Fråga om CV (inkludera betyg/meritvärde?)

Permalänk
Medlem

Fråga om CV (inkludera betyg/meritvärde?)

*Mod får flytta tråd/ändra rubrik om det ej anses passande*

Tog studenten tidigare i våras och hade planerat att studera denna hösten. På grund av motivationsbrist blev detta inte av och därmed blev det ett sabbatsår för min del. Jobbade i somras inom restaurang och har även haft det som sysselsättning under helger i september. Sedan oktober har jag dock inget fast jobb (har haft en del ströjobb på samma restaurang), men har sökt en hel del vilket inte har lyckats något vidare.

Har därmed försökt att utveckla mitt CV för att öka chanserna något. Fick lite tips från olika sidor och mallar på nätet, men blev lite fundersam när det kommer till en viss mall som inkluderade både betyg och meritvärde från gymnasiet. Förstår självklart att en del betyg kan vara intressanta för en arbetsgivare om arbetsuppgifterna inkluderar detta, men annars? Har tidigare fått höra att meritvärde och betyg i CV:t bör undvikas eftersom det kan uppfattas som "kaxigt"/överambitiöst och inte ger något vidare uppfattning om den arbetssökandes personlighet. Å andra sidan kan meritvärdet kanske ge en uppfattning om personens ansvarstagande med mera. Vad är Sweclockers uppfattning?

tl;dr Kan det uppfattas som "kaxigt" att inkludera betyg och/eller meritvärde i CV:t ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

*Mod får flytta tråd/ändra rubrik om det ej anses passande*

Tog studenten tidigare i våras och hade planerat att studera denna hösten. På grund av motivationsbrist blev detta inte av och därmed blev det ett sabbatsår för min del. Jobbade i somras inom restaurang och har även haft det som sysselsättning under helger i september. Sedan oktober har jag dock inget fast jobb (har haft en del ströjobb på samma restaurang), men har sökt en hel del vilket inte har lyckats något vidare.

Har därmed försökt att utveckla mitt CV för att öka chanserna något. Fick lite tips från olika sidor och mallar på nätet, men blev lite fundersam när det kommer till en viss mall som inkluderade både betyg och meritvärde från gymnasiet. Förstår självklart att en del betyg kan vara intressanta för en arbetsgivare om arbetsuppgifterna inkluderar detta, men annars? Har tidigare fått höra att meritvärde och betyg i CV:t bör undvikas eftersom det kan uppfattas som "kaxigt"/överambitiöst och inte ger något vidare uppfattning om den arbetssökandes personlighet. Å andra sidan kan meritvärdet kanske ge en uppfattning om personens ansvarstagande med mera. Vad är Sweclockers uppfattning?

tl;dr Kan det uppfattas som "kaxigt" att inkludera betyg och/eller meritvärde i CV:t ?

Kaxigt vet jag inte, men jag brukar avsluta CV med att just betyg och referenser finns vid förfrågan. Blir jag kallad till intervju så tar jag per automatik med detta, i en separat plastficka, för att kunna visa att jag har den utbildning jag påstår mig ha.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

På CV:t hör det väl inte hemma men för all del, skicka med betygsdokument och skriv i ditt personliga brev att du har gjort bra ifrån dig i skolan. Dvs. om du tror att det kan betraktas som en merit för tjänsten du söker. Men som du skriver själv.. kan du inte komma på hur det kan ses som relevant, låt bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

*Mod får flytta tråd/ändra rubrik om det ej anses passande*

Tog studenten tidigare i våras och hade planerat att studera denna hösten. På grund av motivationsbrist blev detta inte av och därmed blev det ett sabbatsår för min del. Jobbade i somras inom restaurang och har även haft det som sysselsättning under helger i september. Sedan oktober har jag dock inget fast jobb (har haft en del ströjobb på samma restaurang), men har sökt en hel del vilket inte har lyckats något vidare.

Har därmed försökt att utveckla mitt CV för att öka chanserna något. Fick lite tips från olika sidor och mallar på nätet, men blev lite fundersam när det kommer till en viss mall som inkluderade både betyg och meritvärde från gymnasiet. Förstår självklart att en del betyg kan vara intressanta för en arbetsgivare om arbetsuppgifterna inkluderar detta, men annars? Har tidigare fått höra att meritvärde och betyg i CV:t bör undvikas eftersom det kan uppfattas som "kaxigt"/överambitiöst och inte ger något vidare uppfattning om den arbetssökandes personlighet. Å andra sidan kan meritvärdet kanske ge en uppfattning om personens ansvarstagande med mera. Vad är Sweclockers uppfattning?

tl;dr Kan det uppfattas som "kaxigt" att inkludera betyg och/eller meritvärde i CV:t ?

Ja, om du skryter om det. Annars ska du ha med det. Jag ser ingen anledning att INTE ha med det i CV't i en ung ålder.

betygen och meritvärdet ersätt av högskoleutbildningen när/om man skaffar en sådan. men fram till dess så ska du definitivt ha med det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Kaxigt vet jag inte, men jag brukar avsluta CV med att just betyg och referenser finns vid förfrågan. Blir jag kallad till intervju så tar jag per automatik med detta, i en separat plastficka, för att kunna visa att jag har den utbildning jag påstår mig ha.

Skrivet av Olegh:

På CV:t hör det väl inte hemma men för all del, skicka med betygsdokument och skriv i ditt personliga brev att du har gjort bra ifrån dig i skolan. Dvs. om du tror att det kan betraktas som en merit för tjänsten du söker. Men som du skriver själv.. kan du inte komma på hur det kan ses som relevant, låt bli.

Skrivet av Mithras:

Ja, om du skryter om det. Annars ska du ha med det. Jag ser ingen anledning att INTE ha med det i CV't i en ung ålder.

betygen och meritvärdet ersätt av högskoleutbildningen när/om man skaffar en sådan. men fram till dess så ska du definitivt ha med det.

Tack så mycket för tipsen! Är det eventuellt bättre att bifoga betyg och meritvärde direkt vid ansökan i ett separat dokument så att arbetsgivaren kan få en uppfattning tidigare (och på så vis öka chanserna till intervju), eller bör de som sagt endast lämnas en liten "betyg lämnas på förfrågan" (och ta med till intervju)?

Permalänk

"Kan det uppfattas som "kaxigt" att inkludera betyg och/eller meritvärde i CV:t ?"
Det tycker jag inte alls. Alla positiva kompetenser och erfarenheter ska med i CV:t.

Sen kan jag inte nog betona referenser, har du referenser så skriv att dem Finns och att dem lämnas på begäran.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att jag angav mitt betyg i mitt CV efter att jag tog studenten. Nu har betygsskalan ändrats sedan dess, men på min tid var 10/20 == i genomsnitt G i alla ämnen, 15/20 == i genomsnitt VG och 20/20 == MVG rakt igenom. Jag tycker att medelbetyg över 15 är värt att ha med i CVt.

Som andra redan har nämnt tycker jag det är superviktigt med referenser. Jag hade väldigt få referenser som ung och det var något jag ofta upplevde som negativt. (Som ung jobbade jag inom familjen och mina två första jobb avslutade jag för att jag inte trivdes, varför jag heller inte ville använda dessa arbetsgivare som referenser.)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

"Kan det uppfattas som "kaxigt" att inkludera betyg och/eller meritvärde i CV:t ?"
Det tycker jag inte alls. Alla positiva kompetenser och erfarenheter ska med i CV:t.

Sen kan jag inte nog betona referenser, har du referenser så skriv att dem Finns och att dem lämnas på begäran.

