Permalänk

Uppgraderingstips

hej,

Jag heter Simon och jag är 16 år jag har funderat på att uppgradera min nuvarande dator för att kunna spela nyare spel med fps runt 60. Spel som Squad, Arma 3, Battlefield 5 och liknande (medium/high grafikinställningar). I somras så tjänade jag ihop ca 4500 kr när jag sommarjobbade som byggarbetare och nu skulle jag behöva lite hjälp av experter som er för att hitta den optimala lösningen för att kunna uppgradera min dator. Det jag tror jag behöver uppgradera är processor och ramminne. Mitt grafikkort tror jag är tillräckligt bra då jag har använt https://www.systemrequirementslab.com/cyri och sett under rekommenderat fliken att den möter kraver i dem flesta nya spelen. Jag tror min budget kan ökas till ca 5000kr om jag sparar någon vecka.

Mina specs nu:

Grafikkort: XFX Radeon R9 280X
Nätaggregat: Fractal design 750W integra
Ramminne: Ballistix sport 2x4gb 1600Mhz
Processor: Intel core i5-4460 (med 1150 anslutning tror jag)
Moderkort: (Micro ATX) gigabyte GA-B85M-DS3H-A
SSD disk: Ocz Arc 100 Bata III Solid state drive 240GB
Hårddisk: vet inte
Chassi: ATX

PCI express 3.0 16x vet inte vad det betyder

Min tanke var att uppgradera med följande delar:
Moderkort: MSI B350 PC Mate
Processor: AMD Ryzen 5 1600
Ram-minne: Crosair Vengeance LPX black DDR4 3000Mhz 2x8gb

Jag har läst att alla dessa komponenter har fått väldigt bra recensioner och att dem är väldigt prisvärda. Jag har gjort lite research och kommit fram till att dem passar in på mitt system sedan innan men jag undrar om det kanske är något jag missat eller något bättre erbjudande. Jag kollade prisjakt och kom fram till att dem komponenterna jag hade tänkt köpa kostar som minst ca 4100kr och med black friday snart så lär väl priserna sjunka ytterligare.

Tack på förhand
//Mvh Simon

Permalänk
Medlem

@420240mjp: Jag tycker du ska köra på det du har satt ihop. Kör själv en Ryzen 1600X och är väldigt nöjd med det. Så du kommer inte att bli besviken. Med en 1600 cpu.

Permalänk
Medlem

Håll utkik på Ryzen 5 2600 också (som är den senaste generationen av samma modell) och den kan man ibland hitta för ca 1500:-

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

@420240mjp: Ryzen 2600 kostar lika mycket som 1600, så det finns ingen större anledning att välja den äldre 1600 om du ska köpa nytt. Men då bör du också välja ett B450-moderkortet också, eftersom B350 kräver en BIOS-uppdatering för att fungera med 2000-serien (vilket oftast kräver en fungerande CPU för att kunna utföras).

Permalänk

Modifierat uppgraderingsförslag

Hej,

Tack för hjälpen med alla förslag jag har med hjälp utav feedbacken uppdaterat min "inköps lista"

Moderkort: MSI B450M PRO-M2 = 819kr
Processor: AMD Ryzen 5 2600 = 1799kr
Ram-minne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB = 1629 kr

Priser är ifrån komplett idag 17/11-18
Vad tror ni om detta?

Permalänk

@perost @Decster @Axel95 vad tror ni om ovanstående?