Permalänk
Medlem

QLed Samsung Problem

Köpte en Q7F (QE65Q7FNATXXC), problemet jag har med denna inkopplat i min dator är att den inte ger av mer än 60hz - beror detta på kabeln? Fick på köpet i butiken någon "häftig" HDMI kabel som skulle vara "HDMI 2.0" stod på paketet den kan leverera upp till 2160 fler pixlar(4k). Men står still och stampar med 60hz på datorn medan mitt PS4 verkar flyta på betydligt bättre(?)

Ett ännu större problem är när jag skall pilla med inställningar; jag har enbart två lägen att välja mellan i bildläge(picture mode) Dynamisk och Normal - gaming mode finns inte, picture mode, movie mode. observera att gaming mode sätts igång själv när jag sätter igång ett spel på PS4 men utöver det verkar jag vara helt handikappad till TV:n och kan inte inne i inställningarna ändra lägen.

Vad fan kan problemet vara grabbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av testocyp:

Köpte en Q7F (QE65Q7FNATXXC), problemet jag har med denna inkopplat i min dator är att den inte ger av mer än 60hz - beror detta på kabeln? Fick på köpet i butiken någon "häftig" HDMI kabel som skulle vara "HDMI 2.0" stod på paketet den kan leverera upp till 2160 fler pixlar(4k). Men står still och stampar med 60hz på datorn medan mitt PS4 verkar flyta på betydligt bättre(?)

Ett ännu större problem är när jag skall pilla med inställningar; jag har enbart två lägen att välja mellan i bildläge(picture mode) Dynamisk och Normal - gaming mode finns inte, picture mode, movie mode. observera att gaming mode sätts igång själv när jag sätter igång ett spel på PS4 men utöver det verkar jag vara helt handikappad till TV:n och kan inte inne i inställningarna ändra lägen.

Vad fan kan problemet vara grabbar?

Din TV kan inte hantera mer än 60Hz 1080p? Vad jag vet så är det endast LG OLEDs:s som kan hantera 120Hz i 1080p men knappast i 4K upplösning.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Din TV kan inte hantera mer än 60Hz 1080p? Vad jag vet så är det endast LG OLEDs:s som kan hantera 120Hz i 1080p men knappast i 4K upplösning.

Bra att veta.
Det större problemet skrev jag lite om längre ned, du har kanske ingen aning om varför det bara finns två bildlägen att välja mellan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Din TV kan inte hantera mer än 60Hz 1080p? Vad jag vet så är det endast LG OLEDs:s som kan hantera 120Hz i 1080p men knappast i 4K upplösning.

Skrivet av testocyp:

Bra att veta.
Det större problemet skrev jag lite om längre ned, du har kanske ingen aning om varför det bara finns två bildlägen att välja mellan?

Q7F och NU8000 ska klara 120hz i 1080 och 1440p.

Permalänk
Medlem

@testocyp: Bildläge beror på vilken källa du har aktiv. Ha PS4 igång och som aktiv input source för att få alla valen.

Permalänk
Medlem

@Haladria: Har enbart kört datorskärmar tidigare(ovan vid tv och kontroll) så hittar inte vart jag kan styra vilken input source som skall vara aktiv. Testade att använda min PS4 och den hamnar direkt i Game Mode och kan inte ändra bildläge ifrån Game Mode. Upplägget är ganska simpelt och fjärrkontrollen är en smart-kontroll så borde knappast vara svårt att lösa men jag har pillat mig grå i skallen.

Min PC är det som jag vill ha som aktiv källa, där mest tid spenderas.

Permalänk
Medlem

Kolla in vad Rtings rekommenderar att göra om du vill använda den till PC.
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q7fn-q7f-q7-2018

"For use as a PC monitor, it is necessary to enable HDMI UHD Color from the External Device Manager for the port used, and the input label must be set to PC. This is required for the TV to support chroma 4:4:4."

Jag har en äldre Samsung 4k av betydligt enklare modell och på den finns också bara två lägen när jag kopplar den till datorn och väljer "PC" så det är helt normalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@220volt: Tack. Det var ett bra svar.

Redigering: ingen förändring, har nu aktiverat HDMI UHD Color.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av testocyp:

@220volt: Tack. Det var ett bra svar.

Redigering: ingen förändring, har nu aktiverat HDMI UHD Color.

Du kan inte köra högre än 60hz i 4K oavsett plattform.

Endast 120hz i 1080p eller 1440p. Via antagligen en Custom res.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Du kan inte köra högre än 60hz i 4K oavsett plattform.

Endast 120hz i 1080p eller 1440p. Via antagligen en Custom res.

Ok. Det är 120hz i 1080p nu, har inte brytt mig om 4k än men tack för den informationen så att jag vet.

Skrivet av 220volt:

Jag har en äldre Samsung 4k av betydligt enklare modell och på den finns också bara två lägen när jag kopplar den till datorn och väljer "PC" så det är helt normalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Har kollat på klipp ifrån Samsung själv och de har flera lägen Picture Mode, Movie Mode, HDR+ mode.
Jag kan inte ens aktivera HDR+, hälften av alla inställningar jag ska kunna ändra som har med bild att göra är helt gråade.

Ska jag utgå ifrån att HDR är aktiverad automatisk när jag inte kan aktivera HDR+? Justera färgerna är något annat jag skulle vilja kunna göra också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av testocyp:

Ok. Det är 120hz i 1080p nu, har inte brytt mig om 4k än men tack för den informationen så att jag vet.

Har kollat på klipp ifrån Samsung själv och de har flera lägen Picture Mode, Movie Mode, HDR+ mode.
Jag kan inte ens aktivera HDR+, hälften av alla inställningar jag ska kunna ändra som har med bild att göra är helt gråade.

Ska jag utgå ifrån att HDR är aktiverad automatisk när jag inte kan aktivera HDR+? Justera färgerna är något annat jag skulle vilja kunna göra också.

Du får väl välja Expert mode eller något om du ska ändra färger och dylikt.

På min KS så var det Cinema som gällde för film och Game för spel, sedan Expert inne i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av testocyp:

Köpte en Q7F (QE65Q7FNATXXC), ...
Ett ännu större problem är när jag skall pilla med inställningar; jag har enbart två lägen att välja mellan i bildläge(picture mode) Dynamisk och Normal - gaming mode finns inte, picture mode, movie mode. observera att gaming mode sätts igång själv när jag sätter igång ett spel på PS4 men utöver det verkar jag vara helt handikappad till TV:n och kan inte inne i inställningarna ändra lägen.

Vet inte om det gäller alla TV men på Samsung och man kopplar Windows med Nvidia-kort och låter Nvidias inställningarna vara på standard så får man PC-Läge vilket jag tror är samma som RGB-läge. I alla fall samma som Game Mode tror jag.

Vill du meka med olika lägen får du i Nvidia settings ställa in så här:

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]