föra över filer mellan HDD

Permalänk

föra över filer mellan HDD

ska vilken dag som helst nu få min nya dator.
det nya chassit har bara plats för 2 st HDD och jag har typ 8 st HDD(2 externa i och för sig).
jag har som plan att skaffa en HDD med extremt mycket utrymme och sedan föra över allt från mina 8 HDD till den.
men hur ska jag göra detta? finns det något enkelt sätt ni kan rekommendera? vill helst slippa skruva i, skruva ur, skruva i osv i datorn

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Koppla bara in dom du vill tömma med ström och datakabel, låt dom ligga löst annars. Byt ut eftersom du flyttat över datan du vill åt. Är nog lättaste sättet om ingen annan har nån bättre idé.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har alltid ett gäng "lösa diskar" anslutna och vill man inte bara ha dem liggande helt lösa så kan du alltid skaffa en dockningsstation av nån typ, det finns många olika modeller av sånt.
En del kan kopiera eller klona diskar utan att datorn är inblandad, andra kan bara ansluta en eller flera diskar till datorn med olika interfacetyper i respektive ände.
Många olika egenskaper som du får ta ställning till själv men nån passar säkert om du inte gillar löst liggande diskar.
Tex en lite mer avancerad modell >

https://www.dustinhome.se/product/5010914080/usb-30-dual-hdd-...

Leta själv vidare tex via
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1702

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

helt ärligt så har jag inte råd att lägga ut några större summer på något efter detta datorköp, plus det faktum att dessa stora HDD inte är så billiga och kommer svida lite, så jag söker ett lite billigare alternativ. men, hmm, går det inte att få tag i tomma externa HDD lådor? jag har 2 st externa som sagt, kanske kan använda dem, men vissa utav HDD i datorn är SATA och de externa är vanliga IDE. kan man få tag i nått liknande, nån SATA HDD låda, med USB sladd, för en billig peng? ska typ bara använda den till detta, sen har jag ingen användning för den längre

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mangemani:

helt ärligt så har jag inte råd att lägga ut några större summer på något efter detta datorköp, plus det faktum att dessa stora HDD inte är så billiga och kommer svida lite, så jag söker ett lite billigare alternativ. men, hmm, går det inte att få tag i tomma externa HDD lådor? jag har 2 st externa som sagt, kanske kan använda dem, men vissa utav HDD i datorn är SATA och de externa är vanliga IDE. kan man få tag i nått liknande, nån SATA HDD låda, med USB sladd, för en billig peng? ska typ bara använda den till detta, sen har jag ingen användning för den längre

Det finns lådor och dockor med både pata och sata (det finns även lösa interface) som ansluts via usb men ska du bara ha det för att överföra innehållet handlar det ju knappast om mer än 1 dag per disk så vill du spara pengar så låt diskarna ligga löst.
Själv har jag dockor för att jag väljer den disk som ger mest per krona i stället för den största och för att jag har många diskar, det är helt ohanterligt och onödigt att lagra datan internt i datorn utan jag ser diskarna som arkiv som jag kan koppla in vid behov och då är dockor suveräna och den bekvämaste lösningen.
Nått liknade detta ger dig möjlighet att koppla in mycket, perfekt för serviceändamål om man väljer nått som klarar både normal och mini/micro pata/sata kontakter, då kan man ge sig på alla typer av diskar oavsett format på kontakt.

https://www.24.se/datortillbehor/usb-datortillbehor/adapters-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.