Laptop för utveckling, budget 25-30k (RB15 eller annat?)

Permalänk

Laptop för utveckling, budget 25-30k (RB15 eller annat?)

Hallå,

Jag kör en Surface Pro 4 som primär utvecklingsmaskin i arbetet idag. Stationär är inte ett alternativ men laptopen kommer oftast vara kopplad till extern skärm/mus/tangentbord. Jag kör ganska tung utveckling med lokala servrar och stora projekt. Även mobilprojekt och Unity för (enklare) grafik. Jag behöver egentligen inte ett kraftfullt grafikkort men jag tror inte heller det skadar (förutom möjligen på priset). Jag behöver inte ha en specifik docka eller kontakt för docka.

Kravet är egentligen så här: 16 GB RAM, minst 256 GB SSD, ca 15" skärm, bra processor (troligen core i7 8th gen), ingen gaminglaptop som ser ut som ett rymdskepp. Helst under eller rung 2kg så den inte är supertung att dra runt på. Jag vill inte heller köpa en Mac, även om det går att köra Windows på den.

Jag ogillar Dells XPS-serie (dåliga erfarenheter) så deras senaste med i7 eller i9 går bort.

Jag lutar starkt åt Razer Blade 15", troligen med 1060 som grafikkort (istället för 1070) och den med 144Hz-display ser trevlig ut för ca 25k. Alltså denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4806009

Jag har läst ett par recensioner, bland annat här på swec, och den ska tydligen bli rejält varmt och fläktarna går igång. Tror ni det gäller även om man inte maxar grafikkortet? Dvs om jag bara maxar CPU och disk? För annars känns den både rapp och ha hög kvalitet. Jag såg även denna video där den lovordas: https://www.youtube.com/watch?v=B7oENOI_Lv4

Är det någon som sitter på erfarenheter eller bra förslag på alternativ när jag egentligen inte behöver ett bra grafikkort?

Permalänk
Medlem

Här har du ett annat alternativ:
https://pc-konsulten.se/produkt/ivy-splendor-156-c/

Kan du själv välja komponenter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Nu nämnde du inte budget men en Thinkpad x1 extreme eller p1 (om du behöver quadro och ecc).

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeeSouth:

Hallå,

Jag kör en Surface Pro 4 som primär utvecklingsmaskin i arbetet idag. Stationär är inte ett alternativ men laptopen kommer oftast vara kopplad till extern skärm/mus/tangentbord. Jag kör ganska tung utveckling med lokala servrar och stora projekt. Även mobilprojekt och Unity för (enklare) grafik. Jag behöver egentligen inte ett kraftfullt grafikkort men jag tror inte heller det skadar (förutom möjligen på priset). Jag behöver inte ha en specifik docka eller kontakt för docka.

Kravet är egentligen så här: 16 GB RAM, minst 256 GB SSD, ca 15" skärm, bra processor (troligen core i7 8th gen), ingen gaminglaptop som ser ut som ett rymdskepp. Helst under eller rung 2kg så den inte är supertung att dra runt på. Jag vill inte heller köpa en Mac, även om det går att köra Windows på den.

Jag ogillar Dells XPS-serie (dåliga erfarenheter) så deras senaste med i7 eller i9 går bort.

Jag lutar starkt åt Razer Blade 15", troligen med 1060 som grafikkort (istället för 1070) och den med 144Hz-display ser trevlig ut för ca 25k. Alltså denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4806009

Jag har läst ett par recensioner, bland annat här på swec, och den ska tydligen bli rejält varmt och fläktarna går igång. Tror ni det gäller även om man inte maxar grafikkortet? Dvs om jag bara maxar CPU och disk? För annars känns den både rapp och ha hög kvalitet. Jag såg även denna video där den lovordas: https://www.youtube.com/watch?v=B7oENOI_Lv4

Är det någon som sitter på erfarenheter eller bra förslag på alternativ när jag egentligen inte behöver ett bra grafikkort?

Det är just CPU som gör att RB15 blir varm, ej GPU direkt.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Skrivet av Cequence:

Det är just CPU som gör att RB15 blir varm, ej GPU direkt.

