Ljuskompaniet.se, vågar man handla?

Permalänk
Medlem

Ljuskompaniet.se, vågar man handla?

Har ingen jättekoll på hur man går säker från skojare online. Försöker bara vara allmänt försiktig och inte springa vettlöst in i situationer.
Här är ett dilemma.
Min fru har hittat en lampa hon jättegärna vill ha, för 1/3 av normal pris (Varningsklockorna ringer).
Jag får ingen träff på allabolag på "ljuskompaniet.se" i Solna. Telefon numret på sajten är ett mobilnummer som inte ger någonting.
Ingen adress angiven. "Kontakta oss" är bara ett web formulär.

Frugan står och hoppar jämfota, hon vill ha lampan, jag vägrar pga att jag är rädd att det är en blåsning. Även en 1/3 del är ändå runt sju laxar. Jag känner inte för att bli blåst på så mycket! (Tänker definitivt inte betala full pris på +20k.)

Någon mera erfaren som kan hitta info, typ är det nystartat, eller ett gammalt anrikt företag med ett rykte att vidhålla?
Någonting som indikerar säker, eller blåsning..?

HJÄLP!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Adressen går till Mall of Scandinavia, och där finns ingen Ljuskompaniet.

Jag hade hållit mig borta

Permalänk
Medlem

Sidan är snygg och så men känns ny och lite ofärdig. Även deras facebook är ny och skapades den 16e oktober. Mobilnumret de hänvisar till är dessutom felaktigt, är en siffra för mycket. De verkar inte heller sätta ut något org.nummer på sin hemsida och erbjuder inga som helst fakturaalternativ.

Jag hade tagit det lugnt och inte handlat på sidan.

Permalänk
Inaktiv

Whois databasen för domänen säger att den registrerades 2018-10-11 -- lite mer än en månad sen! Jag skulle inte köpt något utan att hitta något som stärker företagets äkthet

Permalänk
Medlem

Knappt något under köpvillkoren, enbart kort och Paypal. Isf köp med paypal så har du köparskydd.
Hittar inget på allabolag eller sådant direkt... Finns en i Falköping som man får upp.

Avrådes starkt!

Kontakta dem och be att få besöka dem för att få se lampan i verkligheten och förklara läget, att de ligger med 1/3 av priset mot andra aktörer vilket gör dig suspekt och vill träffa dem. Se vad de svarar om det är möjligt eller inte.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Kontakt: HEJ@LJUSKOMPANIET.SE

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Knappt något under köpvillkoren, enbart kort och Paypal. Isf köp med paypal så har du köparskydd.
Hittar inget på allabolag eller sådant direkt... Finns en i Falköping som man får upp.

Avrådes starkt!

Kontakta dem och be att få besöka dem för att få se lampan i verkligheten och förklara läget, att de ligger med 1/3 av priset mot andra aktörer vilket gör dig suspekt och vill träffa dem. Se vad de svarar om det är möjligt eller inte.

Att besöka på riktigt, är jobbigt, då vi bor i Gbg, men frågan kan man givetvis ställa.
Det jag reagerade på direkt, var ett telefon nummer som är ett mobil nummer och dessutom inte ger någon träff på person/företag.
Nummer två var att jag inte hittar info om företaget i allmänhet. Tänkte på om jag skulle chansa med AmEx. Vet inte hur bra det funkar.
PayPal har jag, men är mer än lite skeptisk. (Allt låter så säkert, ända tills skiten träffar fläkten, som de säger.)

Med mindre än att det kryper fram info som styrker företaget, vågar jag helt enkelt inte.
Sidan ser proffsig ut, men när den inte innehåller någon info alls för att få tag i folket bakom, får frugan helt enkelt sansa sig!
Uppskattar om det trillar in mera info, plus / minus spelar ingen roll. Detta kan få bli tråden som poppar upp på Googlesök om företaget då de själva är lurigt förtegna.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

"Alla beställningar över 499:- har fri frakt när du handlar på Ljuskompaniet.se"

"FRI FRAKT ÖVER 399:-"

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Vore det så, kan jag åka dit åt dig t.om. Men ska jag vara ärlig tror jag inte det går, utan kommer då med förklaringar om "annat lager" eller "skickas från utlandet" osv...
Be om org.nummer, f-skatt sedel, ägare på bolaget, ja alla uppgifter du kan tänka dig.

Kolla om de kan fakturera? Säg att du gör stort inköp åt ett bolag på diverse prylar på sidan, få ett anbud, men då kräver 30 dagar och ett varuprov som ni betalar för? (Lampan din fru vill ha)

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Sötast

Med tanke på att klarna/qliro/payson och allt vad det heter numera är så standard och faktiskt inte speciellt kostsamt för företag så har _alla_ seriösa bolag möjligheten att betala via faktura.

Hade ej köpt om inte faktura erbjudits.

Permalänk
Medlem

Snart kommer det nån ny medlem som vill tala om för oss hur bra den här butiken är

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@Brainsplitter: Jag tror heller inte att åka dit skulle ge nått. Någon som sett en sådan butik där?
Om man inte har butik på Mall of Scandinavia, vore det seriösare att ha sin adress på något industriområde, än ett köpcenter, där man inte finns.

Skrivet av Allexz:

Med tanke på att klarna/qliro/payson och allt vad det heter numera är så standard och faktiskt inte speciellt kostsamt för företag så har _alla_ seriösa bolag möjligheten att betala via faktura.

Hade ej köpt om inte faktura erbjudits.

Mycket bra argument. Och någon faktura möjlighet erbjuds inte.

Skrivet av crew seven:

Snart kommer det nån ny medlem som vill tala om för oss hur bra den här butiken är

Vore trevligt om tex ägaren själv kunde dyka upp och reda upp allt. Om frugan får lampan blir det lugn i huset!
Men som det ser ut nu, måste vi passa.

EDIT:
Tanken med tråden var aldrig att smutskasta företaget, helst skulle jag sett att någon trollade fram en säkerhet så jag kunde handlat.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse:

Citat:

(Varningsklockorna ringer).

Varningslamporna blinkar!

Citat:

Är du intresserad av ljus och belysning har du kommit rätt till butik.

Uppfattar deras mailadress något diskutabel. "hej"? Det är iallafall inte en gmail-adress eller liknande...

Sidan kan vara skapad för Black Friday, inte så tidigt så att tidiga kunder börjar undra över varför de inte fått sina varor men inte så sent så att de som köper under Black Friday inte tänker efter tillräckligt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Whois databasen för domänen säger att den registrerades 2018-10-11 -- lite mer än en månad sen! Jag skulle inte köpt något utan att hitta något som stärker företagets äkthet

Att tillägga, domänen är bara registerad för ett år....

Permalänk
Medlem

"Fria returer" "När du utnyttjar din ångerrätt står du som kund för returfrakten."

Väldigt mycket sånt här.. jag blir nästan sugen på att lägga en liten testorder.. De säljer ju även en del "design lampor" för en fjärdedel utav vad orginal kostar, typ det man betalar för kopiorna på aliexpress/wish.

Även bilderna på produkterna är inte deras egna utan är tagna från Aliexpress/Amazon etc.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Nej, nej, nej. Sluta överväg ett köp och vänd om. Varningsklockorna klämtar och medlemmarna säger upprepade gånger nej, så sluta tänk på saken. Ta upp dina reservationer med din bättre hälft och visa informationen som medlemmarna här så snällt bidragit med.

Det är för bra för att vara sant. Det är alltså falskt. Köp inte.

Permalänk
Medlem

Vänta till imorgon och ring Mall of Scandinavia, fråga dem om det finns en butik med det namnet i köpcentret.

Blir svaret nej (troligast), förklara att allt inte verkar stå rätt till och ge dem webbadressen.

Permalänk
Medlem

Fanns även ett annat nummer till "kundtjänst" riktnummer borås eller landskod till Frankrike
033-582 585 270

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Inser att "om det ser för bra ut för att vara sant? Så är det för bra för att vara sant."
I bästa fall så dyker någonting upp i lådan och med tanke på priset, lär det inte vara FLOS original, utan en kopia!
Kollade aliexpress och mycket riktigt, tog det mig ungefär 30 sekunder att hitta lampan för under 2000kr. (Med tull, moms och PostNords fadäser landar den på 3000kr.)

Alternativt blir jag bara 7000kr fattigare och ingenting dyker upp i lådan.
(Högst sannolikt då kontaktuppgifter till folk bakom sajten saknas.)

Blir troligen en aliexpress kopia och så behåller jag mellanskillnaden till någonting annat kul.
Tack för alla tips och varningar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

OM du beställer lampan från ljuskompaniet så är det med 99,9999999999% säkerhet samma kopia som finns på aliexpress/etc (kan ju dock finnas ett par olika kopior av samma lampa).
Och risken att det skickas ifrån kina/HK/etc är nästan lika stor den med dvs det kommer ta liika lång tid krångel med posten/osv som om du köpte den från aliexpress själv.

Utöver det så verkar det ju finnas rätt stor risk att postnord inte skickar ut avi/mail med betalinfo och paketet ligger tills det skickas tillbaks, alternativt du får avi betalar in o dom tappar bort det.
Då det handlar om rätt saftig summa så skulle JAG ha valt transport bolag/sätt så postnord aldrig får sin hand på paketet tex DHL.
UPS/Fedex finns ibland att välja på aliexpress med och dom och DHL har ju haft moms/etc betalning i flera år och en som funkar (vilket postnords ej gör).

Problemet med UPS/Fedex är att dom är extremt dålig i sverige på att dela ut paketen om man råkar bo utanför centrum.
Och det gäller även i stockholm har ett par vänner/familj där som haft samma problem som jag haft med dom.

Mina problem har varit att jag får ungefär 50% av mina paket resten skickas tillbaks.
Varför?
Jo för att dom måste fylla sin lastbil tilll minst hälften för att dom ens ska åka från terminalen allt enligt deras egna kundtjänst och två olika personer med nästan ett år imellan.

Ibland så använder dom sig dock av annat transportbolag om deras egna bil ej blir fylld till deras gräns detta har två gånger varit schenker 3 gånger DHL och ett tiotal gånger postnord.
Även om det blir postnord som tar över så är det ett bättre alternativ då postnord ej har hand om moms/tull inbetalningen.
Och varje gång det har användts ett annat bolag så har det gjorts efter paketet legat i minst en vecka plus att jag behövt ringa in och begära detta men ibland så får man svaret att näeee så kan vi inte göra och har aldrig gjort vilket ett par gånger gjort att paketet skickats tillbaks.

Enda anledningen att jag vet om det är för att nån av dom 2-3 första gångerna jag ringde dom så var det en kundtjänst arbetare som sa att det går att göra så och även att det ska göras automatiskt om paketet ligger för länge (ej gått per automatik för mig nångång dock).

Därav är mitt tips DHL som har utlämningsställen överallt i sverige och inte extremt få som UPS/Fedex.
Och sen postnord införde moms/tull skiten så har jag dock inte handlat nåt men OM jag skulle göra det så blir mitt val DHL och enbart nåt annat om det är nåt jag verkligen behöver och ej går att hitta här i sverige.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

OM du beställer lampan från ljuskompaniet så är det med 99,9999999999% säkerhet samma kopia som finns på aliexpress/etc (kan ju dock finnas ett par olika kopior av samma lampa).
Och risken att det skickas ifrån kina/HK/etc är nästan lika stor den med dvs det kommer ta liika lång tid krångel med posten/osv som om du köpte den från aliexpress själv.

Utöver det så verkar det ju finnas rätt stor risk att postnord inte skickar ut avi/mail med betalinfo och paketet ligger tills det skickas tillbaks, alternativt du får avi betalar in o dom tappar bort det.
Då det handlar om rätt saftig summa så skulle JAG ha valt transport bolag/sätt så postnord aldrig får sin hand på paketet tex DHL.
UPS/Fedex finns ibland att välja på aliexpress med och dom och DHL har ju haft moms/etc betalning i flera år och en som funkar (vilket postnords ej gör).

Problemet med UPS/Fedex är att dom är extremt dålig i sverige på att dela ut paketen om man råkar bo utanför centrum.
Och det gäller även i stockholm har ett par vänner/familj där som haft samma problem som jag haft med dom.

Mina problem har varit att jag får ungefär 50% av mina paket resten skickas tillbaks.
Varför?
Jo för att dom måste fylla sin lastbil tilll minst hälften för att dom ens ska åka från terminalen allt enligt deras egna kundtjänst och två olika personer med nästan ett år imellan.

Ibland så använder dom sig dock av annat transportbolag om deras egna bil ej blir fylld till deras gräns detta har två gånger varit schenker 3 gånger DHL och ett tiotal gånger postnord.
Även om det blir postnord som tar över så är det ett bättre alternativ då postnord ej har hand om moms/tull inbetalningen.
Och varje gång det har användts ett annat bolag så har det gjorts efter paketet legat i minst en vecka plus att jag behövt ringa in och begära detta men ibland så får man svaret att näeee så kan vi inte göra och har aldrig gjort vilket ett par gånger gjort att paketet skickats tillbaks.

Enda anledningen att jag vet om det är för att nån av dom 2-3 första gångerna jag ringde dom så var det en kundtjänst arbetare som sa att det går att göra så och även att det ska göras automatiskt om paketet ligger för länge (ej gått per automatik för mig nångång dock).

Därav är mitt tips DHL som har utlämningsställen överallt i sverige och inte extremt få som UPS/Fedex.
Och sen postnord införde moms/tull skiten så har jag dock inte handlat nåt men OM jag skulle göra det så blir mitt val DHL och enbart nåt annat om det är nåt jag verkligen behöver och ej går att hitta här i sverige.

Vi lugnar oss till black friday. Måste komma närmare jul innan vi beställer. Problemet blir att man skall vara hemma, när paketet kommer. (Då kan man inte vara bortrest över ledigheten.) och problemet med kinapaket är att spannet för leverans är ganska stort och postnords liggetid är väl bara två veckor?
Vad gäller PostNord, har jag bara en erfarenhet med dem efter kina paketen började tullas in. Beställde ett skin till telefonen från USA. (Dbrand). Fungerade smidigt som fan. Fick SMS med en länk där jag kunde betala tull med Swish, sedan tog det ytterligare tre dagar och brevet låg på lådan.
Till min nya telefon bestälde jag dock med express (FedEx), hade nya skinnet hemma på två dagar. Det jag betalade extra för express, sparade jag in på postnords avgifter. (FedEx löste tull och jag fick det hem till dörren.)

I alla fall lutar denna tråden åt att Ljuskompaniet.se är No, No!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Hos Ljuskompaniet.se när du går in under "kontakta oss" så finns ingen information alls. Utan bara ett kontaktformulär.

Enbart detta är orsak god som någon att hålla sig borta ifrån dem.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.