Extremt Seg uppkoppling telefon till laptop...

Permalänk
Avstängd

Extremt Seg uppkoppling telefon till laptop...

Det har fungerat perfekt med mobil hotspot över 4G från min mobiltelefon fram till idag, det går att komma fram, men det tar typ en halvtimma att öppna en Youtubefilm, typ...

Jag har tre pinnar i mottagning samt lysande pilar på 4G på telefonen.

Kan någon rädda mina telefon innan jag slår sönder den förklara för mig vad *bortklippt svordom* det är för fel... Verkar ju inte vara telefonen, eller?

Allt ser normalt ut på datorn, och det fungerar hyggligt bra med 4G på min stationära vad jag kan se, tar max ett par sekunder att ladda filmklipp och liknande.

Som sagt så fungerade det perfekt även på den bärbara senast jag använde den, men idag är det typ bara dött och jag fattar inte varför...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem

Innan vi ger oss in i avancerad felsökning: Har du startat om både telefon och dator?

Permalänk

Efter du har startat om så får du gärna köra en "Bredbandskollen" och kontrollera att bandbredden är över 5 Mbits.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Kunde faktiskt ha varit det, ja...
Men, jo jag har startat om datorn mer än tre gånger nu och även stängt av och slagit på hotspoten flera gånger...
Skall se om jag kommer ut på nätet direkt med mobilen så att jag kan kolla det...
Kanske är något fel med mastkommunikationen då...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Verkar var någonting med nedladdningstiderna... Går skitsegt, snittar typ 0,5 Skumt, men då är det troligen inte mina enheter., eller.. (?)

Den stationära går över ett industrimodem med bättre antenner så kan vara därför den går bättre... Men den är också seg mot vad det brukar...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Kunde faktiskt ha varit det, ja...
Men, jo jag har startat om datorn mer än tre gånger nu och även stängt av och slagit på hotspoten flera gånger...
Skall se om jag kommer ut på nätet direkt med mobilen så att jag kan kolla det...
Kanske är något fel med mastkommunikationen då...

Att stänga av och slå på hotspoten är inte samma som att starta om hela mobilen. Det känns rent logiskt som att det borde vara det, men i praktiken så är det inte så.

Stäng av hela mobilen och slå på den igen, hur ångestfullt det än må vara att vara helt digitalt nerkopplad i ett par minuter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Att stänga av och slå på hotspoten är inte samma som att starta om hela mobilen. Det känns rent logiskt som att det borde vara det, men i praktiken så är det inte så.

Stäng av hela mobilen och slå på den igen, hur ångestfullt det än må vara att vara helt digitalt nerkopplad i ett par minuter.

Bra du sade det, glömde faktiskt att göra det, nu skall vi se...

Nu blev det skillnad faktiskt, håller tummarna att det bara var det...

Men tack i allafall så länge

Skall köra litet fler tester och diagnostik så länge...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Min teori är att det fastnade på en annan mast, någon mil bort om man startar om telefonen där, den brukar alltid dö för mig där när batteriet tar slut då jag glömt laddaren, tippar på att resten är mjukvaru relaterat på telefonen. Om så var fallet måste jag faktiskt säga att jag faktiskt är imponerad av hur bra det fungerade...

Verkar funka nu i allafall, hyggligt bra, men är ökänt dålig mottagning här annars också så tippar på att det redan ligger hyfsat på max utan externa antenner nu på bägge enheterna.
Går att använda filmstreaming och skit nu i allafall, tänkte koppla in en gammal TV hos morsan så att de kan kolla på filmer och nyheterna på en större skärm över en kabel från min gamla laptop sedan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Min teori är att det fastnade på en annan mast, någon mil bort om man startar om telefonen där, den brukar alltid dö för mig där när batteriet tar slut då jag glömt laddaren, tippar på att resten är mjukvaru relaterat på telefonen. Om så var fallet måste jag faktiskt säga att jag faktiskt är imponerad av hur bra det fungerade...

Verkar funka nu i allafall, hyggligt bra, men är ökänt dålig mottagning här annars också så tippar på att det redan ligger hyfsat på max utan externa antenner nu på bägge enheterna.
Går att använda filmstreaming och skit nu i allafall, tänkte koppla in en gammal TV hos morsan så att de kan kolla på filmer och nyheterna på en större skärm över en kabel från min gamla laptop sedan.

Ett tips, lägg telefonen så att den har så bra kontakt med nätet som möjligt. Typ i ett fönster eller något, eller t.o.m. utomhus på typ en balkong om det går och är bra väder. Så har telefonen bäst förutsättningar att få kontakt. WiFi till datorn går nog ändå fram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Ett tips, lägg telefonen så att den har så bra kontakt med nätet som möjligt. Typ i ett fönster eller något, eller t.o.m. utomhus på typ en balkong om det går och är bra väder. Så har telefonen bäst förutsättningar att få kontakt. WiFi till datorn går nog ändå fram.

Mmm... gick runt med den i huset tills jag fick bäst resultat, provade att lägga den i fönstret på övervåningen, vann en "pinne" på det vad det verkar, i vissa rum är det nästan noll av någon anledning även om det är vägg i vägg... Vet inte riktigt vad det beror på, om det är plåttaket som skärmar av eller något... Både hos mig och hos mina föräldrar så ligger byn typ som i botten av en "gryta" omgiven av berg.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number