Nytt nätaggregat tog sönder grafikkortet, vem vänder jag mig till?

Permalänk

Nytt nätaggregat tog sönder grafikkortet, vem vänder jag mig till?

Hej.

Jag utelämnar all frustration och går in rakt på sak.

Köpte nyligen nytt PSU, Corsair SF600 Platinum(v2) som ersättare till mitt gamla Corsair SF450(v1).
Aldrig haft problem med SF450 som jag kört i nästan 3 år i följande setup:
CPU: i7 6700K
MoBo: Asus Maximus VIII
GPU: Asus GTX 980TI Matrix Platinum
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz CL16
SSD: Samsung 850 Pro 512GB

Har tagit avstånd från överklockning sedan all tid, så ingen OC inblandad.

Poppade in det nya SF600 och allt såg fint ut. Windows startade och jag trodde att allt var ok. Startade CS:GO och sökte efter ett game. Så fort spelet hittade en server och banan skulle laddas så stängs datorn av, bootar igen och jag får följande meddelande vid POST:
Power supply surges detected during the previous power on. ASUS Anti-Surge was triggered to protect system from unstable power supply unit!

Jag tryckte på F1 och gick in i BIOS för att verifiera att allt var i default och hittade denna Anti-Surge funktion som jag lät bli ändra. Startade om datorn och fick upp en black screen som varade längre än normalt. Sedan dök "glitches upp på skärmen både vid POST och Windows inloggning. Väl inne var skärmupplösningen låst till 800x600 utan möjlighet att ändra. Efter en stund googlande kunde jag konstatera grafikkortet är skadat. Här är ett exempel på samma problem: https://bit.ly/2A90pbv

Skulle säga att jag har rätt bra koll på PC-världen och har genom åren byggt många datorer utan haveri. Detta är första gången jag fått riktiga problem, surt äpple som smakar annat än gott.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska se på detta. Har fått avsmak för nätaggregatet (som ska vara det bästa SFX just nu) och är rädd att jag tar ytterliggare sönder något annat om jag fortsätter använda det.
Grafikkortet är inköpt för nästan 3 år sedan och jag har för mig att Asus lämnar 3 år garanti.
Vem ska jag vända mig till? Kan jag reklamera och få ett nytt grafikkort och i sådana fall av vem? Har någon erfarenhet av ett RMA direkt till Asus?

Har ni hamnat i liknande sits? All tips och råd mottages gladeligen.

Permalänk
Medlem

snabb fråga, bytte du kablarna i agget när du bytte det? eller lät du de gamla kablarna vara kvar?
om så är fallet så har du tyvärr ingen som helst garanti...
Annars är det ju Agget som pajat grafikkortet och då får du ta det med dem som sålde agget, eller rent av tillverkaren. dem kommer förmodligen ta in agget, testa det och om dem inte kan konstatera fel så blir det nog " ord mot ord " problematiken :/

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Farthinder: Hmm, båda nätaggen är corsairs. Borde inte vara kabel problem då tänker jag?

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Skrivet av Farthinder:

snabb fråga, bytte du kablarna i agget när du bytte det? eller lät du de gamla kablarna vara kvar?
om så är fallet så har du tyvärr ingen som helst garanti...
Annars är det ju Agget som pajat grafikkortet och då får du ta det med dem som sålde agget, eller rent av tillverkaren. dem kommer förmodligen ta in agget, testa det och om dem inte kan konstatera fel så blir det nog " ord mot ord " problematiken :/

Skrivet av Deriveh:

@Farthinder: Hmm, båda nätaggen är corsairs. Borde inte vara kabel problem då tänker jag?

Nej, jag skulle aldrig få för mig att blanda kablar.

