Permalänk
Avstängd
Skrivet av mmarks:

Har du möjlighet att tagga personerna du pratar om så det blir lättare att hitta dem? Jag skulle gärna läser de testerna

Skickades från m.sweclockers.com

Hur gör man när man taggar? (skall fixa det, det är intressant läsning, särskilt Mr3D, han har lagt ned ett enormt arbete på en serie experiment med egentillverkade kopparblock för att testa olika flödesteorier)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Funderar på att beställa denna vätskan.
Någon som testat?
https://www.coolerkit.se/shop/xspc-ec-6-clear-2604p.html

1. Propane-1,2-diol with corrosion inhibitors.

Propylenglykol o vatten. Välbeprövad inom bilindustrin iaf

(Hoppsan var visst en rätt gammal post.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Ca 6 till 8 procent glykol funkar med PS får inte hälla de i slasken

Skrivet av Boss302:

1. Propane-1,2-diol with corrosion inhibitors.

Propylenglykol o vatten. Välbeprövad inom bilindustrin iaf

(Hoppsan var visst en rätt gammal post.)

Uff, att man häller i en massa kemikalier som man sedan andas in i ett slutet rum. Tätningen i loopen är inte 100%, med värmen så kommer ångor ut och in i rummet man står och andas.

Det mest naturliga är att blanda med en del honung med dest vatten. Läste detta på flera sidor att honung har en svamp-, bakteriedödande effekt och hjälper mot korrosion. Har nu kört med detta i två år, och min loop är helt perfekt, nät jag byta vatten så var det helt rent. Man kan också slänga in lite eterisk olje droppar, typ eucalyptus eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

...Det mest naturliga är att blanda med en del honung med dest vatten. Läste detta på flera sidor att honung har en svamp-, bakteriedödande effekt och hjälper mot korrektion. Har nu kört med detta i två år, och min loop är helt perfekt, nät jag byta vatten så var det helt rent. Man kan också slänga in lite eterisk olje droppar, typ eucalyptus eller liknande.

Låter klart intressant, skulle gärna vilja läsa mera. Om det fungerar rent allmänt, så är det som du säger, varför stoppa i en massa kemikalier om man kan slippa? Av hälsoskäl, såväl som miljö eller plånbok.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Låter klart intressant, skulle gärna vilja läsa mera. Om det fungerar rent allmänt, så är det som du säger, varför stoppa i en massa kemikalier om man kan slippa? Av hälsoskäl, såväl som miljö eller plånbok.

Ja det funkar, en länk men man kan lät Google och få mer info:

https://www.researchgate.net/publication/263411135_Natural_ho...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Ja det funkar, en länk men man kan lät Google och få mer info:

https://www.researchgate.net/publication/263411135_Natural_ho...

Blir lite orolig:

Citat:

After some time, the inhibition efficiency decreased due to the growth of fungi in the medium.

Jag läser ut det som att det bildades alger. Precis det jag vill undvika?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Blir lite orolig:

Jag läser ut det som att det bildades alger. Precis det jag vill undvika?

Honung biter också på alger. Jag hade alla fall inte nått som såg ut som nått grönt när jag spola rent efter några år.

Är du fortfarande orolig, använd eucalyptus, tea-tree olja... Tea-tree är starkt svampdödande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Uff, att man häller i en massa kemikalier som man sedan andas in i ett slutet rum. Tätningen i loopen är inte 100%, med värmen så kommer ångor ut och in i rummet man står och andas.

Det mest naturliga är att blanda med en del honung med dest vatten. Läste detta på flera sidor att honung har en svamp-, bakteriedödande effekt och hjälper mot korrosion. Har nu kört med detta i två år, och min loop är helt perfekt, nät jag byta vatten så var det helt rent. Man kan också slänga in lite eterisk olje droppar, typ eucalyptus eller liknande.

Glykolen blir först giftig efter att den bryts ned av levern. Om du andas in några ml på ett år gör nog varken från eller till.

Läcker det däremot o du har husdjur så kan det va mindre bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Glykolen blir först giftig efter att den bryts ned av levern. Om du andas in några ml på ett år gör nog varken från eller till.

Läcker det däremot o du har husdjur så kan det va mindre bra.

Om man är det minsta miljömedveten, vill man i alla fall inte hälla ut glykol i vasken, den dagen det är dags att byta, blir till att ha extra kärl tillhands och pallra sig till en bensinstation eller återvinnings anläggning.
(De flesta kommer hälla det i vasken, "för det är ju så lite!")

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Tjena, har suttit med en custom loop ett tag nu men datorn har vart avstängd en längre period (startad någon gång bara sedan juli). Tänkte höra hur ofta ni rekommenderar att man tömmer loopen och byter vatten. Kör EK's färdigblandade just nu. Märkt att det har dunstat lite vatten så skulle ev. behöva fylla på lite.
Bör man gå igenom packningarna och sånt också eller bara att köra på?
Har inte haft isär den sedan juli förra året (2017).

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Tjena, har suttit med en custom loop ett tag nu men datorn har vart avstängd en längre period (startad någon gång bara sedan juli). Tänkte höra hur ofta ni rekommenderar att man tömmer loopen och byter vatten. Kör EK's färdigblandade just nu. Märkt att det har dunstat lite vatten så skulle ev. behöva fylla på lite.
Bör man gå igenom packningarna och sånt också eller bara att köra på?
Har inte haft isär den sedan juli förra året (2017).

Enda anledningen jag ser att behöva byta vatten är om tempsen börjar bli högre. Fungerar allt som det ska är det bara att köra på och passa på att byta vatten när du byter hårdvara. Rev rätt nyligen min loop då tempsen började stiga så trodde det var vätskans fel, visade sig vara ett defekt CPU block som EK tog på garanti. Vätskan hade gått drygt 1.5 år då och var som ny när jag tömde ut den, inga fällningar eller avlagringar alls, var EK pastel jag körde med.

Permalänk
Medlem

@ddog: Jag har kört byte/rengörning 12-18 månader. Men det klarar sig troligen längre.
Beror väl på hur många gång timmar, vad man har för slang/rör osv...
Har man genomskinligt? Alger behöver ljus.
Slang kan släppa partiklar, rör gör det inte.
Vätska? Har du pastell eller nått med effekter i, brukar det skikta sig efter ett tag. (Vet inte om det gäller över lag, eller bara vissa?)
I början körde jag slang, 12 månader kändes nödvändigt. Idag kör jag rör, sedan flera år tillbaka, Ända stället ljus kommer åt, är reservoaren, resten är koppar. 18 månader är inget problem. Biltemas batterivatten med tillsats mot alger.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Enda anledningen jag ser att behöva byta vatten är om tempsen börjar bli högre. Fungerar allt som det ska är det bara att köra på och passa på att byta vatten när du byter hårdvara. Rev rätt nyligen min loop då tempsen började stiga så trodde det var vätskans fel, visade sig vara ett defekt CPU block som EK tog på garanti. Vätskan hade gått drygt 1.5 år då och var som ny när jag tömde ut den, inga fällningar eller avlagringar alls, var EK pastel jag körde med.

Ne temps etc ser precis ut som förr. Så egentligen inget skäl mer än att jag tänkte att de kanske kunde behövas.

Skrivet av Turbonisse:

@ddog: Jag har kört byte/rengörning 12-18 månader. Men det klarar sig troligen längre.
Beror väl på hur många gång timmar, vad man har för slang/rör osv...
Har man genomskinligt? Alger behöver ljus.
Slang kan släppa partiklar, rör gör det inte.
Vätska? Har du pastell eller nått med effekter i, brukar det skikta sig efter ett tag. (Vet inte om det gäller över lag, eller bara vissa?)
I början körde jag slang, 12 månader kändes nödvändigt. Idag kör jag rör, sedan flera år tillbaka, Ända stället ljus kommer åt, är reservoaren, resten är koppar. 18 månader är inget problem. Biltemas batterivatten med tillsats mot alger.

Den fick få fler timmar förr men nu är de inte så mycket längre. Är slang, PrimoChill röd med klar vätska. Kan inte se något smuts eller liknande i min res så antar att det är rent.
Men kanske kan låta den gå till i sommar då jag inte har jätte mycket tid nu för tiden.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk

Söker råd

Tja! Grym tråd, hittat massa bra info, tack!
Är ny här i forumet, detta blir första posten

Sitter i nuläget med en custom loop bestående av ett cpu- samt gpu block, en 360x60mm rad på fronten.
Imorgon ska jag trycka in ett i9-9900k tillsammans med ett Maximus XI-formula (som har inbyggt block över VRM från EK).
Så jag har handlat lite nya grejer till loopen.

Det jag köpt är:
1st 360x26mm för fronten
1st 280x26mm för toppen
samt lite nya anslutningar, vätska och lite slang.
Varför jag går ner i tjocklek från 60 till 26 på front-raden är för att annars får jag inte plats med top-raden.

Min fundering är: Är det värt att byta till de nya radiatorerna eller ska jag bara behålla min 60mm och koppla in loopen till moderkortet bara?

Tacksam för svar

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 9900K Motherboard: Asus Maximus XI Formula GPU: Asus GTX1080 Strix Memory: Corsair Vengeance LPX 4x8GB @3200MHz M.2: Samsung SSD 960 EVO 500GB PSU: EVGA Supernova 1000 G3 80+ Gold Chassi: Corsair 570X

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframissa84:

Tja! Grym tråd, hittat massa bra info, tack!
Är ny här i forumet, detta blir första posten

Sitter i nuläget med en custom loop bestående av ett cpu- samt gpu block, en 360x60mm rad på fronten.
Imorgon ska jag trycka in ett i9-9900k tillsammans med ett Maximus XI-formula (som har inbyggt block över VRM från EK).
Så jag har handlat lite nya grejer till loopen.

Det jag köpt är:
1st 360x26mm för fronten
1st 280x26mm för toppen
samt lite nya anslutningar, vätska och lite slang.
Varför jag går ner i tjocklek från 60 till 26 på front-raden är för att annars får jag inte plats med top-raden.

Min fundering är: Är det värt att byta till de nya radiatorerna eller ska jag bara behålla min 60mm och koppla in loopen till moderkortet bara?

Tacksam för svar

jag tror dina gamla radiatorer fungerar bra än lite rengöring kanske

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@aframissa84: Välkommen till forumet.
Din nya prolle drar ganska mycket ström vid belastning. ett par hundra watt original och 250W @ 5GHz. Det blir en del värme som måste bort.
Jag tvivlar inte en sekund på att dina radiatorer inte skulle klara uppgiften. Men kanske inte med fläktarna på tystaste läget?
Om du har plats på bredden för 140mm fläktar i fronten? Kanske en tjockare 280 hade fått plats? (En 280 är bara 14kvcm mindre till ytan, mot en 360.)
Du kanske till och med kunde gått upp i tjocklek på den i toppen?

Med ett matchande grafikkort, har du upp emot 500W du vill bli av med.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Tack för svar Turbonisse!
Har ju bara en 360x60 idag i fronten. För att få plats med två radiatorer är det enda alternativet att gå ner i tjocklek till 28mm.
Frågan är om två radiatorer som är tunnare kommer att ge bättre effekt än en enda tjock.
Kluven.
Kanske dags o kolla på nytt chassi? 🤔

(Finns ingen plats för 140mm i fronten)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 9900K Motherboard: Asus Maximus XI Formula GPU: Asus GTX1080 Strix Memory: Corsair Vengeance LPX 4x8GB @3200MHz M.2: Samsung SSD 960 EVO 500GB PSU: EVGA Supernova 1000 G3 80+ Gold Chassi: Corsair 570X

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframissa84:

Tack för svar Turbonisse!
Har ju bara en 360x60 idag i fronten. För att få plats med två radiatorer är det enda alternativet att gå ner i tjocklek till 28mm.
Frågan är om två radiatorer som är tunnare kommer att ge bättre effekt än en enda tjock.
Kluven.
Kanske dags o kolla på nytt chassi? 🤔

(Finns ingen plats för 140mm i fronten)

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer köra en liknande setup som dig fast med en 420 rad i fronten och en 280 i toppen. Ytan ger mer än tjockleken, har inte bestämt tjocklek på 420 raden ännu men blir förmodligen 40-45mm.

Permalänk
Medlem

@aframissa84: Det finns flera parametrar som spelar in. Men den största är hur länge vattnet befinner sig i radiatorn, i förhållande till övriga komponenter. (Radiatorn är enda stället i slingan där vattnet tappas på värmeenergi. Resten av slingan tillför värme till vattnet.)
Min första fråga blir då, vad är den sammanlagda vätskevolymen av dina två nya radiatorer, mot din gamla radiator?
Sedan spelar en mängd parametrar in, som radiatorns täthet (Fins per inch) dina fläktars förmåga att övervinna motståndet som radiatorn "är".
Tunnare radiatorer har ofta en högre täthet för att kompensera för sin brist på tjocklek.
Tjockare radiatorer å andra sidan har i regel mindre antal fenor mellan kylrören, för att de inte skall bli för "täta".

Men i ett första skede skulle jag bara kolla på hur mycket vatten som ryms i radiatorerna och gå på den lösningen som rymmer mest.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

@aframissa84: Det finns flera parametrar som spelar in. Men den största är hur länge vattnet befinner sig i radiatorn, i förhållande till övriga komponenter. (Radiatorn är enda stället i slingan där vattnet tappas på värmeenergi. Resten av slingan tillför värme till vattnet.)
Min första fråga blir då, vad är den sammanlagda vätskevolymen av dina två nya radiatorer, mot din gamla radiator?
Sedan spelar en mängd parametrar in, som radiatorns täthet (Fins per inch) dina fläktars förmåga att övervinna motståndet som radiatorn "är".
Tunnare radiatorer har ofta en högre täthet för att kompensera för sin brist på tjocklek.
Tjockare radiatorer å andra sidan har i regel mindre antal fenor mellan kylrören, för att de inte skall bli för "täta".

Men i ett första skede skulle jag bara kolla på hur mycket vatten som ryms i radiatorerna och gå på den lösningen som rymmer mest.

Min nuvarande rymmer 370ml
Nya 360 rymmer 155ml (0,35ml/cm2)
Nya 280 hittar ingen info på EKWBs hemsida, men en snabb kalkyl om jag tittar på ytan och tjockleken på ovan radiator så borde den rymma ca 137ml.
Så ja.. det verkar som att det kanske är bäst ändå att bara behålla min 60mm 360 radiator på fronten om man går på mest vattenmängd.

Eller finns det andra faktorer att ta hänsyn till?
Använder dessa fläktar som har SP på 1,61mmh20 på fronten.
Och på toppen till 280 raden kommer jag att använda dessa fläktar som konstigt nog (?) har en lägre SP på 1.52mmh2o.

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 9900K Motherboard: Asus Maximus XI Formula GPU: Asus GTX1080 Strix Memory: Corsair Vengeance LPX 4x8GB @3200MHz M.2: Samsung SSD 960 EVO 500GB PSU: EVGA Supernova 1000 G3 80+ Gold Chassi: Corsair 570X

Permalänk
Medlem

@aframissa84: Båda (Dina) fläktar är byggda för tryck och om man inte har väldigt restriktiv radiator, så räcker ett värde på 1 mmH2O ganska långt. (För OC kan man börja koncentrera sig på detaljer som högre luft tryck på fläktar.)
Det blir mest att ljudnivån blir svår att hålla nere om fläktarna måste jobba för hårt.

Själv har jag sandwitchat in två 4.18 mmH2O fläktar mellan två 80mm tjocka radiatorer. Tänkte att de nog måste jobba lite mera, men att det faktum att luften måste passera 80mm radiator innan den träffar mitt öra, skulle dämpa lite. Det blev inte riktigt som jag tänkt mig, så jag skall komplettera med två fläktar till. (Inte för kylningen, det räcker. Men ljudet, under belastning!)

Som @Jompa79 skrev, är ytan (Arean) en faktor som också spelar viss roll.
Om du funderat på ett chassi byte, så är det en bra idé i samband med byte av radiatorer.
Jag har själv för mitt äldre bygge, ett chassi som skulle ta en 360 i fronten och en 280/240 i toppen. Men problemet blir där de två möts, i övre/främre hörnet.
Jag började räkna på alla varianter jag kunde tänka mig och kom fram till att om jag går ner från en 360 till en 280 i fronten, så har jag inga restriktioner alls på tjockleken. Det som istället begränsade tjockleken, var längden på grafikkortet. Så det slutade med en 280x60 i fronten och 280x40 i toppen. Att gå ner från en 360 till en 280 är inget stort hopp sett till ytan. (14kvcm)
På köpet får man större effektivare och tystare fläktar. Man sparar priset på en fläkt (Två om man kör PnP).

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Ett par frågor.
Spelar det någon roll om det är inkopplat in/out på delarna?
Är det optimalt att koppla på något speciellt sätt med följderna delarna går i rad pump etc.

Hur stor skillnad är det på fläktarna? Tänker skillnaden mellan 2 till 4 i statiskt tryck. Har kanske med hur fort de går?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Ett par frågor.
Spelar det någon roll om det är inkopplat in/out på delarna?
Är det optimalt att koppla på något speciellt sätt med följderna delarna går i rad pump etc.

Hur stor skillnad är det på fläktarna? Tänker skillnaden mellan 2 till 4 i statiskt tryck. Har kanske med hur fort de går?

In/Out är ganska viktigt på vissa block, mindre viktigt på andra. Det beror på hur blocken är konstruerade. Inget jag skulle fuska med.

