Rekommendation Android platta till barn - hårdvara m.m.?

Permalänk
Medlem

Rekommendation Android platta till barn - hårdvara m.m.?

Ena pojkens iPad 2 sjunger på sista versen så tanken är att han ska få en ny platta av tomten.

Min erfarenhet utanför iPad världen är väldigt begränsad, sist jag hade en Android platta (någon Asus variant) var för 3-4 år sen och jag minns att den var ruskigt seg, krävde omstarter om vartannat och det var också anledningen till att grabben då fick en iPad 2 istället som har fungerat utmärkt och aldrig krävt någon vidare handpåläggning från mig för att fungera, han klarar det mesta själv.

Snåltarmen inom mig skriker högt och tydligt nej till att betala närmare 4k för en ny iPad när man får en Android för knappt halva den summan. Men minnet från den gamla avskräcker. Det har säkert hänt en del även med Android OS sedan min senaste upplevelse, är det ett bättre OS idag? Det jag vill minnas är att hade man flera appar igång samtidigt så var man tvungen att stänga av dem manuellt för att få den någorlunda rapp igen, min erfarenhet är att iOS hanterar det bättre själv. App marknaden var inte heller lika bra till Android på den tiden, är det bättre nu?

Finns det någon här som har en Android platta till sina barn som kan övertyga mig om att det är ett bra val?
Vad har ni för platta eller vad ska man titta på i specen för att inte köpa grisen i säcken?

Användningsområdet är väl som för de flesta andra i 7-års åldern, lite spel, Netflix, Youtube m.m. Vill gärna att den klarar t.ex. Minecraft och Fortnite.

Permalänk
Medlem

Jag kan garantera att ingen android-platta klarar Fortnite bra billigare än iPad,
det är helt enkelt bättre optimerat och anpassat för iPad där det inte finns så många varianter att anpassa sig till och de senaste processorerna är erkänt bra.

Jag köpte en Samsung TabA full HD för 1000:- på tele2 (finns för 1500:-) och det är en bra skärm,
men den fick grafikfel redan på minecraft och överhettade senare... Fortnite är inte att tänka på.

Är du däremot ute efter en telefon eller kina-phablet för minecraft och youtube så finns det många bra produkter med utmärkta spec. (även en del med sämre eller okända processorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jag kan garantera att ingen android-platta klarar Fortnite bra billigare än iPad,
det är helt enkelt bättre optimerat och anpassat för iPad där det inte finns så många varianter att anpassa sig till och de senaste processorerna är erkänt bra.

Jag köpte en Samsung TabA full HD för 1000:- på tele2 (finns för 1500:-) och det är en bra skärm,
men den fick grafikfel redan på minecraft och överhettade senare... Fortnite är inte att tänka på.

Är du däremot ute efter en telefon eller kina-phablet för minecraft och youtube så finns det många bra produkter med utmärkta spec. (även en del med sämre eller okända processorer)

Hmm ok ja det lät ju inte bra, snarare som att mina tidigare erfarenheter fortfarande gäller än idag. Får jag betala lika mycket för en lika bra android väljer jag hellre en iPad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@n1mda: Instämmer !

Permalänk
Medlem

Hade hoppats hitta någon superdeal idag någonstans men lägsta pris jag hittar är 3329 kr. Vilket inte är ett dåligt pris men under 3k hade ju varit fantastiskt.