Projektor; 720p short throw->1080p eller 4k?

Permalänk
Medlem

Projektor; 720p short throw->1080p eller 4k?

Hej,

Har haft en Optoma 720GT i ett antal år. Gillar den och är inte säker alls på att jag vill byta den än för det kommer att kräva en ny Apple TV eller så också. Dock kan upplösningen och svärtan bli lite bättre. Har alltid tyckt om den lite instagram-dåliga kontrasten, ni vet grå skuggor, tycker det känns retro på ett behagligt vis men tycker även om skräckisar och i nattsvarta scener så ser man inte så mycket. Upplösningen är OK från soffan men man ser pixlarna om man böjer fram huvudet en del så den kan bli lite bättre.

->Black Friday och Cyber Monday är på inkommande så vad skulle ni satsa på, om budget är max 10k? En billig 4k eller en lite dyrare 1080p...?

->Har en grå 104" duk(Euroscreen Greyline Blacklight), rummet är vardagsrum även men finns persienn och gardin för enda fönstret och ser aldrig nånsin på nåt under dagtid, inte på de få sommarsemesterveckorna ens för då är kroppen full av energi och man är utomhus.

(En väldigt bra funktion är 3,5mm hörlur-ut eftsom Appletv4 inte har separat ljud ut som tvåan har och eftersom jag inte kan dra kabel från förstärkaren heller då katterna jämt springer in i den i full galopp. Det är mer synd om kabel och hörlurar än katter.)

2-3m kan den stå från ~100"-duk alltså. Nuvarande står på bordet framför soffan, det är rätt praktiskt, men jag kan sätta uppen hylla bakom soffan även en bit upp på väggen om det krävs.

Tack för alla råd

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kolsvart Katt: Optoma 720GT verkar vara en 8 år gammal projektor inriktad på spel. Dessa tenderar att ljusa upp skuggtoner för att göra fienden synliga i spelen. Vilket väl kanske fyller ett syfte. Men för att titta på film blir det som du skriver som ett märkligt instagram-filter.

Du kan byta till så gott som vad som helst. Det som talar för projektorer med 4K eller snarare "4K" är inte mängden pixlar, utan huruvida den tar emot moderna signalformat som just 4K-signal, HDCP 2.2-kryptering och HDR-format eftersom du där får tillgång till bättre källor. Detta är vad du ska fokusera på, inte antalet pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Kolsvart Katt: Optoma 720GT verkar vara en 8 år gammal projektor inriktad på spel. Dessa tenderar att ljusa upp skuggtoner för att göra fienden synliga i spelen. Vilket väl kanske fyller ett syfte. Men för att titta på film blir det som du skriver som ett märkligt instagram-filter.

Du kan byta till så gott som vad som helst. Det som talar för projektorer med 4K eller snarare "4K" är inte mängden pixlar, utan huruvida den tar emot moderna signalformat som just 4K-signal, HDCP 2.2-kryptering och HDR-format eftersom du där får tillgång till bättre källor. Detta är vad du ska fokusera på, inte antalet pixlar.

Hej, tack för svaret, det gav mig en del fler parametrar att tänka på och läsa om (fortfarande måste projen fungera i rummet distansmässigt såklart):

4k är bara 4k som i en TV i Sonys projektorer ungefär https://www.lifewire.com/4k-video-projectors-explained-413717..., vilka är utanför min budget, men andra har alternativa teknologier som "pixel shift".

HDR är inte direkt som i HDR i en tv https://www.cnet.com/news/why-you-shouldnt-expect-great-hdr-f...

HDCP2.2 blir viktigt i en 4k-projektor, got ya.

1080-projektorer kan kanske ta emot 4k, eller så måste det som är anslutet skala ned först, något oklart (skriver på en lunchrast, får läsa mer sedan).

Såå, mycket hänger på: -vad för typ av spelare och material jag förväntar mig de närmaste 4 åren eller så
-vad som platsar i rummet
-vilka krav jag har på kontrast "Even after living with a 4K projector for several months now, given the choice between a 1080p projector with a great contrast ratio and a 4K projector with a mediocre contrast ratio, I'd take the 1080p projector without hesitation. " - https://www.cnet.com/news/affordable-4k-projectors-are-here-w...

-

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kolsvart Katt: En riktigt välgjord full hd-projektor (säg en äldre JVC och äldre high-end Sony och Epson) som får tillgodogöra sig den bättre kvaliteten hos en 4K-källa och omfånget i en HDR-signal kommer att vara betydligt bättre än en random "4K"-budgetprojektor. Detta eftersom de kan erbjuda det som de enklare modellerna med "4K" saknar i form av dynamik och kontrastförhållande.

Just 4K-DLP:erna modulerar väldigt tydligt och är egentligen inte bättre än de gamla 1080p-modellerna av samma sort. Men de kan tillgodogöra sig 4K-signalen och i den mån material, optik och duk tillåter också påvisa den högre upplösningen. Men bilden är inte bättre i alla andra hänseenden.

Dock är det jämfört med vad du har sannolikt mycket bättre vad du än väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Kolsvart Katt: En riktigt välgjord full hd-projektor (säg en äldre JVC och äldre high-end Sony och Epson) som får tillgodogöra sig den bättre kvaliteten hos en 4K-källa och omfånget i en HDR-signal kommer att vara betydligt bättre än en random "4K"-budgetprojektor. Detta eftersom de kan erbjuda det som de enklare modellerna med "4K" saknar i form av dynamik och kontrastförhållande.

Just 4K-DLP:erna modulerar väldigt tydligt och är egentligen inte bättre än de gamla 1080p-modellerna av samma sort. Men de kan tillgodogöra sig 4K-signalen och i den mån material, optik och duk tillåter också påvisa den högre upplösningen. Men bilden är inte bättre i alla andra hänseenden.

Dock är det jämfört med vad du har sannolikt mycket bättre vad du än väljer.

Tack för infon!

Det där sista var väl lite vad j- ..plasten var rädd för.. ska spana lite på minhembio.com trots att korten liksom rasslar mot varandra när de vibrerar i skräck. Kommer nåt bra tips här, gärna närmare 5k än 10k, så tar jag emot även det : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)