Vilken ordning delarna ligger i loopen, spelar obefintlig roll. Tempen hinner ofta inte ändras ens en tiondels grad i en loop. Då spelar ordningen inte mycket roll. Anslut som det blir estetiskt snyggast.

2 respektive 4? Den ena är 100% mera än den andra, inget man trollar bort.
Men om 4an går med 25% fart, så motsvarar den 50% fart på 2an. Så i praktiken påverkar det endast i extrem situationer.
Vid vardags användning går mina 4.18 på ca 15% fart, jag kunde köpt helt andra fläktar.
Men när man kör fullt, är det gott att ha det lilla extra i fläktarna.
Alternativet vore att vatten temperaturen steg, men högre temp på CPU/GPU som en direkt följd.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

In/Out är ganska viktigt på vissa block, mindre viktigt på andra. Det beror på hur blocken är konstruerade. Inget jag skulle fuska med.

Vilken ordning delarna ligger i loopen, spelar obefintlig roll. Tempen hinner ofta inte ändras ens en tiondels grad i en loop. Då spelar ordningen inte mycket roll. Anslut som det blir estetiskt snyggast.

2 respektive 4? Den ena är 100% mera än den andra, inget man trollar bort.
Men om 4an går med 25% fart, så motsvarar den 50% fart på 2an. Så i praktiken påverkar det endast i extrem situationer.
Vid vardags användning går mina 4.18 på ca 15% fart, jag kunde köpt helt andra fläktar.
Men när man kör fullt, är det gott att ha det lilla extra i fläktarna.
Alternativet vore att vatten temperaturen steg, men högre temp på CPU/GPU som en direkt följd.

Oj, hur ska man koppla, från pump out till cpu block in? I rad är det ingen skillnad?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Oj, hur ska man koppla, från pump out till cpu block in? I rad är det ingen skillnad?

Pump out ska gå till CPU block In. det är flödes riktningen. Radiatorn spelar ingen roll.

Visa signatur

CPU: i7 5930K MB: MSI x99s Gaming 7 GFX: Gigabyte Aorus 1080 ti RAM: 16GB Vengeance LPX 2800MHz PSU: Corsair Ax1200i - Custom Loop

Permalänk
Medlem

@SAnDis: Är det märkt "IN" och "OUT" bör man ansluta så.
Vilken ordning i loopen komponenterna sitter, har ingen betydelse.
Om man utgår från pumpen, kan du gå till valfri radiator, eller CPU/GPU block. Har du märkningar för "IN" på ett block, bör du ansluta flödet dit.
Radiatorer har ingen flödes riktning, annat än att man inte skall använda eventuellt avluftnings/dränerings hål för flödet om en sådan finns.
(In och utlopp är på samma gavel, luft/drän hål sitter på motsatt gavel på de radiatorer som har en.)

Ett CPU block, om den har en flödes riktning, brukar ha inloppet närmare mitten, medans utloppet brukar sitta längre ut från centrum. Kan du inte lista ut det, se bruksanvisning. Gör du fel, kan du få flera grader högre temp.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@aframissa84: Det finns flera parametrar som spelar in. Men den största är hur länge vattnet befinner sig i radiatorn, i förhållande till övriga komponenter. (Radiatorn är enda stället i slingan där vattnet tappas på värmeenergi. Resten av slingan tillför värme till vattnet.)
Min första fråga blir då, vad är den sammanlagda vätskevolymen av dina två nya radiatorer, mot din gamla radiator?
Sedan spelar en mängd parametrar in, som radiatorns täthet (Fins per inch) dina fläktars förmåga att övervinna motståndet som radiatorn "är".
Tunnare radiatorer har ofta en högre täthet för att kompensera för sin brist på tjocklek.
Tjockare radiatorer å andra sidan har i regel mindre antal fenor mellan kylrören, för att de inte skall bli för "täta".

Men i ett första skede skulle jag bara kolla på hur mycket vatten som ryms i radiatorerna och gå på den lösningen som rymmer mest.

Nja det är avledningsytan i förhållande till luftmängd som passerar som är mest intressant. Mängden vatten gör bara att det kommer ta lite längre tid innan det blir för varmt. En tjockare radiator har mer avledningsyta.
Men eftersom luftmotståndet till följd av den ökade avledningsytan ökar så kommer fläkten behöva arbeta hårdare för att bibehålla luftflödet = mer oväsen. Halveras luftflödet så är det inte så stor vinst med en t.ex dubbelt så tjock radiator. etc.

https://www.ekwb.com/blog/radiators-part-3-surface-thickness/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Nja det är avledningsytan i förhållande till luftmängd som passerar som är mest intressant. Mängden vatten gör bara att det kommer ta lite längre tid innan det blir för varmt. En tjockare radiator har mer avledningsyta.
Men eftersom luftmotståndet till följd av den ökade avledningsytan ökar så kommer fläkten behöva arbeta hårdare för att bibehålla luftflödet = mer oväsen. Halveras luftflödet så är det inte så stor vinst med en t.ex dubbelt så tjock radiator. etc.

https://www.ekwb.com/blog/radiators-part-3-surface-thickness/

Du har helt rätt. Men...
Inte heller mycket idé med att ha två super tunna radiatorer där fläktarna klarar blåsa lätt, men där vattnet passerar så fort att det inte hinner kylas av. För varje sekund som vattnet befinner sig i radiatorn, kyls det av ytterligare.
Det hjälper dock inte att sänka pump hastigheten, för även om vattnet då befinner sig längre i radiatorn, befinner det sig lika mycket längre i övriga systemet, där det hettas upp. Därför är det bra om man har lite större volym i sina radiatorer. Givetvis är det bra om de är större till front ytan också. Större fläktar blåser mera. Också bra med fläktar som klarar ett högt tryck.

Men om man tycker det är krångligt med alla parametrar, kan man prioritera en eller ett par, tills man får mera erfarenhet och koll.

Personligen skulle jag passat på att uppgradera chassit om det sätter begränsning på tex max 120mm fläktar i fronten.
Men de flesta har inte obegränsat med pengar! Kompromisser, kompromisser!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Om man ska vara petig så handlar det inte om vattnets hastighet i radiatorer eller i blocken, utan man måste ner på molekylnivå och energiteknik.

Vattenmolekyler har en hastighet på ett genomsnitt 590m/s utan pump och oavsett hastighet på pumpen förändrar vi inte tiden molekylerna spenderar i varken radiatorer eller block i våra system.
Med hjälp av pumpen skapar vi ett tryck, där ett högt tryck bidrar med att flera partiklar träffar en yta än lågt tryck, där det blir ett litet antal partiklar på motsvarande yta.
Man omvandlar elektrisk energi till rörelseenergi med pumpen, det som vi kallar flödet.
Det finns flera olika sorters typer av s.k flöden och jag skriver bara om 2 av 6 då det annars blir för långt inlägg. (Som det redan blivit )

Det ena kallas laminärt flöde och innebär då att vattenmolekylerna åker linjärt (tänk er en rak linje i flera lager) runt i systemet, vilket gör att bara de molekyler närmast blocket kan ta del av den direkta värmen, samma sak gäller då i radiatorerna.
Detta gör att det blir högre temperatur än mot turbulent flöde.
Anledningen är att vattenmolekylerna tenderar att fastna på blockets yta (friktion) och skapa en typ av isolerande vägg mot resterande molekyler, vilket resulterar i att de kan ta upp värmen från blocket, medans resterande kan åka vidare med ingen, eller liten, förändring i temperatur.

För att förhindra detta ska man skapa ett turbulent flöde för att vattenmolekylerna ska studsa av från blocket och varandra för att få fler att ta del av ytan som ska kylas ner och även kunna kyla de molekyler som redan värmts upp.
Turbulent flöde är inte organiserat utan man kan säga att molekylerna studsar överallt, det har ingen jämn fördelning av hastighet eller temperatur.
Det är detta man vill ha i ett system som ska kyla.

Har man inget flöde är partiklarna fortfarande i rörelse, de studsar mot varandra och vibrerar precis som andra molekyler, men det förflyttar inte dessa på ett sådant sätt så att vi kan leda bort värme i våra vattenkylningssystem som vi skulle önska.
Tar man t.ex. ett par droppar karamellfärg i ett glas kan man se att detta sakta men säkert flyter runt och till slut har färgat allt vatten som finns inuti.

Vattnet kan alltså inte spendera mer tid i en radiator eller cpu-block, man ändrar antalet partiklar som träffar en angiven yta som leder till förändringen i temperatur.
Ska det stå helt stilla måste man få bort all rörelseenergi, dvs den absoluta nollpunkten -273,15°C. (Dock har atomerna ingen rörelse, men elektronerna runt kärnan har det. Är det då den absoluta nollpunkten?)

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

@Imme: Instämmer !