eller så tvingar det dem att lansera något nytt värt att köpa istället. Om de inte kan fortsätta tjäna på att sälja 2 nya skinns till dig... och måste faktiskt göra "nästa spel"... och inte bara slappa ihop det på befintligt skit, som då säljer dåligt... så tvingas man faktiskt göra något som är lite bättre istället.

... annars har man inga kunder.

Så länge det lönar sig att "begå brott" slutar inte folk. Och så länge det lönar sig att sälja skit, slutar inte spelutvecklare med det heller. Och detta är ursäkten: ...men konstapel, det finns de som gör grövre fel här omkring... och "jag skadar ingen"?

Kvalité över kvantitet.
Tar personligen hellre 1 bra spel av 5 nya halvfärdiga spel som de "fortsätter utveckla på bara du köper loot-lådan". Polish a turd... and it's still a turd

Alla spelserier är inte lämpliga att hela tiden släppa nya spel för. Ska det släppas ett nytt DotA varje gång man ska släppa en större uppdatering? Då hade vi varit uppe i typ DotA 25 nu.

Eller Counter-Strike, eller annat valfritt onlinespel.

I singleplayer-spel ser jag inte heller problemet. Under utvecklingscykeln kommer det finnas gott om utvecklare och designers som har mindre eller ingenting att göra, varför inte låta dem göra extramaterial? Det är som sagt ett vinstdrivande företag och inte välgörenhet, och om det låter dem skapa mer innehåll som inte skadar någon på något vis så ser jag inte riktigt problemet.

Du har en väldigt lustig definition av att begå brott, måste jag säga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Den detaljen går ju att diskutera såklart.

Jag menar dock att det är klart som korvspad att Ubisoft försvarar sin oetiska inkomstkälla lika mycket som ett Tobaksbolag vill försvara sin. De är liksom inte opartiska

Men det är fortfarande inte samma sak. Det är inte oetiskt att sälja lootboxes eftersom ingen tvingar dig att köpa dem. Nikotin däremot är väldigt beroendeframkallande och därför kan man diskutera om att det är oetiskt att sälja dessa.

Skrivet av anon78208:

Jag finner det ironiskt att medhållarna begär argument från oss motståndare, medans det enda de själva har att säga är typ "Det är okej", "Det stör inte mig", "Jag bryr mig inte" etc... Det enda det visar är hur de blundar inför verkligheten.

Eller... Så är de inte emot lootlådor? Man behöver inte blunda för verkligheten bara för att man inte håller mig dig. Dessutom så verkar de flestas argument mot lootlådor vara typ "Vi vill inte att andra ska få spendera pengar......" oberoende om det bara är kosmetics eller inte i lådorna. Det är liksom inget hållbart argument.

Skrivet av anon78208:

Blizzard employee detected.

Men ge dig?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Alla spelserier är inte lämpliga att hela tiden släppa nya spel för. Ska det släppas ett nytt DotA varje gång man ska släppa en större uppdatering? Då hade vi varit uppe i typ DotA 25 nu.

Vem har sagt att det måste vara uppföljare? Gör något nytt någon gång, gör något originellt. Det är i princip bara indie-utvecklare som vågar göra detta idag, medans de större är ultrakonservativa med att ändra något. Varför ändra något när de redan tjänar multum genom att använda samma formel varje gång? Inser du inte hur tråkig den situationen är för konsumenterna? För mig är det helt obegripligt att man kan försvara fenomenet på det sättet du gör om man inte själv jobbar i branschen. Det gynnar inte dig på något sätt. Du skjuter dig själv i foten och du låter megaföretagen köra över dig totalt, och du försvarar deras beteende. Mycket märkligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Vem har sagt att det måste vara uppföljare? Gör något nytt någon gång, gör något originellt. Det är i princip bara indie-utvecklare som vågar göra detta idag, medans de större är ultrakonservativa med att ändra något. Varför ändra något när de redan tjänar multum genom att använda samma formel varje gång? Inser du inte hur tråkig den situationen är för konsumenterna? För mig är det helt obegripligt att man kan försvara fenomenet på det sättet du gör om man inte själv jobbar i branschen. Det gynnar inte dig på något sätt. Du skjuter dig själv i foten och du låter megaföretagen köra över dig totalt, och du försvarar deras beteende. Mycket märkligt...

