Permalänk
Medlem

Överklocknings problem I7 9700k

Goddag!
Då jag nyligen byggt ihop en ny dator beslutade jag mig för första gången att överklocka min processor. Eftersom att jag är helt grön på området har jag kollat en del överklockningsguider och provat mig fram. Min dator består av följande:

  • Moderkort: Asus Tuf z390-Plus Gaming

  • CPU: I7 9700k

  • Minne: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

  • GPU: MSI RTX 2070 Gaming Z

  • Lagring: Samsung Evo 970 500 GB

  • PSU: Corsair CX750m

  • CPU kylare: Noctua NH-D15

Nu till mitt problem:
Oavsett inställningar i BIOS lyckas jag inte få processorn stabil på 5 GHz i Prime95 och OCCT. Jag får bara efter 1-2 minuter samma fel där en kärna misslyckas med en beräkning. Cinebench, Realbench och 3DMark är dock stabilt. Introducerar jag en AVX offset på 1-3 så körs Prime95 och OCCT utmärkt, men vid försök att köra Cinebench får jag WHEA BSOD direkt, även 3DMark bluescreenar. Jag har tillfälligt manuellt ställt VCore så högt som 1.4 volt för att se om det skulle hjälpa, men utan resultat. Mina inställningar i BIOS är följande:

  • VCore: Manual 1.3-1.4 (För att testa stabilitet)

  • LCC: Level 6

  • VCCIO: Auto (1.35 volt enligt HWInfo)

  • System Agent: Auto

  • XMP: Enabled (3200 MHz) 1.35 volt

  • Power & Current Limit: Max

Jag har med ovanstående uppgifter lyckats med en stabil överklockning på 4.9 GHz med 1.34 i Vcore och AVX offset=0. Kan det vara så att chippet helt enkelt inte vill köras på 5 GHz stabilt utan farligt hög Vcore? Eller är detta orsakat av moderkort, inställningar eller RAM?

Har kört fast så vore extremt tacksam för lite input om ni kan tänka er veta vad detta kan bero på.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Finns en hel tråd på overclock.net där man diskuterar om just VRM-lösningar på diverse Z370/390 moderkort. Kan vara värt att kolla igenom, om man nu orkar gräva bland 300+ sidor dvs

Kollar man på denna tabell så ligger ditt moderkort lite lågt.

https://www.overclock.net/forum/6-intel-motherboards/1638955-...

Dold text

Kan ju så klart finnas andra faktorer i ditt fall, men personligen så känns hela Z390 släppet mediokert. Tydligen förbaskat svårt att tillverka vettiga kylflänsar bland annat.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk

@Fompe:

Jag skulle dela upp det i 2 delar. En där du verkligen optimerar och trixar med spänning för 4900 mhz, öka cache till typ 4600 (är alltid 300mhz under core), öka ramhastighet till max. Då har du en bra bas och vet vad grejerna som exempelvis cache och ram går för.

Sedan kan du ge dig på 5ghz. Du har kanske stött på det som kallas brick wall, alltså att du helt enkelt nått cpuns maxfrekvens på det specifika moderkortet. Dyrare moderkort kan ibland ge lite högre frekvenser.

Nu vet jag inte vad du duttat med, men antar att det mesta är på auto.
VCCIO och VCCSA (system agent) ska du inte ha på mer än 1.2-1.25 då dessa spänningar kan orsaka instabilitet om de är för höga. Dessutom kan de skada minneskontrollern om de är över 1.3v. De föreslår jag att du drar ner. De måste justeras vid höga ramfrekvenser och hög cachefrekvens. Jag har överklockat mina minnen från 3600mhz till 4266mhz med 1.225v VCCSA/VCCIO, så kör du med 3200mhz ska du kanske inte ens behöva mer än 1.1v eller lägre till och med. Dra ner till 1.15, och testa därifrån.

Tips är också att du letar upp CPU vrm switching frequency och maxar den (bör vara 500 något), och sedan också CPU standby volt och sätt på 1.2v (har inte med den spänning cpu har vi vila utan den går ändå ner till 0.6v eller vad nu default är).