Permalänk
Medlem

använde du dig utav ESD när du skruvade i datorn?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Deriveh: Finns tyvärr ingen garanti på det heller, då det inte finns en standard gällande nättaggs kablar och flera tillverkare har bytt plats på pins osv för att folk ska " tvingas " byta till nya kablar och köpa kabelkit.
Tråkigt att det inte är standardiserat, hade underlättat byte av agg rätt mycket.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Borde inte vara att du blandat kablar som är problemet. Enligt Corsairs sida ska det vara samma kablar inom hela SF-serien.
https://www.corsair.com/us/en/psu-cable-compatibility

Permalänk

Vill förtydliga mitt problem, vem ska jag vända mig till? Syftet med inlägget är att förklara hur problemet kom till och om någon har hamnat i samma sits och i sådana fall hur de har gått vidare med reklamation/garanti etc.

Jag har gjort allt by the book och undrar inget över felsökning eller vidare diskussion kring det. Det har jag gjort tillräckligt på egen hand.

Permalänk
Medlem

Alla gånger jag nyttjat garantin har jag vänt mig till butiken. Har gått bra hos både cdon, inet och dustinhome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozzfajor:

Vill förtydliga mitt problem, vem ska jag vända mig till? Syftet med inlägget är att förklara hur problemet kom till och om någon har hamnat i samma sits och i sådana fall hur de har gått vidare med reklamation/garanti etc.

Jag har gjort allt by the book och undrar inget över felsökning eller vidare diskussion kring det. Det har jag gjort tillräckligt på egen hand.

Kan tänka mig två ställen.

1. Corsair. De får om det var PSUn ersätta den och skadorna den orsakat (eller någon kompensation). Detta har jag sett ske förr. Kontakta dem direkt eller @Corsair Johan. ÅF för PSUn är också ett väg att starta, men det kommer nog krävas kontakt med Corsair direkt för saker utanför PSUn.

2. Försäkringsbolaget om du har drulle. Detta bör kunna täcka ev skador utanför PSUn om nu du får problem med steg 1. har sett folk som bränt moderkort och tom fått ersättning på deliddad CPU, men beror så klart på din försäkring.

Permalänk
Medlem

Hör med @Lordkiller som hade ett liknande ärende.

Tvivlar på att CDON eller ASUS är särskilt intresserade av att hjälpa till då det inte verkar handla om ett fabrikationsfel på just grafikkortet utan det blir nog Webhallen och i andra hand Corsair som får hantera det. Enligt Konsumentköplagen 31 § så bör du kunna begära ersättning:

Citat:

Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Citat:

Om du skadar något som konsumenten äger kan du bli skyldig att betala ersättning. Det kan till exempel vara att diskmaskinen läcker vatten och skadar golvet eller att du spiller ut färg.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Rent krasst så blir det kanske svårt att bevisa händelseförloppet om nätagget inte är uppenbart trasigt.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Kan tänka mig två ställen.

1. Corsair. De får om det var PSUn ersätta den och skadorna den orsakat (eller någon kompensation). Detta har jag sett ske förr. Kontakta dem direkt eller @Corsair Johan. ÅF för PSUn är också ett väg att starta, men det kommer nog krävas kontakt med Corsair direkt för saker utanför PSUn.

2. Försäkringsbolaget om du har drulle. Detta bör kunna täcka ev skador utanför PSUn om nu du får problem med steg 1. har sett folk som bränt moderkort och tom fått ersättning på deliddad CPU, men beror så klart på din försäkring.

Tack! Mycket bra info för handfallne jag just nu.

Permalänk
Skrivet av ducedo:

Hör med @Lordkiller som hade ett liknande ärende.

Tvivlar på att CDON eller ASUS är särskilt intresserade av att hjälpa till då det inte verkar handla om ett fabrikationsfel på just grafikkortet utan det blir nog Webhallen och i andra hand Corsair som får hantera det. Enligt Konsumentköplagen 31 § så bör du kunna begära ersättning:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Rent krasst så blir det kanske svårt att bevisa händelseförloppet om nätagget inte är uppenbart trasigt.

Tack. Uppskattas enormt.

För ett par månader sedan stötte jag på en artikel på nätet som gjorde reviews på high-end nätaggregat och som nämnde om ett fenomen dessa PSU:er kunde ge upphov till. I brist på ord handlar det om att vissa high-end PSU:er är dåliga på att hantera spikes(ordval).
Min magkänsla säger att det kanske hänger ihop med detta. Just nu har jag dock varken vilja eller energi att dra i något.

Permalänk

@ducedo:

Det som hände för mig är att jag hamna mellan stolarna detta var inet vilka vägra hjälpa trots att dom sålt produkten, Inet's support var askass på den tiden om man fick en viss person....

Om nätaggregatet tagit sönder en annan produkt skall butik/tillverkare vara dom som ersätter det trasiga grafikkortet.

Butik som sålde grafikkort och tillverkare av grafikkort kommer frånsäga sig ansvaret om dom inte vill hjälpa till av ren goodwill.

Nu har du tur att det just är Corsair och Webbhallen(Om jag förstog det rätt?) dom brukar kunna hjälpa när dom väl vill. Är nätagget confirmerat deffekt kan det dra med sig andra komponenter moderkort/ram/cpu/gpu whatever och då är det återförsäljare/tillverkare som är skyldig att ersätta oavsett vad dom själva vill.

Så jag skulle i första hand kontakta butiken som sålde nätagget och höra med dom hur de vill gå vidare troligtvis blir du runtbollad isåfall kontakta konsumentombudsman i din kommun så kommer du få hjälp. Jag hade väldigt gott juridiskt stöd från en annan Swec-medlem för massa år sedan när jag satt i samma sits.

Har du provat med ett annat nätagg om samma problem uppstår?

Kan vara strömförsörjningen som felar på nätagget och orsakat artefakter glitcher etc utan att grafikkort nödvändigtvis är sönder.

980Ti är dock väldigt känsliga kort och ett av de kort som jag har lagat mest av genom åren när jag höll på som mest innan jag la av.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Skrivet av Lordkiller:

@ducedo:

Det som hände för mig är att jag hamna mellan stolarna detta var inet vilka vägra hjälpa trots att dom sålt produkten, Inet's support var askass på den tiden om man fick en viss person....

Om nätaggregatet tagit sönder en annan produkt skall butik/tillverkare vara dom som ersätter det trasiga grafikkortet.

Butik som sålde grafikkort och tillverkare av grafikkort kommer frånsäga sig ansvaret om dom inte vill hjälpa till av ren goodwill.

Nu har du tur att det just är Corsair och Webbhallen(Om jag förstog det rätt?) dom brukar kunna hjälpa när dom väl vill. Är nätagget confirmerat deffekt kan det dra med sig andra komponenter moderkort/ram/cpu/gpu whatever och då är det återförsäljare/tillverkare som är skyldig att ersätta oavsett vad dom själva vill.

Så jag skulle i första hand kontakta butiken som sålde nätagget och höra med dom hur de vill gå vidare troligtvis blir du runtbollad isåfall kontakta konsumentombudsman i din kommun så kommer du få hjälp. Jag hade väldigt gott juridiskt stöd från en annan Swec-medlem för massa år sedan när jag satt i samma sits.

Har du provat med ett annat nätagg om samma problem uppstår?

Kan vara strömförsörjningen som felar på nätagget och orsakat artefakter glitcher etc utan att grafikkort nödvändigtvis är sönder.

980Ti är dock väldigt känsliga kort och ett av de kort som jag har lagat mest av genom åren när jag höll på som mest innan jag la av.

Tack för din hjälp, uppskattas.

Har testat med mitt gamla SF450 och grafikkortet är bekräftat trasigt. Alla övriga komponenter verkar ha klarat sig bra.

Det enda sättet jag kan bevisa att nätaggregatet är trasigt(/knasigt?) är att inhandla ett (nytt) grafikkort som också kräver 2st 8pin ströminmatning och låta det gå i rök, vilket jag inte är jätte sugen på att testa. Är tyvärr inte så rik att jag har ett dyrt kort liggandes på lager, annars hade jag kanske chansat bara för att återskapa problemet.
Är som sagt orolig över att det nya agget kommer att ta med andra komponenter vid fortsatt användning.

