Vilken 65" OLED skalar SVTPlay och annat HD bäst?

Permalänk
Medlem

Vilken 65" OLED skalar SVTPlay och annat HD bäst?

Hej!

Inför Black Friday är frågan igen om det är läge att lämna 42" plasma för en 65" OLED. Det jag vet är att jag vill ha den storleken samt att visa foton och högupplöst video kommer vara fantastiskt. Men sedan tittar vi också en hel del på SVT Play och vill inte känna att man gör en nedgradering.

Så stora frågan är vilken OLED som bäst visar SVT Play, mao 720p i 2,5Mbit. Mao tillräckligt bra för att ersätta det jag har idag. För plasman styrka tycker jag har varit att skala upp lågupplöst, båda detaljer och dynamiskt omfång.

Stort tack på förhand för erfarenheter

Permalänk

Det kommer att bli fantastiskt tills ni får inbränning på skärmen av tv4-as godmorgon-sol

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Vilket avstånd sitter ni på? SVT play kommer sannolikt se sämre ut än din gamla plasma oavsett vilken 65'' du köper. Alla fel i bilden pga rätt låg upplösning och låg bitrate kommer synas tydligare.
Vilken 65'' som kan maskera detta bäst vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Spelar nog liten roll. Skit in = skit ut

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Japp. SVT kör fortfarande 720p med satellit, marknätet, fiberTV och play som det var 2008. Ljudet är 2.0.

Vanliga frågor
Kommer SVT höja bildkvaliteten från 720p till 4k på SVT Play?
Nej, inte just nu. Däremot arbetar vi löpande för att erbjuda så bra bild- och ljudkvalitet som möjligt.

Kommer SVT erbjuda 5.1 ljud på SVT Play?
Det finns inte något beslut på det nu men vi känner till behovet och tittar på om det går att lösa.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tack för svaren så här långt... Hoppas på fler

Min erfarenhet är att oavsett kvalitet på källa så kan den visas olika beroende på mjuk och hårdvara. Ex med SD-material på en HD-TV.

Permalänk

De allra flesta idag tittar väl på vanlig Hd-tv 1080p och inte högupplöst? Har man verkligen nytta av en OLED, QLED eller svindyr LCD då? Blir inte bilden ungefär samma på en tv i mellansegmentet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Man United:

De allra flesta idag tittar väl på vanlig Hd-tv 1080p och inte högupplöst? Har man verkligen nytta av en OLED, QLED eller svindyr LCD då? Blir inte bilden ungefär samma på en tv i mellansegmentet?

Tittar på "vanlig sänd HD-TV" TV är nog det minsta jag gör på min OLED TV, dock man har nytta av en bra OLED med bra sänd HD, samt 1080p, blu-ray osv då bilden är väldigt bra, märkbart bättre än det mesta icke OLED, sen när man tittar på 4K film är bilden helt oslagbar...

Kolla tex idag på Marvels Infinity war 4K + i övrigt med maxad kvalitet som går att uppbringa utanför en IMAX Biograf.. dvs på 4K blu-ray

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vem kollar på SVT idag och varför?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av yrfhar:

Kommer SVT höja bildkvaliteten från 720p till 4k på SVT Play?
Nej, inte just nu. Däremot arbetar vi löpande för att erbjuda så bra bild- och ljudkvalitet som möjligt.

Vad är det ens för fråga? Som att 1080p inte existerar.

Skrivet av Man United:

De allra flesta idag tittar väl på vanlig Hd-tv 1080p och inte högupplöst?

Vilka kanaler sänder ens i 1080p i Sverige? (Mer vatten på din kvarn om antalet är litet.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vem kollar på SVT idag och varför?

Jag kolla på Antikrundan för några månader sen på SVTPlay för några månader sen

Men man måste ju säga att SVTPlays kvalite är ganska bedrövlig, märks tydligt att bitraten är på tok för låg, och när det händer mycket i bilden blir det kraftiga kompressionseffekter, SVT skulle behöva höja bitrate till minst det dubbla.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Vem kollar på SVT idag och varför?

På detta forum så kanske många tittar på 4K-material. Jag vet knappt var man kan hitta det. Netflix har det har jag läst.
Jag tycker det finns mycket att se på SVT, TV4 eller andra digitala kanaler.
Vet fortfarande inte om det behövs någon svindyr tv för det eller om bilden blir lika bra på en tv ur mellansegmentet.
Har dock läst att Sony KD-65XF9005 ska vara riktigt bra för 1080p.