Köpa OEM Windows 7 nyckel som går igenom hos Microsoft

Permalänk

@tcntad: OK. Konstigt att säljarna inte kan svara så om det är så enkelt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hipso Facto:

@tcntad: OK. Konstigt att säljarna inte kan svara så om det är så enkelt.

Inte riktigt praxis att prata om hur man halvillegalt laddar ned W7.
Inte heller är det nåt gemene person bör veta att en configfil på skivan bestämmer vad som skall få installeras, som inte heller kan tas bort.

Permalänk

@tcntad: För det första vet inte säljarna något alls om hur jag fått en ISO från Microsoft och det är knappast illegalt att använda en tjänst som finns. Om jag hade börjat med en retail nyckel hade den gett mig rättigheten att ladda ned samma ISO vad jag förstår och jag får anta att de nycklar man kan köpa från tredjepartsförsäljare är riktiga nycklar om de fungerar med Microsoft's ISO's. Vilket är det jag söker. Om MS ville stoppa nedladdningarna av OS-ISOs helt, är det inte svårt. De vill styra in folk på Windows 10 helt enkelt, därför är de tidigare dolda.

Exakt hur de lagt upp sin produktnyckel-försäljning genom andra kanaler vet jag inte mycket om och ska inte behöva bry mig om heller. Det jag vill ha är en nyckel som MS på något sätt kan säga är godkänd.

Som jag tror jag sa har jag köpt andra nycklar av t ex office och ringt MS för att reda ut vilka som är riktiga godkända nycklar och vilka som är några hack. Jag söker ofta köpa licenser i andra hand till produkter som inte finns längre, men som man får handla med. Det är inget konstigt med det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hipso Facto:

@tcntad: För det första vet inte säljarna något alls om hur jag fått en ISO från Microsoft och det är knappast illegalt att använda en tjänst som finns. Om jag hade börjat med en retail nyckel hade den gett mig rättigheten att ladda ned samma ISO vad jag förstår och jag får anta att de nycklar man kan köpa från tredjepartsförsäljare är riktiga nycklar om de fungerar med Microsoft's ISO's. Vilket är det jag söker. Om MS ville stoppa nedladdningarna av OS-ISOs helt, är det inte svårt. De vill styra in folk på Windows 10 helt enkelt, därför är de tidigare dolda.

Exakt hur de lagt upp sin produktnyckel-försäljning genom andra kanaler vet jag inte mycket om och ska inte behöva bry mig om heller. Det jag vill ha är en nyckel som MS på något sätt kan säga är godkänd.

Som jag tror jag sa har jag köpt andra nycklar av t ex office och ringt MS för att reda ut vilka som är riktiga godkända nycklar och vilka som är några hack. Jag söker ofta köpa licenser i andra hand till produkter som inte finns längre, men som man får handla med. Det är inget konstigt med det.

Att använda tredjepartsprogram för att få tag på MS egna ISO's är inte helt grönt. Gråzon. Det som gör det OK är förutsättningen att du har en giltig licens. Heidoc är självklart inte MS egna verktyg.

Den sidan för att ladda ned W7 mha retailnyckeln är ju ett sätt att låta OSet leva vidare eftersom så många har det. Men de pushade ju ut gratis Windows 10 ett bra tag..

Det är ju inte heller säljarens uppgift att veta var du kan få tag på ISO's..

Permalänk

@tcntad: MS tillhandahåller länken helt öppet för den som kan läsa sådant i sidans källkod. Det behövs inget program och ingen inbrytning. Eftersom jag sysslar med webbutveckling server-side så vet jag att det är hur lätt som helst att lägga de länkar man vill ha bakom en särskild area dit man bara kommer med särskild information. Det gör man på servern och inte i webbläsaren. Om man inte gör det är det inte ett lagbrott att använda den tjänst som ligger ute helt öppet. Det är heller inget avtalsbrott innan man ingått ett avtal heller.

Jag har inte bett säljaren att tala om var jag kan hitta ISOs. Det vet jag redan: hos Microsoft. Jag begär bara att säljaren ska veta vad de säljer och är det inte nycklar som MS direkt haft att göra med, d v s som har distribuerats via något av de avtal de ingått med tredjeparter och kan säljas enligt detta på det sätt som erbjuds, då är jag inte intresserad.

Nu erbjuds "Retail" nycklar på t ex Ebay som tydligen inte är det. Det är bedrägeri om något. Om jag bara vill aktivera Windows 7 med Windows Update intakt olagligt så kunde jag göra det redan för många år sedan utan kostnad. Men det är nu inte det jag vill. Jag vill ha två saker:

1. En äkta produktnyckel för Windows 7 eller 8 Home Premium Engelska
2. En Windowsinstallation som är distribuerad på korrekt sätt och som kan bevisas vara äkta. Vad jag kan se så är det antingen en DVD eller en ISO direkt från Microsoft.

Att jag alls ville ha ned en lämplig ISO innan jag köpt rätt nyckel är för hinna konfigurera Windows och följande installationer så snabbt som möjligt. Trodde inte det skulle vara så besvärligt att köpa en nyckel, men visste från tidigare inköp att det är flera på Ebay som säljer piratskräp fast de låtsas något annat. Vem behöver det utom tekniska analfabeter?

Vilket är varför jag frågade efter bra källor från allra första början.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

@Hipso Facto: Då finns ju redan ett installationsmedium från MS. Bra.

Läs på om OEM:SLP så hittar du nyttig info.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

@digital.discuss: Då finns ju redan ett installationsmedium från MS. Bra.

Läs på om OEM:SLP så hittar du nyttig info.

OK. Tack!

Permalänk

OK, Efter att ha skällt på typ rätt många försäljare på Ebay från flera kontinenter (J-a kriminella vissa) hittade jag "Windows 7 64bit Home Premium Eng/Sv RETAIL" på Tradera med nedladdning från Microsoft's servrar för 229kr. Kunde inte vara mer perfekt.

Tack alla!