Oroväckande :/ Tycker inte några av alternativen känns så intressanta tyvärr även om budget i princip är ett non-issue.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeeSouth:

Oroväckande :/ Tycker inte några av alternativen känns så intressanta tyvärr även om budget i princip är ett non-issue.

Får man fråga varför dell xps 15 inte är med på listan? Vad är det för erfarenheter som gör att dom går bort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeeSouth:

Hallå,

Jag kör en Surface Pro 4 som primär utvecklingsmaskin i arbetet idag. Stationär är inte ett alternativ men laptopen kommer oftast vara kopplad till extern skärm/mus/tangentbord. Jag kör ganska tung utveckling med lokala servrar och stora projekt. Även mobilprojekt och Unity för (enklare) grafik. Jag behöver egentligen inte ett kraftfullt grafikkort men jag tror inte heller det skadar (förutom möjligen på priset). Jag behöver inte ha en specifik docka eller kontakt för docka.

Kravet är egentligen så här: 16 GB RAM, minst 256 GB SSD, ca 15" skärm, bra processor (troligen core i7 8th gen), ingen gaminglaptop som ser ut som ett rymdskepp. Helst under eller rung 2kg så den inte är supertung att dra runt på. Jag vill inte heller köpa en Mac, även om det går att köra Windows på den.

Jag ogillar Dells XPS-serie (dåliga erfarenheter) så deras senaste med i7 eller i9 går bort.

Jag lutar starkt åt Razer Blade 15", troligen med 1060 som grafikkort (istället för 1070) och den med 144Hz-display ser trevlig ut för ca 25k. Alltså denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4806009

Jag har läst ett par recensioner, bland annat här på swec, och den ska tydligen bli rejält varmt och fläktarna går igång. Tror ni det gäller även om man inte maxar grafikkortet? Dvs om jag bara maxar CPU och disk? För annars känns den både rapp och ha hög kvalitet. Jag såg även denna video där den lovordas: https://www.youtube.com/watch?v=B7oENOI_Lv4

Är det någon som sitter på erfarenheter eller bra förslag på alternativ när jag egentligen inte behöver ett bra grafikkort?

Är själv på ständig jakt efter det du söker för typ samma behov. Det är dock inte det lättaste.

RB15 tycker jag du kan skippa direkt om du inte är väldigt intresserad av den bättre GPUn. Det är en fin dator som är imponerande på många sätt och vis men som jobbdator blir det snabbt irriterande med tveksam backlight, batteritid, ingen möjlighet att ladda via TB3 osv. Jag har själv försökt använda en just som jobbdator men det fungerade helt enkelt inte nåt vidare i praktiken. Är det dessutom så att du är beroende av datorn för jobb och att den får snabb service så minskar antalet alternativ snabbt.

Har själv en XPS15 9570 som jag på alla sätt och vis försökt byta ut mot andra bättre laptops men trots många försök har jag fortfarande inte hittat något som totalt sett är bättre. Typ den enda som jag har kvar på listan är ThinkPad X1E (som för någon som inte behöver Quadro och kanske vill spela nåt spel nån gång är ett bättre alternativ). Mest för att Lenovo var så grymt långsamma med att få ut modellen på marknaden. Därmed inte sagt att XPS15 på något sätt skulle vara en perfekt dator, far from it, i synnerhet om man lägger in TB16 i ekvationen. Men jag har helt enkelt inte hittat något bättre utan att det börjar blir klart tyngre/större/fulare eller rena gaminglaptop som brukar kombinera det med en "utmanande design". Har tom funderat på att skaffa en MBP 15 och köra Windows på den (som jag gjort tidigare år) vilket jag nog skulle gjort om inte Apple gjorde vad dom kunde för att lägga krokben för det (inget stöd för Windows Hello osv).

Ska du köra servrar lokalt (VMs antar jag) så känns 16 GB ram och 256 GB SSD på tok för lite, speciellt det senare. Men det beror så klart på hur dina användarmönster ser ut och det vet du nog bäst själv.

