Permalänk

@Sirresnake:
Väldigt snällt av fågeln att vrida ögat mot dig

Definitivt över exponerad med ca 0,5-1 stop.
Personligen hade jag beskurit den lite hårdare och försökt måla "mindre fokus" på grenen (skärpa, exponering, konstrast, osv).

Vill du att jag laddar upp en bild på hur jag hade gjort (om än lite slarvigt)?

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk

@Broken-arrow:
Hej igen, min "follow" på tråden försvann annars hade jag svarat tidigare.

Ifrån ditt inlägg 5/25 -18:

Första bilden:
Här hade du behövt HDR, för jag misstänker att det såg bättre ut i verkligheten.
Här blir det ljusa löven en stor överexponerad röra medan de mörka delarna blir "smörig" pga av att de har "pushats" för mycket.
Kompositionen är för bred för stigen som inte sticker ut tillräckligt mycket.
Jag testa att skära riktigt hårt och pilla med ljuset men känner inte att jag lyckades göra något speciellt vettigt av den.

Det som hade kunnat funka skulle ha varit något/någon som gick/sprang emot kameran med ganska tunn fokus, men nu blir det mest bara en röra av grönska som kameran inte kunde hantera.

Andra bilden:
Hade åter igen behövt HDR.
Jag håller med dig om att sänka kameran hade varit bättre. Utöver det tror jag kameran kunde ha vinklats lite annorlunda.
Separation mellan stubbe och bakgrund är kritiskt här då det ser ganska rörigt ut just nu. Kom ihåg att zooma in och baka bakåt.

Tog du många olika bilder på stubben? Känns som rätt tillfälle att testa en miljon olika vinklar för att identifiera vad exakt var det som drog dig till stubben.

Tredje bilden:
Saknar "pay-off". Hade träden inte funnits i bakgrunden tror jag det kunnat funka men nu känns det som de tar över men inte tillräckligt mycket för att ge en känsla av att spåren "sväljs".
Tror man skulle kunnat få något riktigt intressant med en närbild på lilla trädet på höger.

Fjärde bilden:
Det första jag reagera på är att fokuset är jätte konstigt. Sen laddade jag ner bilden och öppna i Lightroom och insåg att det "ofokus-borste". Kom ihåg att man kan ha flera adjustment brushes på varandra.
När man leker med den måste man vara väldigt exakt och/eller hålla koll på perspektivet i bilden för att avgöra hur verkligheten hade funkat.
Allting lutar åt samma håll så man skulle nog kunna göra något med det här, men jag vet inte vad. Men allt går att lösa med tillräckligt många blixtar
Om du kommer tillbaka till samma ställe med samma ljus, testa att rikta kameran mera uppåt och stäng bländaren till F/16 eller liknade och se om du får någon trevlig effekt.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk

@Sirresnake:

Första bilden:
Jag tycker idén med paraplyerna är jätte bra, färger är fantastiska. Jag skulle testa att beskära bort distraktionerna i bakgrunden. Eventuellt lite digital borttagning av saker i bakgrunden också.
Vill du att jag laddar upp en bild för att visa hur jag tänker?

Andra bilden:
Jag håller med LaoLao om att andra bilden har en miss-match mellan storlek och fokus. Samtidigt som lampan i bakgrunden är ljusare vilket gör att ögat dras dit.

Tredje bilden:
Testa att stänga bländaren lite för att få en mjukare övergång ifrån de som är i fokus och de som är i bakgrunden. Om man hade en blixt man kunde ta av kameran hade jag lekt lite med den för att se om man kan skapa lite mer djup.

Fjärde bilden:
Det finns inte tillräckligt med separation mellan fokuspunkten och bakgrunden där båda är röriga och samma färg.
(Sen får vitbalansen det att se ut att bli regn)

Det här är inte en bra bild, den är bara för att visa skillnaden när det är olika färger och fokuspunkten inte är rörig.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av gustav901:

@Broken-arrow:
Hej igen, min "follow" på tråden försvann annars hade jag svarat tidigare.

Ifrån ditt inlägg 5/25 -18:

Första bilden:
Här hade du behövt HDR, för jag misstänker att det såg bättre ut i verkligheten.
Här blir det ljusa löven en stor överexponerad röra medan de mörka delarna blir "smörig" pga av att de har "pushats" för mycket.
Kompositionen är för bred för stigen som inte sticker ut tillräckligt mycket.
Jag testa att skära riktigt hårt och pilla med ljuset men känner inte att jag lyckades göra något speciellt vettigt av den.
https://i.imgur.com/aIxfkdu.jpg
Det som hade kunnat funka skulle ha varit något/någon som gick/sprang emot kameran med ganska tunn fokus, men nu blir det mest bara en röra av grönska som kameran inte kunde hantera.

Andra bilden:
Hade åter igen behövt HDR.
Jag håller med dig om att sänka kameran hade varit bättre. Utöver det tror jag kameran kunde ha vinklats lite annorlunda.
Separation mellan stubbe och bakgrund är kritiskt här då det ser ganska rörigt ut just nu. Kom ihåg att zooma in och baka bakåt.
https://i.imgur.com/oU0D1Es.jpg
Tog du många olika bilder på stubben? Känns som rätt tillfälle att testa en miljon olika vinklar för att identifiera vad exakt var det som drog dig till stubben.

Tredje bilden:
Saknar "pay-off". Hade träden inte funnits i bakgrunden tror jag det kunnat funka men nu känns det som de tar över men inte tillräckligt mycket för att ge en känsla av att spåren "sväljs".
Tror man skulle kunnat få något riktigt intressant med en närbild på lilla trädet på höger.

Fjärde bilden:
Det första jag reagera på är att fokuset är jätte konstigt. Sen laddade jag ner bilden och öppna i Lightroom och insåg att det "ofokus-borste". Kom ihåg att man kan ha flera adjustment brushes på varandra.
När man leker med den måste man vara väldigt exakt och/eller hålla koll på perspektivet i bilden för att avgöra hur verkligheten hade funkat.
Allting lutar åt samma håll så man skulle nog kunna göra något med det här, men jag vet inte vad. Men allt går att lösa med tillräckligt många blixtar
Om du kommer tillbaka till samma ställe med samma ljus, testa att rikta kameran mera uppåt och stäng bländaren till F/16 eller liknade och se om du får någon trevlig effekt.

Sånt händer

Första bilden:
Hade inget stativ, men tog bilder i olika ljusförhållanden den gången Tyckte denna blev bäst (har andra, men då är träden mer svarta).

Andra bilden:
Har flera bilder, just den sektionen av skogen är mörk och hel del mossa på träd runt omkring (ser lite "trolliskt ut")
gjorde HDR bild på stubben, men några av bilderna blev suddiga (fokus låg fel).

Insåg det och la ut en 4 bild, den om jag inte har fel har jag lagt lite ofokus på bakgrunden. Men ville inte dra det för långt (vet man kan kopiera lagret man gjort flera gånger). Vissa löv kunde jag inte lägga i ofokus (är rätt svårt att få det bra).

Tredje bilden:
Ja i det är svårt att göra så mycket egentligen (tågspåren blivit överväxta).

Gjorde ett test med kraftig beskärning av bilden, tycker inte det blir helt fel. med träd, menar du den lilla som växer på tågspåret?

och gjorde liknande med en bild jag hade i annan vinkel (är rätt lik första bilden, men inte tonat ner det åt svartvit).

F16 fungerar inte riktigt som en systemkamera med större optik och ljusinsläpp. Går köra högre så klart, men då ökar också fokus på bakgrunden. Runt 7/8 är rätt mer rätt på min optik (men kostar ju inget extra testa högre så klart), men ska prova blixt till nästa gång

Kan ju fira att man kommit över 10.000 spärren (i antal bilder)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@Broken-arrow:

Om du är på stativ och ska ta HDR bilder, slå om fokus till manuellt så det inte rör sig mellan bilderna så undviker du problem.

Jag tror tågspåren saknar ett mål med de ledande linjerna.
Jag testade typ allt för att försöka peka fokus mot slutet men jag känner att det ändå inte hjälper.

Det är kanon att du testar olika beskärningar. Jag tror det hjälper när det är mindre himmel i bilden för att balansera ljuset mera. Men jag håller mig kvar vid att det saknas något på slutet för att verkligen ta fokus.

Det är inte bara fokus som blir annorlunda, ljuspunkter ser annorlunda ut.
Sök på "star burst" och se om du hittar något du tycker om.

Man inser ganska snabbt att man nog borde ha en 4-5 blixtar, alla med ljusmodifierare och sedan någon som bär och hjälper till att ställa upp sakerna

Tackvare att jag har köpt det mesta beggat tror jag att jag har klarat mig strax under 10tkr. Men det finns många saker "man borde ha".

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

@Sirresnake:

Första bilden:
Jag tycker idén med paraplyerna är jätte bra, färger är fantastiska. Jag skulle testa att beskära bort distraktionerna i bakgrunden. Eventuellt lite digital borttagning av saker i bakgrunden också.
Vill du att jag laddar upp en bild för att visa hur jag tänker?

Andra bilden:
Jag håller med LaoLao om att andra bilden har en miss-match mellan storlek och fokus. Samtidigt som lampan i bakgrunden är ljusare vilket gör att ögat dras dit.

Tredje bilden:
Testa att stänga bländaren lite för att få en mjukare övergång ifrån de som är i fokus och de som är i bakgrunden. Om man hade en blixt man kunde ta av kameran hade jag lekt lite med den för att se om man kan skapa lite mer djup.

