m.2-kort i stället för 'vanlig' SSD som systemdisk i 9900K-bygge?

Permalänk

m.2-kort i stället för 'vanlig' SSD som systemdisk i 9900K-bygge?

Vänta på delar till ett nybygge med i9-9900K CPU, 16 GB G.Skill 3200MHz RAM och ASUS PRIME Z370-A-II moderkort.
Spelar inte, datorn kommer mest att användas för batchredigering av stora fotofiler i RAW-format med program som inte använder grafikkortet (ett EVGA 780TI kommer att användas).
Har ett antal INTEL, OCZ och Samsung SSD, ingen nyare än då i7-4770K släpptes (när detta nu var), och hade tänkt använda en Samsung 850 som systemdisk plus en eller ett par som cachediskar.

Kan jag räkna med någon större prestandaförbättring om jag i stället för vanlig SSD använder ett m.2-kort som systemdisk?

Har kikat på 500GB Samsung 970 EVO (MZ-V7E500BW), är detta i så fall ett bra val?

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

Större, troligen inte för systemet.

Som disk för din redigering, kanske, beror väl på övriga delar.
Och en 9900k på ett low-end 370 bräda lär ligga på typ 4.2Ghz all core, och strömbegränsas något tusan. Föreslår du tittar på att byta moderkort om du tänkte använda alla de 16 trådarna effektivt nog att maxa en m.2 disk.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Större, troligen inte för systemet.

Som disk för din redigering, kanske, beror väl på övriga delar.
Och en 9900k på ett low-end 370 bräda lär ligga på typ 4.2Ghz all core, och strömbegränsas något tusan. Föreslår du tittar på att byta moderkort om du tänkte använda alla de 16 trådarna effektivt nog att maxa en m.2 disk.

Förslag till bättre moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorante:

Förslag till bättre moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Direkt förslag är svårt, då det blir på en budget du troligen inte gillar.
Men det jag kan erbjuda är lite specifikationer och detaljer:
https://www.anandtech.com/show/13407/intel-z390-motherboard-o...

Du bör välja Z390, eller high-end z370, om du vill få mest ur din CPU.
Tänk också på att med mer matning, får du högre temps, men i gengäld kan processorn (om du har bra nog kylning) faktiskt hålla sin max turbo. 4-fasers enkel VRM räcker iaf inte för att maxa CPUn.

Gamers Nexus, Hardware unboxed bla har lite intressanta videor om just VRM, och varför testresultat mellan olika siter skiljer sig i prestanda och temperaturer, just pga moderkorten blir flaskhalsen.
https://www.youtube.com/watch?v=NGHiRrQ2AAo

Kort sagt så är denna CPUn på gränsen vad de flesta moderkort klarar av. Du måste lägga pengar på ordentlig VRM och kylning om du ska få ut all prestanda ur den, annars är en 8700k överklockad faktiskt bättre lösning.

Permalänk

Tackar! Priset spelar mindre roll, burkarna här får gå länge så kostnadsökningen per dag blir liten. Denna ska ersätta en i7-950 från 2010.
Inget ASUS-kort i det du länkar, gör de inga som funkar? Kan ASUS BIOS och vill helst inte behöva lära något nytt...
Och ja, alla PC överklockas.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk

Kolla efter z390 moderkort och se till att du köper en nvme ssd. Bara m.2 är inte tillräckligt för att garantera högre hastighet eftersom det antingen kan vara en Sata eller PCI-E

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorante:

Tackar! Priset spelar mindre roll, burkarna här får gå länge så kostnadsökningen per dag blir liten. Denna ska ersätta en i7-950 från 2010.
Inget ASUS-kort i det du länkar, gör de inga som funkar? Kan ASUS BIOS och vill helst inte behöva lära något nytt...
Och ja, alla PC överklockas.

Kan inte hitta någon lista med deras VRM designer, men i grund, kolla på högre nivån, och se till att ha 8+ faser iaf, så du kan mata CPUn även i 16 trådars last (utan att de brinner upp/tvingas throttla). Och de måste så klart ha vettig kylning också.

I övrigt så ska alla M.2 portar idag klara PCI-E SSDer, och typ alla har en port som klarar SATA M.2 också, men sata M.2 är typ samma som 2,5" SATA, bara annan formfaktor.

EDIT: Hitta denna, men den verkar inte ha mer än enkel översyn, dock kanske den kan ge lite info.
https://www.pcbuildersclub.com/en/2018/10/intel-z390-overview...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Föreslår du tittar på att byta moderkort om du tänkte använda alla de 16 trådarna effektivt nog att maxa en m.2 disk.

Nu utbytt till ASUS ROG MAXIMUS XI HERO som enligt diverse överklockare duger.

PS Pampiga namn på moderkort nu för tiden...

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

Hej!

Även jag inväntar lite nya komponenter, nämligen:
CPU: I7 9700k
Moderkort: Asus Tuf z390 Plus Gaming

Jag har precis som nämnt ovan funderat på att köpa och köra en 500GB Samsung 970 EVO (MZ-V7E500BW) som systemdisk (Eventuellt partitionera den och installera lite spel på den andra partitionen om det finns någon vits med det). Tror ni att detta moderkort strömbegränsar en I7 9700k som är något överklockad och precis som @Ignorante skriver: Kan jag räkna med någon större prestandaförbättring med 970 EVO istället för en vanlig SSD?

Kanske var dumsnålt med det moderkortet, isåfall vore det kanske klokt att skjuta till lite pengar för ett bättre?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ja kör på m2, det är som dag och natt gämfört med SSD

Visa signatur

KÖPES:MINIMUM 24 TUMS SKÄRM MED MINST 144HZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iqser:

Ja kör på m2, det är som dag och natt gämfört med SSD

Nej, det är det inte

Permalänk
Medlem

@anon42512: Jo i min mening är det, mycket snabbare uppstart, skriver filer snabbare och kopieringen från ssd till m2 är mycket snabbare.

Visa signatur

KÖPES:MINIMUM 24 TUMS SKÄRM MED MINST 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av iqser:

Ja kör på m2, det är som dag och natt gämfört med SSD

Skrivet av iqser:

@Loxus: Jo i min mening är det, mycket snabbare uppstart, skriver filer snabbare och kopieringen från ssd till m2 är mycket snabbare.

Antar att du menar jämför mer SATA och inte SSD ?

Och jag lägger till NVMe, för en m.2 SATA disk har ju samma nackdelar som en vanlig SATA.
NVMe är däremot det nya protokollet som är gjort för flash lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Antar att du menar jämför mer SATA och inte SSD ?

Och jag lägger till NVMe, för en m.2 SATA disk har ju samma nackdelar som en vanlig SATA.
NVMe är däremot det nya protokollet som är gjort för flash lagring.

Hehe de va NVMe jag menade som m2 disk ;P lite trött nu hjärnan hänger inte riktigt med godnatt

Såg nu att du frågade om just 970 disken, jag kör den och är supernöjd. Den tycker jag du skall köra på värd varenda krona! har även en 840 SSD, stor skillnad på hastighet i mitt tycke iallafall!

Visa signatur

KÖPES:MINIMUM 24 TUMS SKÄRM MED MINST 144HZ

Permalänk

Sitter i precis samma sits. Valet står mellan en 860 Evo eller 970 Evo. På pappret verkar 970 snabbare sen blir man av med lite kablar. Något speciellt man ska tänka på vid installation, eller är det som en vanlig SSD. AHCI mode, sen installera OS?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Köpte en 970 250GB versionen till min Ryzen 2400G.
Kanske inte är mest tippade varianten till en budget-CPU som troligen aldrig kommer se ett separat grafikkort, men.. Whatever

Snabb som ett skott!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Var den bara plugga och installera OS? Ingen ändring i bios? På min 520 fick jag ändra till AHCI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage:

Givetvis vill du ha AHCI aktivt, men det var inget annorlunda än o installera på vilken drive som helst..

EDIT: Givetvis kör du med NVMe istället, vilket är bättre och nyare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min Samsung 960 EVO Series MZ-V6E250BW 250GB men på sista tiden förstått att kortet blir helt bisarrt varmt under disk benchmark tester, runt 90 grader. Syftar på temperature 2 sensorn i Hwinfo som jag tror visar tempen från kontrollerdelen av kortet. Hur varma dessa blir beror säkert väldigt mycket på moderkortsdesign också.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

@Knotvillage:

Givetvis vill du ha AHCI aktivt, men det var inget annorlunda än o installera på vilken drive som helst..

EDIT: Givetvis kör du med NVMe istället, vilket är bättre och nyare.

Är NVMe bättre än ACHI?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage:

Det är den standarden som gäller på de snabbaste M2 SSD enheter som ansluter direkt till CPU.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

@Knotvillage:

Det är den standarden som gäller på de snabbaste M2 SSD enheter som ansluter direkt till CPU.

Ok men fortfarande ACHI? Borde ju bli några sekunder snabbare vid uppstart om man jämför med Intel 520. Det är uppstart och uppdateringar av OS jag skulle vilja snabba upp. Vad jag förstår ska man skruva fast 970, följer allt med när man köper den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Så roligt när Gamers Nexus släppte videon där de klagade på Asus VRM sminkning.
Tänkte att nu kommer folk i forum bli VRM experter över dagen
Skulle sätta en tunna skit på att så länge du inte överklockar nämnvärt räcker vilket z390 som helst.
Ska du överklocka rejält så är det en annan femma.

Bilda egen uppfattning och lyssna inte allt för hårt på nyblivna experter är mitt råd

Permalänk
Medlem

Köp en vettig SATA SSD istället, om det nu inte är så att prisskillnaden för samma storlek för 960/070 är minimal.

Jag har fortfarande inte hittat några tester som visar några större skillnad utöver feta benchmarks.
Precis på samma sätt som jag kan slå på Samsung Rapid, dvs. Ramcache och sedan köra crystaldiskmark eller något och säga "wooow, 8GB/s!"

Jag har inte hittat några tester som visar några skillnader i helt vanligt användning av datorn, det kan helt klart finnas scenarion när deras snabba cache (vilket det är) är till anvädning, men 99% av tiden kommer det spela noll roll.

Jag tyckte även in min 960 (OEM) från laptopen i stationära i sign, märkte absolut noll skillnad emot min gamla MX300 som jag körde som boot innan.

Då har jag i min maskin

960 evo (OEM variant)
840 evo i raid 0
2st MX300 (500GB och 256GB)

Bortsätt från de 840 evo hade problem med, så märker jag ingen skillnad mellan några av dessa diskar så länge jag kanske inte ska skriva massvis med data (100GB+ filer).
Men i de fallen är min 960 värdelös också, då cachen tar slut på några sekunder och poff, så presterar den som vilken annan SSD som helst.

Det är priset som styr, ingen nackdel att ha denna cache, men det gör inte alls så stor skillnad som man tror när man kollar på benchmarks.
Kollar man mjukvarutester, tex. starta och ladda saker i photoshop, eller ladda in i spel, så är skillnaden så pass liten att det är inom felmarginalerna.

Vilket inte är så konstigt då det är trotsallt en cache som är snabb på dessa diskar, och du har noll och ingen kontroll om vad som existerar i denna cache.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Köp en vettig SATA SSD istället, om det nu inte är så att prisskillnaden för samma storlek för 960/070 är minimal.

Jag har fortfarande inte hittat några tester som visar några större skillnad utöver feta benchmarks.
Precis på samma sätt som jag kan slå på Samsung Rapid, dvs. Ramcache och sedan köra crystaldiskmark eller något och säga "wooow, 8GB/s!"

Jag har inte hittat några tester som visar några skillnader i helt vanligt användning av datorn, det kan helt klart finnas scenarion när deras snabba cache (vilket det är) är till anvädning, men 99% av tiden kommer det spela noll roll.

Jag tyckte även in min 960 (OEM) från laptopen i stationära i sign, märkte absolut noll skillnad emot min gamla MX300 som jag körde som boot innan.

Då har jag i min maskin

960 evo (OEM variant)
840 evo i raid 0
2st MX300 (500GB och 256GB)

Bortsätt från de 840 evo hade problem med, så märker jag ingen skillnad mellan några av dessa diskar så länge jag kanske inte ska skriva massvis med data (100GB+ filer).
Men i de fallen är min 960 värdelös också, då cachen tar slut på några sekunder och poff, så presterar den som vilken annan SSD som helst.

Det är priset som styr, ingen nackdel att ha denna cache, men det gör inte alls så stor skillnad som man tror när man kollar på benchmarks.
Kollar man mjukvarutester, tex. starta och ladda saker i photoshop, eller ladda in i spel, så är skillnaden så pass liten att det är inom felmarginalerna.

Vilket inte är så konstigt då det är trotsallt en cache som är snabb på dessa diskar, och du har noll och ingen kontroll om vad som existerar i denna cache.

Eller så köper man för att man kan. Hur mycket i en PC är egentligen inte mer än man absolut behöver? Alltså att man skulle klara sig på mindre.. Annars brukar det eka på detta forum att sweclockers minsann behöver det absolut bästa och alla är entusiaster som köper enbart det nyaste. Min 2400G känns kvick med 970 EVO, utan tvekan. Men det gör ju en PC med massa RAM som cachat upp det viktiga på disk om du kör en mekanisk snurrdisk också. Nä, här är faktiskt ett område där jag som brukar vara rätt konservativ förespråkar utveckling. Sätt inte massa skit mellan sekundärminne och CPU om du kan ha det på en buss rakt mot CPU.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ok men fortfarande ACHI? Borde ju bli några sekunder snabbare vid uppstart om man jämför med Intel 520. Det är uppstart och uppdateringar av OS jag skulle vilja snabba upp. Vad jag förstår ska man skruva fast 970, följer allt med när man köper den?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, inte ACHI om disken stödjer NVMe.

NVMe

Det följer med en specialskruv med moderkortet. Man sätter driven i kontakten och en skruv som håller den nere.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Tar den bandbredd från PCI sloten? Jag betalar gärna några kronor för att få ett HDD fack ledigt, slippa lita kablar samt tjäna några sekunder här och där men då vill man inte tappa på grafikdelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

största fördelen med SSD diskar är svarstiden vilket är det som gör största skillnaden för hur snabbt saker och ting laddar upp och den är väldigt marginell skillnad mellan M.2 och sata SSD men enorm mellan SSD och mekanisk lagring.

fördelen med M.2 (nvme) är att det har en högre överföringshastighet på vissa diskar upp till 4x hastigheten mot sata 3.

så arbetar du med väldigt stora filer så kan du tjäna massor tid men så länge du arbetar med små filer kommer nog skillnaden vara mer eller mindre försumbar mellan SSDer.

vet inte riktigt vilken avrage storlek vi pratar om när vi säger RAW bildfiler men skulle tippa upp till max 1Gb stora vilket jag tror hamnar under kategorin för litet för att ge någon direkt tidsbesparing.

hade vi pratat videoredigering eller arbete med väldigt stora filer 10-100Gb filer eller mer kan nog en NVME disk ge en del tidsbesparing tack vare den högre läs/skriv hastigheten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

På den ska jag bara ha OS. Stjäl den bandbredd från grafikkort?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Tycker en vanlig SSD med större utrymme fungerar alldeles utmärkt så länge du inte överför extremt stora video-filer. Jag ångrar själv köpet av en Samsung 960 1TB pro..