Permalänk
Avstängd

@MikeeSouth:
Känns som du borde leta efter en Thinkpad X/P eller HP EliteBook men med tanke på att du skriver att du har en Surface Pro nu så kanske det skulle kännas bekvämt att stanna i samma "ekosystem" och skaffa en Surface Book 2 den är faktiskt helt okej vad det gäller prestanda.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

@MikeeSouth:
Känns som du borde leta efter en Thinkpad X/P eller HP EliteBook men med tanke på att du skriver att du har en Surface Pro nu så kanske det skulle kännas bekvämt att stanna i samma "ekosystem" och skaffa en Surface Book 2 den är faktiskt helt okej vad det gäller prestanda.

Eller en Zbook studio som jag själv sneglat på ett par gånger och övervägt att skaffa. Då är det dock Quadro grafik som gäller, vilket inte behöver vara ett problem i sig, kan snarare tom vara bättre i vissa avseenden, men det är ofta sämre stöd för spel och klart högre pris för något man inte behöver (om man behöver Quadro så vet man i regel om det själv).

Permalänk
Skrivet av improwise:

Är själv på ständig jakt efter det du söker för typ samma behov. Det är dock inte det lättaste.

RB15 tycker jag du kan skippa direkt om du inte är väldigt intresserad av den bättre GPUn. Det är en fin dator som är imponerande på många sätt och vis men som jobbdator blir det snabbt irriterande med tveksam backlight, batteritid, ingen möjlighet att ladda via TB3 osv. Jag har själv försökt använda en just som jobbdator men det fungerade helt enkelt inte nåt vidare i praktiken. Är det dessutom så att du är beroende av datorn för jobb och att den får snabb service så minskar antalet alternativ snabbt.

Har själv en XPS15 9570 som jag på alla sätt och vis försökt byta ut mot andra bättre laptops men trots många försök har jag fortfarande inte hittat något som totalt sett är bättre. Typ den enda som jag har kvar på listan är ThinkPad X1E (som för någon som inte behöver Quadro och kanske vill spela nåt spel nån gång är ett bättre alternativ). Mest för att Lenovo var så grymt långsamma med att få ut modellen på marknaden. Därmed inte sagt att XPS15 på något sätt skulle vara en perfekt dator, far from it, i synnerhet om man lägger in TB16 i ekvationen. Men jag har helt enkelt inte hittat något bättre utan att det börjar blir klart tyngre/större/fulare eller rena gaminglaptop som brukar kombinera det med en "utmanande design". Har tom funderat på att skaffa en MBP 15 och köra Windows på den (som jag gjort tidigare år) vilket jag nog skulle gjort om inte Apple gjorde vad dom kunde för att lägga krokben för det (inget stöd för Windows Hello osv).

Ska du köra servrar lokalt (VMs antar jag) så känns 16 GB ram och 256 GB SSD på tok för lite, speciellt det senare. Men det beror så klart på hur dina användarmönster ser ut och det vet du nog bäst själv.

TB16?

Jag kommer inte köra tunga VMs lokalt men visst 32 GB och 512 GB hade inte skadat.

Lutar allt mer åt XPS15 9570 i alla fall. Det jag ogillar med den är att den jag hade tidigare (några år gammal XPS) i princip alltid gick på 100% fläkt och lät som ett jetplan.

Jag har aldrig ägt en ThinkPad. Jag tycker de är ganska fula och vad är det som motiverar prisskillnaden mellan XPS15 och ThinkPad X1E egentligen? Den är rejält mycket dyrare.

Permalänk

Efter feedback här i tråden summerar jag det så här (gällande grafikkort behöver jag inget speciellt, kanske hellre ett 1050 än ett quadro men egentligen spelar det ingen roll):
* XPS 15 9570
* HP EliteBook 1050 G1
* Asus ZenBook Pro UX580GE-BO022T (med en gimmick till touchplatta) - vad tror ni om denna?

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s382743846 <-- tror detta filter är någorlunda korrekt för vad jag är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeeSouth:

TB16?

