Köpa ett 1080 ti eller 2080?

Permalänk
Medlem

Det fick bli Asus Strix 1080ti som var 2 mån gammalt för 6500. Kortet kostade 9500 nytt från komplett..
Raytracing verkar inte vara nåt än så länge iallfall om man inte har ett 2080ti och det kostar ju dubbelt så mkt o knappt då får man acceptabel fps. Får se senare om DLSS är nåt o hänga i julgranen.

Permalänk
Medlem

Tror du valde rätt, och välkommen till 1080ti-klubben!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Metsys2k: vad kortet kostade nytt är ju ointressant. Men 6500 för ett kort från en "kompis" som bara vart 2 mån gammalt låter som en jätte bra deal.
Jag är egentligen själv i precis samma läge och skulle valt precis som du.
Dock är black friday runt hörnet så jag väntar lite på mitt beslut och låter priserna avgöra. Om det ens kommer säljas något 1080ti då..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Köp ej gammal teknik när det skiljer typ 500kr.

Kommer komma optimerade drivrutiner som säkert ger rtx 2080 mer prestanda.

Permalänk
Medlem

@Metsys2k: Du gjorde ett utomordentligt bra val Have fun!

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Köp ej gammal teknik när det skiljer typ 500kr.

Kommer komma optimerade drivrutiner som säkert ger rtx 2080 mer prestanda.

Ok, du tycker rtx 2080 (inte ti modellen) är ett smartare val jämfört med 1080ti om vi jämför helt nya kort?

Jämför man ett sprillans rtx 2080 med ett begagnat 1080ti från 6500kt och neråt blir det dock större skillnad och ett klurigare val? (Köper man ett begagnat 1080ti kort är det så klart att rekommendera att man köper ett med garanti kvar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, du tycker rtx 2080 (inte ti modellen) är ett smartare val jämfört med 1080ti om vi jämför helt nya kort?

Ja hur kan man inte tycka det, speciellt nu när 1080Ti börjar ebba ut? 2080 kort är ofta billigare än nya 1080Ti om du kollar på liknande modeller.

Protip förresten som jag såg:
MSI Gaming X Trio RTX2080 på komplett, 8990:- BF rea. Fundera på att slå till.
MSI 2070 Gaming Z finns för 6490:- också, sweeeet. Vid det priset faktiskt värt det. Asus ROG Strix billigt också om man gillar det (på tok för överprisat från början).

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Ja hur kan man inte tycka det, speciellt nu när 1080Ti börjar ebba ut? 2080 kort är ofta billigare än nya 1080Ti om du kollar på liknande modeller.

Protip förresten som jag såg:
MSI Gaming X Trio RTX2080 på komplett, 8990:- BF rea. Fundera på att slå till.
MSI 2070 Gaming Z finns för 6490:- också, sweeeet. Vid det priset faktiskt värt det. Asus ROG Strix billigt också om man gillar det (på tok för överprisat från början).

Men kommer man över ett bra begagnat 1080ti kort med garanti kvar för ca 6000-6500kr så bör det väl ändå vara ett Mycket vettigt alternativ till ett 2080 kort för ca 9000?

Permalänk
Medlem

Man kan ju hitta tex ett Strix 2080 till samma eller billigare pris än ett Strix 1080ti.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4912076

1080ti korten håller dessutom på att ta slut överallt så om du vill ha ett nytt kort så får du nog passa på. Som många sagt här inne så är ett begagnat ti en riktigt bra deal.

Fråga till alla här inne. Om man vill köpa nytt och båda korten kostar lika mycket så borde väl ett 2080 vara en bättre investering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Men kommer man över ett bra begagnat 1080ti kort med garanti kvar för ca 6000-6500kr så bör det väl ändå vara ett Mycket vettigt alternativ till ett 2080 kort för ca 9000?

Begagnade är en helt annan sak. Begagnade är alltid billigare. Jag räknar alltid på nytt när jag jämför, hittar man nåt begagnat är det tur. Vill du köra på det, kör på det! Men det är samma sak som att säga att en begagnad bil är ett mycket vettigare alternativ när du går och kollar på en ny bil. Vilket det förstås alltid är.

Beror också på vad du menar med "garanti kvar". Köper du ett 9000kr kort med tre års garanti så är det 3000kr per år. Köper du 1080Ti för 6000kr som är ett år gammalt och har två år kvar på garantin... är det 3000kr per år.

Det viktigare är hur länge man tror att det kommer vara och där blir det mycket knepigare, mest pga 11gb vs 8gb och hur nya spel kommer utnyttja Turings kapacitiet i praktiken. I slutändan så vill du ha ett nytt kort kanske inte RTX är det bästa köpet, men jämfört med vad som finns annars... är det egentligen enda köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Man kan ju hitta tex ett Strix 2080 till samma eller billigare pris än ett Strix 1080ti.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4912076

1080ti korten håller dessutom på att ta slut överallt så om du vill ha ett nytt kort så får du nog passa på. Som många sagt här inne så är ett begagnat ti en riktigt bra deal.

Fråga till alla här inne. Om man vill köpa nytt och båda korten kostar lika mycket så borde väl ett 2080 vara en bättre investering?

Upplever det som lite rörigt/osäkert nu efter artiklar som tex denna:
https://www.sweclockers.com/nyhet/26603-nvidia-bekraftar-till...

Dock möjligt att dessa kvalitetsproblem enbart berör 2080ti och inte 2080, vet ej.

Permalänk
Inaktiv

Tar tillbaka att du ska köpa 2080, det verkar vara livsfarliga kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Tar tillbaka att du ska köpa 2080, det verkar vara livsfarliga kort.

Ja jag blir mer och mer övertygad att jag gjorde rätt val.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Metsys2k:

Ja jag blir mer och mer övertygad att jag gjorde rätt val.

Det tror jag med, 1080Ti är ett grymt kort.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en dator med ett GTX 1080ti (ASUS ROG Strix 11gb modellen) och tänker hålla fast vid det så länge det går. Så länge jag kan köra mitt Minecraft i 1350fps, Overwatch i 250fps och andra spel i 120fps+ på ultra samt gegga runt i photoshop utan att hela skrället smälter sönder är jag iaf nöjd.

Visa signatur

CPU: ASUS Rog STRIX 1080ti 11gb | GPU: Intel i7 8700k @ 5.2Ghz |
RAM: Något vresigt skit med 16Gb @ 2666 mhz | 16gb optane ssd boost på alla lagringskluster. Jag kastar in allt i en fyrkantig låda med lite tapetklister och öser på. Datorn är ju ta mig fan helt jävla bak-och-fram.

Permalänk
Medlem

Ofta varit så att nvidia lyckas hotta upp prestandan på sina senaste kort med lite drivrutiner osv, skulle gå på 2080 om du inte lyckats hitta ett sönderminat 1080 ti, vilket tro mig, är sjukt vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1080ti

Visa signatur

Petter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ofta varit så att nvidia lyckas hotta upp prestandan på sina senaste kort med lite drivrutiner osv, skulle gå på 2080 om du inte lyckats hitta ett sönderminat 1080 ti, vilket tro mig, är sjukt vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blev varje fall ett begagnat Aorus 1080ti för mig till slut och jag hoppas att inte detta var sönderminat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det blev varje fall ett begagnat Aorus 1080ti för mig till slut och jag hoppas att inte detta var sönderminat.

I det fallet nej såklart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

I det fallet nej såklart

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillar kortet hittills min marginellt överklockade 1600X verkar palla med det och jag slipper nog sannolikt köpa ny psu. Sist men inte minst bra för min 1440p 165Hz skärm.

Permalänk
Skrivet av Metsys2k:

Jag tänker på vore kul o prova ray tracing sen när det kommer och dlss verkar ju ge en rejäl prestandaboost

Skickades från m.sweclockers.com

Har alla rtx dlss funktionen eller är det bara 2080 korten?

Permalänk
Medlem

@hollowman71: Har för mig att alla RTX kommer med cores som kan köra DLSS.
DLSS är visserligen en imponerande uppskalningsteknik, men den verkar (i mina ögon i alla fall) som att det fortfarande behöver lite jobb. Speciellt när man läser de tidiga reviews som gjorts på tekniken;
Techspot, Nvidia DLSS: An Early Investigation
Tom's Hardware, Nvidia's DLSS Technology Analyzed: It All Starts With Upscaling

Tycker att Techspot har en otroligt bra punkt när de kommer fram till att 1800p upscaling ger liknande prestanda och kvalitet som DLSS (vilket alltså även går att göra på gamla kort), liknande jämförelser skulle finnas i fler tester.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

@hollowman71: Har för mig att alla RTX kommer med cores som kan köra DLSS.
DLSS är visserligen en imponerande uppskalningsteknik, men den verkar (i mina ögon i alla fall) som att det fortfarande behöver lite jobb. Speciellt när man läser de tidiga reviews som gjorts på tekniken;
Techspot, Nvidia DLSS: An Early Investigation
Tom's Hardware, Nvidia's DLSS Technology Analyzed: It All Starts With Upscaling

Tycker att Techspot har en otroligt bra punkt när de kommer fram till att 1800p upscaling ger liknande prestanda och kvalitet som DLSS (vilket alltså även går att göra på gamla kort), liknande jämförelser skulle finnas i fler tester.

okej tack för svaret såg ett inlägg just om DLSS på inet : https://www.inet.se/produkt/5406715/msi-geforce-rtx-2080-8gb-...
och vart lite fundersam pga av att jag är sugen på att köpa ett 2070 kort och visste inte om det bara var 2080 kort som hade den där tekniken ..

Med vänlig hälsning peter

Permalänk

Går i samma tankar, lutar åt ett 1080ti för min del

Skickades från m.sweclockers.com