Fjärde bilden:
Det finns inte tillräckligt med separation mellan fokuspunkten och bakgrunden där båda är röriga och samma färg.
(Sen får vitbalansen det att se ut att bli regn)

https://farm5.staticflickr.com/4882/44992253385_ddcfc97348_k.jpg
Det här är inte en bra bild, den är bara för att visa skillnaden när det är olika färger och fokuspunkten inte är rörig.

Hej, först och främst vill jag be om ursäkt för sena svaret. Fotona tog jag lite på måfå. Kameran var endast några timmar gammal i min ägo Jag är helt grön när det kommer till fotografi. Håller på att lära mig hur en kamera fungerar och jag uppskattar verkligen feedbacken. Håller även på att lära mig Lightroom (Timmarna flyger när man sitter med prog)

Första bilden är jag mest nöjd med själv. Ladda gärna upp en bild och visa mig

Jag tänkte passa på att ladda upp några foton från min resa i Bali.
Kommentera gärna och säg vad du tycker

Även ni andra också såklart.

Permalänk
Medlem

Jag och sambon åkte på semester till Bali i september. Vi var där i två veckor och besökte många vackra platser.

Här nedan har jag laddat upp några av bilderna som jag redigerade i lightroom cc på surfplattan under semestern. Fotona är tagna i raw format. Men när jag flyttade in dom med kamerans wi-fi direkt till plattan omvandlades dom till jpeg automatiskt. Vilket jag läst är svårare att jobba med eller?

Bild1: Känner direkt att jag ”overdid it” med redigeringen?

Objektiv: Sonys ”kit lens” 28-70mm

Bild2: Denna är jag nöjd med, men krossa mig om ni tycker jag är helt ute o cyklar 😅

Objektiv: Sonys ”kit lens” 28-70mm

Bild3: Passade även på att ta massa Milkyway foton. Här är en av dom:

Objektiv: Samyang 14mm i f2,8 25sec exponering ISO 3200

Permalänk
Skrivet av EroHebi:

Jag och sambon åkte på semester till Bali i september. Vi var där i två veckor och besökte många vackra platser.

Här nedan har jag laddat upp några av bilderna som jag redigerade i lightroom cc på surfplattan under semestern. Fotona är tagna i raw format. Men när jag flyttade in dom med kamerans wi-fi direkt till plattan omvandlades dom till jpeg automatiskt. Vilket jag läst är svårare att jobba med eller?

Bild1: Känner direkt att jag ”overdid it” med redigeringen?

Objektiv: Sonys ”kit lens” 28-70mm
https://i.imgur.com/VOfJBe6.jpg
https://i.imgur.com/3SwjuYb.jpg

Bild2: Denna är jag nöjd med, men krossa mig om ni tycker jag är helt ute o cyklar 😅

Objektiv: Sonys ”kit lens” 28-70mm
https://i.imgur.com/5axqCgu.jpg
https://i.imgur.com/P99xMD6.jpg

Bild3: Passade även på att ta massa Milkyway foton. Här är en av dom:

Objektiv: Samyang 14mm i f2,8 25sec exponering ISO 3200
https://i.imgur.com/0AdnsbP.jpg
https://i.imgur.com/fGjCBZ3.jpg

Det jag tänker på rak arm är att det är svårare ställa in t.ex K värdet (alltså om du vill ha varmare bilder (mer åt gult) eller kalla bilder ( åt blått)).

Men även andra värden, som ljus och höglager, tänk på varje gång du sparar en jpeg och redigerar igen tappar du bildinfo (så extra viktigt du sparar original jpeg som är orörd). Vet inte hur lightroom hanterar jpeg exakt, men raw filer rörs inte originalen (utan sparas i minnet så att säga, eller snarare i speciell save fil på datorn).

Har du kvar originalen så rekommenderas du för över till datorn (du kan göra betydligt mer med raw än Jpeg utan förlora bildinformation).

Bilderna du visar ser i alla fall inte dåliga ut, vet min kamera i raw i alla fall håller tillbaka bilderna för att man ska tvingas efterredegera

SEn ser bilderna lite små och något gryniga ut (vet inte om du förminskat bilderna på fel sätt eller om det är renderingen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@EroHebi: Vilken fantastiskt miljö!

Det första jag reagerade på (efter att miljön var fantastisk) var att alla bilderna hade för mycket Saturation, färgmättnad. I sista bilden spelar det inte så mycket roll eftersom vi (människor) saknar referens, men i en miljö på jorden så kan vi inbilla oss vad som är riktigt och vad som är falskt.
När man redigerar vänjer sig ögonen vid det man ser och man ser inte riktigt slutresultatet. Därför är det viktigt att använda histogrammet som hjälpmedel för att inte gå helt galen. Men utöver det, lämna datorn en 15min och sedan komma tillbaka för att se bilden med "återställda ögon".

Beskärningen i första bilden är toppen. Ändå saken jag skulle fundera på är att beskära lite på toppen så fästmöns huvud hamnar i linje med undre tredjedelen. (Rule-of-thirds). Men borsten du använde på henne för att höja exponeringen var gjord tillräckligt mycket men inte för mycket, bra jobb!

Andra bilden har samma mättnads problem men annars är det en bra bild. Det alternativet jag erbjuder är en mycket hårdare beskärning. Jag känner personligen att bilden inte förlorar kontext men det blir mer fokus på er.
Säg till om du vill att jag ska ta bort bilden så gör jag det, inga problem.

Det enda jag skulle förslå som förändring i sista bilden är att få in något helt vitt. Antingen genom att dra i reglaget för det, eller först ändra exponeringen för att få hela bilden ljusare.
Resultatet av min redigerar ser lite trasig ut pga. att jag redigerade en JPEG. Här behövs det RAW.
Vitpunkten ändrad:

Exponering och vitpunkt ändrad:

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av EroHebi:

Jag och sambon åkte på semester till Bali i september. Vi var där i två veckor och besökte många vackra platser.

Här nedan har jag laddat upp några av bilderna som jag redigerade i lightroom cc på surfplattan under semestern. Fotona är tagna i raw format. Men när jag flyttade in dom med kamerans wi-fi direkt till plattan omvandlades dom till jpeg automatiskt. Vilket jag läst är svårare att jobba med eller?

Bild1: Känner direkt att jag ”overdid it” med redigeringen?

Objektiv: Sonys ”kit lens” 28-70mm
https://i.imgur.com/VOfJBe6.jpg
https://i.imgur.com/3SwjuYb.jpg

Bild2: Denna är jag nöjd med, men krossa mig om ni tycker jag är helt ute o cyklar 😅

Objektiv: Sonys ”kit lens” 28-70mm
https://i.imgur.com/5axqCgu.jpg
https://i.imgur.com/P99xMD6.jpg

Bild3: Passade även på att ta massa Milkyway foton. Här är en av dom:

Objektiv: Samyang 14mm i f2,8 25sec exponering ISO 3200
https://i.imgur.com/0AdnsbP.jpg
https://i.imgur.com/fGjCBZ3.jpg

På både första och andra bilden finns det glödande kanter på områden med hög kontrast. Se berg-vatten på första bilden och killens axlar, stolparna på räcket, takkanten och dörrkarmen på andra bilden.

Antagligen pga för mycket clarity.

Permalänk

@gustav901:
@broken-arrow:

Gjorde ett försök på den här bilden.

Jag lättade upp den lite så den inte känns så plottrig. Lite värme, belyste stigen något och lät trädet finnas med i förgrunden.
Vet inte om den blev så mycket bättre (eller sämre), men jag tycker bilder känns ganska behagliga om man drar ner "clarity" litegrann om det är mycket lövverk och detaljer..

Edit: Hmm, forumbilder.se funkar till mycket, men kanske inte det här. Ser väldigt suddigt ut..

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@gustav901:
@broken-arrow:

Gjorde ett försök på den här bilden.
http://forumbilder.se/I4O39/20190301-195324-9rgpdpl.JPG
Jag lättade upp den lite så den inte känns så plottrig. Lite värme, belyste stigen något och lät trädet finnas med i förgrunden.
Vet inte om den blev så mycket bättre (eller sämre), men jag tycker bilder känns ganska behagliga om man drar ner "clarity" litegrann om det är mycket lövverk och detaljer..

Edit: Hmm, forumbilder.se funkar till mycket, men kanske inte det här. Ser väldigt suddigt ut..

Jag tycker det ser bra ut. Det sticker inte ut som någon speciell bild men den är trevlig.

Jag vet inte hur lätt det är för dig att ta dig dit, men jag tror det skulle kunna vara en bra utmatning när ljuset är likadant att ta dig dit och göra ett nytt försök på att få en bild du tycker är bättre.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk

@gustav901: Antar att du såg det, men det var en bild som Broken-Arrow lagt upp tidigare i tråden som jag gav mig på.

Vet ej hur nära till hands platsen är

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@gustav901: Antar att du såg det, men det var en bild som Broken-Arrow lagt upp tidigare i tråden som jag gav mig på.

Vet ej hur nära till hands platsen är

Haha, satt med folk som snackade och gjorde mig distraherad så det var svårt nog att tänka. La inte märke till det.

Men schysst post processing. Jag drar typ aldrig i clarity reglarget så jag har inte testat att dra ner det tidigare. Drt ska jag komma ihåg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk

@Broken-arrow: Gjorde ett försök på bilden med en järnvägsräls också.
Inte mycket av orginalbilden kvar, men jag tycker det blev en viss känsla i den...ish...typ

Skriver en rad om hur jag tänkte här.. Ville få rälsen att gå mot ett mål. Ett mål som eftersom det inte är synligt kanske istället ska vara okänt. Så okänt att det till och med är lite suddigt kanske Genom att lägga bakgrunden ur fokus fastnar ögat hellre på förgrunden. Åtminstone jag fungerar som så att bakgrunden då nästan blir lite omedveten, och således har jag uppnått målet att rälsen är på väg mot något som känns lite osäkert.

Ja, och så den gamla stilen. Färgerna var lite bortplockade ur bilden redan, så jag tog bort det resten också

Förklarande text
Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

@gustav901: Haha

Testa reglaget vid tillfälle som sagt. Går ju att få lite tryck i bilderna om man drar det åt höger, men är det lövverk och annat små-pyssel tycker jag man kan få en mer naturlig känsla om man drar det till vänster. Sen vet jag inte om bilden jag gjorde blev så värst naturlig, men man kan ju låta bli att gå till överdrift

Trevlig kväll på dig!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

@Broken-arrow: En till blir det. Tror det var din bild det här med.
Ordnade lite mer bakgrundsoskärpa, men det blir ju aldrig naturligt om det görs i efterhand tyvärr..

Vill du ha bra bakgrundsoskärpa så ska du välja en så stor bländare som möjligt, dvs ett lågt f-värde korkat nog
Försök ha förgrunden närmare kameran än bakgrunden, minst med dubbla avståndet, ännu hellre längre än så.

Ok, vi saxar in stubben i skogen också. Har beskurit den lite, justerat färger, lagt på lite bakgrundsoskärpa, tonat ned vissa nyanser och ökat på vissa, tonat ned exponering och högdagrar - särskilt på det ljusa partiet där solen ligger på vid foten på stubben. Som vanligt när jag ska larva mig så blir det lite vinjett och brus på en gång

Kolla runt kanten på stubben så syns det direkt att det inte blev helt hundra. Var nog inte tanken heller, utan mer bara ett bekräftande på att bilden ser bättre ut om bakgrunden släpper lite från motivet. Rätt tänkt med andra ord!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Sen vill man ju inte vara den som bara häver ur sig saker hit och dit, så utan jag slänger upp en bild själv och duckar under skrivbordet

Slåss med den här ni!

Och så kanske en mer seriös bild. Bägge är från Bali, kärt tema i tråden

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@gustav901:
@broken-arrow:

Gjorde ett försök på den här bilden.
http://forumbilder.se/I4O39/20190301-195324-9rgpdpl.JPG
Jag lättade upp den lite så den inte känns så plottrig. Lite värme, belyste stigen något och lät trädet finnas med i förgrunden.
Vet inte om den blev så mycket bättre (eller sämre), men jag tycker bilder känns ganska behagliga om man drar ner "clarity" litegrann om det är mycket lövverk och detaljer..

Edit: Hmm, forumbilder.se funkar till mycket, men kanske inte det här. Ser väldigt suddigt ut..

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Broken-arrow: Gjorde ett försök på bilden med en järnvägsräls också.
Inte mycket av orginalbilden kvar, men jag tycker det blev en viss känsla i den...ish...typ

https://i.imgur.com/jw5JFnk.jpg

Skriver en rad om hur jag tänkte här.. Ville få rälsen att gå mot ett mål. Ett mål som eftersom det inte är synligt kanske istället ska vara okänt. Så okänt att det till och med är lite suddigt kanske Genom att lägga bakgrunden ur fokus fastnar ögat hellre på förgrunden. Åtminstone jag fungerar som så att bakgrunden då nästan blir lite omedveten, och således har jag uppnått målet att rälsen är på väg mot något som känns lite osäkert.

Ja, och så den gamla stilen. Färgerna var lite bortplockade ur bilden redan, så jag tog bort det resten också

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Broken-arrow: En till blir det. Tror det var din bild det här med.
Ordnade lite mer bakgrundsoskärpa, men det blir ju aldrig naturligt om det görs i efterhand tyvärr..

Vill du ha bra bakgrundsoskärpa så ska du välja en så stor bländare som möjligt, dvs ett lågt f-värde korkat nog
Försök ha förgrunden närmare kameran än bakgrunden, minst med dubbla avståndet, ännu hellre längre än så.

Ok, vi saxar in stubben i skogen också. Har beskurit den lite, justerat färger, lagt på lite bakgrundsoskärpa, tonat ned vissa nyanser och ökat på vissa, tonat ned exponering och högdagrar - särskilt på det ljusa partiet där solen ligger på vid foten på stubben. Som vanligt när jag ska larva mig så blir det lite vinjett och brus på en gång

https://i.imgur.com/emgzTUB.jpg

Kolla runt kanten på stubben så syns det direkt att det inte blev helt hundra. Var nog inte tanken heller, utan mer bara ett bekräftande på att bilden ser bättre ut om bakgrunden släpper lite från motivet. Rätt tänkt med andra ord!

Även om jag borde lägga mig, kan jag inte undvika kommentera

Borde sett detta tidigare men med

Ja bild 1 blev bättre, men något oskarp/onaturlig (kanske ska leta upp raw bilden i stället så du har mer att leka med). för jpg har ju begränsningar.

Ja bild två blev hel okej. förvånande att du lyckades plocka ut detaljer så bra i trät. Annars ser faktiskt lite proffsig ut (likt foto tavlor man köper på olika butiker, alltså typ ikea och liknande ) Kanske får printa ut den och ha på en vägg

Ja jag har inte jätte stor flexibilitet med kameran, så fokus som bild tre är rätt svårt. Även om man fuskar med ett bildläge i kameran som ska göra denna effekten funkar det dåligt i praktiken (vill gärna göra bakgrunden lite för skarp). Måste då prova med avtryckaren flera gånger och flytta kameran lite (1 chans på 10/20 att det blir i närheten av vad du visar).

Det är mer som motarbeta kameran men får prova mer med lägre F värde helt enkelt (tror jag körde rätt lågt på bilden).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av gustav901:

Jag tycker det ser bra ut. Det sticker inte ut som någon speciell bild men den är trevlig.

Jag vet inte hur lätt det är för dig att ta dig dit, men jag tror det skulle kunna vara en bra utmatning när ljuset är likadant att ta dig dit och göra ett nytt försök på att få en bild du tycker är bättre.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@gustav901: Antar att du såg det, men det var en bild som Broken-Arrow lagt upp tidigare i tråden som jag gav mig på.

Vet ej hur nära till hands platsen är

Bor du i Sundvall lär det bli rätt många mil åkande XD bor inte i närheten av Stockholm.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ja bild 1 blev bättre, men något oskarp/onaturlig (kanske ska leta upp raw bilden i stället så du har mer att leka med). för jpg har ju begränsningar.

Jag ska lägga upp den på imgurrreerr istället så ser den lite bättre ut.

Skärpa i en bild beror mycket på hur den ska betraktas. En väldigt skarp bild på en stor skärm kan bli lite obehaglig. Detaljerna - som ju är det man vill lyfta fram - syns ju ofta ändå! Men om bilden visas i en mindre storlek kan skärpa ibland behövas för att ta fram ansiktsdrag, ögonfransar, löv eller vad som helst. Sen är det ju också en fråga hur man vill att bilden ska se ut. Det kan ju bli onaturligt åt bägge håll.

Just den bilden ville jag göra ganska soft, men i ett mindre format blev den kanske föf mjuk. Får fixa en ny uppladdning imorrn!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av EroHebi:

Jag och sambon åkte på semester till Bali i september. Vi var där i två veckor och besökte många vackra platser.

Här nedan har jag laddat upp några av bilderna som jag redigerade i lightroom cc på surfplattan under semestern. Fotona är tagna i raw format. Men när jag flyttade in dom med kamerans wi-fi direkt till plattan omvandlades dom till jpeg automatiskt. Vilket jag läst är svårare att jobba med eller?

Bild2: Denna är jag nöjd med, men krossa mig om ni tycker jag är helt ute o cyklar 😅

Objektiv: Sonys ”kit lens” 28-70mm
https://i.imgur.com/5axqCgu.jpg
https://i.imgur.com/P99xMD6.jpg

Lite OffTopic. Men hur var den hyddan att bo i? Drar till Bali i 3 veckor i sommar o försökte få en plats där, men det var ju fullt som tusan!

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Skrivet av Joi:

Lite OffTopic. Men hur var den hyddan att bo i? Drar till Bali i 3 veckor i sommar o försökte få en plats där, men det var ju fullt som tusan!

Nu var det ju inte mig du frågade, men jag vill passa på att tipsa om Gili-öarna. Vet inte om ni tänkt åka dig, men annars är det absolut värt ett besök!
Nu funderar man ju lite över säkerheten dock, eftersom det varit jordbävningar, och öarna är bra precis en tvärhand hög, men jag vill påstå att dom är värda risken!
Väldigt små öar helt utan biltrafik. Supermysigt och otroligt lugnt jämfört med en del andra ställen. Finns gott om barer osv, men däremot kanske det är sämre med nattklubbar.

Bifogar två bilder här som kan se lite sneda ut, så det får väl passa in som bildkritik Skickar ett pm till dig också med en del andra bilder. Ser du nåt du gillar får du gärna fråga om var det var så ska jag öppna hjärn-arkivet så gått det går.

På den här bilden ser man mt Agung, dvs vulkanen på Bali. Man får lite perspektiv. Pågående utbrott. Otroligt coolt, har aldrig sett ett vulkanutbrott annars, även om det här bara var ett litet askmoln. Tidigare blev vi strandade 12h på Doha av just samma anledning Man får lite perspektiv på hur hög vulkanen är, från Bali syns den sällan pga moln.

Typisk båt som används mycket på Gili, för fiske och turism.
Ska man åka dit rekommenderar jag lite större båtar Vi åkte med Patagonia Express, lite dyrare men ett riktigt fartyg till skillnad från mindre speedboats. Bra komfort med tanke på att det går lite vågor ibland!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Kul att se så många bra bilder

Jag försöker lyfta mitt fotograferande från att ta snapshots till att ta fotografier

Här är 3st bilder jag tog idag som glad amatör

Svåraste tycker jag är ljus och färgerna, sedan vad man är intresserad av att fotografera är förstås individuellt.

Permalänk

@Multithread: Om vi börjar med kritik angående matten, 1+1+1+1 = 4

Vilken kamera använder du för att fotografera? Baserat på bilderna känns det som en mobil?

Första bilden är lite överexponerad:

Tar man och ändrar lite får man det här

Med det här histogrammet:

I övrigt skulle kugghjulet må bra av lite separation ifrån bakgrunden. Med blommor, röd dörr och lite annat blir det lite distraherande. Antingen minska f-värdet för att tappa fokus på bakgrunden, eller välja en annan bakgrund genom att ta fotot ifrån en annan vinkel.
Samtidigt är det ganska smart att ha en färg med kontrast i bakgrunden, som grön ifrån växterna kontra det röda av axeln. Men den gröna bakgrunden behöver då separation eller vara heltäckande. Här finns det bara gröna blommor fläckvis.

Andra bilden är underexponerad istället:

Men bilden är väldigt svår för mig att exponera korrekt eftersom att bilden inte talar om vad som beaktaren ska fokusera på. Ett alternativ hade varit att tagit bilden precis i mitten av trappan och sedan ha kameran i höjd med marken och titta upp för att få ett annat perspektiv på byggnaden. Eller om du håller kameran på/nära ett av räckena, kan du få ledande linjer mot något intressant på huset?
Just nu känns det som om jag är förvirrad och vet inte vad det är jag ska titta på.

Tredje bilden har samma problem med fokus. Vad är det som jag ska titta på?

På en teknisk nivå så är dynamiska omfånget större än vad kameran kunde hantera (tror igen kamera kan hantera det där). Utomhus är för ljus så himlen är helt vit, och tegelstenarna i fönstret blir också för ljusa så det blir helt vita. Samtidigt känns det som det kanske är gallret som man ska fokusera på, men gallret är ex antal stop underexponerad. Och gallret saknar också separation till bakgrunden.

Fjärde bilden är en klassisk arkitektbild där fokus ska ligga på byggnaden. Att stå mitt i som du gör är en bra utgångspunkt. Men eftersom halva bilden är i solen och andra halvan är i skuggan kan vi inte se hela huset och det känns inte avsiktligt. Typiskt ställe där man är tvungen att använda HDR.

Horisonten är också lite sne (kolla på taket av byggnaden).

Vilken mjukvara använder du för att redigera bilderna? Kan vara en bra idé att dra i alla reglagen för att se vad som är för mycket och för lite av vissa saker för att inse vad som är korrekt när du tar bilderna.

Du får väldigt gärna gå igenom bild för bild och berätta vad det var som du tyckte var intressant och därför beslöt dig att ta ett foto av det. Då kanske jag (eller andra) kan hjälpa dig ytterligare att förmedla med bilden det som du vill förmedla.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Tack för input

Detta med tydligare seperation av föremålen är intressent och det ska jag experimentera mer med.

Kameran är Sony kompakt variant för ca 3000kr så den har tyvärr inte alla möjligheter en mer påkostad systemkamera har gällande tex. ISO och f-värden. För bildbehandling använder jag GIMP som ser ut att vara en mycket kompetent mjukvara så väl man snart kommit igång med det.

Tanken med första bilen är att jag ville fånga ett ganska så unikt föremål som jag aldrig sett förut i denna skala. Dess storlek var lockande och den har stor del i den industriella utvecklingen som Sverige har bakom sig. Jag lockas av unika föremål med historia bakom sig. Gärna tekniska och äldre föremål lockar mycket.

Tanken med bild 2 var att fånga arkitikturen och det unika som denna entré har. Mycket av det antika gör det intressant, inte som dagens tråkiga fasader som byggs i många städer.

Bild 3 är tagen från insidan av en fd. fängelsecell och tanken var att försöka fånga en känsla av instängdhet och hur det kunde se ut för den stackare som satt bakom dessa galler men det är inte helt enkelt.

Sista bilden är på en äldre herrgård och jag ville fånga allt det gröna och arkitekturen på huset. Dess storlek och att det är länge sedan det byggdes lockar, det unika. Att det finns skuggor tillhör verkligheten och det är det jag ville fånga upp.

Jag ska ut i eftermiddag igen och då ska jag försöka förbättra exponering och separeringen, hur mycket det nu är möjligt med min Kamera som inte har någon större omfång av f-värden.

Det finns en by ca 2 mil från där jag bor som har stått still i tiden 100 år. Finns allt från mjölkvarnar till sågverk och ett snickeri och allt är öppet likt en stor utställning utomhus

Tack för alla tips

Permalänk
Skrivet av Multithread:

Kameran är Sony kompakt variant för ca 3000kr så den har tyvärr inte alla möjligheter en mer påkostad systemkamera har gällande tex. ISO och f-värden.