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Finns en hel tråd på overclock.net där man diskuterar om just VRM-lösningar på diverse Z370/390 moderkort. Kan vara värt att kolla igenom, om man nu orkar gräva bland 300+ sidor dvs

Kollar man på denna tabell så ligger ditt moderkort lite lågt.

Kan ju så klart finnas andra faktorer i ditt fall, men personligen så känns hela Z390 släppet mediokert. Tydligen förbaskat svårt att tillverka vettiga kylflänsar bland annat.

Jag var faktiskt inne och kikade lite på den tråden. Det är ju minst sagt ett väldigt omdiskuterat ämne det här med dessa VRMer. Gamers Nexus har ju gjort ett par videor där dem kollar över z390 kort. Funderar på om det finns någon metod för att fastställa ifall det är moderkortet som flaskhalsar eller hur man ska få lite klarhet i det hela.

Skrivet av Bad Habit:

@Fompe:

Jag skulle dela upp det i 2 delar. En där du verkligen optimerar och trixar med spänning för 4900 mhz, öka cache till typ 4600 (är alltid 300mhz under core), öka ramhastighet till max. Då har du en bra bas och vet vad grejerna som exempelvis cache och ram går för.

Sedan kan du ge dig på 5ghz. Du har kanske stött på det som kallas brick wall, alltså att du helt enkelt nått cpuns maxfrekvens på det specifika moderkortet. Dyrare moderkort kan ibland ge lite högre frekvenser.

Nu vet jag inte vad du duttat med, men antar att det mesta är på auto.
VCCIO och VCCSA (system agent) ska du inte ha på mer än 1.2-1.25 då dessa spänningar kan orsaka instabilitet om de är för höga. Dessutom kan de skada minneskontrollern om de är över 1.3v. De föreslår jag att du drar ner. De måste justeras vid höga ramfrekvenser och hög cachefrekvens. Jag har överklockat mina minnen från 3600mhz till 4266mhz med 1.225v VCCSA/VCCIO, så kör du med 3200mhz ska du kanske inte ens behöva mer än 1.1v eller lägre till och med. Dra ner till 1.15, och testa därifrån.

Tips är också att du letar upp CPU vrm switching frequency och maxar den (bör vara 500 något), och sedan också CPU standby volt och sätt på 1.2v (har inte med den spänning cpu har vi vila utan den går ändå ner till 0.6v eller vad nu default är).

Jag ska titta mer på cache or ram när jag kommer hem. Har inte rört cache inställningarna alls, utan enbart aktiverat XMP. De inställningar jag begripit mig på och som nämnts i De8auers och Tech Deals överklocknings guider på I7 8700k är satta därefter med undantag för värden. Ska testa justera värdena på VCCIO och VCCSA också. Jag är dock osäker var jag kan utläsa min VCCSA, enligt HWMonitor är min System Agent på över 2 volt. Max värdet på VCCSA i BIOS är 1.8 volt och värdet ändras inte i HWMonitor när det justeras i BIOS. Hade 2 volt stämt hade väl något brunnit upp vid det här laget...

CPU VRM switching frequency och standby voltage har jag inte pillat med alls faktiskt. Ska ta en titt på det

Permalänk

När dom testade CPUn här fick dom upp den till 5.1 så om du får den stabil på 4.9 får väl ändå räknas godkänt. Du kan väl nästan köpa två exakt likadana prylar i samma affär och dom clockar olika. Kanske har drömt men kunde man inte köpa processor förr i tiden som man via batch kunde se om dom var av bättre eller sämre kvalité. Typ på Q6600 tiden..?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

När jag klocka min gamla i5a kunde jag inte köra cache och max klock för CPU samtidigt.
Testa att som tidigare skrivits hitta en stabil CPU klock med ett lågt cache för att sedan klocka cachen.
Och till sist minnena, jag fick köra mina minnen helt oklockat dvs ingen xmp annars fick jag offra massor med CPU klock.
Dessutom är det skillnad på dyrare mer påkostade moderkorts ex Asus Maximus serie strömförsörjning som kan medge högre klockning.
Eller så är det helt enkelt stop för din CPU vid 4,9.
Alla batcher på cpuer klockar olika bra.
Och som sagt övriga komponenter har också inverkan som tex nätaggregat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P