Vettiga parhögtalare till streaming

Permalänk

Vettiga parhögtalare till streaming

Hej,
Jag har tänkt uppdatera mitt vardagsrum inför black Friday.

Jag är inne på en soundbar till min Sony TV men tänkte kanske komplettera med ett par "större HiFi-högtalare" och slippa separat SUB till soundbaren.
Eftersom jag är google-home människa vill jag gärna ha chromecast support.
Någon som har bra tips på högtalare och soundbar?

Jag vill alltså ha inbyggda slutsteg i högtalarna och ingen central förstärkare..

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nice men du påminner mig om budget...
6k är nog max men då får det bli chromecast gissar jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av turbo_500:

Nice men du påminner mig om budget...
6k är nog max men då får det bli chromecast gissar jag.

Ett par aktiva monitorer med minst 8" som du kopplar in Chromecast Audio på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
Tips på några monitorer till vettigt pris?

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av turbo_500:

@mrqaffe:
Tips på några monitorer till vettigt pris?

De vanliga märkena som finns i musikhandeln låter ganska neutralt och alltså ganska lika, Behringer, KRK, Yamaha osv har alla modeller med lite olika finesser i prisklassen men eftersom de har ganska lika ljud och för det mesta inte skiljer särskilt i design heller eftersom de är gjorda för att fungera (låta bra) framför att följa designmodet så är de relativt likvärdiga.
Besök en musikbutik och inte en hifibutik och kolla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

JBL LSR305, Yamaha HS8, Adam T5V/T7V är några tips. Köp inte monitorer på Hifiklubben, du betalar knappast för kvalitet då.

Permalänk

Okey, tack för input.
Jag har idag en Sonos 5 stående och puttrar, får jag ut bättre ljud av te'x Yamaha HS8 du nämner?

Jag förstår inte riktigt skillnaden i ljud på:

  • Aktiva PA-högtalare typ Yamaha HS8

  • Mobilhögtalare typ min sonos5

  • Hemmabiosystem typ LG SJ9

Mitt vardagsrum är kanske 28-30 kvm.

Kan jag köpa en soundbar som LG SJ9 och få vettigt ljud när man lyssnar lite musik till fredagsölen eller är det skillnad mot HS8 eller annan PA-högtalare?
HS8 & Sonos går ju inte att ha till TV'n antar jag - eller kan man få Chromecast via HDMI på nåt sätt?
Är tanken att ha 2 PA-högtalare och köra dom i stereo eller är förslagen att ha en högtalare till musiken?

Tacksam för tips - i slutändan vill jag ha bra ljud för rimlig peng...

Permalänk
Skrivet av turbo_500:

Okey, tack för input.
Jag har idag en Sonos 5 stående och puttrar, får jag ut bättre ljud av te'x Yamaha HS8 du nämner?

Jag förstår inte riktigt skillnaden i ljud på:

  • Aktiva PA-högtalare typ Yamaha HS8

  • Mobilhögtalare typ min sonos5

  • Hemmabiosystem typ LG SJ9

Mitt vardagsrum är kanske 28-30 kvm.

Kan jag köpa en soundbar som LG SJ9 och få vettigt ljud när man lyssnar lite musik till fredagsölen eller är det skillnad mot HS8 eller annan PA-högtalare?
HS8 & Sonos går ju inte att ha till TV'n antar jag - eller kan man få Chromecast via HDMI på nåt sätt?
Är tanken att ha 2 PA-högtalare och köra dom i stereo eller är förslagen att ha en högtalare till musiken?

Tacksam för tips - i slutändan vill jag ha bra ljud för rimlig peng...

Många tankar där.
Det som kallas monitorer är egentligen främst till att producera musik. Eftersom högtalarna skall då vara raka i frekvenskurvan så att man kan höra felen. Ofta är de ämnade att använda ihop med en mixer eller inspelningsljudkort. Man måste sitta nära. Kräver ofta lite avancerade kablar för att få till ljudet.

Aktiva högtalare inom hifi sammanhang är en högtalare som har egen förstärkare inbyggt och kan då kopplas ihop med vanliga hemmaprylar via vanlig RCA eller digital kabel och kan vara små och stora. Alla har olika kvalitet beroende utifrån pris och tillverkare.

Soundbar lämpar sig bäst till TV och det finns en hel del från samsung till finare märke som Mark Levinson. Det kostar så det smakar beroende på val.

Vanlig hemmabioreceiver med pre out tycker jag fungerar bäst eftersom då har man valfrihet att kombinera stereo ljudet med film ljudet och här kan det kosta allt från insteg till super high end.

Vill man vara superseriös då är det försteg och slutsteg som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för att skapa lite klarhet i denna djungel.
För att göra det enkelt tänker jag nu ett par bra högtalare som kan streama spotify i stereo via chromecast audio och jag antar att man vill ha stereo.

Går det med hjälp av aktiva högtalare eller blir det mono/stereo på båda?
Eller ska jag bortse från det där med stereohögtalare?

Jag har problem att dra högtalarkablar hemma - därför chromecasten..
Blir det mycket sämre än med kablar?
(ursäkta alla noob frågor..)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av turbo_500:

Tack för att skapa lite klarhet i denna djungel.
För att göra det enkelt tänker jag nu ett par bra högtalare som kan streama spotify i stereo via chromecast audio och jag antar att man vill ha stereo.

Går det med hjälp av aktiva högtalare eller blir det mono/stereo på båda?
Eller ska jag bortse från det där med stereohögtalare?

Jag har problem att dra högtalarkablar hemma - därför chromecasten..
Blir det mycket sämre än med kablar?
(ursäkta alla noob frågor..)

Mono eller stereo beror inte på om högtalaren är aktiv eller passiv utan på vilken modell du väljer och hur de kan placeras i förhållande till öronen, har du 2 separata högtalare som placeras så att de kan spela så att öronen kan uppfatta att de återger ljud från olika riktningar kan de återge ljud i stereo, dvs olika ljud kan nå h respektive v öra.

Har man 2 separata högtalare men ställer dem tätt tillsammans blir det i praktiken mono för då kan man inte höra nån skillnad i riktning på varifrån ljudet kommer, en liten soundbar eller liknande har mycket svårt att kunna ge en upplevelse att ljudet kommer från olika håll just pga att de är för små men hade de däremot varit 3 meter breda hade de klarat av det utmärkt i de flesta normalstora rum.
De flesta system där högtalarna är hopbyggda i en enhet är alltså för smala för att klara av ge en bra stereoseparation.

De flesta soundbars är också för små för att kunna återge bas på ett bra sätt, för att klara det rimligt bra behövs ofta en låda på minst 10 liter men helst över 20 och ska man inte tvingas till mycket dyra byggen så bör man välja nått i storleken "minst 20 liter med 8" basar", är det mindre så upplever man ofta att man saknar baskapacitet.

Förr i tiden gjordes det faktisk "ljudmöbler" (jämför med dagens soundbars) som fungerade bra, dvs de var tillräckligt stora och breda för att ha fysiska förutsättningar att låta bra, man hade även tillräckligt stora element för att kunna spela bas.
En riktigt bra gammal modell är JBL Paragon, en fin möbel som verkligen låter bra

All utveckling går definitivt inte framåt för ett Paragonsystem låter bättre än 99% av allt du kan köpa nytt idag fast det är en över 60 år gammal konstruktion.

Är du musikintresserad bör du skaffa nått med 2 separata högtalare och helst ska det inte vara för litet för då kommer du inte att få en bra bas och bra bas är inte detsamma som mycket bas.
Man bör även koppla ihop h och v högtalare med kabel till signalkällan men du kan ju ändå använda en Chromcast audio som signalkälla, gillar du att handla beg så kan du ofta fynda 2 kanalsprylar till bra priser, jag köpte en Yamahareceiver idag för 90 kr på lokala secondhanden och där fanns det även ett par olika modeller av skapliga högtalare fön några hundra per par, det hade alltså gått att köpa receivern jag köpte, ett par hyfsade högtalare och en ny CC audio för 1000kr och då hade man haft ett system som låter bättre än de flesta soundbars oavsett pris och som haft moderna finesser eftersom man använder en CC audio som signalkälla.

Till datorn där jag sitter just nu har jag ett par Behringer 3031, det är en aktiv 8" monitor i 5000 kr klassen, men de säljs inte längre men det finns ju tex 2031 för ca 3000 kr paret

https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Behringer...
En mycket prisvärd modell som man kan se som nedre gräns för att få nått nytt som låter så pass bra att man inte snabbt tröttnar på ljudet.
https://www.gear4music.se/sv/Studio-monitorer/Aktiva

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är ett par Audio Pro addon T20 fortfarande ett bra köp eller tror vi det finns bättre för priset att köra via chromecast audio?

Edit:
Hittade svaret själv - kräver kabel mellan högtalarna så bara den ena sidan är 'aktiv.'. funkar inte i mitt hem