Jag kommer inte köra tunga VMs lokalt men visst 32 GB och 512 GB hade inte skadat.

Lutar allt mer åt XPS15 9570 i alla fall. Det jag ogillar med den är att den jag hade tidigare (några år gammal XPS) i princip alltid gick på 100% fläkt och lät som ett jetplan.

Jag har aldrig ägt en ThinkPad. Jag tycker de är ganska fula och vad är det som motiverar prisskillnaden mellan XPS15 och ThinkPad X1E egentligen? Den är rejält mycket dyrare.

TB16 = Dockningstation vilket är rätt nice om man kör mest dockad och har lite olika skärmar och annat.

Tycker fläkten i XPS15 är rätt ok, så klart går den ibland men då främst undre mer rejäl load. Och då har jag ändå i9an och har av olika skäl varken repastat eller undrevoltat ännu. Dell brukar vara bra på rabatter så kan ju vara en ide att vänta till fredag att beställa om det är en sån du ska ha.

Permalänk
Skrivet av improwise:

TB16 = Dockningstation vilket är rätt nice om man kör mest dockad och har lite olika skärmar och annat.

Tycker fläkten i XPS15 är rätt ok, så klart går den ibland men då främst undre mer rejäl load och då har jag ändå i9an och har av olika skäl varken repastat eller undrevoltat ännu.

Ok. Har hört att i7:an är att rekommendera för att den inte blir lika varm och därmed throttlas mindre och på så sätt får högre genomsnittsprestanda. Ska läsa mer om det.

Du som ändå sitter på en och verkar ha bra koll - vad är de största nackdelarna som jag får leva med? Finns säkerligen mängder av trådar om det här på swec men jag tänkte fråga i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeeSouth:

Ok. Har hört att i7:an är att rekommendera för att den inte blir lika varm och därmed throttlas mindre och på så sätt får högre genomsnittsprestanda. Ska läsa mer om det.

Du som ändå sitter på en och verkar ha bra koll - vad är de största nackdelarna som jag får leva med? Finns säkerligen mängder av trådar om det här på swec men jag tänkte fråga i alla fall

Ja, i9an är ärligt talat rätt meningslös i någon latop som väger under 3 kg men det känns ju fel att köpa något annat än det bästa

Sen ska man ha klart för sig att många som gnäller på i9an gör det för att dom har helt orimliga förväntningar, typ att dom ska kunna köra en videokodning i en timme och så blir dom upprörda när CPUn klockar ner, då är det snarare att dom inte fattat grundläggande fysik. För egen del kör jag eg bara i9 för att det är lite snabbare burst mode och något högre basfrekvens. Men jag skulle nog inte rekommendera någon att köpa i9 direkt framför i7 om man har någon som helst budgetkrav.

De största problemen med Dell är att deras QC brukar vara väldigt skiftande så risken är att man får något som aldrig borde lämnat fabriken. Å andra sidan är deras Kundtjänst fantastiskt bra och bland de bästa som finns att ha att göra med. Har behövt byta ett antal datorer pga olika problem och det har aldrig varit något tjafs alls. Så skulle nog säga att Dell är bra priser och utmärkt service, men med risk att det kan behövas några vändor innan man får en produkt som fungerar som utlovat. Och liksom alla andra tillverkare använder dom kylpasta som är sämre än tandkräm så det är absolut en ide att göra en repaste och kanske även undrevolta med XTU eller Throttlestop om man är känslig för fläktljud. Fast att det skulle vara något som är ett absolut måste tycker jag inte, ignorance is bliss gäller även här

Ska du hålla på med någon form av musikproduktion, streaming eller annat med större krav på realtid ska du dock skippa XPS (och förmodligen andra liknande datorer) då dom har en hel del problem med DPC. Dock inte direkt något större problem för en vanlig användare som bara ska digga Spotify typ. Sen älskar Dell liksom många andra material som drar till sig fingeravtryck, en till skillnad mot Thinkpad har dom iaf bara det materialet på insidan. Har lite OCD angående sånt även om jag inte direkt är nån städfanatiker i stort.

Kan tillägga att även om jag själv inte testat så sägs XPS linjen var hyfsat linuxvänlig jämfört med alterantiven om det är viktigt.

Permalänk
Medlem

Ska du köpa xps med 4K display eller den vanliga? Kommer nog också köpa en xps 15 på fredag, frågan är bara vilken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av raphide:

Ska du köpa xps med 4K display eller den vanliga? Kommer nog också köpa en xps 15 på fredag, frågan är bara vilken.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir nog full-HD, inte 4k. Jag har haft en laptop med 4k men det blir så innerligt smått att man måste köra DPI scaling och då kommer massa andra problem. Uppskalade bilder i t ex Chrome har en tendens att se tokiga ut, i alla fall i Windows. Sen har jag inte heller nåt behov att få detaljerna som kommer från en 4k-skärm. Visst är det trevligt att kunna få plats med mer på skärmen med högre upplösning men det löser jag med extern skärm.

Permalänk
Master of Overkill

Asus ZenBook Pro UX580GE-BO022T

Alla dagar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Asus ZenBook Pro UX580GE-BO022T

Alla dagar.

Tack för input, kan du lägga ut svaret lite? Varför den framför XPS:en?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MikeeSouth:

Tack för input, kan du lägga ut svaret lite? Varför den framför XPS:en?

BT 5.0, plattan är väldigt nice och pillat på båda gillar asus mer.

och 1050ti

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@tvelander: Även XPS15 har 1050Ti (dock osäker på om någon av deom är MaxQ/inte MaxQ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeeSouth:

Det blir nog full-HD, inte 4k. Jag har haft en laptop med 4k men det blir så innerligt smått att man måste köra DPI scaling och då kommer massa andra problem. Uppskalade bilder i t ex Chrome har en tendens att se tokiga ut, i alla fall i Windows. Sen har jag inte heller nåt behov att få detaljerna som kommer från en 4k-skärm. Visst är det trevligt att kunna få plats med mer på skärmen med högre upplösning men det löser jag med extern skärm.

Jag har själv 4K versionen men kör den i FHD. Då får jag den bättre panelen och slipper skalningsproblemen, samt slipper problem med att fönster ändras när jag pluggar ur externa monitorn (som också kör 100%). Bör dock sägas att Dells FHD panel är riktigt bra, speciellt jämfört med konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

Tror jag köper 4K så har man option för bägge delarna! 512
Ram, i7 cpu. Väntar tills på fre annars har dell student rabatt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Lenovo Thinkpad P52s, P52, eller P1.
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/c/thin...

+Fullversionerna utan s har stöd för dubbla m.2 platser +sata, bra 6 kärnig cpu. Dockan stöder att visa 3 skärmar + laptopens egen samtidigt. Och det fungerar utan problem att visa alla 4 skärmar samtidigt, jag kopplar in och ur laptopen och det har fungerat bra varenda gång hittills. Typ alla på kontoret kör nu med 4 skärmar hela tiden efter detta.
Thunderbolt till dockan har dock framratebegränsningar, men kör man fullhd så får man ut 60Hz.
Jag vet inte vilken laptop man ska ha om man från den vill ha flera 4k skärmar i hög frekvensuppdatering. troligen ha ett externt grafikkort genom thunderbolt.

4k på laptopen ser jag som meningslös, det är en så liten skärm så allt blir smått och man får skala upp.

Skrivet av raphide:

Tror jag köper 4K så har man option för bägge delarna! 512
Ram, i7 cpu. Väntar tills på fre annars har dell student rabatt?

Skickades från m.sweclockers.com

512GB ram, nu talar du schyssta grejer här
Jag själv kör med 64GB till laptopen och det är hyfsat balanserat. Köper man en dyrare Xeon version kan man stoppa in 128GB ram. (jag vet du skrev fel och menade ssd)

Mitt råd till dig är som vi gjorde, köp in billigaste snikmodellen som finns och sedan utrusta denna. 512GB lagring är på tok för lite för väldigt många utvecklare, men byter man själv så blir det ej ockerpriser. (jag har 2TB nvme ssd i min)