8TB Extern HDD, Bad sector check osv

Permalänk
Medlem

hmm... WD har alltså börjat krångla till saker även på 3.5" diskar?? - räcker det inte med deras 2.5" diskar???

Seagate har mer eller mindre tvärt om helt slutat med sådana saker...

Och själv tycker jag att det finns ett värde att kunna rädda data ur en extern USB-disk om USB-kontakten eller annan elektronisk-krångel som att USB/SATA-bryggan havererar av någon orsak. (tex ESD-knäpp in på USB-pinnarna vintertid, torr luft, heltäckningsmatta... - lätt hänt)

Har minnet i USB-chippet med nyckeln rykt så är diskinnehållet ej räddningsbart oavsett resurser om det är krypterande disk....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Läste just på Reddit att WD inte bara krypterar data som kopieras in på disken medan den sitter i höljet, de har även ett chip på kretskortet som förhindrar att man sätter en annan disk i höljet. Om man shuckar originaldisken och formaterar om den kommer inte höljet att acceptera den.

Så tips nummer ett är: om du tänkt shucka disken, kopiera inte in någon data på den innan demontering för den datan krypteras och blir oläslig. Tips nummer två är att inte försöka använda höljet till någon annan disk, det kommer inte fungera med mindre än att man klipper av några ben på en IC-krets. Något säger mig att garanti-anspråk blir väldigt svåra om man gjort det...

Skickades från m.sweclockers.com

Ok Tack. Så det är bara att slänga hårddisk chassit då. Jag sparade allt ifall man skulle använda det i framtiden.
Jag har hur som helst schukat allt och disken sitter i NASen nu och används.
Nu ska jag bara hitta hur man sätter på TLER i en synology NAS..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Vive la liberté!

Du behöver sätta tillbaka disken i chassit för ev garantiärenden, så spar det tills garantin går ut. Sen är jag inte säker på att krypteringsdelen är aktiverad i de nyare varianterna, då diskarna inuti visar samma data även efter att de tas ut och körs direkt mot datorn utan chassit mellan.

Permalänk
Medlem

Har införskaffat en 8tb Ironwolf HDD som jag blev inspirerad att testa så att allt är okej med den inför installation i en NAS. Har bara en win10 laptop att utföra test med.

Har ni något bra förslag på procedyr/program att utföra test för en nybörjare?
Går det förresten bra att koppla den interna 3,5:an externt via USB till laptopen?

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Köp en diskdocka så kan du köra disken via USB - dock, kylningen är lite halvtaskig för så stora diskar så det gör inget om en fläkt ser till att luften rör sig lite runt disken och därmed slipper en permanent markering i SMART om tempen gått över 50-55 grader C (de går inte sönder av det men markeringen finns för ev. garantianspråk senare och ser de att disken gått över av tillverkaren maximala temperatur en tid så kan de vägra att ta disken som garanti vid eventuella problem senare.)

Permalänk
Medlem

Idag kör Amazon UK en ännu bättre deal på Elements 8 TB för 1600 kr inkl justerad moms och frakt:

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07FNK6QMT

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Supernice. Såg din post i fyndtråden, men de verkar inte innehålla WD Red (eller motsvarande) diskar i elements va?
Jag tror våra älskade WD Red/White diskar kommer tillbaka på bra erbjudande på antingen black friday eller cyber monday igen, dock är det lite jobbigt för min del för jag behöver nån form av SATA extender PCI kort för mina satakontakter på moderkortet är nu slut

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@zarkov: Supernice. Såg din post i fyndtråden, men de verkar inte innehålla WD Red (eller motsvarande) diskar i elements va?
Jag tror våra älskade WD Red/White diskar kommer tillbaka på bra erbjudande på antingen black friday eller cyber monday igen, dock är det lite jobbigt för min del för jag behöver nån form av SATA extender PCI kort för mina satakontakter på moderkortet är nu slut

Det är sant, det var ju My Book vi köpte.

Vad gäller innehållet så vet jag inte men eftersom WD Blue inte finns i större storlek än 6 TB så undrar jag vad det skulle kunna vara om inte red/white? Enligt r/Datahoarder på Reddit verkar det vara samma diskar i Elements som i My Book av den anledningen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Jaha det är inte omöjligt att jag fått min info från 6TB köpare.. Bra headsup där!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det är sant, det var ju My Book vi köpte.

Vad gäller innehållet så vet jag inte men eftersom WD Blue inte finns i större storlek än 6 TB så undrar jag vad det skulle kunna vara om inte red/white? Enligt r/Datahoarder på Reddit verkar det vara samma diskar i Elements som i My Book av den anledningen.

Nu är våra diskar nere på cirka 1600kr:

Western Digital 8TB USB-hårddisk 151,25€
https://www.amazon.de/gp/product/B01LWVT81X

Ahh man blir ju sugen på att uttöka.. Har ett RAID-5 system just nu. Funderar på att kanske köpa en till disk och migrera till RAID-6 .. Kanske lite overkill jag vet inte..
Jobbiga är att jag har plats för 2 diskar till bara i chassit. totalt 6 diskar, ett FD Node 304.
Men har aldrig haft problem med en RAID array som dött eller så.. Men man kanske ska ta det säkra före osäkra och köea RAID-6 nu när diskarna är så billiga,,

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Nu är våra diskar nere på cirka 1600kr:

Western Digital 8TB USB-hårddisk 151,25€
https://www.amazon.de/gp/product/B01LWVT81X

Ahh man blir ju sugen på att uttöka.. Har ett RAID-5 system just nu. Funderar på att kanske köpa en till disk och migrera till RAID-6 .. Kanske lite overkill jag vet inte..
Jobbiga är att jag har plats för 2 diskar till bara i chassit. totalt 6 diskar, ett FD Node 304.
Men har aldrig haft problem med en RAID array som dött eller så.. Men man kanske ska ta det säkra före osäkra och köea RAID-6 nu när diskarna är så billiga,,

RAID (oavsett typ) är ingen ersättare för backup så om du inte redan har en backup-lösning för viktig data skulle jag prioritera det framför en utbyggd RAID-array. Sen kan man diskutera i leda om RAID har någon större funktion idag när diskarna är så stora mtp läsfel mm under återställning.

Jag är lite sugen på att köpa en till, jag har 2x 2TB i min server som är smockfulla så det börjar ändå bli dags. Åas behöver jag bygga ut min backup då och plötsligt blev det lite väl dyrt, jag har ingen lust att köpa ännu fler diskar just nu.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Tack för info!

Jag har backup av mina viktiga filer redan genom en annan synology som jag ska (inte fått till det än men det är nästa projekt) köra r-sync till frekvent. Den ska i sin tur ställas hos mina föräldrar.

Så det är inte backup det gäller utan mer.. Tja.. Bekvämlighet ifall något fallerar... Men jag vet inte kanske räcker gott och väl med RAID-5 och skulle en disk ryka så får man väl stänga ner NASen, köpa ny disk, och återbygga den direkt!
För även om jag har backup på det viktiga så är det ju oerhört segt att förlora allt annat mindre viktigt och sen behöva starta om helt.. Men den chansen kanske är väldigt låg..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hmm, är det bara jag eller går det inte att välja till extra kartong den här gången?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Ingen aning faktiskt.. Ska testa nu då jag känner att det är svårt att undvika köp till detta pris...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@zarkov: Verkar inte som att jag får det alternativet heller.. Fast jag är osäker då jag aldrig använt mig av det alternativet innan.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

RAID (oavsett typ) är ingen ersättare för backup så om du inte redan har en backup-lösning för viktig data skulle jag prioritera det framför en utbyggd RAID-array. Sen kan man diskutera i leda om RAID har någon större funktion idag när diskarna är så stora mtp läsfel mm under återställning.

Det är ju därför man ska fundera på raid-6.
Eller så tar man och skaffar en beg server som tar SAS-diskar och fortsätter med raid-5. SAS ger mycket bättre diagnostik på hur diskarna mår så man kan byta ut den dåliga innan den börjar ge läsfel/havererar.
Eller så gör man båda.

Skrivet av zarkov:

Jag är lite sugen på att köpa en till, jag har 2x 2TB i min server som är smockfulla så det börjar ändå bli dags. Åas behöver jag bygga ut min backup då och plötsligt blev det lite väl dyrt, jag har ingen lust att köpa ännu fler diskar just nu.

Då gäller det att prioritera vad man vill spara.... å andra sidan är beg 2TB diskar väldigt billiga nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det är ju därför man ska fundera på raid-6.

Jag sitter fortfarande och funderar på om jag ska sätta i en till disk och utöka från RAID-5 till RAID-6. Känns som att man måste övertala sig rejält om att "gå miste" om en till hårddisks utrymme kontra mer stabilitet i RAID arrayn. Vad tycker du att man ska ta i beaktning i fråga om RAID-5 eller RAID-6 ..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag sitter fortfarande och funderar på om jag ska sätta i en till disk och utöka från RAID-5 till RAID-6. Känns som att man måste övertala sig rejält om att "gå miste" om en till hårddisks utrymme kontra mer stabilitet i RAID arrayn. Vad tycker du att man ska ta i beaktning i fråga om RAID-5 eller RAID-6 ..?

Har man 6 diskar eller mer så börjar utrymmet man mister med raid-6 bli ok, samt att risken för ytterligare haveri under synkningstiden börjar blir stor. Sen beror det ju givetvis på hur länge man kan tåla att arrayen är nere i händelse man måste rulla tillbaka från backupen.

Sen drar ju raid-6 lite mer cpu än raid-5 om man kör mjukvaruraid, så beror ju lite på hur snabb processor man har också. Kolla även in några olika raid howto:s om du inte redan gjort det.

Själv kör jag raid-5 om det är mindre än 6 diskar, annars raid-6. Har man möjlighet så blir livet lite enklare om man har os:et skiljt från raid-arrayen. Bra även ifall man har en äldre burk som inte kan boota från diskar större än 2TB så kan man ha en liten os+boot disk + stora diskar i arrayen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Har man 6 diskar eller mer så börjar utrymmet man mister med raid-6 bli ok, samt att risken för ytterligare haveri under synkningstiden börjar blir stor. Sen beror det ju givetvis på hur länge man kan tåla att arrayen är nere i händelse man måste rulla tillbaka från backupen.

Sen drar ju raid-6 lite mer cpu än raid-5 om man kör mjukvaruraid, så beror ju lite på hur snabb processor man har också. Kolla även in några olika raid howto:s om du inte redan gjort det.

Själv kör jag raid-5 om det är mindre än 6 diskar, annars raid-6. Har man möjlighet så blir livet lite enklare om man har os:et skiljt från raid-arrayen. Bra även ifall man har en äldre burk som inte kan boota från diskar större än 2TB så kan man ha en liten os+boot disk + stora diskar i arrayen.

Mycket bra info här. Tack för det!

Jag har 4 diskar nu och tänkte lägga in en femte nu, därför jag funderade på att lägga den som en till redundant disk. Jag behöver egentligen inte mer utrymme just nu utan köpte en till disk bara för det var rekordbilligt.
Som jag förstår det jag läser så är det främst vid utökning av raid och annat raid underhåll som är riskfaktor för att en raid - 5 bryter ner helt?

Jag kör xpenology vilket helt enkelt är synology mjukvara på egenbyggda komponenter. Cpu är g4560 . Tror du den processornr stark nog för att hantera mjukvaru raid 6 utan problem?

Jag har bara backup på det viktiga på min raid och inte allt. Så skulle raden brytas så är det rätt segt för jag kan inte rulla tillbaka en hel backup utan kommer få bygga helt ny raid array och därefter lägga in det viktiga igen från backupen och resten får gå förlorat helt enkelt.. Kanske än större anledning att köra raid 6...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Varför man går till RAID6 vid fler diskar är att ju fler diskar finns i RAID:en så är sannolikheten större att någon disk kan gå sönder och samtidigt ökar tiden för synkning och återlagring och risken att ytterligare disk hinner gå sönder under den tiden. När företag köper en RAID så är diskarna oftast av exakt samma ålder och tillverkare, vilket gör att det finns tendens att när en disk går sönder så ligger nästa på tur och går sönder av stressen när RAID:en skall synka igen.

