Dator till föräldrarna, budget ca 5kkr

Permalänk

Dator till föräldrarna, budget ca 5kkr

Föräldrarnas dator sjunger på sista versen och det börjar bli dags för en ny.
Eftersom de inte gör något mer avancerat än att surfa på nätet, betala räkningar, titta på lite filmer på barnbarn och kanske på sin höjd redigerar lite word- och excel-filer så är fokus på en framtidssäker dator med minimalt underhåll från min sida.
Har satt ihop ett paket på Inet och önskar lite synpunkter. Skärm, tangentbord, mus, skrivare, högtalare och liknande finns. Operativ, Win 10, ska jag försöka flytta från den gamla.

Budget är ca 5000 kr men finns det möjlighet att spara in lite är det välkommet.

Som sagt, framtidssäkrig är fokus, därför har jag valt ett moderkort med wi-fi och blåtand. M-itx är inte helt nödvändigt, kikade på m-atx också men med trådlöst inbyggt verkade det som att M-itx blev billigare. Har kikat på NUC-varianter också men det verkar som att det blir lite dyrare för motsvarande dator.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11975634/

Tacksam för synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nackdelarna ser jag som följande:

1) Lite större och mindre estetisk burk. Kommer låta lite om du inte byter ut stock AMD-kylaren ev. slänger i några tystare fläktar.
2) Du, eller någon annan behöver bygga i en ITX-burk vilket inte alltid är speciellt kul då det är så lite plats att göra med.
3) Ska datorn uppgraderas i framtiden kommer moderkort+cpu+ram-minne, möjligtvis cpu kylare behöva bytas ut. Det kommer helt enkelt finnas bättre val ur ekonomisk synpunkt än att ta en förra generationens värsting processor i samma AM4 sockel. Ska ram bytas till 16GB måste gamla stickorna göras av med, etc.
4) Behoven är inte så stora så det man tappar på en NUC kommer inte bli särskilt märkbart av användaren. Viktigare är att man har bra skydd mot diverse spionprogram och skit som segar ner datorn, speciellt om det är burk till dina päron...

Hade nog själv kört på någon Intel NUC-variant för att hålla det enkelt själv. Annars fungerar den väl fint

Permalänk
Medlem

@Martin Westerling: Morsan hade samma problem. Slutade med att hon fick en laptop istället. Mer portabel och smidigare att se på film osv om de har en smart TV så kan man bara casta bilden, eller helt enkelt köpa till en chromecast. I den prisklassen vi pratar om finns det ingen större fördel med stationär enligt mig.. särskilt inte om man bara ska surfa/se på film.

Permalänk

Tack för synpunkterna!

1. Ska kika runt lite på andra burkar, dock kommer den att stå i ett skåp så egentligen spelar det ingen roll hur den ser ut. Har du något förslag på bättre chassi? Ljud är dock aldrig kul, har funderat på att undervolta och ev. till och med klocka ner lite för att få den att gå så tyst som möjligt. Tror att det kan finnas lite utrymme för det utan att de märker något på prestandan.
2. Blir mitt första bygge av stationär men har servat lite bärbara så lite pill borde jag klara (hoppas jag).
3. Med tanke på vad de klarar sig på nu så borde prestandan i denna räcka 10+ år tror jag. Hoppas att grejerna håller så länge...
4. Största utmaningen är att få dem att inte råka installera onödiga toolbars och skit, brukar få rensa sånt då och då.

Laptop har jag funderat på men de kommer nog inte nyttja det. De har en bra 24 tums IPS-skärm och synen blir ju inte bättre. Känns som att man får mer för pengarna om man bygger en stationär?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin Westerling:

Tack för synpunkterna!

1. Ska kika runt lite på andra burkar, dock kommer den att stå i ett skåp så egentligen spelar det ingen roll hur den ser ut. Har du något förslag på bättre chassi? Ljud är dock aldrig kul, har funderat på att undervolta och ev. till och med klocka ner lite för att få den att gå så tyst som möjligt. Tror att det kan finnas lite utrymme för det utan att de märker något på prestandan.
2. Blir mitt första bygge av stationär men har servat lite bärbara så lite pill borde jag klara hoppas jag.
3. Med tanke på vad de klarar sig på nu så borde prestandan i denna räcka 10+ år tror jag. Hoppas att grejerna håller så länge...
4. Största utmaningen är att få dem att inte råka installera onödiga toolbars och skit, brukar få rensa sånt då och då.

Laptop har jag funderat på men de kommer nog inte nyttja det. De har en bra 24 tums OPS-skärm och synen blir ju inte bättre. Känns som att man får mer för pengarna om man bygger en stationär?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, köp inte en laptop. Jag skulle också rekommendera NUC i det här fallet:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11975958/

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Jag har kollat på exakt den NUCen, hur står sig den prestandamässigt mot Ryzen 3 2200g? Är inte AMD-varianten bättre både på CPU och GPU-sidan? Prismässigt hamnar ju båda paketen på likvärdigt resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin Westerling:

Jag har kollat på exakt den NUCen, hur står sig den prestandamässigt mot Ryzen 3 2200g? Är inte AMD-varianten bättre både på CPU och GPU-sidan?

Enkeltrådsprestandan är bättre på NUCen vilket är mest relevant när man surfar eller kör Word.

Om datorn ska klarar sig länge vet jag inte hur bra det är att välja det billigaste agget som finns på inet och frågan är hur kylningen kommer fungera i ett skåp? Det moderkortet du valt finns nog inte att få tag på den närmaste tiden heller.

Jag skulle gissa att det blir mindre underhåll med en NUC och definitivt mindre jobb att sätta ihop burken också.

Om du absolut måste ha en stor plåtburk så skulle jag tagit Pentium G5400 (slut på inet men finns för 725 kr på webhallen eller netonnet) och ett moderkort med Wifi för 1399 kr, t.ex. https://www.inet.se/produkt/1901114/msi-b360i-gaming-pro-ac eller https://www.inet.se/produkt/1901137/asus-tuf-h370-pro-gaming-..., det blir både snabbare i single-core och drar antagligen mindre ström. Det är bättre du lägger mellanskillnaden på ett bättre nätagg från Seasonic eller Corsair TX-M serien.

Grafiken är bra nog för allt dina föräldrar vill göra, det går till och med att spela Minecraft. Vid tyngre spel duger inga av de inbyggda grafikkretsarna ändå.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W