Här måste jag säga att jag inte alls håller med, det är långt ifrån alla positiva kompetenser och erfarenheter som ska nämnas i ett CV. Det ska märkas att du har utformat ditt CV/Personliga brev för just den tjänsten du söker och därför ska endast sånt som på något sätt kan kopplas till tjänsten vara med. Att man t.ex. jobbade som bagare en sommar för 12 år sen är kanske inte superintressant om du söker jobb som elektriker. Har sett mycket CVn med en hel massa totalt ointressant information som bara gömmer det som faktiskt är intressant.

Men saknar man erfarenhet sedan tidigare (som ju är normalt efter gymnasiet) så måste man så klart försöka fylla ut lite men var noga med att kunna förklara varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Här måste jag säga att jag inte alls håller med, det är långt ifrån alla positiva kompetenser och erfarenheter som ska nämnas i ett CV. Det ska märkas att du har utformat ditt CV/Personliga brev för just den tjänsten du söker och därför ska endast sånt som på något sätt kan kopplas till tjänsten vara med. Att man t.ex. jobbade som bagare en sommar för 12 år sen är kanske inte superintressant om du söker jobb som elektriker. Har sett mycket CVn med en hel massa totalt ointressant information som bara gömmer det som faktiskt är intressant.

Men saknar man erfarenhet sedan tidigare (som ju är normalt efter gymnasiet) så måste man så klart försöka fylla ut lite men var noga med att kunna förklara varför.

Förstår självklart att CV & personligt brev ska anpassas till varje unik tjänst som jag söker. Tanken är väl att betygen/meritvärdet inte ska fylla ut något i varken CV eller personligt brev, utan snarare vara en separat bilaga i ansökningen om arbetsgivaren är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag vill minnas att jag angav mitt betyg i mitt CV efter att jag tog studenten. Nu har betygsskalan ändrats sedan dess, men på min tid var 10/20 == i genomsnitt G i alla ämnen, 15/20 == i genomsnitt VG och 20/20 == MVG rakt igenom. Jag tycker att medelbetyg över 15 är värt att ha med i CVt.

Som andra redan har nämnt tycker jag det är superviktigt med referenser. Jag hade väldigt få referenser som ung och det var något jag ofta upplevde som negativt. (Som ung jobbade jag inom familjen och mina två första jobb avslutade jag för att jag inte trivdes, varför jag heller inte ville använda dessa arbetsgivare som referenser.)

Det där med referenser! Har som sagt jobbat för samma restaurang i tre år med olika befattningar. Har endast med min chef från restaurangen eftersom det är den enda arbetsplatsen som jag haft under dessa tre åren. Är det kanske lämpligt att utöka mängden referenser från samma restaurang, eller blir det bara konstigt om jag har flera referenser från samma arbetsplats?

Tog bort orelevant information
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Det där med referenser! Har som sagt jobbat för samma restaurang i tre år med olika befattningar. Har endast med min chef från restaurangen eftersom det är den enda arbetsplatsen som jag haft under dessa tre åren. Är det kanske lämpligt att utöka mängden referenser från samma restaurang, eller blir det bara konstigt om jag har flera referenser från samma arbetsplats?

Jag tycker det räcker gott med en referens från ett ställe.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Här måste jag säga att jag inte alls håller med, det är långt ifrån alla positiva kompetenser och erfarenheter som ska nämnas i ett CV. Det ska märkas att du har utformat ditt CV/Personliga brev för just den tjänsten du söker och därför ska endast sånt som på något sätt kan kopplas till tjänsten vara med. Att man t.ex. jobbade som bagare en sommar för 12 år sen är kanske inte superintressant om du söker jobb som elektriker. Har sett mycket CVn med en hel massa totalt ointressant information som bara gömmer det som faktiskt är intressant.

Men saknar man erfarenhet sedan tidigare (som ju är normalt efter gymnasiet) så måste man så klart försöka fylla ut lite men var noga med att kunna förklara varför.

