Permalänk
Medlem

Asus RT-AC87U byta Wan ip?

Hallå där!

Som topic lyder så kan jag inte få min asus router att byta wan IP hur jag än beter mig.

Jag har fiber från bahnhof via en raycore fiberomvandlare och sen min router då.

Jag har testat å bara stänga av wan och slå på det igen utan resultat
Haft både routern och raycoren avslagen i minst 45 minuter utan resultat
Har även ändrat min Mac adress i routern utan resultat. ( bytte ut en siffra på näst sista)

Däremot om jag pluggar in laptopen direkt i raycore så kan jag enkelt byta adress med CMD commands.

Måste ju vara något som jag gör fel, mac adressen kanske?

Tack på förhand för svar

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Vila i frid

Du vill göra en "Relinquish Lease". Dvs återlämna IP-adressen bundet till aktuell MAC-adressen.

Sätt din dator direkt mot WAN och klona din routers MAC-adress så kan du göra en:
ipconfig /release

För mina fem IP-adresser mot Bahnhof funkar det dock inte - på något sätt har man låst alla fem (kan ej nyttja fler (mac-adresser) än de fem) jag en gång fått trots att jag gör "Relinquish Lease". Bör man vara - eller ska man bli paranoid?

Enda sättet är nog att kontakta Bahnhof-support och be dem rensa mac-låsningarna för dig. Jag har tröttnat på det och kör istället flashback vpn.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen Du menar alltså att koppla mig direkt i rycoren å sen ändra min mac adress till samma som den jag har i routern och köra iprelease/renew?

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem

Hos ISP brukar det vara så att även om du gör en release så får du densamma IP-adress nästa gång du ansluter om denna skulle vara tillgänglig fortfarande och inte redan utdelad till någon annan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: ajj fan det lät ju sämre.

Har för mig att det va så simpelt förut med bahnhof att man bara kunde gå ut på mina sidor på deras sida å begära en ny IP så va det löst. men hittar det inte längre. Aja kanske får köra vpn då ...

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4