får Packet loss, varför?

Permalänk
Medlem

får Packet loss, varför?

Hej, har precis fått fiber installerat och har 100/100 som fungerar bra. Men ibland när jag spelar fortnite till exempel så ser jag att de står några % packet loss upp och ner men inte hela tiden. Vad beror detta på? Har kopplat en internet kabel från datorn till en av dessa https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad... som står trådlöst i mitt rum. Det är ca 10m mellan huvudenheten och min enhet genom vägg och tak. Några idéer vad som ligger bakom problemet? Vad kan jag ändra så jag slipper detta problem? MVH.

Permalänk
Medlem

Alltså när du skickar data över internet så är den uppdelad i paket och om ett av paketen skulle misslyckas med att nå servern så kallas det packet loss, paketet kommer bara att skickas igen dock... Är väl inte särskilt konsigt att få en del packet loss, särskilt inte om man sitter på trådlöst.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

@Yooriitzz: Okej så egentligen enda sättet är att dra kabel direkt till huvud routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deenké:

@Yooriitzz: Okej så egentligen enda sättet är att dra kabel direkt till huvud routern?

Ja, det kommer med stor sannolikhet bli bättre, däremot kommer det ändå förekomma då fenomenet kan förekomma någon annanstans på vägen.

Om du har en tjock vägg emellan så ger den sämre trådlös signal än vad ett tomt rum ger. Trådbundet är alltid bäst, du får väga detta mot hur stor procent dina packet loss ger.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ja, det kommer med stor sannolikhet bli bättre, däremot kommer det ändå förekomma då fenomenet kan förekomma någon annanstans på vägen.

Om du har en tjock vägg emellan så ger den sämre trådlös signal än vad ett tomt rum ger. Trådbundet är alltid bäst, du får väga detta mot hur stor procent dina packet loss ger.

Tillexempel kabeln kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deenké:

Tillexempel kabeln kanske?

Väldigt sällan det just är kabeln som orsakar packet loss, men det kan hända beroende på hur gammal kabeln är. Just med trådlöst så är packet loss vanligare då det kan finnas störningar i luften som orsakar det, eller man helt enkelt har ett felkonfigurerat mesh-nätverk.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Väldigt sällan det just är kabeln som orsakar packet loss, men det kan hända beroende på hur gammal kabeln är. Just med trådlöst så är packet loss vanligare då det kan finnas störningar i luften som orsakar det, eller man helt enkelt har ett felkonfigurerat mesh-nätverk.

okej, ja kablen är ca 1 år gammal men ska nog köpa en längre kabel som går direkt till huvudroutern istället.