Jag förstår vad du menar, men det är ändå en period av ditt arbetsliv och även om det kanske är helt olikt tjänsten du söker så
har du ändå fått erfarenheten med dig.
Och om arbetsgivaren nu väljer att gå igenom ditt arbetsliv så kommer ju ändå frågan komma upp "Vad gjorde du under den här perioden?".

Själv har jag ett generellt CV och utformar mitt Personliga brev till den aktuella tjänsten.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Jag förstår vad du menar, men det är ändå en period av ditt arbetsliv och även om det kanske är helt olikt tjänsten du söker så
har du ändå fått erfarenheten med dig.
Och om arbetsgivaren nu väljer att gå igenom ditt arbetsliv så kommer ju ändå frågan komma upp "Vad gjorde du under den här perioden?".

Själv har jag ett generellt CV och utformar mitt Personliga brev till den aktuella tjänsten.

Jag tror inte att du kommer få frågor vad du gjorde för 10+ år sedan, har inte den kunskapen uppdaterats kontinuerligt är den säkert mer eller mindre utdaterad oavsett. Att anpassa även CV och göra detta relevant till tjänsten du söker är verkligen grundläggande och det som verkligen är intressant är vad du har gjort de senaste kanske 3-4-5 åren. Du kommer få bättre respons om du istället utvecklar det du har gjort den senaste tiden istället för att lämna in en lång lista på alla arbeten/utbildningar du har gått. Lästips:

https://eductus.se/10-tips-nar-du-skriver-cv/
https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Jobbansok...
https://www.metrojobb.se/artikel/7999-10-tips-s%C3%A5-skriver...
https://www.monster.se/karriarradgivning/artikel/tips-om-cv-o...
https://www2.academicwork.se/jobbsokande/skriva-cv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

*Mod får flytta tråd/ändra rubrik om det ej anses passande*

Tog studenten tidigare i våras och hade planerat att studera denna hösten. På grund av motivationsbrist blev detta inte av och därmed blev det ett sabbatsår för min del. Jobbade i somras inom restaurang och har även haft det som sysselsättning under helger i september. Sedan oktober har jag dock inget fast jobb (har haft en del ströjobb på samma restaurang), men har sökt en hel del vilket inte har lyckats något vidare.

Har därmed försökt att utveckla mitt CV för att öka chanserna något. Fick lite tips från olika sidor och mallar på nätet, men blev lite fundersam när det kommer till en viss mall som inkluderade både betyg och meritvärde från gymnasiet. Förstår självklart att en del betyg kan vara intressanta för en arbetsgivare om arbetsuppgifterna inkluderar detta, men annars? Har tidigare fått höra att meritvärde och betyg i CV:t bör undvikas eftersom det kan uppfattas som "kaxigt"/överambitiöst och inte ger något vidare uppfattning om den arbetssökandes personlighet. Å andra sidan kan meritvärdet kanske ge en uppfattning om personens ansvarstagande med mera. Vad är Sweclockers uppfattning?

tl;dr Kan det uppfattas som "kaxigt" att inkludera betyg och/eller meritvärde i CV:t ?

Det är väl ingen som är intresserad av vad du har för betyg i gymnasiet.

Har varit med om en arbetsgivare som ville se min Universitets betyg.
Men betygen lämnar jag bara ut på begäran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Det är väl ingen som är intresserad av vad du har för betyg i gymnasiet.

Har varit med om en arbetsgivare som ville se min Universitets betyg.
Men betygen lämnar jag bara ut på begäran.

Vill minnas att de ville se det då man var ung, en gymnasieelev har inte så mycket att komma med annars.
Då jag sommarjobbade på Gröna Lund vill jag minnas att jag behövde visa mina betyg vid intervjun, man fick inte ha IG i något ämne. Men kanske blandar ihop det, var ändå ganska länge sen nu

Angående CV brukar jag skriva att det och referenser lämnas på begäran, har dock mitt CV som hemsida med portfolio istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som tidigare chef och rekryterat en del under mina dagar och unga individer ska jag ge mina tips. Tänk på att chefer ibland tittar olika beroende på vilken generation och även deras fördomar. Men de flesta som är seriösa jag pratat med tänker rätt lika.

Är du ung vet alla arbetsgivare om att man inte hunnit skaffa sig så mkt erfarenhet. Här blir dock alla "små erfarenheter" viktiga erfarenheter. Har du sommarjobbat en vecka är detta bra att ha med.
Jag personligen gillar ett generellt CV som visar det mesta. Dessa är dock svåra att utforma bra. Har du med bra egenskaper ska du kunna förklara dem och inte sitta som ett frågetecken när man frågar om dem. Personligt brev skriv efter tjänsten, syns tydligt annars. Dock behövs inte allt skrivas om. Halv A4 räcker. Jag gillar personer som har självförtroende i sina personliga brev och inte skriver lite snällt jante utan varför den är min nästa anställde.

* Linkedin börja med detta tidigt och ha detta på ditt CV . Här sker mkt av jobben idag och här vill vi ofta titta. Här kan du även ha mer information som inte får plats på ditt CV.
* Arbetsgivare tittar ibland/ofta på eran FB och kan tyvärr döma er efter den eller bara för att se om bilden du målar ut på intervjun stämmer. (ex en individ som ALDRIG dricker och är jätte lugn. Har flera festbilder på sin FB).
* Har du gjort "misstag" tidigare i livet var ärlig med dem och förklara. Det visar på karaktär och självinsikt och du får förklara dig än om det syns senare.
* Skicka inte med dina betyg i en ansökan. Ta endast med om arbetsgivaren vill se vilket de flesta jag vet skiter i om det gäller enklare jobb. Din personlighet kommer vara viktigare. Efter ditt första längre jobb kommer gymnasiebetyg aldrig upp på tapeten igen.
* Förbered för nya frågor på intervjuer. Nya tekniker och frågor har börjat användas som är bättre i mitt tycke. Istället för de klassisk skitfrågorna ge 3 bra saker om dig själv yada yada. Som omotiverade arbetsgivare använder så använder vi ofta idag situationsbaserade frågor. Du är i denna situationen hur gör du och vad gör du. Kan du ge ett exempel när du var i en sådan och hur löste du den?
* Ha med bild, flesta jag vet som inte har det åker i papperskorgen tyvärr.
* Läs annars annonsen väldigt noga. Står det skicka in BILD, CV, Personligt Brev (+ något). Då ska dessa med. Någon som inte enkelt kan följa detta åker oftast i papperskorgen. Skickar du inte bild då visar det du inte ens kan följa en enkel beskrivning.
* Har du lång erfarenhet räcker CV 5 år bakåt.
* Ha inte med referenser på ditt cv utan endast att du ger dem "gladeligen på begäran". Kan bli jobbigt om arbetsgivaren ringer och du inte förberett referensen och han står som en fågelholk. Har de mkt folk som kommer och går är det svårt minnas utan att blivit förberedd. (Samt välj dem noga, fel referens kan bli jobbigt om den säger det du inte vill höra)

Viktigast av allt, du är ung och många unga är arbetslösa och slåss om de få enkla jobb som finns. Samt drunknar arbetsgivare för samma jobb av folk som bara söker alla jobb för att kunna rapportera till soc/akassa. På en tjänst kunde jag få 200 ansökningar. Man tar då de översta 30 och resterande kommer tyvärr arbetsgivaren sällan läsa. Så ni som tyvärr inte får svar eller inte bli kallade är detta ofta anledningarna. Ni blir inte alltid ratade för att det är dåligt CV/PB utan arbetsgivaren har aldrig ens läst det.

Vill du ha sabbatsår och enkelt jobb hade jag (om du har råd) åkt till Australien och jobbat på en farm eller något. Bra erfarenhet och slår högt på ett CV i ung ålder

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus z97-A | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16GB | Asus STRIX GTX 1080 OC | Corsair RM750x | Windows 10 Pro