ITX-system med Ryzen för spel i 2560x1440 - Råd och tips önskas

Permalänk
Medlem

ITX-system med Ryzen för spel i 2560x1440 - Råd och tips önskas

Hej,

Jag har under ett tag känt att det är dags att byta ut nuvarande spelburk (i7 920 & gtx580) mot något lite modernare och har fått ett sug att få ett lite nättare system. Jag har, efter en del läsande, snöat in lite på ett m-ITX-system med Ryzen 2600X.

Tror jag fått ihop en hyfsat balanserad grund (se länk) men vill, som många andra, gärna ha lite input innan det sätts igång att beställas. https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3734790&view=c . Som exempel har jag förstått att ett 550W nätagg ska räcka?

Detta kommer såklart behövas kompletteras med chassi (ev. NZXT H200/H200i) och kylare.

Spel är största fokus och det kommer troligtvis bli en 2560x1440 skärm till detta. Budgeten är lite flytande men tror ni får en uppfattning på ett ungefär var jag vill ligga utifrån komponenterna i länken. Kommer troligtvis inte behöva alla funktioner på moderkortet men det verkar vara dåligt med alternativ för m-ITX och X470.

Tack på förhand
/Johan

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Kan säga direkt att jag hade köpt H200 över H200i, har själv ett H400i, chassit i sig är svinbra, men det jag betalade extra för (i-delen, LEDs och fläktstyrning) är inte värt det. Mkt krångel med NZXTs egna hårdvara, som dessutom vill skicka data till NZXT i parti och minut, använder tredje parts mjukvara istället.

Permalänk
Medlem

@Oetzi: Har MB and RAM du länkat till tillsammans med Ryzen 2600, Vega56 och 550 watt psu i ett itx-chassi. Har väl inte så mycket att bidra med förutom att det fungerar prima. Du har säkert redan sett att Samsung 970 Evo 500GB är nedsatt till 1129:-. Kan vara trevligt med 2 färre kablar och på papperet snabbare hastighet nu när prisskillnaden ändå är så liten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Kan säga direkt att jag hade köpt H200 över H200i, har själv ett H400i, chassit i sig är svinbra, men det jag betalade extra för (i-delen, LEDs och fläktstyrning) är inte värt det. Mkt krångel med NZXTs egna hårdvara, som dessutom vill skicka data till NZXT i parti och minut, använder tredje parts mjukvara istället.

Ok, är det bara det som skiljer blir det nog inte mot i-modellen. Tackar.

Skrivet av Wcx:

@Oetzi: Har MB and RAM du länkat till tillsammans med Ryzen 2600, Vega56 och 550 watt psu i ett itx-chassi. Har väl inte så mycket att bidra med förutom att det fungerar prima. Du har säkert redan sett att Samsung 970 Evo 500GB är nedsatt till 1129:-. Kan vara trevligt med 2 färre kablar och på papperet snabbare hastighet nu när prisskillnaden ändå är så liten?

Fint, då blir det nog ett 550-agg för min del också. Kör du någon överklockning på det?
970:n känns helt klart intressant. Hade missat det, tack för tipset.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Kör du någon överklockning på det?

Kör beskedlig oc på 3.9Ghz@1.175v, men har testat en 30-minuters runda i Prime95 på 4.1Ghz@1.35v och enligt HwInfo64 låg temp för mb runt ~60 grader celsius. Vad jag särskilt gillar med detta mb jämfört med mina tidigare B350 itx-plankor är att LLC(load line calibration) på auto är helt stabilt. Den vcore som knappas in i Bios är också exakt det som levereras till cpu oavsett idle/load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Kör beskedlig oc på 3.9Ghz@1.175v, men har testat en 30-minuters runda i Prime95 på 4.1Ghz@1.35v och enligt HwInfo64 låg temp för mb runt ~60 grader celsius. Vad jag särskilt gillar med detta mb jämfört med mina tidigare B350 itx-plankor är att LLC(load line calibration) på auto är helt stabilt. Den vcore som knappas in i Bios är också exakt det som levereras till cpu oavsett idle/load.

Låter fint. Jag kommer inte använda speciellt hög överklockning heller men skönt att veta att det inte är några problem. Tack så mycket för svar.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo