Ny SSD Orskade Kortslutning.

Permalänk
Medlem

Ny SSD Orskade Kortslutning.

Hejsan.
Idag fick jag hem mina nya diskar, köpte en Crucial 480gb samt en 240gb på Komplett på singeldagen.
Började med att koppla in 480gb disken och tryckte på startknappen varvid datorn enbart blinkade till, jag fattade direkt att det va något fel och kopplade ur disken som i sin tur luktade bränd el, direkt efter detta kopplade jag bort Sata-ström-sladden från agget och satte dit en annan då jag inte vågar använda samma igen, nu kopplade jag in 240gb disken och tryckte start och datorn hoppade igång utan problem. vad jag nu undrar är givetvis om någon annan haft detta fel med en ny disk samt vart jag ska vända mig då min gamla 1tb disk satt på samma startlinje som den nya 480 gb disken och den lade av med.

Nätagget fungerar utan problem så det verkar som att det har gjort sitt jobb och skyddad resten av datorn. har inget damm i datorn samt inga lösa kablar eller något som skulle kunna fela. Mitt nättag är EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+ PSU

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Du har väll exakt dem kablarna som följde med nätaggregatet ? Man får aldrig blanda kablar finns några här som grillat datorn på det sättet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Du har väll exakt dem kablarna som följde med nätaggregatet ? Man får aldrig blanda kablar finns några här som grillat datorn på det sättet

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det har jag läst om, Nej jag har enbart använt kablar från mitt egna aggregat. Har haft kontakt med Komplett samt Evga och testat aggregatet utan fel.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Rök det i kontakten (brända tungor etc) eller rök det ur kapslingen inuti SSD:n ??.

Rök det från inuti kapslingen så är det garanti, är kontakttungor brända på SSD:n och även kontakten från nätaggregatet bränd så är det mer tveksamt då dessa kontakter slarvtillverkas allt mer av kineserna och allt oftare är mekaniska passningen så dålig och förskjuten i sidled att tex. tungan för 12V och tungan för dess 0V-återledare kortsluter varandra av tungan på kretskortet på SSD:n när det är det blir snett påträdd på disk-anslutningen... - samma sak förstås för 5 och 3.3V-matningen men där blir inte koksningen lika häftig som på 12V sidan då 5 och 3.3V inte orka knuffa på lika mycket med ström...

Är SATA-matnings-kontakten rätt tillverkat så är det inget problem - men håller man inte toleranserna på endera sidan så kan det bli problem.

Permalänk
Medlem

Hejsan igen, inget synligt alls på Disken utan bara en stark bränd lukt, skickade tillbaka den i ett garantiärende, Skickade även mitt Nätagg till EVGA. Komplett Ersatte Disken direkt med en ny och fick förklarat för mig att disken var den som kortslöt, EVGA kom fram till att mitt nätagg var helt men valde ändå att skicka ett nytt.

Tack för alla svar i tråden. Ärendet löst

God Jul på er

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Har du skruvat fast disken ?

Hur långa skruv ?

Det är vanligare än man tror att folk använder väldigt långa skruvar utan en tanke på följderna, för inte länge sedan satte ju någon in flera cm långa skruvar i sitt nätagg !

Har även hört om de som skruvar fast diskar med lååånga skruvar..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.