Permalänk

Uppgradera Gaming PC

Hej! Köpte en Taurus för 2-3 år sedan och behöver veta om det är något jag kan bygga vidare på eller om det är bättre att köpa en ny.. har en budget på ca 18k

  • CPU:Intel Core i5-6400 CPU @ 2.70GHz

  • 8G RAM

  • Moderkort :MSI Z170A-S02

  • GFX:NVIDIA GeForce GTX 960

Permalänk
Sjusovarn

Hur snabba minnen? Men det mest troliga är att du bara dragit ner prestandan på en ny dator om du slängt in två olika minnen.

Inköpslista från Komplett

Det är denna datorn från komplett Komplett Gamer Premium a180

Gå sedan in och konfigurera datorn genom att välja bort Windows 10 och lagringsdisken, därefter köper du W10 på EBAY.com - Där de kostar mellan 30kr och 80kr istället för 1500kr.

  • Fractal Design Define C Temp G

  • Corsair TX550M, 550W PSU

  • AMD Ryzen 7 2700X Processor

  • Gainward Geforce RTX 2080 Triple Fan

  • ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, Socket-AM4

  • HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

  • Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD

  • Garanti 3 års inskicksgaranti

  • Stötsäker kartong

  • Totalt: 16.385 kr

8700K är lite snabbare än 2700X i spel, no doubt, men då handlar det om 5-15% beroende på hur optimerat spel är för multithreading. Skillnaden mellan 1060 6GB och 2080 är mellan 110 och 150%

Permalänk

@MyScnd: Ser spännande ut! Ska se om jag kan hitta en liknande variant på Inet då de har klarna med lägre räntor, länka gärna om du själv har något alternativ där Tack!

Permalänk

Såg den här också som blev ihopbyggd av någon annan

verkar jättespännande och jag är väl lite okunnig och osäker på om det är ett bra val om man vill kunna spelar på hög grafik, streama spel och så vidare till twitch. Någon som har någon insyn i det?

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Lilla Pappan:

Såg den här också som blev ihopbyggd av någon annan https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1040209/datorbygge verkar jättespännande och jag är väl lite okunnig och osäker på om det är ett bra val om man vill kunna spelar på hög grafik, streama spel och så vidare till twitch. Någon som har någon insyn i det?

Skräp-GPU på en CPU av toppklass. Du kommer behöva köpa nytt grafikkort samtidigt som du hämta datorn. Idag är Intel så pass dyra att de inte är värda sitt pris om man inte har pengar att lägga på både GPU, CPU och minnen utan att snåla (8600k/9600k är skämt och aldrig värda sitt nuvarande pris).

Glömmer du bort att det enbart är GPU som är avgörande vid högre upplösningar och grafikinställningar, så vida att CPU:erna är relativt nära varandra i prestanda. CPU är otroligt viktigt för spelets prestanda men GPU är viktigare. Ska du streama ska du ha minst 6/12 trådar, alltså 8700k/9700k/9900K från Intel och 1600/x, 1700/x, 1800/x, 2600/x eller 2700/x.

2080 vs 1060

Permalänk

@MyScnd: Ahaa jag förstår, har du någon twist som skulle fungera bättre med annan GPU då kanske? Tack på förhand