Ur mitt perspektiv ska det inte vara någon som helst skillnad om jag fortsätter köra på ett SF450 eller ett SF600. Jag var så nöjd med SF450 så tvivlade inte en sekund på att köpa SF600 V2 när det kom ut, ångrar nu mig djupt.

Har kontaktat Johan från Corsair här på SC och hoppas på god återkoppling.

Permalänk
Skrivet av Crozzfajor:

Tack för din hjälp, uppskattas.

Har testat med mitt gamla SF450 och grafikkortet är bekräftat trasigt. Alla övriga komponenter verkar ha klarat sig bra.

Det enda sättet jag kan bevisa att nätaggregatet är trasigt(/knasigt?) är att inhandla ett (nytt) grafikkort som också kräver 2st 8pin ströminmatning och låta det gå i rök, vilket jag inte är jätte sugen på att testa. Är tyvärr inte så rik att jag har ett dyrt kort liggandes på lager, annars hade jag kanske chansat bara för att återskapa problemet.
Är som sagt orolig över att det nya agget kommer att ta med andra komponenter vid fortsatt användning.

Ur mitt perspektiv ska det inte vara någon som helst skillnad om jag fortsätter köra på ett SF450 eller ett SF600. Jag var så nöjd med SF450 så tvivlade inte en sekund på att köpa SF600 V2 när det kom ut, ångrar nu mig djupt.

Har kontaktat Johan från Corsair här på SC och hoppas på god återkoppling.

du lämnar in det trasiga nätagget på RMA hos återförsäljare så kommer dom gå genom det och bekräfta om det är trasigt eller inte.

Så har du grunden där och ett nytt nätagg om garanti fortf. gäller vill säga.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Hejsan,

Får börja med att ursäkta för att detta har hänt. Så ska det förstås inte vara. Vad du kan göra är att skapa en ticket på våran support-sida och göra en så kallad "damage claim". Så kommer våran support-avdelning hjälpa dig därifrån för att lösa problemet på bästa sätt.

Om du väljer att göra det så återkom med ditt ticket-nummer till mig så ska jag se till att de blir löst på bästa sätt.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Får börja med att ursäkta för att detta har hänt. Så ska det förstås inte vara. Vad du kan göra är att skapa en ticket på våran support-sida och göra en så kallad "damage claim". Så kommer våran support-avdelning hjälpa dig därifrån för att lösa problemet på bästa sätt.

Om du väljer att göra det så återkom med ditt ticket-nummer till mig så ska jag se till att de blir löst på bästa sätt.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Det är fantastiskt kul att du hörde av dig Johan, jag är imponerad oavsett hur detta går.
Mitt ticket#: 825498

Till övriga som undrar hur det har gått:

Jag gav mitt nya SF600 till min bror i sin lilla gamingburk (i5/GTX 1060) som verkar rulla på utan problem och tog tillbaka mitt gamla SF450. Min dator som nu saknar grafikkort har jag låtit vara avslagen sedan allt detta hände. Har flykt från tanken att det dyra grafikkortet jag en gång köpte avskrivits för tidigt.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Crozzfajor:

Det är fantastiskt kul att du hörde av dig Johan, jag är imponerad oavsett hur detta går.
Mitt ticket#: 825498

Till övriga som undrar hur det har gått:

Jag gav mitt nya SF600 till min bror i sin lilla gamingburk (i5/GTX 1060) som verkar rulla på utan problem och tog tillbaka mitt gamla SF450. Min dator som nu saknar grafikkort har jag låtit vara avslagen sedan allt detta hände. Har flykt från tanken att det dyra grafikkortet jag en gång köpte avskrivits för tidigt.

Har bett våran Tech Support avdelning att kika in på din ticket och svara så fort som möjligt.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan