Hjälp med litet ljudsystem till tv

Permalänk
Medlem

Hjälp med litet ljudsystem till tv

Hej!

Vi har köpt en ny Philips oled tv (803) som vi hängt upp på väggen ovanför en stringbokhylla med två låga golvkonsoller, där ena konsollen sitter i centrum nedanför tv:n. Tv:n sitter därför rätt högt upp på väggen, i nuläget ca 10 cm ovanför hyllkonsollen.

Kort sagt önskar vi (jag) högtalare till tv:n för att förbättra ljudet.

Våra (mina) krav:
- små och få komponenter
- bra ljud (vet att det är lite motsägelsefullt till små), främst till tv/film-tittande, men även musik
- kopplas till tvn, skall gärna starta och stängas av när jag startar/stänger av tv:n, alternativt om jag använda min fjärrkontroll till tv:n
- möjlighet till att strömma musik från tex iPhone, gärna med tv:n avstängd
- gärna med möjlighet att bygga ut systemet, typ Sonos
-gärna estetiskt tilltalande, tänk minimalistisk design

Budget? Vet ej, men sätter den absoluta smärtgränsen vid 10.000:-, men helst gärna runt typ 5.000:-

Är väldigt lost på vad man behöver/ska ha, aktiva/passiva högtalare, receiver, förstärkare osv.

Soundbar funderade jag på, men tror det blir svårt att få in under tv:n då min sambo vill sänka den ytterligare. Alternativet är att få plats på ett 60cm brett hyllplan under, men ej då centrerat, tv:n.
Har tyvärr även begränsat med plats under/bredvid tv:n på hyllan, kvar är ca 18 cm på vardera sida tv:n.

Snälla hjälp mig i denna djungel!

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen testat en väldigt trevlig aktiv blåtandshögtalare.AudioPro Addon T10.2

Kostar 1990:- och ger ifrån sig massor med bra ljud. Förbluffande bra! Kostade 1490:- för någon vecka sedan, misstänker att priset höjts tillfälligt nu innan jul.

Går att koppla till linjeutgång eller blåtand. Och vill man ha mer än den redan generösa basen kan man ansluta en subwoofer.

Lätt att flytta runt vid behov.

Den har även en USB utgång som kan användas för att ladda en mobil eller driva en SBC med DAC.

https://m.prisjakt.nu/product/4048307

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Rekordmedlem

Kef e305 kanske är ett pasande högtalarsystem om det ska vara microstorlek med i all fall uthärdligt ljud. Var aktiv politiker 2007 vet ej om kf an i alla fall vara början på ett system till tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Kanske var lite otydlig innan, men ett 5.1 surround med bakhögtalare är ej av intresse pga ingen plats att ställa upp bakhögtalare på. Men gärna mindre högtalare framtill, en sub som jag kan gömma undan vid soffan och främst enkelheten i ett litet system är prio.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker du skall köra Sonos Beam som får plats på hyllplanet på stringhyllan. Har detta själv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Koax87:

Tack för era svar. Kanske var lite otydlig innan, men ett 5.1 surround med bakhögtalare är ej av intresse pga ingen plats att ställa upp bakhögtalare på. Men gärna mindre högtalare framtill, en sub som jag kan gömma undan vid soffan och främst enkelheten i ett litet system är prio.

Skickades från m.sweclockers.com

Kef gör generellt bra småsystem och du behöver ju inte välja 5.1 om du inte vill, lsx är 2 kanal, aktivt, ganska litet och med mängder av finesser men även normala anslutningar, går att hitta kring 10 000 kr online i utlandet.
Kan du tänka dig vägghögtalare finns det också en del, personligen gillar jag inte alls iden att gömma subben under soffan för det kommer inte att låta bra nog om man har krav på ljudkvalitet, bara att ha en vas i stället för 2 är illa nog även om den placeras optimalt.
En vägghögtalare har ju också fördelen att du får bättre djupbas är storleken på lådan normalt ger då basen får stör av väggen..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghairat:

Tycker du skall köra Sonos Beam som får plats på hyllplanet på stringhyllan. Har detta själv.

Detta var nog mitt huvudspår tills jag läste måtten. Tyvärr har jag 60 cm hyllplan och Beam är 65 cm? 😢

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bild på tillställningen med TV + hyllor önskas... Blir lättare att rekommendera rätt lösning om man får se hur det ser ut.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Bild på tillställningen med TV + hyllor önskas... Blir lättare att rekommendera rätt lösning om man får se hur det ser ut.

Ordnar detta imorgon, hur bifogar jag bild? Eller ska jag ladda upp och länka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koax87:

Ordnar detta imorgon, hur bifogar jag bild? Eller ska jag ladda upp och länka?

Skickades från m.sweclockers.com

Kasta upp det på valfri sajt eller nåt och länka...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Funderar på om detta ”paket” är typ nåt jag letar efter: https://www.brl.se/sv/artiklar/q-acoustics-3010-vit-lack-syst...

Litet, möjlighet att strömma från mobil/Spotify utan att behöva starta tv:n. Kommer detta förbättra ljudet från tv:n avsevärt eller gör det mindre skillnad tro?
Ifall jag vill utöka systemet med låt säga trådlösa sonos-högtalare, går det?

Något liknande system ni kan rekommendera mig?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Koax87:

Funderar på om detta ”paket” är typ nåt jag letar efter: https://www.brl.se/sv/artiklar/q-acoustics-3010-vit-lack-syst...

Litet, möjlighet att strömma från mobil/Spotify utan att behöva starta tv:n. Kommer detta förbättra ljudet från tv:n avsevärt eller gör det mindre skillnad tro?
Ifall jag vill utöka systemet med låt säga trådlösa sonos-högtalare, går det?

Något liknande system ni kan rekommendera mig?
Skickades från m.sweclockers.com

Det är litet vilket innebär att det saknar djupbas men annars lär det i all fall låta bättre än de flesta tv-ars inbyggda ljud.
Om din signalkälla har flera utgångar eller om du förgrenar utgången själv så kan du koppla in annat också, jag tror däremot inte att det länkade systemet på nått sätt är kompatibelt med Sonos som i att de kan utbyta andra signaler än att dela på en ingångssignal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vet ej om de säljs längre. Scandyna Podspeakers. De är utifrån B&W kopia/material. De brukade säljas utav hifiklubben. Annars se efter ett par små Genelec och dess tillhörande mini sub. Focal Sib finns som är små. KEF eggs som Mrgaffe är inne på finns som aktiv. Hur du än gör när det ör så pass litet är att du måste ha en tillhörande sub.

Vet inte om det går så kanske köpa en soundbar och sätta den ovanpå tv hängande mot väggen

Ett par vägghögtalare vid sidan om tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hittade du någon lösning på dina krav? Jag har i princip exakt samma krav som du har och letar efter något ljudsystem..

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6301462/edifier-s2000-pro?utm_sou...

Har RCA och Optisk anslutning som du kan koppla in i TVn och bluetooth för mobilerna och inbyggd förstärkare så då slipper du placera ut en sådan någonstans.
Ljudet i dom här högtalarna är bra.

Bas låter sällan bra där man vill ställa den, som i ditt fall undangömd bakom soffan.
Dom här ska ha ganska bra bas och det kanske duger med det utan någon baslåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlinkyJoppe:

Hittade du någon lösning på dina krav? Jag har i princip exakt samma krav som du har och letar efter något ljudsystem..

Antingen ett par små aktiva högtalare, alternativt ett par ännu mindre passiva tillsammans med en liten nätt receiver. Fastnade lite för q acoustics 3010 + heos piccolo, både utseendemässigt, men även att de verkade låta väl enligt de recensioner jag läst.
Har inte valt eller köpt ännu, lär antagligen dröja lite...

Skickades från m.sweclockers.com