Permalänk
Medlem

Bygga gaming&stream RGB dator

Tjena!
De så att jag har varit vilse angående gaming dator som jag vill bygga men man hör olika åsikter från folk så vet inte riktigt vad för delar jag ska ha...

Jag vill bygga en snygg RGB gaming dator som jag kmr använda till gaming och streama på twitch och ska ha den i minst 2-3år utan problem.
(Är inte tryhard streamer utan jag gör det för skojskull så bra kvalité på stream med bra fps in game samtidigt räcker för mig)

Spel jag kör är:
Call of duty black ops 4, PUBG, LoL, Rainbow six och Bf5.

Jag har valt delar men vissa säger i7 9700k bättre än i7 8700k och andra säger tvärtom och vissa säger AMD 7 2700X bättre än båda...
Plus så har jag sett negativa kommentarer angående i7 9700k....

Så min fråga är, vad för delar ska jag ha för att kunna bygga en gaming dator med RGB som ska hålla i minst 2-3 år utan problem. Jag har redan valt chassi som jag tycker e snygg "phanteks enthoo evolv x" och jag skulle vilja att min dator ser ut som denna på videon.
Inte som designen dom skapade utan hur fläktarna sitter osv...
(https://youtu.be/pB85w0wiENs )

Delarna jag har valt från komplett:
~Phanteks enthoo evolv X anthracite grey
~corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO
~Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD
~Corsair RM850x, 850W PSU

Moderkort, grafikkort, processor och resten vet jag ej vad jag ska ha eftersom jag vet inte om de blir intel eller AMD. Vissa säger kör i7 8700k och andra säger kör AMD 7 2700x...
Fläktarna skulle jag vilja att dom ser ut som videon.

Budget tänkte lägga max 24k
Tacksam för hjälp

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom 8700K just nu kostar 4500-5000kr där den finns i lager och 9000-serien kostar precis lika mycket eller ännu mer tycker åtminstone inte jag de är köpvärda. Ryzen 2700X kostar nästan hälften och prestandan kommer vara snarlik i de flesta fall så den rekommenderar jag att du kör på.

Belysning är jag dålig på men de dyrare moderkorten lär ha det om du vill ha det även på moderkortet.

Grafikkort beror mycket på vilken skärm du har. Vad är det du ska spela på?

Har du redan köpt de andra delarna du listade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Eftersom 8700K just nu kostar 4500-5000kr där den finns i lager och 9000-serien kostar precis lika mycket eller ännu mer tycker åtminstone inte jag de är köpvärda. Ryzen 2700X kostar nästan hälften och prestandan kommer vara snarlik i de flesta fall så den rekommenderar jag att du kör på.

Belysning är jag dålig på men de dyrare moderkorten lär ha det om du vill ha det även på moderkortet.

Grafikkort beror mycket på vilken skärm du har. Vad är det du ska spela på?

Har du redan köpt de andra delarna du listade?

Av dom där delarna har jag köpt RAM, SSD, Nätaggregat.
Resten av delarna väntar jag på ifall dom går ner i pris under black friday men jag vet inte vad för moderkort jag ska ha och ifall intel e bättre val eller ryzen ifall nu intel går ner i pris. Grafikkort sa man till mig att jag ska ha 2080 istället för 1080 ti...
så de moderkort, processor och grafikkort jag e fast i och vet inte vilka jag ska exakt ha som fyller mina krav.

Just nu har jag 1070ti gaming med i5 8600k och moderkort ASUS PRIME Z370-P och fps ligger på gränsen när jag streamar ibland så eftersom jag ska ha dator som håller länge då vill jag ha bättre delar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Liten fråga bara, vad exakt för delar sitter i datorn i nuläget?
Med tanke på att du för stunden sitter på ett redan modernt system med intels 8-serie och Z370, så kan en del inköp vara kontraproduktiva eller onödiga.

Beroende på hur resten av datorn ser ut kan det räcka med ett nytt grafikkort och en snabbare processor, då du redan har en modern grund...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Liten fråga bara, vad exakt för delar sitter i datorn i nuläget?
Med tanke på att du för stunden sitter på ett redan modernt system med intels 8-serie och Z370, så kan en del inköp vara kontraproduktiva eller onödiga.

Beroende på hur resten av datorn ser ut kan det räcka med ett nytt grafikkort och en snabbare processor, då du redan har en modern grund...

Han kanske vill sälja sin rigg för att få bästa möjliga?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Han kanske vill sälja sin rigg för att få bästa möjliga?

Eftersom vi inte vet vad exakt han sitter på i dagsläget är det svårt att avgöra om vissa delar är en uppgradering eller nedgradering.
Vad gäller bästa möjliga så har hans budget ej utrymme för detta.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer95:

Av dom där delarna har jag köpt RAM, SSD, Nätaggregat.
Resten av delarna väntar jag på ifall dom går ner i pris under black friday men jag vet inte vad för moderkort jag ska ha och ifall intel e bättre val eller ryzen ifall nu intel går ner i pris. Grafikkort sa man till mig att jag ska ha 2080 istället för 1080 ti...
så de moderkort, processor och grafikkort jag e fast i och vet inte vilka jag ska exakt ha som fyller mina krav.

Just nu har jag 1070ti gaming med i5 8600k och moderkort ASUS PRIME Z370-P och fps ligger på gränsen när jag streamar ibland så eftersom jag ska ha dator som håller länge då vill jag ha bättre delar.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på spelen du kör skulle det egentligen räcka men uppgradering av processorn. 8600k/9600k är inte avsedd för streaming. Med det sagt så är Ryzen 2700x ännu lite bättre för streaming - medan 8700k/9700k är bättre när du inte streamar och kostar mer.

Samma sak gäller 8700k och 9700k. 8700k är lite bättre för streaming medan 9700k är lite bättre när du endast spelar.

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

(Notera att dessa är med 2080ti och skillnaderna kommer bli något mindre med 1070Ti alt. RTX 2080)

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11998826/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Han har redan köpt nätagg, ram och SSD...
Sen har du ett Z390-moderkort med Ryzen-processor, samt ett onödigt dyrt 2080.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus har en bra del där dom testar 2700X vs 8700K i streaming. 9700k bör vara snarlik med 8700k
https://youtu.be/1A2yatfyLoo?t=610

Det är typ ingen skillnad när det kommer till Faster settings, men om man krämar på lite mer så går Intel ner på knäna medans AMD klarar det mycket bättre, men inte perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Liten fråga bara, vad exakt för delar sitter i datorn i nuläget?
Med tanke på att du för stunden sitter på ett redan modernt system med intels 8-serie och Z370, så kan en del inköp vara kontraproduktiva eller onödiga.

Beroende på hur resten av datorn ser ut kan det räcka med ett nytt grafikkort och en snabbare processor, då du redan har en modern grund...

Just nu har jag 1070ti gaming med i5 8600k och moderkort ASUS PRIME Z370-P och samsung 960 EVO250gb SSD.
Jag vill sälja min dator och bygga en precis som jag vill.
Chassi ska vara phanteks enthoo evolv X tycker den ser snygg ut av alla jag har sett och dator ska se ut som denna video (https://youtu.be/pB85w0wiENs) inte designen dom skapa utan RGB fläktar runt om och så tycker de ser jättesnyggt ut.
Eftersom jag ska ha datorn länge då vill jag göra något jag e nöjd med och tycker om för datorn jag använder idag är min första dator jag byggt och hade lite stress då men nu vill jag bygga en som jag tycker e snygg o nöjd med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer95:

Just nu har jag 1070ti gaming med i5 8600k och moderkort ASUS PRIME Z370-P och samsung 960 EVO250gb SSD.
Jag vill sälja min dator och bygga en precis som jag vill.
Chassi ska vara phanteks enthoo evolv X tycker den ser snygg ut av alla jag har sett och dator ska se ut som denna video (https://youtu.be/pB85w0wiENs) inte designen dom skapa utan RGB fläktar runt om och så tycker de ser jättesnyggt ut.
Eftersom jag ska ha datorn länge då vill jag göra något jag e nöjd med och tycker om för datorn jag använder idag är min första dator jag byggt och hade lite stress då men nu vill jag bygga en som jag tycker e snygg o nöjd med

Skickades från m.sweclockers.com

Då förstår jag, sälj då hela alltet och bygg nytt från grunden.

I detta fallet, om du ska streama... Är Ryzen 2700x en rätt trevlig väg att gå som lämnar gott om utrymme för GPU-budget.
Dubbelkolla så dina inköpta minnen fungerar korrekt med valt moderkort bara.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlarss:

Gamers Nexus har en bra del där dom testar 2700X vs 8700K i streaming. 9700k bör vara snarlik med 8700k
https://youtu.be/1A2yatfyLoo?t=610

Det är typ ingen skillnad när det kommer till Faster settings, men om man krämar på lite mer så går Intel ner på knäna medans AMD klarar det mycket bättre, men inte perfekt.

Kollade hela videon men jag förstår mig inte på sånt är inte så kunnig så visste inte vad han snackade om för de mesta men de såg ut som i7 8700k är mycket bättre på spel men när de kmr till spel och streama samtidigt då ryzen 2700x lagga inte medans i7 8700k håll på och lagga jättemycket.

Så de bättre och köra med 2700x än 8700k??
För jag är inte värsta streamer som ute efter bästa kvalité på allt utan de ska va bra kvalité och ha bra fps i spelet samtidgt utan att behöva vara orolig för jag kmr bara spela lol, call of duty black ops 4, pubg, rainbow six

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Då förstår jag, sälj då hela alltet och bygg nytt från grunden.

I detta fallet, om du ska streama... Är Ryzen 2700x en rätt trevlig väg att gå som lämnar gott om utrymme för GPU-budget.
Dubbelkolla så dina inköpta minnen fungerar korrekt med valt moderkort bara.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/11999255/

Såhär ser kundvagn ut just nu men vet inte exakt vilken grafikkort/moderkort som e bra och passar med processor och uppfyller mina krav.
Moderkort vill jag ha RGB o man ska kunna kontrollera RGB genom datorn. ( en person rekommendera mig denna MK (Gigabyte Aorus Ultra Gaming, Socket-AM4 )

Fläktar förstår jag mig inte på hur jag ska få de o se ut som videon :/

Edit: jag köper delar under black friday för och minska priset så mycketdet går, RAM och SSD och nätaggregat kostade mindre under rean men på bilden ser du riktiga pris
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gamer95:

Menar du rgb fläktarna? Man köper dom
Eller missförstår jag din fråga?
Fläktarna i videon heter "Lian li Bora rgb"

Jag kör med dessa rgb fläktar, de styrs med mjukvara installerad på datorn.

https://www.inet.se/produkt/5320421/corsair-ll-series-ll120-r...

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer95:

Kollade hela videon men jag förstår mig inte på sånt är inte så kunnig så visste inte vad han snackade om för de mesta men de såg ut som i7 8700k är mycket bättre på spel men när de kmr till spel och streama samtidigt då ryzen 2700x lagga inte medans i7 8700k håll på och lagga jättemycket.

Så de bättre och köra med 2700x än 8700k??
För jag är inte värsta streamer som ute efter bästa kvalité på allt utan de ska va bra kvalité och ha bra fps i spelet samtidgt utan att behöva vara orolig för jag kmr bara spela lol, call of duty black ops 4, pubg, rainbow six

Skickades från m.sweclockers.com

8700k är "bättre" i Faster inställningarna.
Där är den istortsett identisk med 2700x i streamkvalitet men ger mer fps för spelaren.
Men om du vill ha ut bättre streamkvalitet än så, då blir 2700x bättre.

Generellt sett så är Faster antagligen det vanligaste att streama med.

Hur som helst så blir du inte missnöjd med någon av dom. Jag hade nog satsat på 2700x p.g.a det höga priset på 8700k för tillfället.
Lägg dom pengarna på grafikkortet istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlarss:

Gamers Nexus har en bra del där dom testar 2700X vs 8700K i streaming. 9700k bör vara snarlik med 8700k
https://youtu.be/1A2yatfyLoo?t=610

Det är typ ingen skillnad när det kommer till Faster settings, men om man krämar på lite mer så går Intel ner på knäna medans AMD klarar det mycket bättre, men inte perfekt.

Då 8700K har ”multi-threading” och 9700k inte har det kan det vara en del skillnad faktiskt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

@Gamer95:

Menar du rgb fläktarna? Man köper dom
Eller missförstår jag din fråga?
Fläktarna i videon heter "Lian li Bora rgb"

Jag kör med dessa rgb fläktar, de styrs med mjukvara installerad på datorn.

https://www.inet.se/produkt/5320421/corsair-ll-series-ll120-r...

Aa, vilka fläktar jag ska ha för bra pris och hur ska dom sitta och vilken moderkort jag ska ha för o klara alla o kunna kontrollera dom från datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gamer95: Hamnade något över budget, men det går säkert att fixa genom att köpa på lite olika ställen.
Fokuserade på att få rejält med RGB och att hålla allt kompatibelt så att du enkelt styr all komponenterna;
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11999516/

tänker ML-fläktar på alla platser (1 bak, 2 top, 3 front), radiatorn i fronten med fläktarna i pull-config. På alla fläktarna sitter Pahnteks Halo Digital (jag har den vanliga Halo och det ser otroligt bra ut), dessutom kommer alla RGB-delar att vara kompatibel med MSI-mystic light sync, vilket gör att allt går att styra från deras program på datorn. Moderkortet är valt med tanke på dess RGB-komponenter, och att jag är väldigt nöjd med dess X370-motsvarighet.
Ett alternativ för att minska priset är att försöka hitta ett 1080Ti begagnat (helst detta för maximal RGB)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer95:

Aa, vilka fläktar jag ska ha för bra pris och hur ska dom sitta och vilken moderkort jag ska ha för o klara alla o kunna kontrollera dom från datorn

Skickades från m.sweclockers.com

"bra pris" är inte direkt något som går hand i hand med RGB tycker jag. Jag gillar det också, men ofta läggs det på några hundralappar på priset oavsett komponent för just rgb funktionen.

