Automatisk överföring av bilder från android

Permalänk
Medlem

Automatisk överföring av bilder från android

Tjena!

Har fått i uppgift att hitta en bra lösning att fota med mobil på jobbet, men vill ha ett bra sätt att få bilderna till PC. Löser jag detta så får vi varsin ny enhet att fota med så hjälp mig gärna här nu!
Vi fotar runt 300 bilder per dag och det ska överföras direkt. Ingen kabel, helst ingen molntjänst och varje foto ska föras över så fort man tagit det.

Någon form av sync antar jag att jag behöver, både i telefon och datorn. Det ska funka via WIFI och jag ska inte behöva trycka på något för att det ska föras över, utan varje enskild bild ska synkas automatiskt DIREKT!

Tips mottages tacksamt!

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Synka via valfri tjänst som Onedrive är väldigt smidigt, ingår dessutom 1TB om man har Office 365.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Varför ingen molntjänst? Det är ju precis den här tjänsten de erbjuder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Just nu när vi testar så underlättar det att slippa skapa konton mm, vi är medvetna om molntjänster och en av oss försöker testa onedrive nu, jag använder det privat och är väl nöjd men har själv märkt att IBLAND, inte ofta alls egentligen, så måste man öppna appen för att han ska starta synkningen och använder man någon sync så går det genom nätverket direkt, inte via någon server.

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Molntjänsten Google Photos?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Vi har testat en del med molntjänst nu och det är inte hållbart då de oftast tar 30-60sek innan bilden kommer, och det antagligen för att det måste gå via en server.

Därav ett direkt synk program skulle vara att föredra framför molntjänst

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stayhard:

Vi har testat en del med molntjänst nu och det är inte hållbart då de oftast tar 30-60sek innan bilden kommer, och det antagligen för att det måste gå via en server.

Därav ett direkt synk program skulle vara att föredra framför molntjänst

Jag tycker att 30-60 sek låter väldigt snabbt om du kan få det att funka stabilt. Vill du ha snabbare får du nog titta på någon fotoapp som kan spara direkt på en nätverksenhet eller liknande. Om det finns. Annars får ni kanske skapa en sådan.

Microsoft har en app som heter Office Lens som kan spara direkt till OneDrive. Den är lite knölig att spara med dock eftersom man tar bilden och sedan måste man klicka på var man vill spara den. Finns säkert andra bättre appar också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker att 30-60 sek låter väldigt snabbt om du kan få det att funka stabilt. Vill du ha snabbare får du nog titta på någon fotoapp som kan spara direkt på en nätverksenhet eller liknande. Om det finns. Annars får ni kanske skapa en sådan.

Vi räknar med runt 4000 bilder i veckan, och det är inte tillräckligt snabbt att vänta upp till 60 sek per bild. Ja det är stabilt och ja det funkar bra, men för långsamt. Jag TROR att ett synk program skulle göra saken snabbare då det endast aggerar lokalt. Men vad för program? Inte hittat något som gör det automatiskt, endast med manuella knapptryckningar, öppna och välja vad mm

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stayhard:

Vi räknar med runt 4000 bilder i veckan, och det är inte tillräckligt snabbt att vänta upp till 60 sek per bild. Ja det är stabilt och ja det funkar bra, men för långsamt. Jag TROR att ett synk program skulle göra saken snabbare då det endast aggerar lokalt. Men vad för program? Inte hittat något som gör det automatiskt, endast med manuella knapptryckningar, öppna och välja vad mm

Jag tror inte att ett syncprogram kommer att hjälpa dig. Själva tanken är backup av dina bilder i molnet. Det är inte viktigt för syncprogrammen att det sker på sekunden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser att Google Drive appen på iPhone kan ladda upp bilder direkt från kameran.

Jag har en Synology NAS. Det finns diverse appar till den också. Har inte sett om de kan göra samma sak som Google's appar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

För länge sedan gjorde jag något liknande mha Tasker. Om ett nytt objekt lades till i en katalog (exempelvis foto-katalogen) så triggas en kopiering till en annan plats. Inget jag har kvar idag tyvärr, men som ett alternativt förslag kanske det kan hjälpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

... har själv märkt att IBLAND, inte ofta alls egentligen, så måste man öppna appen för att han ska starta synkningen...

Det är för att Android har batterioptimerat appen och alltså stängt den. Gå in på inställningar, batteri, batterioptimering, appen och välj optimera inte. Då kommer den kunna ligga kvar i minnet och Android kommer ibland sura över att den "drar batteri" men det är oftast en överdrift. Jag använder Photos och Dropbox att synka foton.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kör själv Nextcloud för just detta, så jag kan ha kontrollen över det själv men fortfarande nå bilder när jag ej sitter hemma.

Tar kanske 4-5 sekunder från att den är uppladdad från telefonen innan den finns på datorn, är ju till störst del begränsad av hastigheten jag får ut på wifi (telefonen), vilket i detta fall är ganska låg i och med uråldrig router här.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Kör ftp server på mobilen, kör skript på datorn som tankar ner varje ny bild i serverns directory?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin