Hjälp med datorköp för gaming - budget ca 9000 kr.

Permalänk

Hjälp med datorköp för gaming - budget ca 9000 kr.

Hej,

Jag har en gammal burk som nu är inne på sin sista tid i livet. Jag spelar främst, LOL, WoW och Fortnite. Lirar i dagsläget på lägsta upplösningen i Wow och har ledsnat på det.

Funderar därmed på att köpa en ny dator under black-friday där min initiala budget är 9000 kr. Skärm, mus och tangentbord har jag.
Jag har aldrig byggt en dator själv och är inte direkt sugen på det heller.

Jag behöver förslag på exempelvis ihopplockade delar där Inet monterar. Alternativt köpa en färdigbyggd dator.
Önskar förslag på båda delarna. Kommer behöva köpa Windows om den byggs via Inet vilket då skall vara medräknat i budgeten om 9000 kr.

Kan alternativt sträcka mig upp till 10 000 om det krävs.

Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk

Alternativt denna med AMD CPU istället för Intel: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Medlem

Blir tajt att uppnå med den budgeten
1080p gaming ? Freesync skärm?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11977533/

Mini itx bygge. Inte minsta chassit men ett bra mellanting.
Saknas bara Windows.

Förhoppningsvis. Kommer priset ner på black friday. Eller kan du hitta en GTX 1060 6gb under 2500kr.
Går att gå ner i ramminne men tycker det är värt investeringen. Samma med relativt stor ssd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad är för och nackdelen med dessa två?

Permalänk
Medlem

Vad har du nu så vi kan ställa det i relation till vad du förväntar dig för en uppgradering?
Av de två du föreslår så skulle jag välja den med Ryzen 2600 och 1060 trots att det är 3gb.
Alternativet med RX 590 postat av användaren ovan är dock kraftfullare för inte mycket mer pengar.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@tuomi: för att kapa denna tråden lite tänkte jag fråga, hur skulle den datorn från inet passa för streaming. skulle de behövas att uppgradera cpun, och med vilken kvalite skulle man kunna streama och hålla 100+ fps?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Jag har en Packard Bell iextreme M5120. Som köptes för typ 7-8 år sedan.
Processor: AMD Phenom(tm) II X4 810 Processor. @ 2.60 GHz
RAM: 8GB
Grafikkort: NVIDIA GeForce GT330
Minne: 1TB
Något mer ni vill veta?

@Tuomi du skriver att "trots att de är 3GB". Vilken nackdel för det med sig?
Mina förväntningar är inte att jag skall kunna lira några spel på ultra utan några bekymmer utan jag vill ha en bättre dator som klarar av att lira spel på medel - till halvhög upplösning utan att FPS:en sjunker som en sten. Vill gärna att datorn står sig hyfsat under närmaste 3-5 åren.

Permalänk

Vad anser ni om detta bygge? Har ordnat så en polare kan bygga ihop den åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Realmaskin:

https://komponentkoll.se/bild/fDyLL.png

Vad anser ni om detta bygge? Har ordnat så en polare kan bygga ihop den åt mig.

Ser bra ut.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av thwag:

@tuomi: för att kapa denna tråden lite tänkte jag fråga, hur skulle den datorn från inet passa för streaming. skulle de behövas att uppgradera cpun, och med vilken kvalite skulle man kunna streama och hålla 100+ fps?

Om det är spelen som nämns längst upp så skulle jag förvänta mig någonstans mellan 1080p och 1440p samt low till high beroende på föregående.

Skrivet av Realmaskin:

Jag har en Packard Bell iextreme M5120. Som köptes för typ 7-8 år sedan.
Processor: AMD Phenom(tm) II X4 810 Processor. @ 2.60 GHz
RAM: 8GB
Grafikkort: NVIDIA GeForce GT330
Minne: 1TB
Något mer ni vill veta?

@Tuomi du skriver att "trots att de är 3GB". Vilken nackdel för det med sig?
Mina förväntningar är inte att jag skall kunna lira några spel på ultra utan några bekymmer utan jag vill ha en bättre dator som klarar av att lira spel på medel - till halvhög upplösning utan att FPS:en sjunker som en sten. Vill gärna att datorn står sig hyfsat under närmaste 3-5 åren.

Det är framförallt vilka grafikinställningar du kan köra med som påverkas av detta, primärt texturkvalite och dyl.
Kan vara bra att veta om en stöter på framedrops eller sena uppritningar att detta kan vara en av orsakerna.

Skrivet av Realmaskin:

https://komponentkoll.se/bild/fDyLL.png

Vad anser ni om detta bygge? Har ordnat så en polare kan bygga ihop den åt mig.

Ser toppen ut, välbalanserat!
Hur gick det?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com