Permalänk

Kontorsstol eller Gamingstol?

Är som sagt på jakt efter en datorstol, gaming som kontor. Den ska vara skön men endå hålla upp ergonomiskt sett.

195 centimeter och 94 kilo

Vad använder du? Är du nöjd? Var det värt pengarna?

Har testat Markus från Ikea så den behöver vi inte snacka om 😅

Permalänk
Medlem

Min son din vikt lite kortare har en Markus från IKEA som han är riktigt nöjd med, han spelar alldeles för mycket he he.
Jag har också en kontorsstol Logic 400 Någon svindyr sak snart 10 år gammal men fortfarande som ny.
Gamingstolar är i regel överprissatta. Finns ju vissa märken typ DX racer som har hyfsad kvalitet men det finns för mycket skit.

Prova så hittar du den du ska ha. Helst kontorsstolar.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Kinnarps gör enligt mig de bästa kontorsstolarna men är svårt att hitta för ett billigt pris. Ibland har man tur och hittar begagnat på blocket, facebook marketplace osv.

Permalänk
Medlem

Beror på lite hur du sitter när du är vid datorn. Spelar du mycket så kanske man vill sitta rätt nära skärmen för att ha full fokus. För min del föredrar jag att sitta rätt nära skärmen när jag spelar spel som kräver snabb reaktionsförmåga, då är en gamingstol bättre. Men om man är mer casual hade jag nog föredragit en kontorsstol.

Permalänk
Medlem

Testat en hel del av dessa "gaming" stolar. Men jag fastnade mest för Markus (IKEA). Ska man ha riktigt bra stolar får man gå upp i pris. Hört väldigt bra saker om Vertagear Triigger 350. Men den ligger väl på runt 7000kr.

Permalänk

När jag sitter vid datorn sitter jag & spelar, ska jag kolla youtube eller liknande tar jag hellre fram paddan och intar sängen/soffan.

Så man kan säga att jag sitter insatt när jag sitter vid datorn, finns så otroligt många varianter av stolar och med tanke på att man är lite större än mängden så ökar ju priset på stolarna.

Finns ju dxracer för 4-5k men hur mycket bättre är dom än t.ex en millberget för 700:- från ikea?

Förstår ju att dom är bättre men är dom värda dom summorna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imtottson:

Är som sagt på jakt efter en datorstol, gaming som kontor. Den ska vara skön men endå hålla upp ergonomiskt sett.

195 centimeter och 94 kilo

Vad använder du? Är du nöjd? Var det värt pengarna?

Har testat Markus från Ikea så den behöver vi inte snacka om 😅

En gaming stol kräver lite modd speciellt med sittdynan som kan vara hård.
(kör med tempur kudde)
Min systerson köpte en gamingstol och han är kraftig och verkar nöjd med sin.

Det bästa är en rejäl kontorsstol som tex de som sitter 24 timmar om dygnet med övervakningstjänster har.
Kostar dock och kan kanske få tags i begagnad från konkursutförsäljningar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imtottson:

När jag sitter vid datorn sitter jag & spelar, ska jag kolla youtube eller liknande tar jag hellre fram paddan och intar sängen/soffan.

Så man kan säga att jag sitter insatt när jag sitter vid datorn, finns så otroligt många varianter av stolar och med tanke på att man är lite större än mängden så ökar ju priset på stolarna.

Finns ju dxracer för 4-5k men hur mycket bättre är dom än t.ex en millberget för 700:- från ikea?

Förstår ju att dom är bättre men är dom värda dom summorna?

Tycker inte alls det är självklart att de är bättre.
1. Det är en specialprodukt som det står gaming på = högre pris
2. Varför vill man ha en skålad stol för gaming? Det är ju inte så att man behöver sitta fast i kurvorna. Men man lär bli varmare... vilket jag skulle tycka är en klar nackdel.
3. Design. Smaken är som baken men...

Jag hade hellre åkt till valfri möbelkedja, provsuttit, och valt den som
känns skönast. Tror nog en IKEA-stol för 2'000kr slår vilken dxracer-stol som helst på fingrarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag hade en ''vanlig'' kontorsstol innan kostade runt 2000 tror jag. Har problem med ryggen sen innan.
Jag köpte en Dxracer King, är lite för bred för en vanlig.
Det är lite ovant i början eftersom dom är ganska hårda men när du väl vant dig så är det en fantastisk stol enligt mig, jag kan sitta i många många timmar utan att ryggen börjar gnälla eller att det känns obekvämt.

Permalänk
Medlem

En kontorsstol är designad för att du ska sitta ergonomiskt och bekvämt framför datorn. En gamingstol är byggd som ett bilsäte och skyddar dig mot laterala krafter.

Vad är viktigast för en stol du ska sitta framför datorn i?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

RH Logic 400! Bästa stolen jag har använt. Bra för långa personer.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@Imtottson:

Kinnarps Plus 6/8 eller lite äldre 6000/8000.

Vi har en Plus 6 och en 6000 hemma tror jag. Köpte dem direkt på Kinnarpsfabrikens outlet för kanske 3000-4000kr st.
Man sitter väldigt bra i dem, särskilt med gel-armstöden som finns att köpa till.

Vi skaffade nya Kinnarpsstolar på jobbet för något år sedan och då hade de gamla hängt med sen 1995 som längst XD
Fortfarande hyfsade i mekaniken om man hade orkat lägga lite tid på att smörja upp och spänna åt, men klädseln var lite halvvidrig...

Får du tag på en begagnad som stått på företag för 1000-2000kr så är de ofta i väldigt bra skick och lär hålla i minst 10 år framöver.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

Har liknande längd/viktmått som dig. Sitter på en Kinnarps 8000-serie som jag köpte för snart tio år sedan. Kostade en slant då men det har jag haft igen med råge. Stolen håller bra och textilerna ser inte ens nötta ut även om de saknar den lyster som kännetecknar de som är nya från fabrik. Besöker man ett av Kinnarps showrooms så kan man konfigurera stolarna en hel del i utförande och man har flera hundra olika textiler att välja på. Kan bli stel i ryggen av billigare stolar vid längre sessioner men aldrig känt av något med min nuvarande stol.

Gaming-stolarna faller bort för egen del för att de ser anskrämliga ut. Okej om de står i ett tonårsrum men det är inget jag skulle ställa i vardagsrummet.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

En kontorsstol är designad för att du ska sitta ergonomiskt och bekvämt framför datorn. En gamingstol är byggd som ett bilsäte och skyddar dig mot laterala krafter.

Vad är viktigast för en stol du ska sitta framför datorn i?

Har en dxracer sitter bra i den.
för under 2000kr sitter jag utmärkt i den.
Hade en kontorsstol som började bli gammal men dxracer funkar bättre.

Skrivet av CyberNerd:

RH Logic 400! Bästa stolen jag har använt. Bra för långa personer.

Polare som har en sån, grym stol.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

@Joakim1024:

Får jag fråga vilken Ikea stol du slog till på?

Permalänk
Medlem

Har en Kinnarps 8000 hemma, köpt begagnad till vanilla WOW och har använts sen dess. Skinnet i den börjar se lite slitet ut men inget trasigt.

På jobbet har jag en Kinnarps 9000. Enligt Ergonom så är problemet med dom att det finns "för många" inställningar så att det fullt möjligt att ratta in den så att du kan få problem med ryggen.

Har aldrig känt tillräckligt med G-krafter vid datorn för att motivera ens skålad stol

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Hade in Kinnarps för 10 000:-+ tidigare och gick över till en Dxracer för 3.5k.
För min del var det mycket högre komfort i Dxracern, 184 cm lång.

Nästa stol blir nog från https://secretlab.eu/

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Permalänk

@Lodisen: Spanat in deras Titan version, verkar som många är nöjda med dom samt de skulle komma nått gott under black friday enligt dom själva

Permalänk
Medlem

Jag hade en Kinnarps (vet ej modell) sedan 1997. Köpte Arozzi Verona Pro på en mellandagsrea på elgiganten för 1,5 år sedan. Är mycket nöjd med den. Så nöjd att vi köpte 2 till för barnen.

Använder den till gaming och jobb. För det priset vi betalade 1700kr tyckte vi inte att den var överprissatt, utan väldigt bra pris för en bra stol.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Imtottson:

När jag sitter vid datorn sitter jag & spelar, ska jag kolla youtube eller liknande tar jag hellre fram paddan och intar sängen/soffan.

Så man kan säga att jag sitter insatt när jag sitter vid datorn, finns så otroligt många varianter av stolar och med tanke på att man är lite större än mängden så ökar ju priset på stolarna.

Finns ju dxracer för 4-5k men hur mycket bättre är dom än t.ex en millberget för 700:- från ikea?

Förstår ju att dom är bättre men är dom värda dom summorna?

Milleberget är inget att satsa på för långa sessioner. Du vill inte ha en stol där dyna och ryggstöd sitter ihop i ett fast läge om du ska sitta länge. IKEA's bästa stol ur ergonomisk synvinkel är Hattefjäll för 2000kr. Om du kan med att Hattefjäll inte är så hög i ryggen och att du inte blir så omhuldad som i en gamingstol så är den väl så bra som DxRacer'n.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@Lagerlöf: Äger du själv en Titan?

Hur länge har du haft den samt håller den upp så som den borde?
Något negativt som man kanske ska ha i åtanke?

Permalänk

@giplet: Ja synd bara att den verkar så kort baktill, dom kunde ju haft en lite längre version av den kan man tycka 🤔

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imtottson:

@Lagerlöf: Äger du själv en Titan?

Hur länge har du haft den samt håller den upp så som den borde?
Något negativt som man kanske ska ha i åtanke?

Jag har en Omega då jag "bara" är 185 lång. Är man längre eller lite större bör man köra Titan.

Har haft den snart ett år tror jag, mycket bra kvalité och en klar förbättring över min IKEA Marcus jag hade innan.

Edit: De har jättebra support också. En plastkåpa hade spruckit under frakten, de skickade en ny direkt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Hade en IKEA markus innan jag bytte till Kinnarps plus 6, enorm skillnad!

Du skall absolut inte underskatta inställningsmöjligheter på riktiga kontorsstolar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag har en Omega då jag "bara" är 185 lång. Är man längre eller lite större bör man köra Titan.

Har haft den snart ett år tror jag, mycket bra kvalité och en klar förbättring över min IKEA Marcus jag hade innan.

Edit: De har jättebra support också. En plastkåpa hade spruckit under frakten, de skickade en ny direkt.

Omega rekommenderas bara upp till 180 cm.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Omega rekommenderas bara upp till 180 cm.

Jag vet.

Funkar för 185 också.

Visa signatur

Mr. Scriptman