Kunskapen om hur man får bra resultat med begränsat material är väldigt avancerad kunskap som grundar sig i att kunna fotografera överhuvudtaget.
Ett stativ och kameran i manuellt läge är en bra början för att testa olika saker utan att kamerans relation till föremålet spelar roll.
Du får också möjlighet att lära dig redigering och eventuellt "comp" för att få flera bilder att resultera i det du hade som målbild. Kan rekommendera Affinity Photo om du letar efter Photoshop men med ett lågt engångspris.

Fotar du JPEG eller RAW?

Skrivet av Multithread:

Tanken med första bilen är att jag ville fånga ett ganska så unikt föremål som jag aldrig sett förut i denna skala.. Dess storlek var lockande och det har stor del i den industriella utvecklingen som Sverige har bakom sig. Jag lockas av unika föremål med historia bakom sig.

Vill du förmedla hur stort något är det en bra idé att hålla kameran lågt och fota uppåt. Justera höjden på kameran tills du får något är en lagom blandning mellan "överdriven" och "underdriven".

Om byggnaden där föremålet har används finns inom synhåll så kan du försöka att få saken framme i bilden och huset i bakgrunden för att presentera deras relation. Det kommer kräva en del testande med zoomen för att se hur deras relation blir.

Skrivet av Multithread:

Tanken med bild 2 var att fånga arkitikturen och det unika som denna entré har. Mycket av det antika gör det intressant, inte som dagens tråkiga fasader som byggs i många städer.

Ah! Då skulle jag rekommendera att du antingen fotar detaljer och fyller bilden med detaljen, eller gör som i fjärde bilden, fånga hela byggnadens sida. Eller som jag nämnde tidigare, använd linjer för att peka ut detaljer. Tänk på hur solen står kommer påverka vilka detaljer som kommer framställas bra.

Specifikt för att få entrén att framstå skulle jag testa att zooma in och sedan ta tillräckligt många steg bakåt för att få in entrén i bilden igen.

Skrivet av Multithread:

Bild 3 är tagen från insidan av en fängelsecell och tanken var att försöka fånga en känsla av instängdhet men det är inte helt enkelt

Den typen av bild mycket enklare att uppnå i post, men det du är på jakt efter är en "mörk och dyster" insida och en "fantastisk" utsida. En lycklig familj på utsidan eller liknande samtidigt som det är tom miljö i cellen. Det är helt enkelt kontrasten man är på jakt efter.
Du kan skapa den känslan genom att vara bokstavlig också genom att öka konstrasten på insidan och sänka kontrasten på det som är utanför.
Redigerar man i efterhand kan man måla in en kallare vitbalans i cellen medans utsidan är varm.

En bred vinkel (låga mm) gör att avståndet framstår som längre, skapar större separation mellan två miljöerna.

(Endast för demo och därför lite överdriven)

Skrivet av Multithread:

Sista bilden är på en herrgård och jag ville fånga allt det gröna och arkitekturen på huset. Att det finns skuggor tillhör situationen hur det ofta kan se ut och det såg jag inga problem med.

Skulle man vara där tidigare skulle skuggan inte vara på huset. Kan vara jätte tidigt som behövs för att skuggan inte skulle vara där, men värt att tänka på.
Ibland är det helt enkelt fel tid på dagen för en viss bild.

En hel del kan så klart göras i post.

Skrivet av Multithread:

Jag ska ut i eftermiddag igen och då ska jag försöka förbättra exponering och separeringen, hur mycket det nu är möjligt med min Kamera som inte har någon större omfång av f-värden.

Kanon plan!

Desto mer du zoomar påverkar f-värdet mera hur mycket som är suddigt. Zoom påverkar också hur mycket som finns med i bakgrunden.
Testa gärna att ta en bild av samma sak två gånger, en gång på minimal zoom, och en gång på maximal zoom för att se hur olika bilderna blir.

Skrivet av Multithread:

Det finns en by ca 2 mil från där jag bor som har stått still i tiden 100 år. Finns allt från mjölkvarnar till sågverk och ett snickeri och allt är öppet som en utställning

Fantastiskt ställe att komma tillbaka till allt efter som du känner att du lär dig mer om fotografering och utvecklas för att se hur du skulle fotografera annorlunda och om du hittar nya saker som du tycker är intressanta att fotografera.

Ha kul i eftermiddag!

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

@gustav901:

Superbra tips

Verkligen stort tack, detta blir mer och mer intressant.

Kameran stödjer tyvärr bara jpeg formatet.

Bilden på cellen blev mycket bättre tycker jag efter du redigerat.

Permalänk
Medlem

heh, år och dagar sedan jag sist rörde mig i dom här delarna av forumet, kan väl lugnt påstå att jag ändrat mitt perspektiv lite sen sist.

så här två av mina personliga favoriter, slakta på

Skickades från m.sweclockers.com