Erfarenhetsmässigt så bör du försöka få till en backup så att du backuppar _hela_ din RAID - dels för att det är lättare att ta rubb som stubb än att hela tiden sortera och vikta data som 'viktiga' eller 'offringsbara', men också att disklasten blir låg om du har en redan hyffsad uppdaterad rsync-backup för att göra uppdatering på endast de sist uppdaterader filerna när en RAID-flaggar för diskfel - det _innan_ du byter en disk och återsynkningen sätter igång eller i desperation gör en fullbackup då disklasten på de kvarvarande blir väldigt hög och kan av lasthöjningen krascha långt innan processen är färdigt...

Och sedan att vid faktisk haveri så kommer du att finna att filerna som du klassat som 'offringsbara' - nog inte var sååå offringsbara...

Fraser som "det finns två typer av datoranvändare, de som gör backup och de som inte har förlorat sin lagring - ännu..." har en hel del korn av sanning i sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Mycket bra info här. Tack för det!

Jag har 4 diskar nu och tänkte lägga in en femte nu, därför jag funderade på att lägga den som en till redundant disk. Jag behöver egentligen inte mer utrymme just nu utan köpte en till disk bara för det var rekordbilligt.
Som jag förstår det jag läser så är det främst vid utökning av raid och annat raid underhåll som är riskfaktor för att en raid - 5 bryter ner helt?

Jag kör xpenology vilket helt enkelt är synology mjukvara på egenbyggda komponenter. Cpu är g4560 . Tror du den processornr stark nog för att hantera mjukvaru raid 6 utan problem?

Jo, tror din processor är tillräckligt stark såvida du inte sitter på 10Gbit nät eller liknande.

Skrivet av Nima2001:

Jag har bara backup på det viktiga på min raid och inte allt. Så skulle raden brytas så är det rätt segt för jag kan inte rulla tillbaka en hel backup utan kommer få bygga helt ny raid array och därefter lägga in det viktiga igen från backupen och resten får gå förlorat helt enkelt.. Kanske än större anledning att köra raid 6...

Låter som att i den situationen år det nog största anledningen till raid-6.
Dock så bör man ha backup på hela arrayen innan man gör större förändringar, finns risk att man gör fel eller nåt går sönder under tiden så man förlorar allt. Som minimum bör man köra en SMART lång test på alla diskar i arrayen innan man gör nåt så att det inte redan finns fel man inte sett ännu.

Sen att tänka på att raid skyddar inte mot ransomware och egna misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Varför man går till RAID6 vid fler diskar är att ju fler diskar finns i RAID:en så är sannolikheten större att någon disk kan gå sönder och samtidigt ökar tiden för synkning och återlagring och risken att ytterligare disk hinner gå sönder under den tiden. När företag köper en RAID så är diskarna oftast av exakt samma ålder och tillverkare, vilket gör att det finns tendens att när en disk går sönder så ligger nästa på tur och går sönder av stressen när RAID:en skall synka igen.

Erfarenhetsmässigt så bör du försöka få till en backup så att du backuppar _hela_ din RAID - dels för att det är lättare att ta rubb som stubb än att hela tiden sortera och vikta data som 'viktiga' eller 'offringsbara', men också att disklasten blir låg om du har en redan hyffsad uppdaterad rsync-backup för att göra uppdatering på endast de sist uppdaterader filerna när en RAID-flaggar för diskfel - det _innan_ du byter en disk och återsynkningen sätter igång eller i desperation gör en fullbackup då disklasten på de kvarvarande blir väldigt hög och kan av lasthöjningen krascha långt innan processen är färdigt...

Och sedan att vid faktisk haveri så kommer du att finna att filerna som du klassat som 'offringsbara' - nog inte var sååå offringsbara...

Fraser som "det finns två typer av datoranvändare, de som gör backup och de som inte har förlorat sin lagring - ännu..." har en hel del korn av sanning i sig...

Yep, helt rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Hmm, är det bara jag eller går det inte att välja till extra kartong den här gången?

Galet, min disk är redan på väg till Ica-butiken hemma!?

Jag beställde en disk med gratisfrakt efter lunch i måndags med beräknad leverans på måndag 26/11, igår fick jag kolli-id och idag är den på postcentralen för utkörning. Från Tyskland?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

... men du köpte inte (externa USB-)diskar nog för att kunna göra en full backup av din RAID ???

Jag kör rsync till backup USB-diskar via dator/laptop från NAS - anledningen är att med 'riktig' linux och inte en strippad-dito OS som ofta är i köpenas så kan man dels köra BTRFS på sina backupdiskar (har bråkat tillräckligt mycket med dessa med glapp i kablar, urpluggning av misstag under full skrivning, strömavbrott etc. för att ha fått mitt förtroende för lagring - mycket mer förtroende än NTFS i alla fall, för med NTFS har jag verkligen förlorat data oräddbart, flera TB... inte lätt att rädda när början av $MFT och $MFT-mirr försvinner/blir överskriven med slump...), med BTRFS har jag inte förlorat en enda fil hittills!!) - dels för LUKS-crypt heldisk-kryptering och ovanpå detta BTRFS vilket gör att snapshot är enkla att göra (och hela filträdet i snapshot är sedan helt oberoende av andra snapshot och kan modifierad fritt, det är alltså inte som hårda länkar...) , man kan få komprimerande filsystem samt det finns dedupliceringsprogram som kan köras och återvinna plats vid dubbletter om det är ett problem (tex att man flyttat runt sin fotoarkiv eller har dubblerade dito eller enskilda filer)

sedan är BTRFS-volymen extremt enkel att utöka med en disk till när platsen tryter, och skulle det bli gott om plats igen så kan man senare ta bort disken igen - man kan när som helst byta mode om man vill öka redudansen även med RAID-mode på sin backup och det bygger om medans man använder filsystemet, och jag skulle inte vara rädd med RAID5 även på backuppdiskarna om man kör mer än 2 diskar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Varför man går till RAID6 vid fler diskar är att ju fler diskar finns i RAID:en så är sannolikheten större att någon disk kan gå sönder och samtidigt ökar tiden för synkning och återlagring och risken att ytterligare disk hinner gå sönder under den tiden. När företag köper en RAID så är diskarna oftast av exakt samma ålder och tillverkare, vilket gör att det finns tendens att när en disk går sönder så ligger nästa på tur och går sönder av stressen när RAID:en skall synka igen.

Erfarenhetsmässigt så bör du försöka få till en backup så att du backuppar _hela_ din RAID - dels för att det är lättare att ta rubb som stubb än att hela tiden sortera och vikta data som 'viktiga' eller 'offringsbara', men också att disklasten blir låg om du har en redan hyffsad uppdaterad rsync-backup för att göra uppdatering på endast de sist uppdaterader filerna när en RAID-flaggar för diskfel - det _innan_ du byter en disk och återsynkningen sätter igång eller i desperation gör en fullbackup då disklasten på de kvarvarande blir väldigt hög och kan av lasthöjningen krascha långt innan processen är färdigt...

Och sedan att vid faktisk haveri så kommer du att finna att filerna som du klassat som 'offringsbara' - nog inte var sååå offringsbara...

Fraser som "det finns två typer av datoranvändare, de som gör backup och de som inte har förlorat sin lagring - ännu..." har en hel del korn av sanning i sig...

Hmm.. Alltså hur fungerar det här med backup på en hel raid array. Om jag har 10gb data på min primära raid array och jag vill backa upp den. Så behöver jag alltså exakt 10gb utrymma någonstans för en backup ? Eller är det så att det komprimeras på något sätt?
Det känns när väldigt segt att köpa lika mycket utrymma för att backa upp hela din array med exakt samma mängd utrymme man redan har någon annanstans särskilt om man har mycket data.. Det är därför ja bara väljer att backa upp viktiga saker som familjebilder och sånt ..

Skrivet av SAFA:

Jo, tror din processor är tillräckligt stark såvida du inte sitter på 10Gbit nät eller liknande.

Låter som att i den situationen år det nog största anledningen till raid-6.
Dock så bör man ha backup på hela arrayen innan man gör större förändringar, finns risk att man gör fel eller nåt går sönder under tiden så man förlorar allt. Som minimum bör man köra en SMART lång test på alla diskar i arrayen innan man gör nåt så att det inte redan finns fel man inte sett ännu.

Sen att tänka på att raid skyddar inte mot ransomware och egna misstag.

Jag har fått höra att om man inte öppnar NASen till nätet så är chansen väldigt låg för virus och ransomeware? Sen kan man väl ställa in på andra sätt så att NASen inte skall vara tillgänglig öppet från nätverket i sig. Så att virus inte kan hoppa mellan en pc på nätverket rätt in på NASen fast jag har själv inte riktigt fördjupat mig in i det än. Men ligger det sanning i det tro eller är det lika känsligt som vilken device som helst...?
Jag har själv inte program och spel och sånt på NASen utan det är främst bilder och att js rippat ner mina filmer där för att slippa skivor. Såna saker kan väl inte innehålla virus och så eller...?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag har fått höra att om man inte öppnar NASen till nätet så är chansen väldigt låg för virus och ransomeware? Sen kan man väl ställa in på andra sätt så att NASen inte skall vara tillgänglig öppet från nätverket i sig. Så att virus inte kan hoppa mellan en pc på nätverket rätt in på NASen fast jag har själv inte riktigt fördjupat mig in i det än. Men ligger det sanning i det tro eller är det lika känsligt som vilken device som helst...?
Jag har själv inte program och spel och sånt på NASen utan det är främst bilder och att js rippat ner mina filmer där för att slippa skivor. Såna saker kan väl inte innehålla virus och så eller...?

Det vanliga är inte att NASen får virus/ransomware. Det vanliga är att man sitter på en windowsmaskin och har mappat NASen till tex F: för man vill ju kunna komma åt filerna på den från sin PC. Sen får man ransomware på PC:n som då även kan ändra filerna på F:.

Sen om det är fler i familjen som kör mot samma NAS så ökar ju risken att nån råkar ut för detta.

Har man inte mappat upp NASen så den går att skriva på från nån annan enhet så är den ju rätt säker.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det vanliga är inte att NASen får virus/ransomware. Det vanliga är att man sitter på en windowsmaskin och har mappat NASen till tex F: för man vill ju kunna komma åt filerna på den från sin PC. Sen får man ransomware på PC:n som då även kan ändra filerna på F:.

Sen om det är fler i familjen som kör mot samma NAS så ökar ju risken att nån råkar ut för detta.

Har man inte mappat upp NASen så den går att skriva på från nån annan enhet så är den ju rätt säker.

Okej tack!
Så då mappar jag inte upp mappar från windows helt enkelt. Utan använder istället andra lösningar för sync mellan dator/telefon och surfplattan. T.ex. om jag skulle köra KODI eller PLEX mot servern så räknas det väl inte som att ransomware kan komma åt serverns innehåll via nätverk/windows burk väl..?
Samma fråga för någon form av backup lösning för telefonerna. Alltså att telefonerna i hushållet automatiskt synkar/backar upp bilder till NASen via nätverket. Dessa grejer är inte ett problem som jag förstår det?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Okej tack!
Så då mappar jag inte upp mappar från windows helt enkelt. Utan använder istället andra lösningar för sync mellan dator/telefon och surfplattan. T.ex. om jag skulle köra KODI eller PLEX mot servern så räknas det väl inte som att ransomware kan komma åt serverns innehåll via nätverk/windows burk väl..?

Det torde vara OK såvida det inte finns nån sårbarhet i tex KODI som kan utnyttjas av ransomware.

Skrivet av Nima2001:

Samma fråga för någon form av backup lösning för telefonerna. Alltså att telefonerna i hushållet automatiskt synkar/backar upp bilder till NASen via nätverket. Dessa grejer är inte ett problem som jag förstår det?

Beror på... Har du flera generationer av backupper sparade på NASen så ok.
Om du däremot har automatisk synkning som tar bort gamla filer och ersätter med nya så kan man råka ut för att man ersätter de OK icke krypterade filerna på NASen med de nyligen krypterade på tex telefonen.
I det senare fallet gäller att man manuellt initierar backup efter att man förvissat sig om att man inte fått tex ransomware på enheten eller råkat ta bort viktiga saker.

Permalänk
Medlem

Då kör vi igen!

$ sudo smartctl -d sat -t long /dev/sdf smartctl 6.6 2016-05-31 r4324 [x86_64-linux-4.15.0-39-generic] (local build) Copyright (C) 2002-16, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org === START OF OFFLINE IMMEDIATE AND SELF-TEST SECTION === Sending command: "Execute SMART Extended self-test routine immediately in off-line mode". Drive command "Execute SMART Extended self-test routine immediately in off-line mode" successful. Testing has begun. Please wait 1117 minutes for test to complete. Test will complete after Fri Nov 23 08:42:09 2018

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hmm.. Alltså hur fungerar det här med backup på en hel raid array. Om jag har 10gb data på min primära raid array och jag vill backa upp den. Så behöver jag alltså exakt 10gb utrymma någonstans för en backup ? Eller är det så att det komprimeras på något sätt?
Det känns när väldigt segt att köpa lika mycket utrymma för att backa upp hela din array med exakt samma mängd utrymme man redan har någon annanstans särskilt om man har mycket data.. Det är därför ja bara väljer att backa upp viktiga saker som familjebilder och sånt ..

Jag har fått höra att om man inte öppnar NASen till nätet så är chansen väldigt låg för virus och ransomeware? Sen kan man väl ställa in på andra sätt så att NASen inte skall vara tillgänglig öppet från nätverket i sig. Så att virus inte kan hoppa mellan en pc på nätverket rätt in på NASen fast jag har själv inte riktigt fördjupat mig in i det än. Men ligger det sanning i det tro eller är det lika känsligt som vilken device som helst...?
Jag har själv inte program och spel och sånt på NASen utan det är främst bilder och att js rippat ner mina filmer där för att slippa skivor. Såna saker kan väl inte innehålla virus och så eller...?

En backup innebär att man nödvändigtvis har extra kopia på all sin data i tex en NAS. En backup är heller inte inkopplad online hela tiden utan kopplas ur och läggs undan när backuppen är klar - det är för att backuppen inte skall kunna förstöras av några kommandon över nätverket trots att angriparen kommit över _alla_ rättigheter...

En 8TB extern USB-disk finns från 1900:- (netonet hade en intenso för 1890:-, vilket med största sannolikhet är en seagate barracuda invändigt) - det är bättre att köpa 2 lagringar och dubbel backup för billigaste möjliga pris än att köpa en halvdyr sådan som man sedan tappar i backen...

tycker du 1900:- är dyrt? eller 2 * 1900:-? - prova att förlora all din data på din NAS en dag helt plötsligt, så kommer du att finna om man för 1900:- kan återställa allt som var backuppat i förra backuppen så kom man billigt undan... - jobbet att återställa även 'tillgängliga filer' utifrån är avsevärd iom. att det måste letas fram och sedan rippas/tankas tillbaka igen och även om man sätter sin egen timlön till väldigt lågt pris för att återställa det man hade så kommer de 1900:- som disken kostade snart vara uppkäkade i ett tråkigt jobb och riskexponering som inte hade behövts göras om man hade backupper...

- men då kommer man till det där att det finns två användartyper - de användare som gör backup och de användare som inte förlorat sin lagring - ännu... - jag lovar när man gjort sin första svidade och ohjälpligt första dataförlust så kommer man med svordomar och eder att lova sig själva att detta får aldrig hända igen...

---

Kör du komprimerade filsystem (som BTRFS) och med tex. rmlint sedan deduplicerar på filnivå (med reflink...) så är det stor sannolikhet att dina 10 TB ryms på 8 TB-disken såvida den inte är fullstuffad med ej komprimerbara data (media, bilder)

Skulle det inte räcka så är det lätt att koppla in disk 2 till den första backupfilsystemet med 'btrfs dev add /dev/sdx /mnt" och den behöver inte ens vara i samma storlek. Mer om detta på https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php/Using_Btrfs_with_Mult...

---

Det är sällan en NAS smittas - dock finns det 1-2 disks små-nas för billiga pengar som hackare har gjort inbrott utifrån för att det finns en TFTP-server utan möjlighet till passordsskydd och är hårdkodad... - därför skall man inte ha de absolut billigaste små-NAS med både TFTP och Telnet aktiverade med obefintligt eller i hackerkretsar välkända passord.

Annars är smittkällan den vanliga windowsdatorn inkopplad på den lokala nätverket med virus snurrande i sig och ger sig på alla filer den ser över SMB-protokollet (nätverksvolymer i windows.) och med sin användares rättigheter kan kryptera upp alla filer.