Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av workman:

Alla datorer har samma ip ut.

Har ringt och frågat.
Jag fick svaret att medieomvandlare kan vara lite jobbiga. Ibland kan vissa datorer fungera medan andra inte. De menar att man alltid skall koppla in datorer (och switch) mm till routern och routern skall alltid vara inkopplad mot port 1 i medieomvandlaren.

Alla datorer kan inte ha samma IP ut mot nätet om de inte sitter bakom en router. Medieomvandlaren kan omöjligt ha något eget subnät, den måste ju gå direkt mot comhems nät. Detta bör du se om du kollar IP i de enheter du har kopplade mot den.

Jag tippar på att du har för mycket med prylar mot medieomvandlaren och att comhem begränsar dig till 3-4 IP-adresser

Edit: Ligger nog något i det att comhem rekommenderar att du har allt bakom routern, då den kan dela ut flera 100 IP-adresser på sitt subnät.

Skickades från m.sweclockers.com

Dator: Fractal Design R4, Asus P8Z68-V Pro, i7 2600K @ 4.5, 16Gb RAM, Gigabyte G1 GTX 1070, Samsung Pro 120 Gb + Samsung EVO 120 Gb SSD, 1+2TB mekaniskt, Asus VG248QE x2, Func KB-460 och Zowie EC1-A.
Mobiltelefon: Oneplus 5T Ljud: Philips Fidelio X2, Sennheiser HD558 + O2+ODAC Combo AMP/DAC, Sony MDR-1A/Shure SE215 (portabelt) + FiiO E10K AMP/DAC, Mic: Audio Technica AT2020 XLR + Behringer Xenyx 502USB, MP3: Cowon X9.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av holmberg:

Är det normalt med flukturerande ping likt denna?

https://1drv.ms/u/s!AtOqcrxTKJr0kotpywJIPogjOwSSrA

Jag testade en simpel ping -t google.com ett par minuter. Det var en på 18ms och ett fåtal över 10ms. Har kabelmodem C1 med 600/50, Gbit nätverkskabel. Så du har klart sämre svarstider än mig.
Minimum = 7ms
Maximum = 18ms
Average = 8ms

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av holmberg:

Är det normalt med flukturerande ping likt denna?

https://1drv.ms/u/s!AtOqcrxTKJr0kotpywJIPogjOwSSrA

Det brukar inte prioriteras i noderna.
Så ja, kan se ut så.

Apple iMac early 2009 (ATI 4850)
Apple Mac mini 2011 (server)
Apple Mac mini 2012 (Plex-server)
Apple Macbook Pro 2011 15-tum (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Mar 2003

Tack för svar.

Hmmm. Lite frustrerande när kundtjänst säger att "värdena ser bra ut". Ja, mot "bredbandskollen", och för att titta på Netflix kanske...

Kör 150/10 koaxialtjofräs.

Ringde idag för att be dem sänka till 10/10 eller nåt för att se om det skulle hjälpa. Men det gick inte då jag bundit mig precis pga c2-routern.

Tycker allt blev sämre i samband med "gratishöjningen".

Asus Gryphon Z87 | i5 4670K | 16 GB Vengeance| MSI 390 Gaming 8 GB | Newton R2 650 W | W10 | BF4: Livhusar
Asus VivoTab 64 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av xeRoos:

Alla datorer kan inte ha samma IP ut mot nätet om de inte sitter bakom en router. Medieomvandlaren kan omöjligt ha något eget subnät, den måste ju gå direkt mot comhems nät. Detta bör du se om du kollar IP i de enheter du har kopplade mot den.

Jag tippar på att du har för mycket med prylar mot medieomvandlaren och att comhem begränsar dig till 3-4 IP-adresser

Edit: Ligger nog något i det att comhem rekommenderar att du har allt bakom routern, då den kan dela ut flera 100 IP-adresser på sitt subnät.

Jag missuppfattade dig vad det gäller ip. Jag fattade det som vilket ip jag har ut på nätet.
Jag kommer att koppla allt via routern i fortsättningen. Gör det nu tillfälligtvis för att överhuvudtaget komma ut på nätet men kommer att stationera den kopplingen när jag byggt färdigt rummet routern skall stå i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av wzaa:

Com Hem likt alla andra leverantörer kör ju regelbundna höjningar för att matcha övriga marknaden. Så efter sin bindningstid så brukar månadskostnaden gå upp till ordinarie pris för den tidpunkten och då har de troligen höjt priset under den tid du var bunden på 349kr.

Men det är lite speciellt med priser på fiber överlag, svårt att säga vad en annan person i en annan stad har för pris på sin fiber via Com Hem och vad just du har.
Så går inte riktigt att jämföra.

Men vet du vad det är för fiber du har? Tänkte om de är Com hem LAN eller om det är något öppet stadsnät du kör via?

Sakenr den att vi fotfarande är bundna.

När gruppavtalet tecknades för flera år sedan fick vi 50 Mbit (motsvarande 299 kr). Vi kan sedan använda 299 kr som "uppgraderingsrabatt". Då kostade 100 Mbit 349 kr (alltså 50 kr för oss). Nu har de dock höjt till 399 kr (då 100 kr för oss) samtidigt som de alltså erbjuder 150 Mbit för 349 kr på hemsidan. Det har alltså blivit en försämring för oss avseende uppgradering, sedan avtalet tecknades.

Just nu är vi låst till comhem men om vi inte väljer att förlänga kommer fler aktörer tillkomma.

Edit: Rabatten motsvarar "ordinarie konsumentpris" så jag är intresserad av att hitta deras ordinarie konsumentpriser, men de enda jag kan finna är alltså de som tycks gälla koaxnätet och är mer förmånliga.

Gaming: ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | iGame GeForce GTX 1080Ti Vulcan AD 11 GB | HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850-Series EVO 500GB | 640GB WD, 7200RPM | | 2TB WD Caviar Green Power | FD Define R4 | Philips Brilliance 40" BDM4037UW | Acer Predator X34A

Filserver: MK Asus E35M1-I Deluxe | ASUS GeForce GT 710 2GB LP | Corsair 4GB DDR3 | WD, Caviar Green Power 2TB | WD Red 8TB | WD Caviar Black 640 GB| FD Array R2 300W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av Shakermaker:

Sakenr den att vi fotfarande är bundna.

När gruppavtalet tecknades för flera år sedan fick vi 50 Mbit (motsvarande 299 kr). Vi kan sedan använda 299 kr som "uppgraderingsrabatt". Då kostade 100 Mbit 349 kr (alltså 50 kr för oss). Nu har de dock höjt till 399 kr (då 100 kr för oss) samtidigt som de alltså erbjuder 150 Mbit för 349 kr på hemsidan. Det har alltså blivit en försämring för oss avseende uppgradering, sedan avtalet tecknades.

Just nu är vi låst till comhem men om vi inte väljer att förlänga kommer fler aktörer tillkomma.

Edit: Rabatten motsvarar "ordinarie konsumentpris" så jag är intresserad av att hitta deras ordinarie konsumentpriser, men de enda jag kan finna är alltså de som tycks gälla koaxnätet och är mer förmånliga.

Sök pris på deras hemsida så hittar du priser
Koax
https://www.comhem.se/asset/2zxwgcm7u48q/prislista-bredband/8...

LAN
https://www.comhem.se/asset/2zxwgcm7u48q/1zgaZYEVZCysqOWcAgEu...

Rabatten motsvarar inte ordinarie konsumentpris och du kommer aldrig kunna få den rabatten till ordinarie konsumentpris heller. Ditt gruppavtal är inte påverkat av prishöjningarna och där av är heller inte eran uppgraderingsrabatt påverkad av prishöjningarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Full:

Sök pris på deras hemsida så hittar du priser
Koax
https://www.comhem.se/asset/2zxwgcm7u48q/prislista-bredband/8...

LAN
https://www.comhem.se/asset/2zxwgcm7u48q/1zgaZYEVZCysqOWcAgEu...

Rabatten motsvarar inte ordinarie konsumentpris och du kommer aldrig kunna få den rabatten till ordinarie konsumentpris heller. Ditt gruppavtal är inte påverkat av prishöjningarna och där av är heller inte eran uppgraderingsrabatt påverkad av prishöjningarna.

Tack! De erbjuder nu 100 Mbit till 100 kr extra (helt enligt prislistan) så prishöjningarna har påverkat, men troligtvis har de rätt att göra det.

Jag kan för övrigt inte låta bli att garva åt Com Hems påhittade avgifter i jakten på pengar "Nedgraderingsavgift" och "miljöavgift".

Gaming: ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | iGame GeForce GTX 1080Ti Vulcan AD 11 GB | HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850-Series EVO 500GB | 640GB WD, 7200RPM | | 2TB WD Caviar Green Power | FD Define R4 | Philips Brilliance 40" BDM4037UW | Acer Predator X34A

Filserver: MK Asus E35M1-I Deluxe | ASUS GeForce GT 710 2GB LP | Corsair 4GB DDR3 | WD, Caviar Green Power 2TB | WD Red 8TB | WD Caviar Black 640 GB| FD Array R2 300W