Bra program för att hitta och radera dubbletter?

Permalänk
Medlem

Bra program för att hitta och radera dubbletter?

Har en massa filmer och bilder från när barnen var små som ligger i oändligt med olika mappar.
Det är massa som är inlagt fel och dubbelt.

Har ni tips på bra program som hittar dubbletter och smidigt matchar ut så bara 1 återstår av samma fil?
Körde ner något från Appstore men den påstod att jag hade 90gb dubbletter och ville rensa allt. Litade inte alls på det så jag vågade inte.

Tacksam för tips.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

@The_St1g:
Det finns detta Duplicate File Finder, jag misstänker dock att gratis versionen bara kan leta upp dem och för att ta bort dem krävs att man köper det.
Sedan kan vissa bildvisnings program söka efter dubbletter (te.x ACDSee kan det).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@The_St1g: Bilderna och videona har dom samma namn? Du skulle kunna ta ut namnet på alla filer i mappen och dra in dom i notepad++, sen kan du ladda ner ett plugin för o ta ut alla dubletter.
Om du vill ha en ungefärlig översikt över hur många det är.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också behöva ett vettigt program för detta.
Har efter en hårddiskchrash tidigare fått ca 50000 bilder som heter okänd00000001 och framåt.. Sen från en annan backup så ligger många av dessa filer med namn som IMGxxxx.

Så skulle vara nice med något som läser av metadata

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Rekordmedlem

Om det handlar om exakta dubbletter är Doublekiller mycket bra, det kollar däremot inte om bilder är lika men tex har olika storlek utan jämför bara filer rakt av (bit för bit om man så vill), Pro har ett ganska bra interface för ändamålet då man lätt kan välja vilka mappar/filer man vill spara/radera, det brukar vara annars vara ganska bökigt med andra prog om man har många (hundratals-tusentals) bilder/mappar att välja ut vad man ska göra med det man hittar så prova interfacen så de passar dig.
https://www.bigbangenterprises.de/en/doublekiller/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns det inget gratis bör det gå att skripta relativt enkelt, men då får man klart förlita sig filnamn, storlek och datum.

Permalänk
Avstängd

Måste det vara gratis då? Borde väl vara värt en slant att slippa gå igenom det manuellt kan man tycka

Permalänk
Skrivet av The_St1g:

Har en massa filmer och bilder från när barnen var små som ligger i oändligt med olika mappar.
Det är massa som är inlagt fel och dubbelt.

Har ni tips på bra program som hittar dubbletter och smidigt matchar ut så bara 1 återstår av samma fil?
Körde ner något från Appstore men den påstod att jag hade 90gb dubbletter och ville rensa allt. Litade inte alls på det så jag vågade inte.

Tacksam för tips.

Hej.

Själv använder jag ett program från DigitalVolcano som heter duplicate cleaner och det finns i två versioner. En begränsad men gratis för privat bruk och en som kostar. Använder själv gratisversion 3.2, men den senaste är 4.0 och pro.
https://www.duplicatecleaner.com/
Finns en gratisversion 4, men de hade låst vissa delar som jag använder. Så jag gick tillbaka.
Om du vill kan jag skicka filen då de är på 5MB, men ta det via PM i så fall.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det handlar om exakta dubbletter är Doublekiller mycket bra, det kollar däremot inte om bilder är lika men tex har olika storlek utan jämför bara filer rakt av (bit för bit om man så vill), Pro har ett ganska bra interface för ändamålet då man lätt kan välja vilka mappar/filer man vill spara/radera, det brukar vara annars vara ganska bökigt med andra prog om man har många (hundratals-tusentals) bilder/mappar att välja ut vad man ska göra med det man hittar så prova interfacen så de passar dig.
https://www.bigbangenterprises.de/en/doublekiller/

Jag har kört det tidigare och det fungerade bra.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Hej.

Själv använder jag ett program från DigitalVolcano som heter duplicate cleaner och det finns i två versioner. En begränsad men gratis för privat bruk och en som kostar. Använder själv gratisversion 3.2, men den senaste är 4.0 och pro.
https://www.duplicatecleaner.com/
Finns en gratisversion 4, men de hade låst vissa delar som jag använder. Så jag gick tillbaka.
Om du vill kan jag skicka filen då de är på 5MB, men ta det via PM i så fall.

//Freezer

Ska kika på denna.
Menar du denna då?

https://www.filepuma.com/download/duplicate_cleaner_3.2.7-104...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Ccleaner tror jag har en, gratis.

Permalänk
Skrivet av The_St1g:

Det stämmer. Trodde inte att det gick att få tag i längre, så jag har sparat filen så jag kan ominstallera.
Om du vill använda alla funktioner och/eller funktioner som är låsta i nyare version kan en sökning på *bukten* hjälpa till, men gratisversionen gör det den ska. Så kolla om nyare versioner har den funktionalitet du behöver.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Visserligen något sent inlägg, men jag hittade själv den här tråden när jag sökte efter program som kan hitta och rensa bort dubbletter. Kanske kan vara bra med en ännu ett intryck;
Har nu testat gratisvarianten "Duplicate Cleaner Free 4" från DigitalVolcano och den är ju grymt bra! Snabb som attan och användarvänlig. Stort tack för tipset, @Freezer64Pro !

Permalänk
Medlem

Jag skrev ett eget, men det är ganska specifikt för mina de filer jag vill bli av med.

Permalänk
Medlem

I unix/linux-miljö fins något som kallas 'rmlint' och går att styra med massor av flaggor.

(det fins grafisk klient till den också)

själva programmet tar inte bort något alls utan tillverkar en bash-script som man kan inspekteras i förväg och även ha chansen att stoppa eller ger andra optioner innan, när den exekveras efteråt.

En av de saker som man saknar eller måste betala för på många kommersiella program i tex windows är tex att jämföra tex 2 directorys med filer där den ena är 'master' och den andre är en backup och programmet tar bort alla dubbletter som fins på backuppen _om_ kopian också finns i minst en exemplar på mastern - annars lämnas denna kvar på backuppen.

rmlint -T 'df' -g -r -m -k -x dir1 // dir_ref

vilket innebär att alla filer i 'dir_ref' som också finns i 'dir1' (alla directorys efter '//' behandlas som master) kommer att tas bort ur 'dir1' när man sedan kör genererade scriptet.

filer som är unika i 'dir1' och inte finns i 'dir_ref' blir kvar och inga filer rörs i 'dir_ref' även om det skulle vara dubbletter i det sistnämnda.

rmlint kan mycket mer än bara ta bort dubbletter - tex. skapa hardlink av kopior (i filsystem som BTRFS också reflink) och då kan man också bestämma i ordningsföljder vilken som blir 'master' - tex. den med äldst datum vilket är viktigt om man gör hårda och mjuka länkar medans i filsystem som supportar 'reflink' behåller sina datum.

rmlint gör inte en bara compare på filnamn utan gör det på filstorlek och innehåll vilket gör att den kan hitta lika filer under olika namn - den är också rätt bra att lösa komplicerade directory-strukturer som pekar på varandra så att inte fel saker i fel ända tas bort - vilket kan mycket mer komplicerat än vad man först tror om man har mjuka och hårda länkar pekande mot varandra i filstrukturen.

slutligen - alla program/script som är tänkt till att ta bort filer, måste göra en binärjämförelse mellan filerna eller baserat på hash på filinnehållet innan man kan vara säker på att filen är lika - att bara gå på filnamnen och att de har samma storlek som enda premiss kan bli ödestiget...