Kanske för att marknaden hellre vill ha uppföljare än nya spel per se? Sedan är det inte lite ironiskt att Blizzard faktiskt gick utanför sin komfortzon med Overwatch? Men det kanske inte räknas enligt dig?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Men det är fortfarande inte samma sak. Det är inte oetiskt att sälja lootboxes eftersom ingen tvingar dig att köpa dem. Nikotin däremot är väldigt beroendeframkallande och därför kan man diskutera om att det är oetiskt att sälja dessa.

Du har fel. Lootboxes är designade för att skapa ett spelberoende, precis som hazardspel, men till skillnad från hazardspel är det en helt oreglerad marknad, och det vore en sak om spelen var märkta 18+ men det är dem inte.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spelberoende

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Du har fel. Lootboxes är designade för att skapa ett spelberoende, precis som hazardspel, men till skillnad från hazardspel är det en helt oreglerad marknad, och det vore en sak om spelen var märkta 18+ men det är dem inte.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spelberoende

Nej de är de inte. De är skapade helt enkelt för att generera extra inkomst precis som hasardspel. Spelberoende är en bieffekt. Lootboxes kan inte räknas som hasardspel per automatik heller.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Nej de är de inte. De är skapade helt enkelt för att generera extra inkomst precis som hasardspel. Spelberoende är en bieffekt. Lootboxes kan inte räknas som hasardspel per automatik heller.

Wow, just... wow...

Permalänk
Medlem

Vadå wow? Det finns lootboxes som inte är slumpmässiga. Alltså inte hasardspel. Dessutom lycka till att lansera en produkt vars huvudsyfte är att skapa spelberoende. Precis som huvudsyftet med fossilt bränsle inte är att skada miljön.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Som gammal CS spelare så tycker jag att lådor är ett av dom bättre sakerna Valve la till för att få intresset och tillväxten att öka för spelet.
Har själv inte lagt en krona på skiten men det har bidragit till att tittarantalet i turneringarna är högre och produktionsvärdet på sändningarna blivit 1000ggr bättre.

Kommer ihåg när man fick följa turneringarna genom HLTV med alla buggar det hade och utan kommentatorer. Mycket bättre nu.

Sen att vissa folk skapade sidor och utnyttjade skins delen av spelet för att få in barn i gambling är så klart vedervärdigt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon78208:

Vem har sagt att det måste vara uppföljare? Gör något nytt någon gång, gör något originellt. Det är i princip bara indie-utvecklare som vågar göra detta idag, medans de större är ultrakonservativa med att ändra något. Varför ändra något när de redan tjänar multum genom att använda samma formel varje gång? Inser du inte hur tråkig den situationen är för konsumenterna? För mig är det helt obegripligt att man kan försvara fenomenet på det sättet du gör om man inte själv jobbar i branschen. Det gynnar inte dig på något sätt. Du skjuter dig själv i foten och du låter megaföretagen köra över dig totalt, och du försvarar deras beteende. Mycket märkligt...

Ingen har sagt att det måste vara uppföljare, men det är det som är mest relevant när man pratar om mikrotransaktioner. Att skapa ett helt nytt IP är en diskussion på en helt annan nivå för de flesta företag, det handlar om otroligt mycket större investeringar som måste göras.
Du ser allting som svart och vitt när det i verkligheten är en enorm gråskala. Det skulle inte göra någon som helst skillnad om jag arbetade i branschen eller inte.

Det gynnar mig på det sätt att spelen jag gillar fortsätter få uppdateringar. Hade Valve inte kunnat göra pengar på CS:GO och DotA hade de inte varit två av världens största spel idag. Det handlar som sagt om att kunna göra vinst, inte att stilla ditt begär.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Så länge det görs på rätt sätt. Det är stor skillnad på att köpa ett specifikt föremål, eller objekt mot en låda med slumpmässigt innehåll. Slumpmässigt innehåll är Jag starkt emot.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vadå wow? Det finns lootboxes som inte är slumpmässiga. Alltså inte hasardspel. Dessutom lycka till att lansera en produkt vars huvudsyfte är att skapa spelberoende. Precis som huvudsyftet med fossilt bränsle inte är att skada miljön.

Jag skulle inte säga att de är designade till att SKAPA ett spelberoende.
Däremot är de designade till att utnyttja folk som redan har ett spelberoende, eller har tendens att bli beroende, för att få ut maximal vinst. Det är ju där det oetiska ligger.

Att det finns lootboxes som inte är slumpmässiga är irrelevant då det är den slumpade varianten som är på tapeten just nu

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Läst två sidor så kom den där hamburgaren (falska argumentet) upp....

Om ungen inte klarar stå emot lootlådor så får väl föräldrarna spärra hans kort lr snacka med honom....

Själv lirar jag nåt som heter Gems of War o jag köpte ett kroppspansar för 530:- vilket ger mig +100% guld, själar o XP för det underlättar så pass mycket. För nåt år sen var jag som er o skulle minsann aaaaldrig göra nån mikrotransaktion. Fast när man lirar spelen som har dem så känns det ok att köpa de.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det är den bakvända verkligheten de lever i och gör sig rika på. De ställer sig gärna och ljuger rakt upp i ansiktet på konsumenterna. Det är samma sak när de påstår att "spelen blir allt dyrare att utveckla och vi måste ha ett sätt att finansiera det" och samtidigt säljer de i större volymer än aldrig förr och visar vinstsiffror som går upp i taket. GTAV har dragit in mer vinst än någon Hollywood blockbuster någonsin har gjort, och spelbranschen har lagt sig på vinstsiffror som inte ens Hollywood och filmindustrin kan uppnå. Det är den mest vinstdrivande underhållningsbranschen någonsin. Det är därför som liknelsen med tobaksindustrin tidigare i tråden är så perfekt.

Gta V har dock microtransaktioner i sig som hjälper sina inkomstsiffror.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vadå wow? Det finns lootboxes som inte är slumpmässiga. Alltså inte hasardspel. Dessutom lycka till att lansera en produkt vars huvudsyfte är att skapa spelberoende. Precis som huvudsyftet med fossilt bränsle inte är att skada miljön.

Lootbox är slumpmessiga.. Annars är de microtransationer.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dragone:

Gta V har dock microtransaktioner i sig som hjälper sina inkomstsiffror.

Japp, och vinstsiffrorna pekar på att de är onödiga, men ändå finns dem där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om vi backar till hur det var förr då?

Du köpte spelet... och fick alla skinns direkt. Alla vapen... Allt i spelet... när du betalt för spelet.

Mao, du köpte alla delar av spelet, och fick alla delar av spelet, utan något udda.
Istället för att syftet med spelet är att samla "poäng/pengar/guld", är det att faktiskt spela och uppleva spelet. Detta är vad du förlorar idag....

Loot-lådor förstör spel något otroligt, då de ändra hela syftet med spelet. Istället för att faktiskt ha kul i sig, ha tillgång till hela spelet, får du välja att "jobba in" det du vill ha, eller köpa det med "i verkligheten in jobbade pengar". Borde inte det vara mer logiskt om du får hela produkten, komplett... som den borde vara?

Om du köper någon annan vara... får du då dessa en del åt gången?
In på Ikea och köp en grund hylla, sen får du köpa lådor som kan ha det du vill ha, eller så får du jobba lite genom att hjälpa Ikea och springa runt alla Sveriges varuhus till du tjänat in den överdelen av hyllan.

Du köper en dator hos Elgiganten... du får Skärm, tangentbord, moderkort och 1 sticka RAM, och en Celeron CPU med iGPU för samma kompletta pris som en speldator. Sen får du antingen jobba och felsöka saker/hjälpa dem för att över tid få en dGPU, SSD att installera på, mer RAM och en mus att spela med osv. Eller så kan du köpa dessa direkt, till överpris en och en i en låda (och hoppas du får det du vill ha).

Konceptet man gör här är... "ta bort hela poängen med spelet, gör poängen med spelet att tjäna in spelet genom jobb". Jobb som sen ska betala spelutvecklarens lön, eller bara ge honom det för lite små saker som inte är av värde, eller som i värsta fall är pay2win. Kan jag inte bara få köpa en komplett färdig produkt, där allt finns med från början som man normalt gör med allt annat i livet?

När syftet med ett spel är att "tjäna något"... är det ett jobb, inte ett spel... och vi vill ha spel, inte jobb. Och definitivt inte ett jobb jag får välja mellan att betala någon för att slippa jobba, eller jobba gratis.

Du listar så klart en hel del uppenbara nackdelar. Lootboxes (men du argumenterar mer mot DLC) är ofta ett sätt för en utvecklare att tjäna mer pengar för samma produkt. Det fragmenterar spelet och får en att känna att man köper ett skal.

Men det ger också utvecklaren ett incitament att fortsätta utveckla spelet långt bortom vad som gjordes tidigare. Inte en chans att Blizzard hade fortsatt släppa nya banor, hjältar och högtids-event om det inte fanns loot-lådor i spelen som gav dem ett incitament till att hålla spelet levande och aktivt. Visst skulle man kanske kunna ha expansioner, men den typ av innehåll som släpps till Overwatch eller Heroes of the Storm hade utan tvekan hamnat under "skit-DLC". Ett alternativ är prenumerationer.

Så som dessa spel är idag, särskilt HotS, så kan jag som spelare ta del av allt kul som utvecklarna skapar till spelen utan att lägga en enda krona på det. Och de gratis boxar jag tjänar in gör ändå att jag kan pimpa upp mina hjältar.

Jag tycker det är ganska uppenbart att lootboxar kan göras bra. Sen är det kanske inte många fall där man lyckats, det finns många fall där det gjorts fel, och det kanske inte passar alla typer av spel.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Japp, och vinstsiffrorna pekar på att de är onödiga, men ändå finns dem där.

Det är de som ger vinsterna...Rockstar tjänar så mycket pengar på dem att de aldrig kommer behöva göra någon expansion till story-läget, för folk pumpar in miljoner för saker i GTA online.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Jag skulle inte säga att de är designade till att SKAPA ett spelberoende.
Däremot är de designade till att utnyttja folk som redan har ett spelberoende, eller har tendens att bli beroende, för att få ut maximal vinst. Det är ju där det oetiska ligger.

Att det finns lootboxes som inte är slumpmässiga är irrelevant då det är den slumpade varianten som är på tapeten just nu

Det är som sagt en bieffekt. Skulle snarare formulera det som att de skeppar en produkt som underbygger spelberoende TROTS att de vet om att eventuellt spelberoenden kommer att uppkomma. Och nej.. Det är inte bara lootlådor som är slumpmässiga som är uppe på tapeten just nu. Och det är inte heller exakt vad diskussionen handlade om heller utan det var lootlådor generellt.

Skrivet av Dragone:

Lootbox är slumpmessiga.. Annars är de microtransationer.

Nej. Lootboxes är när man får delar av ett spel i fiktiva lådor. Dessa kommer både i slumpmässigt framtagna "items" och fasta "itemlådor" där det är fastslaget vad man får i lådorna.

Skrivet av anon78208:

Japp, och vinstsiffrorna pekar på att de är onödiga, men ändå finns dem där.

Så du kan alltså bevisa att företagen gjort lika stor vinst utan dessa lådor?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Så du kan alltså bevisa att företagen gjort lika stor vinst utan dessa lådor?

Nej, men det jag försöker säga är att det är vinster som de hade klarat sig fint utan och att representanter från företagen gärna står och ljuger konsumenten rakt upp i ansiktet och säger saker som "Vi behöver mikrotransaktioner för det blir allt dyrare att utveckla spel" och liknande skitsnack, samtidigt som att de knegarna som faktiskt utvecklar spelen inte ser röken av vinsterna och blir behandlade som skit av sina corporate overlords. Det är kapitalism när den är som allra sämst och jag tycker det är oansvarigt att som konsument blunda för dessa problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Nej, men det jag försöker säga är att det är vinster som de hade klarat sig fint utan och att representanter från företagen gärna står och ljuger konsumenten rakt upp i ansiktet och säger saker som "Vi behöver mikrotransaktioner för det blir allt dyrare att utveckla spel" och liknande skitsnack, samtidigt som att de knegarna som faktiskt utvecklar spelen inte ser röken av vinsterna och blir behandlade som skit av sina corporate overlords. Det är kapitalism när den är som allra sämst och jag tycker det är oansvarigt att som konsument blunda för dessa problemen.

Det hade de antagligen men samtidigt... Vad skulle det finnas för incitament att skapa nytt content i så fall? Att göra detta till en fråga om arbetsvilkor är ju inte direkt heller givande. Det finns säkert företag som utnyttjar sina anställda men det finns garanterat även företag som värnar om sina kodare.. för annars hade de haft en enorm rokad hos sina studios när det i verkligheten verkar stanna kvar folk i flera år hos dem. Iallafall hos de stora så som Dice hos EA.

Så då kvarstår fortfarande frågan. Hade det kommit nytt innehåll till spel om det inte finansierades på detta sätt? Jag tvivlar. Hade fler fått jobb om det inte funnits MT? Jag tvivlar. Och hade folk behandlats bättre utan MT? Även där tvivlar jag. Det finns alltid två sidor av ett mynt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Så då kvarstår fortfarande frågan. Hade det kommit nytt innehåll till spel om det inte finansierades på detta sätt? Jag tvivlar. Hade fler fått jobb om det inte funnits MT? Jag tvivlar. Och hade folk behandlats bättre utan MT? Även där tvivlar jag. Det finns alltid två sidor av ett mynt.

Det finns exempel på spelutvecklare som sköter det snyggt. Ett exempel jag kommer på just nu är Arma 3 som har haft en kontinuerlig ström av både fria uppdateringar och expansioner många år efter dess släpp. Finns säkert många fler bra exempel om man sätter sig ner och funderar över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det finns exempel på spelutvecklare som sköter det snyggt. Ett exempel jag kommer på just nu är Arma 3 som har haft en kontinuerlig ström av både fria uppdateringar och expansioner många år efter dess släpp. Finns säkert många fler bra exempel om man sätter sig ner och funderar över det.

Finns betydligt fler exempel där det är uppenbart att Lootboxes varit en kraftigt bidragande orsak till popularitet och vidareutveckling. CS Go, Overwatch etc. är exempel. Du kan inte stirra dig blind enbart på köparnas synvinkel utan du måste också sätta dig in i företagens. Varför skulle de satsa pengar på ett spel om det inte fanns ett ekonomiskt incitament att göra detta? Heck. Skulle du lägga ned mängder med tid på en produkt för att sedan ge ut den gratis?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Jag förstår verkligen inte hur vissa människor kan med att köpa ett spel för 500-600 spänn och fortsätta lägga ut pengar på boosters, time savers och lootboxar. Går spelet för långsamt? Är det för svårt? Har det inte tillräckligt med hattar? Gissa varför - jo, just för att ni ska drivas till att spendera mer pengar. Vissa kan säga att "det påverkar inte mig" eller "det är bara kosmetiskt" medans andra känner sig oerhört manipulerade eller inte märker det förrän dom har spenderat hundratals, tusentals kronor på det. Detta utsätts många barn och unga vuxna för dagligen och det har tyvärr normaliserats för att konsumenter är okunniga, inte bryr sig eller är rent ut sagt "shill" och/eller dumma i huvudet.

Ta Overwatch t.ex. På ytan verkar det helt ok med slumpmässigt generade presenter för att man levlar upp men sen kommer en tidsbegränsad säsong med coola skins som bara är tillgängliga under den perioden. Du lyckas inte få det du vill ha till dina mains, så du blir mer och mer pressad till att köpa ett gäng boxar för att öka dina chanser för att få det du vill ha. Nu har du spelat, köpt lootboxar och kanske haft ingame currency för ett skin, en dans eller intro men inte allt som du ville ha. Nu kan gamla skins återvända men med upp till ett helt års väntetid. Thanks for the money, chump. See you next year.

Visst är det bra för företagen men inte för konsumenten, inte för konstformen eller underhållningsmediet i sin helhet.

Spel behöver inte vara så dyra att utveckla som många skyller på. Det är utgivaren, investerarna som bestämmer hur mycket det ska kosta, inte konsumenterna. Ingen har väl för fan bett om löjligt stora, själlösa spelvärldar fyllda med buggar och fetch quests eller realistiska hästbollar. Fast travel finns av just den anledningen att världarna är för tidskrävande och ointressanta att resa genom. Det är bara ett par exempel på onödigt dyr utvecklingskostnad.

Spelbranschen är ett skämt idag. Det ända man som kritisk konsument kan göra är att rösta med plånboken. Inga förbokningar, inga silver, gold, platinum, premium, deluxe, ultimate editions, season passes, boosters, packs, lootboxar eller köp inte spelet alls.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Finns betydligt fler exempel där det är uppenbart att Lootboxes varit en kraftigt bidragande orsak till popularitet och vidareutveckling. CS Go, Overwatch etc. är exempel. Du kan inte stirra dig blind enbart på köparnas synvinkel utan du måste också sätta dig in i företagens. Varför skulle de satsa pengar på ett spel om det inte fanns ett ekonomiskt incitament att göra detta? Heck. Skulle du lägga ned mängder med tid på en produkt för att sedan ge ut den gratis?

När jag kliver in i företagens skor så känner jag mig girig, smutsig och jag skäms och vill omedelbart ta av mig skorna igen.

I mina ögon så kommer inte branschens innovationer från dessa så kallade tripple-A-utgivarna. De släpper årligen samma spel byggt på samma formel som visat sig sälja tidigare. De riktiga innovationerna de senaste åren har kommit från indie-utvecklares passionsprojekt. Så vad vill jag säga med detta? Jo, att i denna branschen så är girighet någon som stagnerar innovation. "Ekonomiska incitament" leder inte till något som gynnar konsumenten eller branschen som helhet. Innovation kommer från passion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

När jag kliver in i företagens skor så känner jag mig girig, smutsig och jag skäms och vill omedelbart ta av mig skorna igen.

I mina ögon så kommer inte branschens innovationer från dessa så kallade tripple-A-utgivarna. De släpper årligen samma spel byggt på samma formel som visat sig sälja tidigare. De riktiga innovationerna de senaste åren har kommit från indie-utvecklares passionsprojekt. Så vad vill jag säga med detta? Jo, att i denna branschen så är girighet någon som stagnerar innovation. "Ekonomiska incitament" leder inte till något som gynnar konsumenten eller branschen som helhet. Innovation kommer från passion.

Med andra ord.. Hur ska du kunna förstå dig på en marknad om du inte ser från båda sidorna av den? Dessutom har du helt fel om du tror att innovation har stagnerat och att ekonomiska incitament inte leder någonstans. Företag existerar bokstavligen för att ekonomiska incitament existerar för annars hade de inte satsat pengar på att utveckla något.

Skrivet av toboraton:

Jag förstår verkligen inte hur vissa människor kan med att köpa ett spel för 500-600 spänn och fortsätta lägga ut pengar på boosters, time savers och lootboxar. Går spelet för långsamt? Är det för svårt? Har det inte tillräckligt med hattar? Gissa varför - jo, just för att ni ska drivas till att spendera mer pengar. Vissa kan säga att "det påverkar inte mig" eller "det är bara kosmetiskt" medans andra känner sig oerhört manipulerade eller inte märker det förrän dom har spenderat hundratals, tusentals kronor på det. Detta utsätts många barn och unga vuxna för dagligen och det har tyvärr normaliserats för att konsumenter är okunniga, inte bryr sig eller är rent ut sagt "shill" och/eller dumma i huvudet.

Ta Overwatch t.ex. På ytan verkar det helt ok med slumpmässigt generade presenter för att man levlar upp men sen kommer en tidsbegränsad säsong med coola skins som bara är tillgängliga under den perioden. Du lyckas inte få det du vill ha till dina mains, så du blir mer och mer pressad till att köpa ett gäng boxar för att öka dina chanser för att få det du vill ha. Nu har du spelat, köpt lootboxar och kanske haft ingame currency för ett skin, en dans eller intro men inte allt som du ville ha. Nu kan gamla skins återvända men med upp till ett helt års väntetid. Thanks for the money, chump. See you next year.

Visst är det bra för företagen men inte för konsumenten, inte för konstformen eller underhållningsmediet i sin helhet.

Spel behöver inte vara så dyra att utveckla som många skyller på. Det är utgivaren, investerarna som bestämmer hur mycket det ska kosta, inte konsumenterna. Ingen har väl för fan bett om löjligt stora, själlösa spelvärldar fyllda med buggar och fetch quests eller realistiska hästbollar. Fast travel finns av just den anledningen att världarna är för tidskrävande och ointressanta att resa genom. Det är bara ett par exempel på onödigt dyr utvecklingskostnad.

Spelbranschen är ett skämt idag. Det ända man som kritisk konsument kan göra är att rösta med plånboken. Inga förbokningar, inga silver, gold, platinum, premium, deluxe, ultimate editions, season passes, boosters, packs, lootboxar eller köp inte spelet alls.

Intressant synvinkel och det finns säker de som är just på detta sättet men det är långt ifrån alla. Jag personligen jagar ibland dessa skins ganska intensivt men tappar sedan intresset när säsongen är över eller man har skinnet. Har aldrig köpt en lootbox i hela mitt liv utan de enda jag har är de jag fått genom att jag levlat upp (Overwatch) eller fått via random dropchance efter en match (CS Go). Antal boxar som jag öppnat i CS Go sedan jag köpte spelet (För tre-fyra år sedan) kan räknas på två händer. Däremot håller jag absolut inte med om att det är dåligt för någon av de parter som du nämner.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Finns betydligt fler exempel där det är uppenbart att Lootboxes varit en kraftigt bidragande orsak till popularitet och vidareutveckling. CS Go, Overwatch etc. är exempel. Du kan inte stirra dig blind enbart på köparnas synvinkel utan du måste också sätta dig in i företagens. Varför skulle de satsa pengar på ett spel om det inte fanns ett ekonomiskt incitament att göra detta? Heck. Skulle du lägga ned mängder med tid på en produkt för att sedan ge ut den gratis?

Bara för att ett spel innehåller lootboxes och är populärt, så betyder inte det att spelet är populärt pga lootboxes.
https://www.youtube.com/watch?v=PTLFNlu2N_M Här har du en video som drar historien och bakgrunden till den moderna casinoinspirerade lootlådan. Den är sjukt lång, men sevärd.

CS GO lever på att vara en hygglig uppföljare av första Counter Strike ("1.6"), som i sin tur är en vidareutveckling av gratis modden "Action Quake" som fanns för Quake 2.

På den gamla goda tiden, i Q2, tilläts fans skapa eget innehåll till spelen. Sen kunde andra fans kunde ladda ner och använda detta innehåll.
Man kunde man använda vilka skin man ville, utan att betala mer än vad spelet kostade från början.
Det gick hur bra som helst, och vet du vad, företagen tjänade hyggligt med pengar ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Hur ska du kunna förstå dig på en marknad om du inte ser från båda sidorna av den?

Jag har bara svårt att se varför man skulle vilja försvara branschens vidriga beteende om man inte 1. själv är investerad i det oetiska beteendet, eller 2. är väldigt ignorant. I många fall är det #2 och jag hoppas innerligen att det inte är #1 i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Jag har bara svårt att se varför man skulle vilja försvara branschens vidriga beteende om man inte 1. själv är investerad i det oetiska beteendet, eller 2. är väldigt ignorant. I många fall är det #2 och jag hoppas innerligen att det inte är #1 i detta fallet.

Snarare 3. Förstår båda sidorna och dessutom har ett sinne för att faktiskt analysera istället för att driva fram en massa påståenden för att måla ut en sida som ett "svart får" och därigenom framföra ett svart och vitt tänk. För det har väl aldrig slagit dig in att sätta dig i företagets sits och därefter utvärdera situationen? Eller man kanske ska göra som dig och skrika "Anställd av X företag" så fort man ifrågasätter dina påståenden?

För ignorant är jag då inte. Tycker snarare dina kommentarer är för svart och vita för att du ska slunga runt dig sådana påståenden.

Skrivet av henkiii:

Bara för att ett spel innehåller lootboxes och är populärt, så betyder inte det att spelet är populärt pga lootboxes.
https://www.youtube.com/watch?v=PTLFNlu2N_M Här har du en video som drar historien och bakgrunden till den moderna casinoinspirerade lootlådan. Den är sjukt lång, men sevärd.

CS GO lever på att vara en hygglig uppföljare av första Counter Strike ("1.6"), som i sin tur är en vidareutveckling av gratis modden "Action Quake" som fanns för Quake 2.

På den gamla goda tiden, i Q2, tilläts fans skapa eget innehåll till spelen. Sen kunde andra fans kunde ladda ner och använda detta innehåll.
Man kunde man använda vilka skin man ville, utan att betala mer än vad spelet kostade från början.
Det gick hur bra som helst, och vet du vad, företagen tjänade hyggligt med pengar ändå.

Har aldrig påstått att det enbart är pga. lootboxes. Däremot så är det antagligen en av många orsaker till varför CS Go är så populärt. Däremot hur mycket extracontent kom det till spelet efter släpp? Förutom patchar då? Allt extra las helt på modcommunityn som arbetade helt gratis.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |