Inför mellandagsrean – hitta rätt bärbar speldator

Permalänk
Melding Plague

Inför mellandagsrean – hitta rätt bärbar speldator

Suktar du efter en bärbar speldator under Black Friday och behöver tips om vad du ska kolla efter? Jacob och Andreas intar studion för att ge vägledning i rea-djungeln!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Kanske inte rea men vill man ha bäst support och service är XMG vägen att gå.

https://www.mysn.de/xmg-neo-gaming-laptops/xmg-neo-15

Configar dom själv, dom har allt från denna till 9900k desktop och dual 1080 dator!
Även 1080p 144Hz G-SYNC och 2560x1440 120Hz G-SYNC och 4K 60Hz G-SYNC

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Problemet är bristen på en ordentlig AMD laptop med en Ryzen 2700U + Radeon 560, 2x4 GB ddr4 och 256GB SSD + 1TB HD.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Kanske inte rea men vill man ha bäst support och service är XMG vägen att gå.

https://www.mysn.de/xmg-neo-gaming-laptops/xmg-neo-15

Configar dom själv, dom har allt från denna till 9900k desktop och dual 1080 dator!
Även 1080p 144Hz G-SYNC och 2560x1440 120Hz G-SYNC och 4K 60Hz G-SYNC

Fast xmg saknar ju det viktigaste: supertuffa gamingloggor som lyser!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Citerar mej själv från en tidigare tråd då ingen verkar prata om ljudnivåer.

Skrivet av employed:

Har ägd och använt över sex olika gaming laptops på 6 år i olika dimensioner

Några av dem:
Äger just nu en Asus ROG Strix GL502vs 15,6'' med GTX1070. (Som VM) Riktigt prisvärd när den kom innan miner-boomen. Kan trycka alla spel som finns just nu i 1080p med 60 stabila fps. Lite mer höjd än 1060 versionen. Dock så låter den rätt bra när den får jobba.

G751JY 17'' med 980m och lillbrorsan med 970m är kanske den tystaste gaming-LPn jag har haft. Dock så får man betala för det med vikt och höjd.

Mina slutsatser är bland annat:
- 17'' är i regel tystare än 15,6'' i samma tjocklek.
- Höjden spelar stor roll, mer höjd = större luftutag vilket får ner fläktljudet rejält.
- Ju smalare och tystare dator destå högre prislapp.

Jag veckopendlar och gjort det i snart 7 år. Att ha en extra väska för sin 17'' tjocka dator är lite bökigare. Om du reser mycket då kanske en smalare är värt mer i det långa loppet. Om inte kanske en "stationär gaminglaptop" är värt det för att få ner ljudnivåerna, värme utvecklingen och priset.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av heffaklumpmamma:

Fast xmg saknar ju det viktigaste: supertuffa gamingloggor som lyser!

Skickades från m.sweclockers.com

hehe

RIP! XMG! 2018!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av employed:

Citerar mej själv från en tidigare tråd då ingen verkar prata om ljudnivåer.

Vi pratar om ljudnivåer vid några tillfällen, relaterat till bland annat optimus och hur det kan minska ljudnivåer, och vi rekommenderar också att man kollar upp hur datorns kylarlösning har mottagits eftersom det kan skilja sig en hel del mellan företag och deras olika modeller. Ljudnivåer är absolut viktigt, och något som specifikationer inte skvallrar något om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

Laptop är för min en portabel dator som man har då man förflyttar sig mellan olika platser. Vissa av olika orsaker, oftast rent ekonomiska använder enbart laptopen. Och då ser jag en fråga hur man har tänkt.
Ska man köra med laptopen som den är.
Ska man välja en mindre portabel laptop i storleken 17", för att allt ska bli större.
Ska man skaffa till extern tangentbord+mus och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

hehe

RIP! XMG! 2018!

xmg är legit, sitter med en 17" som jag köpte begagnad och den har hållt för att ramla ner från ett bord

största felet med min modell är att det hamnar hund/katthår innanför skärmen

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Själv prioriterar jag också design/kvalitet utöver specifikationerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lorault:

Själv prioriterar jag också design/kvalitet utöver specifikationerna.

Måste kännas bra att man då kan få en helt värdelös dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Citerar mej själv från en tidigare tråd då ingen verkar prata om ljudnivåer.

Jag prioriterar också ljudnivåer och temperatur. Notebookcheck är den enda sidan jag vet som testar dessa systematiskt och har så att man kan jämföra detta mellan olika maskiner. Köper aldrig en laptop utan att ha läst en recension där.
Jag har bara kört laptops de senaste 15 åren, och din generalisering om att höjd är viktigt har varit sant i min erfarenhet också (men höjd är ingen garanti). Asus har tidigare haft både 15" och 17" som varit kanon (haft en av varje), men de har flyttat upp denna typ av design till max-pris kategorin (g703).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk

Hittar jag följande på BF slår jag till:
- 17" ips (helst g-sync)
- CPU med minst fyra kärnor och åtta trådar
- Gtx 1060 eller bättre
- vettig kylning och ingen throttling
- vuxet utseende
- pris under 10 000 kr
- fred på jorden

...man kan ju alltid hoppas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Det är väl så att Intels i5 serie på mobila sidan så är inte alla modeller är 4 kärniga detta gäller också att alla i7:or på mobilsidan där alla i7:or inte har 4 kärnor med HT. Utan man måste kolla upp detta.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Problemet är bristen på en ordentlig AMD laptop med en Ryzen 2700U + Radeon 560, 2x4 GB ddr4 och 256GB SSD + 1TB HD.

Radeon 560 är väl kanske inte förstahandsvalet när man kikar efter bärbar datorn med fokus på spel. 560 är väl rätt klent? Duger väl om man spelar äldre titlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Hittar jag följande på BF slår jag till:
- 17" ips (helst g-sync)
- CPU med minst fyra kärnor och åtta trådar
- Gtx 1060 eller bättre
- vettig kylning och ingen throttling
- vuxet utseende
- pris under 10 000 kr
- fred på jorden

...man kan ju alltid hoppas

Skickades från m.sweclockers.com

Låter ungefär som vad vi söker till tjejen fast med 15.6" och acceptans för lite högre prislapp

Men kombinationen vuxet utseende och bra grafikkort går verkligen inte hand i hand hos tillverkarna..

Permalänk

Eh, nu är ni väl ute o cyklar lite Om man gör en en guide inför Black Friday vill man ju veta om datorn man köper ger mycket bang for the buck oavsett vilket nivå man lägger sig på, därför vore det bra med prisnivåer till respektive förslag. MX150 och GT1030 är hur mycket bättre som helst framför intels integrerade grafik och ger spelmöjligheter på en t.ex. en ultrabook. AMD bör man definitivt tänka på. Om man t.ex. kan lyfta en Ryzen5 med Vega8 för 4000kr så är det ju ett väldigt väldigt bra alternativ för budgetgaming. Att säga att man behöver en 512gb SSD är ju bara elitistiskt att påstå. Det är väl bättre att köpa en prisvärd bärbar med t.ex. en m2 256gb och ingen HDD framför att köpa samma modell för samma pris med en 1tb HDD. Vill man ha mer lagring är det lätt och billigt att stoppa i en HDD i efterhand. Det är ju också en väldigt viktig aspekt när man letar efter en bra deal är hur mycket man kan uppgradera sin dator. Sen när det kommer till Thunderbolt så har det ju fruktansvärt mycket mer att göra med förutom att man kan köra ett externt grafikkort. Lite mer om olika skärmalternativ hade ju varit intressant också. Just my 2cents

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av FreakyLeo:

Eh, nu är ni väl ute o cyklar lite Om man gör en en guide inför Black Friday vill man ju veta om datorn man köper ger mycket bang for the buck oavsett vilket nivå man lägger sig på, därför vore det bra med prisnivåer till respektive förslag. MX150 och GT1030 är hur mycket bättre som helst framför intels integrerade grafik och ger spelmöjligheter på en t.ex. en ultrabook. AMD bör man definitivt tänka på. Om man t.ex. kan lyfta en Ryzen5 med Vega8 för 4000kr så är det ju ett väldigt väldigt bra alternativ för budgetgaming. Att säga att man behöver en 512gb SSD är ju bara elitistiskt att påstå. Det är väl bättre att köpa en prisvärd bärbar med t.ex. en m2 256gb och ingen HDD framför att köpa samma modell för samma pris med en 1tb HDD. Vill man ha mer lagring är det lätt och billigt att stoppa i en HDD i efterhand. Det är ju också en väldigt viktig aspekt när man letar efter en bra deal är hur mycket man kan uppgradera sin dator. Sen när det kommer till Thunderbolt så har det ju fruktansvärt mycket mer att göra med förutom att man kan köra ett externt grafikkort. Lite mer om olika skärmalternativ hade ju varit intressant också. Just my 2cents

Absolut, om vi siktat på att göra en bäst bang for the buck-video hade vi absolut tagit med andra rekommendationer och rekommendationerna vi ger hade också varit annorlunda, men nu var det en video om bärbara speldatorer det handlar om och då blir rekommendationerna för grafikkortet, primära lagringsutrymmet, processorkonfiguration med mera därefter.

Att vi fokuserar på att externa grafikkort kan användas med Thunderbolt 3 bygger på samma princip, att videon handlar om bärbart spelande. Självklart kan en IO-port på en dator användas till betydligt mer, särskilt en med stöd för flera protokoll över samma port Råden i videon handlar just om vad som är viktigt för bärbart spelande, ska vi ta med rekommendationer som även gäller bruksdatorer hade det varit bättre att göra något helt separat på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd

@Elektron: presterar som en nvidia 1050 i laptops. När grafikkorten är så klena så ser jag även helst en 720p skärm över 1080.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av loevet:

Absolut, om vi siktat på att göra en bäst bang for the buck-video hade vi absolut tagit med andra rekommendationer och rekommendationerna vi ger hade också varit annorlunda, men nu var det en video om bärbara speldatorer det handlar om och då blir rekommendationerna för grafikkortet, primära lagringsutrymmet, processorkonfiguration med mera därefter.

Att vi fokuserar på att externa grafikkort kan användas med Thunderbolt 3 bygger på samma princip, att videon handlar om bärbart spelande. Självklart kan en IO-port på en dator användas till betydligt mer, särskilt en med stöd för flera protokoll över samma port Råden i videon handlar just om vad som är viktigt för bärbart spelande, ska vi ta med rekommendationer som även gäller bruksdatorer hade det varit bättre att göra något helt separat på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Då borde ju inte ”Black Friday” ingå i titeln på videon om det inte handlar om hur man skall veta om man gör en bra affär eller inte

Men ändå. Är inte en Ryzen5 ett bra gaming alternativ sett till priset? Om man letar efter en bra deal och ser på er video får man intrycket av att den bästa dealen man kan göra är en gen8 i5 med GTX1060 och 512gb ssd, är det verkligen den bästa dealen? Premium man betalar för större ssd/HDd och mer ram gör det ingen bra affär om man själv kan peta i det själv efteråt? Är den datorn en bättre deal om man pröjsar 20k+ för den än för exakt samma konfig med mindre ram och ssd/hdd för 10k? Om inte videon hade handlat om priset kunde ni ju bara sagt att alla skall köpa i9or, 1tb nvme ssd:eri raid, 32gb ddr4 ram och 1080ti i sli? Det är ju det bästa alternativet eller hur? ... om man inte ser till priset.

Sen när det gäller Thunderbolt så kan man väl nästan säga att det är en vidtagen standard numera? Förutom externt grafikkort för en gamer innebär det också t.ex. en sladd för att koppla in gaming tangentbord, mus och skärm. Kan vara en viktig aspekt för en gamer också. En annan viktig aspekt för gamets är också att Thunderbolt ger möjlighet till trådad nätverksuppkoppöing utan nätverksport i datorn. Saker som är viktiga trots att man inte lägger pengar på ett externt grafikkort.

Tycker också att ni missade ganska mycket om vilka paneler man skall kika på under olika köpscenarior.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

@Jimemy: presterar som en nvidia 1050 i laptops. När grafikkorten är så klena så ser jag även helst en 720p skärm över 1080.

Är 1050/560 för klent för att spela i 1080p?

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av FreakyLeo:

Då borde ju inte ”Black Friday” ingå i titeln på videon om det inte handlar om hur man skall veta om man gör en bra affär eller inte

Men ändå. Är inte en Ryzen5 ett bra gaming alternativ sett till priset? Om man letar efter en bra deal och ser på er video får man intrycket av att den bästa dealen man kan göra är en gen8 i5 med GTX1060 och 512gb ssd, är det verkligen den bästa dealen? Premium man betalar för större ssd/HDd och mer ram gör det ingen bra affär om man själv kan peta i det själv efteråt? Är den datorn en bättre deal om man pröjsar 20k+ för den än för exakt samma konfig med mindre ram och ssd/hdd för 10k? Om inte videon hade handlat om priset kunde ni ju bara sagt att alla skall köpa i9or, 1tb nvme ssd:eri raid, 32gb ddr4 ram och 1080ti i sli? Det är ju det bästa alternativet eller hur? ... om man inte ser till priset.

Sen när det gäller Thunderbolt så kan man väl nästan säga att det är en vidtagen standard numera? Förutom externt grafikkort för en gamer innebär det också t.ex. en sladd för att koppla in gaming tangentbord, mus och skärm. Kan vara en viktig aspekt för en gamer också. En annan viktig aspekt för gamets är också att Thunderbolt ger möjlighet till trådad nätverksuppkoppöing utan nätverksport i datorn. Saker som är viktiga trots att man inte lägger pengar på ett externt grafikkort.

Tycker också att ni missade ganska mycket om vilka paneler man skall kika på under olika köpscenarior.

Videon handlar om köpråd om vad man ska leta efter om man letar bärbar gamingdator under Black Friday, därav att den ingår i våra Black Friday-tips. Vi tar också upp vad man ska leta efter beroende på hur man vill spela, och vad man kan tänka sig att betala för. Om man nöjer sig med 1080p-spelande, eller inte vill betala för mer, ger vi rekommendationer om vilka grafikkort, minnesmängder och processorer som gäller då, och vice versa för om man vill spela i 1440p/4K eller med hög bilduppdatering, G-sync, med mera.

Ryzen-processorer med grafikkretsar för bärbara datorer är extremt ovanliga på marknaden just nu, och det lär dröja till Black Friday nästa år innan de blir en relevant aktör att ta med i en rekommendationsvideo för bärbart spelande. De är tillbaks med besked för stationära datorer och servrar, vilket är superkul, men för bärbara gamingmaskiner har de ingen närvaro just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant guide som passade perfekt nu när första gaming-datorn skall inhandlas till familjen på Black Friday. Men det där med 16 GB RAM och minst 512 GB lagring känns som något som gör att priset drar iväg ganska rejält. Hur viktigt är det egentligen med så mycket RAM och lagring om man mest skall spela Fortnite, Overwatch och Sims 4? Känns som att det finns många gaming-laptops med endast 8 GB RAM och jag gissar att dessa inte är helt värdelösa eller? Kan man uppgradera RAM för laptops på samma vis som för stationära?

Permalänk
Skrivet av loevet:

Videon handlar om köpråd om vad man ska leta efter om man letar bärbar gamingdator under Black Friday, därav att den ingår i våra Black Friday-tips. Vi tar också upp vad man ska leta efter beroende på hur man vill spela, och vad man kan tänka sig att betala för. Om man nöjer sig med 1080p-spelande, eller inte vill betala för mer, ger vi rekommendationer om vilka grafikkort, minnesmängder och processorer som gäller då, och vice versa för om man vill spela i 1440p/4K eller med hög bilduppdatering, G-sync, med mera.

Ryzen-processorer med grafikkretsar för bärbara datorer är extremt ovanliga på marknaden just nu, och det lär dröja till Black Friday nästa år innan de blir en relevant aktör att ta med i en rekommendationsvideo för bärbart spelande. De är tillbaks med besked för stationära datorer och servrar, vilket är superkul, men för bärbara gamingmaskiner har de ingen närvaro just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok

Anledningen till att jag tog upp AMD-exemplet är inte för att jag är en fanboy utan för att jag funderade på erbjudandet his en av våra större kedjor med en laptop med Ryzen5, 8gb och 256gb ssd för 4500kr eller om man skulle vänta till black friday. Men jag tyckte på pappret att prestanda per krona verkade lockande men var inte säker därav att jag tittade på er video.

Mem ssd på minst 512gb eller en hdd? Det är ju ändå lite snobberi eller? Du får ju betala dubbelt om den är förmonterad än om du köper den löst.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skrivet av BobbyM:

Tack för en intressant guide som passade perfekt nu när första gaming-datorn skall inhandlas till familjen på Black Friday. Men det där med 16 GB RAM och minst 512 GB lagring känns som något som gör att priset drar iväg ganska rejält. Hur viktigt är det egentligen med så mycket RAM och lagring om man mest skall spela Fortnite, Overwatch och Sims 4? Känns som att det finns många gaming-laptops med endast 8 GB RAM och jag gissar att dessa inte är helt värdelösa eller? Kan man uppgradera RAM för laptops på samma vis som för stationära?

My point exactly!

Skönt, då vet jag att inte var själv på att reagera över just det rådet, tack.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

My point exactly!

Skönt, då vet jag att inte var själv på att reagera över just det rådet, tack.

Men bara för att vara tydlig här. Det är typ 15 år sedan jag byggde min senaste dator och jag har numera riktigt dålig koll, så det var mer en fråga än att jag påstår att man kan ha mindre RAM och lagring.

Permalänk
Avstängd

@FreakyLeo: vissa nyare spel som Assassins Creed Odesey eller BFV flyter nog inte så bra på dem i 1080p

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av BobbyM:

Men bara för att vara tydlig här. Det är typ 15 år sedan jag byggde min senaste dator och jag har numera riktigt dålig koll, så det var mer en fråga än att jag påstår att man kan ha mindre RAM och lagring.

Nästan samma här Kört gubbdator ett bra tag, blev bara förvånad om det nu är så att det är bra value att maxa ut sin dator framför uppgradering.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av BobbyM:

Tack för en intressant guide som passade perfekt nu när första gaming-datorn skall inhandlas till familjen på Black Friday. Men det där med 16 GB RAM och minst 512 GB lagring känns som något som gör att priset drar iväg ganska rejält. Hur viktigt är det egentligen med så mycket RAM och lagring om man mest skall spela Fortnite, Overwatch och Sims 4? Känns som att det finns många gaming-laptops med endast 8 GB RAM och jag gissar att dessa inte är helt värdelösa eller? Kan man uppgradera RAM för laptops på samma vis som för stationära?

Kul att det uppskattades! Ja för de spelen du nämner där skulle 8 GB RAM duga alldeles utmärkt. Att välja en modell med 16 GB skulle du i så fall göra för att framtidssäkra datorn bättre, men med ett grafikkort riktat mot 1080p-upplösningar kommer du förmodligen klara dig ganska bra med 8 GB under datorns livslängd. Vill du kunna spela lite mer avancerade spel och satsar på vassare grafikkretsar som GTX 1060 eller högre bör du däremot satsa på 16 GB RAM.

Om du främst spelar något äldre spel, eller en viss uppsättning likt den du listade där, kommer du klara dig på en SSD runt 240/256 GB, men det blir inte med jättestor marginal. Vill du dessutom installera ett mer modernt spel kommer du snabbt få slut på utrymme, och det är inte superkul att behöva hushålla med spelbiblioteket så fort något nytt ska installeras.

Det bästa är om du hittar en dator som har en stor sekundär mekanisk hårddisk (eller utrymme för en) och en liten SSD för operativsystemet, men annars bör du välja en modell vars primära lagringsenhet ger dig utrymme för att kunna installera moderna spel som ofta hamnar runt 80-100 GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av FreakyLeo:

Ok

Anledningen till att jag tog upp AMD-exemplet är inte för att jag är en fanboy utan för att jag funderade på erbjudandet his en av våra större kedjor med en laptop med Ryzen5, 8gb och 256gb ssd för 4500kr eller om man skulle vänta till black friday. Men jag tyckte på pappret att prestanda per krona verkade lockande men var inte säker därav att jag tittade på er video.

Mem ssd på minst 512gb eller en hdd? Det är ju ändå lite snobberi eller? Du får ju betala dubbelt om den är förmonterad än om du köper den löst.

Absolut, men datorn du beskriver där skulle vara väsentligt sämre än en modell med ett GTX 1050 eller 1050 Ti för 1080p-spelande. Prislappen är tilltalande, det förstår jag, men den är bara nivån över en bruksdator och ingen speldator som så

Snobberi förstår jag helt ärligt inte hur du kan få det till? Rådet handlar om att moderna spel ofta är 80-100 GB stora, och då kommer en SSD på 240/256 GB inte räcka till länge, och jag misstänker att många vill kunna ha mer än ett spel installerat.

Därför råder vi alla Black Friday-spekulanter att i första hand leta efter en datormodell som har en stor mekanisk hårddisk som sekundär lagringsenhet och en liten SSD som systemdisk, eller en stor SSD om den är den enda lagringsenheten. Om man vill spara pengar och kan tänka sig att hushålla med installerade spel är en mindre SSD såklart ett alternativ, men vi tror inte det gäller de flesta och ville därför lyfta detta råd inför Black Friday.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas