FZ testar Battlefield V – actionskjutare som inte tar ut svängarna

Permalänk
Melding Plague

FZ testar Battlefield V – actionskjutare som inte tar ut svängarna

FZ testar Battlefield V och imponeras av flera aspekter som fokuset på lagspel och det storslagna spelläget Grand Operations. Däremot faller kampanjen och nytänket kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Avbeställer mitt exemplar... var redan från början trött på både WW1 och WW2 spel men tänkte att det kanske blir något bra. Men icke. Håller mig till BF4.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Avbeställer mitt exemplar... var redan från början trött på både WW1 och WW2 spel men tänkte att det kanske blir något bra. Men icke. Håller mig till BF4.

Jag blev positivt överraskad av multiplayer tycker det är väldigt bra gjort och att det nu fokuserar mer på squads och lagspel än förra generationer av Battlefield. Sedan så finns det ju ingen direkt anledning att köpa spelet, jag prenumererade 1 månad på Origin Premium så kan man testa spela spelet i 1 månad och se vad man tycker för 149 kronor. Väldigt prisvärt enligt mig.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Avbeställer mitt exemplar... var redan från början trött på både WW1 och WW2 spel men tänkte att det kanske blir något bra. Men icke. Håller mig till BF4.

Gjorde en liten research på hela deras spelserie då jag endast hoppat över BF1.

Såg nämligen lovande ut eftersom jag tyckte det såg bra ut och hade bättre sikten men om man ska se på detta betyget så betyder det ju att det är sämsta spelet i serien! Väldigt tråkigt.

Permalänk

@dblade:
För egen del tycker jag spelet lider lite av identitetskris. Det är WW2 men känns inte som WW2.
Det är snyggt och bra spelmekanik men saknar den där känslan som gör att man vill spela det om och om igen i flera år som man gjorde med BF3 och 4:an t.ex.

Permalänk
Medlem

Tycker att att 3/5 är ett missvisande betyg trots att jag hittills bara spelat betan. Med tanke på BF1 borde betyget vara 4/5. Även med tanke på att det kommer mer innehåll senare utan att man behöver betala något extra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

@wirefire:
För egen del tycker jag spelet lider lite av identitetskris. Det är WW2 men känns inte som WW2.
Det är snyggt och bra spelmekanik men saknar den där känslan som gör att man vill spela det om och om igen i flera år som man gjorde med BF3 och 4:an t.ex.

Men ni ska inte tänka åt fel håll. tänk på att saker och ting utvecklas varje dag. Folk grubblar och gräver i det förflutna. Lägg ner det tänket. Det är 2018 nu....

Permalänk
Medlem

Om spelet är minst lika bra som förra, hur kan man ge det 3/5? Det finns ingen logik här. Betyg 3 av 5 får spel med halvkass grafik och halvkass innehåll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla inte bara på betyg. Läs recensionen. Ja, det är som BF1 med några förbättringar. Nej det är inte något banbrytande. Men kul, för all del.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Så 3/5 är betyget för de som redan har BF4. Men som helt ny spelare så borde väl betyget vara minst det samma som BF4, om BFV är "samma men bättre".
Det är svårt när hela spelet ska sammanfattas i en siffra, för det betyder olika för olika människor.

Permalänk
Medlem

"3/5 för förra spelet var också bra". Knasigt betyggssystem....

Permalänk
Medlem

Jag har en hel del kritik gällande BF:V (mest bristen på innehåll vid launch) och lär inte köpa spelet när min Origin Access-tid tar slut, men t.om. jag tycker att 3/5 känns lite snålt.

I grund och botten är det BF:1 men lite bättre: annorlunda skins och kartor (för det är WW2, inte WW1), bättre gunplay, grafik, samt mer focus på teamplay.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Gillar spelet, men tyvärr nötte man sönder Narvik i betan, den känns skittråkig just nu och skippar/quitar så fort den dyker upp.

Sen finns det en hel del obalans i kartorna som gör dem ospelbara för ena sidan om det är jämna lag men sånt kommer fixas.

För lite tanks ( har inte sett en tank vs tank fight sedan release ), flygplan kör fortfarande 100-0 på banorna och snipers har fått det lättare att sitta och trycka i någon buske på berget och inte spela objectives.

Finns mycket som är bra men man har också tagit med sig mycket skit som gjorde BF1 värdelöst.

Permalänk
Skrivet av Iksu:

Men ni ska inte tänka åt fel håll. tänk på att saker och ting utvecklas varje dag. Folk grubblar och gräver i det förflutna. Lägg ner det tänket. Det är 2018 nu....

Ja jo haha, mer än troligt att jag är fast i hur det var förr ! Börjar bli lite till åren nu faktiskt
Tror det har att göra med att man har sin personliga vision eller preferens om hur BF ska vara så mest därför man blir lite besviken.
Kanske blir detta BF en hit, bara jag som är gammalmodig !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av King D:

Avbeställer mitt exemplar... var redan från början trött på både WW1 och WW2 spel men tänkte att det kanske blir något bra. Men icke. Håller mig till BF4.

Tycker det är synd att vi bara har 6? banor och alla relativt små med chokepoints (varför DICE?) och inga historiska slag som är välkända.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azureye:

Kolla inte bara på betyg. Läs recensionen. Ja, det är som BF1 med några förbättringar. Nej det är inte något banbrytande. Men kul, för all del.

Grafiken, känns mer "Cartoony" och inte lika fantastisk som BF1. Känns som en nedgradering på vissa fronter.
Nämns i ett par recensioner på bl.a. youtube

Permalänk
Medlem

Känns som rätt beslut att skippa spelet. visst köpa premier eller vad EA's grej heter i en månad kan man väl kanske göra.