Corsair fläktarna som jag länkade har två kontakter per fläkt. Det ena är ström till själva fläkten, den andra är för själva RGB dioderna. Denna sladd kopplar man in i en hub, där möts alla fläktar. Hubben kopplar man sedan in i en intern usb 2.0 port på moderkortet. Inte alls komplicerat men kan va lite jobb att få till kabeldragningen bra, för det blir många kablar.

Det finns även fläktar som är kompatibla med moderkortens egna rgb styrning, men dessa blir sällan lika bra då, de flesta, inte stödjer "addressable RGB", och ofta bara har en port. Så då måste man köpa någon typ av hub ändå.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

"bra pris" är inte direkt något som går hand i hand med RGB tycker jag. Jag gillar det också, men ofta läggs det på några hundralappar på priset oavsett komponent för just rgb funktionen.

Corsair fläktarna som jag länkade har två kontakter per fläkt. Det ena är ström till själva fläkten, den andra är för själva RGB dioderna. Denna sladd kopplar man in i en hub, där möts alla fläktar. Hubben kopplar man sedan in i en intern usb 2.0 port på moderkortet. Inte alls komplicerat men kan va lite jobb att få till kabeldragningen bra, för det blir många kablar.

Det finns även fläktar som är kompatibla med moderkortens egna rgb styrning, men dessa blir sällan lika bra då, de flesta, inte stödjer "addressable RGB", och ofta bara har en port. Så då måste man köpa någon typ av hub ändå.

Många nya moderkort har faktiskt en 5V adresserbar RGB-header (det jag föreslog har 2 st 12V RGB, 1 st 5V Adresserbar RGB, och 1 st Corsair header som är kompatibel med corsairs grejer)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Många nya moderkort har faktiskt en 5V adresserbar RGB-header (det jag föreslog har 2 st 12V RGB, 1 st 5V Adresserbar RGB, och 1 st Corsair header som är kompatibel med corsairs grejer)

Riktigt häftigt med corsair header, det visste jag inte fanns!
Jo, adresserbar header har jag på mitt mobo också.. Men bara en, och de flesta har väl bara en?
Oklart vad som händer om man kopplar in en "förgrening" på just den. Var mest det jag tänkte på

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Gamer95: Hamnade något över budget, men det går säkert att fixa genom att köpa på lite olika ställen.
Fokuserade på att få rejält med RGB och att hålla allt kompatibelt så att du enkelt styr all komponenterna;
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11999516/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11999516/
tänker ML-fläktar på alla platser (1 bak, 2 top, 3 front), radiatorn i fronten med fläktarna i pull-config. På alla fläktarna sitter Pahnteks Halo Digital (jag har den vanliga Halo och det ser otroligt bra ut), dessutom kommer alla RGB-delar att vara kompatibel med MSI-mystic light sync, vilket gör att allt går att styra från deras program på datorn. Moderkortet är valt med tanke på dess RGB-komponenter, och att jag är väldigt nöjd med dess X370-motsvarighet.
Ett alternativ för att minska priset är att försöka hitta ett 1080Ti begagnat (helst detta för maximal RGB)

https://www.komplett.se/wishlist/shared/c696ca82-2ad1-431b-91...

Vad sägs om detta? sen köper jag Phanteks Halos Digital RGB 6st och Corsair ML120 Basic 2-pack 3st från inet.
om alla dessa delar klarar av spel o stream bättre än min nuvarande dator då vi klara och allt jag behöver göra nu är att vänta och se om fler delar går ner i pris under black friday för Som du ser Fractal Design Celsius S36 är billigare hos komplett:)

Jag kör 6000 video bitrate med 60fps på OBS program när jag streamar o de funkar bra med min processor 8600k och grafikkort 1070 ti gaming.
Men GPU eller CPU kmr inte ihåg vilken av dom man kan se den när jag kör call of duty man väljer att den ska visas tsm med fps i spelet... den brukar ligga mellan 65-75% grader när jag spelar o streamar men då har jag bara 2 fläkt i min nurvarande dator så vet ej om de dåligy eller på gränsen..

Undrar om datorn kmr låta mycket med alla dessa fläktar i nya dator?:/ x)

Skickades från m.sweclockers.com