Alla filändelser PPTX

Permalänk

Alla filändelser PPTX

Goddagens.
Har ett ganska delikat problem. Satt vid min dator igår och allt var i stort sett som vanligt. Efter en stund sätter jag mig igen och då går det inte att öppna några problem eller något alls på datorn. För alla filer som jag har på datorn har lagt till en extra filändelse i form att PPTX. Ändrar jag tillbaka filen och tar bort filändelsen så går det inte att bruka filen. Jag har aldrig sett eller varit med om detta problemet tidigare och har lite halvpanik då många av mina bilder som jag har inte är backupade. Hade ett usbminne som jag skulle föra över på ifall något sådant här skulle hända. Men har självklart glömt detta och är nu i upplösningstillstånd gällande detta. Någon som har varit med om detta tidigare och i så fall vet hur fasen jag ska lösa detta? Jag har sökt på nätet men hittar absolut ingenting om detta.

Är extremt tacksam för all eventuell hjälp.

MVH

Permalänk
Medlem

Efter en snabb googling så verkar det vara ransomware. Här finns en annan tråd https://forums.malwarebytes.com/topic/239198-pptx-file-extens....

Permalänk
Medlem

Verkar svårt att göra nåt åt. Bara hoppas på framtida lösning, och komma ihåg att ha backuper i framtiden (Samt att vara försiktig med skumma program).

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

@Nioreh83: Problemet är att jag veterligen inte haft skumma program. Har aldrig någonsin haft ett virus tidigare och brukar vara rätt så restriktiv.