Permalänk

Jag tycker spelet är riktigt bra, dom första matcherna tänkte jag " Jaha är det såhär det är" , efter att ha spelat BF1 i 400+ timmar som jag tyckte var ett skitbra spel!, men nu när man låst upp lite mer vapen och skins och kommit in lite mer i spelet så gillar jag det allt mer.

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem

*3D spotting är borta. Älskar det
*Gunplay är otroligt bra. Vet inte vad det är som gör det men det är nice. Typ det som får mig att spela.
*Grafiken är +-0 från BF1 tycker jag. Visst, många smådetaljer kanske men i helhet samma
*Spela i squad är kul och meningsfullt

Det tråkiga.
*otroligt många småbuggar
*netcoden är fortfarande åt skogen. Vet inte hur många gånger jag blir träffad för att sen söka skydd i ett hus och ändå dö. Till och med min kropp ligger 3m in i huset
* Grand Operations är inte ett 64 man game mode. Blir granatspam 24/7 och Hamada och Fjell är otroligt obalanserade som anfallare
*få vapen att välja på
*Squad kan inte spawna på mig i en bomber
*Bombers är otroligt OP efter deras buff
*ibland står matchen på 0 tickets men fortsätter ändå i en evighet
*när man låser upp något, typ level 4 i ett vapen, så måste man seriöst lämna spelet för att gå in i deras meny och sedan låsa upp det. Inget kan göras in game.
*De har gramatiska fel i spelet. Komigen de borde kunna skillnaden mellan it's och its.....

Spelet kommer nog vara bättre om 1 år. Kör via Origin Premier. Lär köra 1 månad till kanske innan jag tröttnar

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

@AdoringFan: Där kan mina ögon inte hålla med. Spelet är inte bara bland det snyggaste, det flyter på som en dröm. Och det är faktiskt det enda spelet där DX12 fungerat bättre än DX11 för mig.

Men tyckte man inte om BF1 så lär man inte tycka om detta heller. Även om det har gjorts förbättringar i team-play och squads, så är det för kaotiskt och fartfyllt för att kunna bli i närheten av verklighetstroget.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Spelet har väl lite balansproblem, men inget allvarligt förutom att AA är otroligt kasst mot bombplan och dom just nu är OP som tusan, enda sättet att skjuta ner dom är i princip andra flygplan. Sen är det en del vapen som bör balanseras om sen känns det som att critical hits på tanks är lite överdrivet.

Sen är en del banor som byggda för att det ska finnas massor av snipers, tur att dom är lite nerfade.

Sen är det jus jukt snyggt, men deras fake anti-aliasing måste gå att stänga av.

Iaf, jag tycker att det är det bästa BF sen BF3, med avsaknad av revive trains.

3 av 5 är snålt som faan....

Permalänk
Medlem

hmm så att spela bf1 gratis då jag redan äger det och som jag knappt spelat hittills eller betala 600 spänn för detta som ser nästan likadant ut...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

Finns klassiska Team death match/Domination kvar?
1 spelläge som var kul i bf4.
Var det,när man skulle få 2 kills med ca 10 olika vapen på 1 runda.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Gjorde en liten research på hela deras spelserie då jag endast hoppat över BF1.

Såg nämligen lovande ut eftersom jag tyckte det såg bra ut och hade bättre sikten men om man ska se på detta betyget så betyder det ju att det är sämsta spelet i serien! Väldigt tråkigt.

Där ser man...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azureye:

@AdoringFan: Där kan mina ögon inte hålla med. Spelet är inte bara bland det snyggaste, det flyter på som en dröm. Och det är faktiskt det enda spelet där DX12 fungerat bättre än DX11 för mig.

Men tyckte man inte om BF1 så lär man inte tycka om detta heller. Även om det har gjorts förbättringar i team-play och squads, så är det för kaotiskt och fartfyllt för att kunna bli i närheten av verklighetstroget.

Grafiken har helt klart gått ned. Antagligen med förmån för RT, med tanke på att om spelet såg ut mer som BF1 eller Battlefront samt hade RT så lär ju de korten se ännu sämre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Finns klassiska Team death match/Domination kvar?

Ja. "Infantry focus"-servrar cyclar Team Death Match, Domination och Frontlines.

Lite irriterande att det inte finns rena TDM-servrar, men men. Man kan alltid lämna om det blir Frontlines (för det gamemodet passar inte alls in på samma servrar som TDM/Domination) och göra en manuell sökning på TDM och hoppa in på en ny server.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kollar ni inte vilka knappar ni ska trycka på innan ni börjar spela?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Där ser man...

Då jag ändå var nyfiken på spelet så investerade jag lite tid i att tanka hem det på Orgin Access för ett test.

Jag blev klart positivt överraskad av singleplayer delen - Synd man inte fick möjlighet att köra igenom mer.

Har kört ett par snabba matcher i multiplayer men det blir lite kaotiskt då man kastas in i strid utan uppvärmning.

Är det någon mer än mig som gillar möjligheten att köra mot botar som i BF2 ? Det är ju fruktansvärt frustrerande att bara bli kanonmat för man är lite grön.

Permalänk
Medlem

Just nu är det väl lite ovanligt tufft antar jag, alla BF fantaster lär ju ha sett till att kunna spela från den nionde eller vad det nu var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Grafiken har helt klart gått ned. Antagligen med förmån för RT, med tanke på att om spelet såg ut mer som BF1 eller Battlefront samt hade RT så lär ju de korten se ännu sämre ut.

Det är ju mycket mer detaljerat jmf med Bf1, grafiskt är det väl ett klart steg framåt snarare, dock har deras AA gjort allt lite suddigt.