Nvidia Geforce RTX-serien "Turing" under 5 000 kronor dröjer till år 2019

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX-serien "Turing" under 5 000 kronor dröjer till år 2019

Månader med överlager av grafikkretsar ur generationen Pascal är på väg att nå vägs ände, något som ytterligare talar för att mer prisvärda Turing-grafikkort dröjer till nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om de försöker sälja in hela 2000-serien som DXR-Ready så känns det svårmotiverat för kort som presterar under RTX 2070.

Permalänk
Medlem

Kul att där varit "överlager" på en två och ett halvt år gammal generation, men lik förbannat så kostar Pascal-korten mer idag än vad dom gjorde för både ett och två år sedan...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

@spjakarn:

Tror inte det kommer några RTX kort under xx70 klassen förrän 30xx serien på 7nm.

Med 7nm krympningen skulle jag kunna tänka mig att dagens 2070 blir den ungefärliga prestandan på det framtida 3050 kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

@spjakarn:

Tror inte det kommer några RTX kort under xx70 klassen förrän 30xx serien släpps

Jag håller med. Jag kanske inbillar mig men tror att jag läst någonstans(från Asus?) att GTX och RTX kommer existera sida vid sida, d.v.s. GTX för allt under 2070.

Permalänk
Medlem

Det är nog en och annan i Nvidia som just nu sitter och svär över AMDs 590.
Det passar inte i deras planer alls:
1) Lansera de dyra 2000-varianterna
2) Vänta på att lagren på 1000-kort töms
3) Lansera 2000-korten för mellan-segmentet
Och nu kommer AMD med ett någorlunda nytt kort, med ok prestanda och ett attraktivt pris
1. Skall Nvidia dumpa priserna på 1000-korten? Men då blir vinsten mindre
2. Skall Nvida tidigarelägga 2000-korten för mellan-segmentet? Men då blir de sittande med ett lager med 1000-kort som ingen vill ha

Permalänk
Medlem

Tycker de hade varit bäst så att ha de på så vis. Ha 3 modeller 70, 80 och 80ti. Instegsmodellerna kan va förra generationen. 7 modeller på gen är inte vettigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att DLSS kommer till medelsegmentet också. Även om RT verkar vara minst en generation bort beroende på hur nästa generations kort presterar så lär åtminstone DLSS, om det fungerar bra, vara en given anledning att köpa t.ex 2060 istället för ett 1070 begagnat t.ex om dom presterar likvärdigt i "vanliga spel". Finns det inga rykten än när vi får se DLSS i spel?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vi behöver verkligen konkurrens runt 1080ti och uppåt. Kom igen nu AMD. Det är inte vettigt när halva priset (eller mer) av en hel dator ska bekostas av enbart ett av kretskorten!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Det kommer nog att säljas en hel del 1060's under större delen av 2019 med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Slutat med rebranding?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Kul att där varit "överlager" på en två och ett halvt år gammal generation, men lik förbannat så kostar Pascal-korten mer idag än vad dom gjorde för både ett och två år sedan...

Ngreedia, milking everything! (Joke)

alla kort ligger en bra bit över msrp. När något har över 2 år på nacken så borde priset vara nere något. Men vi kan nog främst tacka miners och minneskartellen för dagens priser då ingen har en vilja att gå +-0 utan bara tänker på vinst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikodemous:

Vi behöver verkligen konkurrens runt 1080ti och uppåt. Kom igen nu AMD. Det är inte vettigt när halva priset (eller mer) av en hel dator ska bekostas av enbart ett av kretskorten!

Skickades från m.sweclockers.com

Vi får nog tyvärr vänta med konkurrens i det övre segmentet till tidigast 2H 2020 men även detta kan vara för tidigt, möjligt att nVidia kommer dominera ända till 2021 eller 2022

Permalänk
Medlem

Känns som att mitt 1070 kommer leva kvar ganska länge.

Permalänk
Medlem

Bara å sänka 1060 till 1299kr och släppa det nya 2060 för 1999kr så blir alla glada och produkterna får sitt rätta pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Hej.
Funderar på att köpa en ny burk till black friday på inet. hur mycket bör en prissäkning vara på ett 1070 ti kort för att det ska löna sig att köpa ett sådant kort istället ? med tank på att nyare generationen som kommit ut nu konkurrerar med dom gamla ?

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Bara å sänka 1060 till 1299kr och släppa det nya 2060 för 1999kr så blir alla glada och produkterna får sitt rätta pris.

Visst men då blir ju problemet med att få slut på 1000 serien kommer att ligga och damma ett bra tag då.. får många tar ju i så fall avbetalning räntefritt mellan 3, 6, till 12månader. Så det kommer inte att hända..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@EneRgiZE_MFZ83:

Inte så smart att köpa 1070ti när 2070 kostar i princip samma. Personligen skulle jag dock inte ta i RTX kort ens med tång men det är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Är det ett sådant problem med överlager så kan de la köra rebrand? Det har de ju gjort förut och folk har stått ivrigt klappandes och hejat på, så vad är problemet nu. Jag kan tänka mig att ett "1080 TI" ombrandad till ett "GTX 2060" för säg 3000Kr skulle sälja som vatten i öknen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av A1200:

@mackebacke:

Inte så smart att köpa 1070ti när 2070 kostar i princip samma. Personligen skulle jag dock inte ta i RTX kort ens med tång men det är en annan femma.

Men jag skrev om en eventuell prissänkning görs av 1070 ti, om det kostar samma det förstår ju jag med givetvis, ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det ett sådant problem med överlager så kan de la köra rebrand? Det har de ju gjort förut och folk har stått ivrigt klappandes och hejat på, så vad är problemet nu. Jag kan tänka mig att ett "1080 TI" ombrandad till ett "GTX 2060" för säg 3000Kr skulle sälja som vatten i öknen.

Ett sånt kort skulle ju göra hela RTX serien totalt meningslös så nu vet jag inte hur du tänkte där riktigt.

Jag kan tänka mig att Nvidia möjligtvis kan ta ett 1070, rebranda det till 2060 och sänka priset med typ 500Kr men även det verkar långsökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det ett sådant problem med överlager så kan de la köra rebrand? Det har de ju gjort förut och folk har stått ivrigt klappandes och hejat på, så vad är problemet nu. Jag kan tänka mig att ett "1080 TI" ombrandad till ett "GTX 2060" för säg 3000Kr skulle sälja som vatten i öknen.

Nu är du bara barnslig.. Att du delar dina låtar gratis via Spotify gör inte direkt att du kan se förlusterna det skulle innebära i så fall för både aktieägare och i slutändan dig (företaget i det här fallet Nvidia) själv. Visst vore det optimalt för oss kunder men i det fallet hade dom helt slagit ut både deras egna alternativ i "mellanklassen" plus AMD's. Känns jävligt vettigt va? Jag är övertygad om att Nvidia med deras ekonomi kan prissänka ett 2080Ti-2050 om det är så, och gå förlust på serien totalt för att sedan vara det enda bolaget (framtill Intel förhoppningsvis lyckas med sina GPU:er, men om inte) som säljer.. Just så vi vill ha det! Heja heja!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det är nog en och annan i Nvidia som just nu sitter och svär över AMDs 590.
Det passar inte i deras planer alls:
1) Lansera de dyra 2000-varianterna
2) Vänta på att lagren på 1000-kort töms
3) Lansera 2000-korten för mellan-segmentet
Och nu kommer AMD med ett någorlunda nytt kort, med ok prestanda och ett attraktivt pris
1. Skall Nvidia dumpa priserna på 1000-korten? Men då blir vinsten mindre
2. Skall Nvida tidigarelägga 2000-korten för mellan-segmentet? Men då blir de sittande med ett lager med 1000-kort som ingen vill ha

RX 590 är knappast något Nvidia behöver "oroa" sig över. Det är en rätt blyg ökning i prestanda gentemot GTX 1060 (och RX 580). Vid överklockning av ett GTX 1060 (något som inte går på RX 590) så blir de i princip exakt likadana sett till prestanda - och då kostar dessutom 1060 lite mindre.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Kul att där varit "överlager" på en två och ett halvt år gammal generation, men lik förbannat så kostar Pascal-korten mer idag än vad dom gjorde för både ett och två år sedan...

Jag är helt enig, sitter själv på gtx 480 och har väntat länge på det där klippet 🤪

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nu är du bara barnslig.. Att du delar dina låtar gratis via Spotify gör inte direkt att du kan se förlusterna det skulle innebära i så fall för både aktieägare och i slutändan dig (företaget i det här fallet Nvidia) själv. Visst vore det optimalt för oss kunder men i det fallet hade dom helt slagit ut både deras egna alternativ i "mellanklassen" plus AMD's. Känns jävligt vettigt va? Jag är övertygad om att Nvidia med deras ekonomi kan prissänka ett 2080Ti-2050 om det är så, och gå förlust på serien totalt för att sedan vara det enda bolaget (framtill Intel förhoppningsvis lyckas med sina GPU:er, men om inte) som säljer.. Just så vi vill ha det! Heja heja!

Jag förstår inte vad det faktum att mina låtar finns på Spotify har med saken att göra? Utveckla gärna

Det jag vill sätta fingret på är att Nvidia inte både kan gnälla om att de har restlager av 1000-serien och sätta priser som gör att de säljer dåligt. För det ena är ju en direkt konsekvens av det andra. Det kan inte vara någon som menar att det är vi konsumenter som ska bära hundhuvudet för att Nvidia hoppades på att få tälja guld ut mining-hypen längre än de faktiskt fick.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Största grejen här är väll att detta kort, med tanke på hur 2080ti klarar det, kommer inte vara ett kort för ray tracing. Då det i princip var hela rättfärdigandet med denna generation så ser det bara konstigt ut. Bättre för konsumenter hade carit att den mogna processen för pascal hade kunnat resultera i 1080ti kort för typ 4000 kr för de som inte jagar ray tracimg. Men vad som är bäst för konsumebt och vad som är bäst för nvidia är sällan damma sak. Därför är det upp till oss konsumebter att börja göra rösterna hörda.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag som hoppades att nyheten handlade om att de skulle prissänka 2080Ti nästa år :<

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Ett sånt kort skulle ju göra hela RTX serien totalt meningslös så nu vet jag inte hur du tänkte där riktigt.

Jag kan tänka mig att Nvidia möjligtvis kan ta ett 1070, rebranda det till 2060 och sänka priset med typ 500Kr men även det verkar långsökt.

Det bästa nVidia kan göra för att svara - om de alls bryr sig om att göra det - är att sänka 1070 till en nivå strax över 590, och sedan sänka priset på 1070 Ti för att fylla ut hålet till 2070. De kan pensionera 1080 och 1080 Ti, vilka dels är dyrare att producera och dels konkurrerar med de egna Turing-korten. Det har varit en del erbjudanden på Vega 56 nyligen (slog till på ett själv i fredags, men det har inte levererats än), kortet som 1070 Ti skulle vara ett svar på, så det vore naturligt om nVidia svarar. På så sätt lägger sig nVidia där de gillar att ligga - 10-15% dyrare än ett AMD-kort som är 5-10% långsammare. Det enda kortet som nVidia då inte har ett svar på är Vega 64, vilket knappast säljer i några större volymer.

(OBS att när jag talar om prissänkningar behöver det inte vara MSRP som justeras officiellt, nVidia kan göra några bundles och i tysthet sänka priset till partnertillverkarna för att få fram billigare modeller).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Det är väl knappast AMD eller nVIDIA som skapade mining hysterin.

Dom såg möjligheten att tjäna pengar, dom gav sig in i ett riskfyllt projekt. Som nu både straffar konsumenter och producenter.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nikodemous:

Vi behöver verkligen konkurrens runt 1080ti och uppåt. Kom igen nu AMD. Det är inte vettigt när halva priset (eller mer) av en hel dator ska bekostas av enbart ett av kretskorten!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår AMD, varför komma med ett nytt topkort, även med bättre prestanda per krona, köper kunderna ändå Nvidia.
De flesta hoppas på ett starkt kort från AMD, men det gör de enbart för att det kommer att pressa ned priset på Nvidias kort och göra köpet av dessa kort billigare.
Går du ut och frågar Jan Banan på stan, vilket grafikort han tänker köpa svarar han nästa alltid, jag villa ha ett bra spelkort jag håller mig till Nvidia.
Bättre affär för AMD att satsa på proffskort och mellanklasskort för oem.
Så det är bara att grattulera, Nvida har monopol av grafikkort i högsta prestandaklassen, ert märke vann.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |