1.000/1.000 villafiber och switch + Router fördelning

Permalänk
Medlem

1.000/1.000 villafiber och switch + Router fördelning

Hej,
Vår familj har precis flyttat in till ett hus och som vanligt får jag se över allt som har med teknik att göra. Jag behöver inhandla en switch som fördelar ut allt till samtliga uttag.

I vårt nätverksskåp (som inte är så stor) där fibern kommer in så har vi 16 anslutningar som jag vill dela upp lite grann.

såhär är det tänkt att det ska se ut...

Vad tror ni om switch valet?

Permalänk
Medlem

Menar du att du tänker köra trådlöst till switcharna med 1000Mbit fiber?
I så fall ska du tänka om och dra kabel istället. Har du inte tid för detta ihop med flyttstöket så ta in en elektriker/nätverksfirma som får göra det.

Edit: Men vid närmare eftertanke så tror jag att jag missförstått bilden

Permalänk
Medlem

Hej Teejee,
Nej nej ner, verkligen inte, det är bara trådbunden överföring, tanken är att det går från router till switch som sedan fördelar det.
Vad tror ni då att det krävs för switch i sakfrågan?
kan en t ex: Ubiquiti UniFi US-8-60W hantera trafiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hej Teejee,
Nej nej ner, verkligen inte, det är bara trådbunden överföring, tanken är att det går från router till switch som sedan fördelar det.
Vad tror ni då att det krävs för switch i sakfrågan?
kan en t ex: Ubiquiti UniFi US-8-60W hantera trafiken?

Alla Gigabitswitchar på marknaden kommer klara ditt prestandabehov. Även två billiga Netgear GS108 för 400kr styck.
Kör du IP-TV? I så fall kan det behövas VLAN-stöd iofs.

Permalänk
Medlem

@teejee: Ja, det gör jag tyvärr, båda på övervåningen och i vardagsrummet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hej,
Vår familj har precis flyttat in till ett hus och som vanligt får jag se över allt som har med teknik att göra. Jag behöver inhandla en switch som fördelar ut allt till samtliga uttag.

I vårt nätverksskåp (som inte är så stor) där fibern kommer in så har vi 16 anslutningar som jag vill dela upp lite grann.

såhär är det tänkt att det ska se ut...

Vad tror ni om switch valet?
https://i.imgur.com/JaQUqV5.png

Jag skulle göra så här:

I nätverksskåpet:

1x Ubiquiti USG
1x Switch 16 portar. t.ex Netgear GS116Ev2 (har vlan stöd) då Ubiquitis 16 portar förmodligen är för stor. Detta ger 15 lediga portar, då en upptas av USGn.

Våning 2:

1x Ubiquiti AP Pro

Våning 1:

1x Ubiquiti AP Pro men testa först om det räcker med en AP på våning 2

Sen borde du kolla hur många av uttagen på fiberomvandlaren som är uttag för IPTV.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Om du ska köra Ubiquiti så behövs en Cloud key, alternativt om du har server hosta det själv. kostar under 1000 kr, de har en nyare dock ser jag ingen anledning att skaffa om du inte har pengar att spendera.

Cloud key:

https://www.dustin.se/product/5010897990/unifi-cloud-key

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Jag är inne i samma stadie som dig, flyttar in i hus och skall planera nätverk. Däremot är min situation lite lättare då jag har ett hus på 100kvm med vardagsrum nere där fibern kommer in och två större sovrum uppe. Tänkte då placera en Ubiquiti AP AC PRO i trappuppgången som förhoppningsvis räcker för hela huset.

Antingen blir det USG + US8 switch och en AP, eller så kör jag med random router och bryggar den för att använda AP.

Kommer också köra IPTV så är lite osäker på hur det blir med inkoppling osv beroende på utrustning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Med dem goda förutsättningar du har så glöm allt vad mesh heter. Använd trådade AP och tycker du som jag, att det är roligt att konfigurera och övervaka nätverket hemma så kör på UniFi rakt igenom, det är dyrare men det blir roligare ju mer produkter man lägger till:)

Ett tips är att köra Unifi SDN controllern på en Raspberry pi, fungerar kanon, och Linux är alltid kul att pilla med