Nytt nätaggregat tog sönder grafikkortet, vem vänder jag mig till?
Hej.
Jag utelämnar all frustration och går in rakt på sak.
Köpte nyligen nytt PSU, Corsair SF600 Platinum(v2) som ersättare till mitt gamla Corsair SF450(v1).
Aldrig haft problem med SF450 som jag kört i nästan 3 år i följande setup:
CPU: i7 6700K
MoBo: Asus Maximus VIII
GPU: Asus GTX 980TI Matrix Platinum
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz CL16
SSD: Samsung 850 Pro 512GB
Har tagit avstånd från överklockning sedan all tid, så ingen OC inblandad.
Poppade in det nya SF600 och allt såg fint ut. Windows startade och jag trodde att allt var ok. Startade CS:GO och sökte efter ett game. Så fort spelet hittade en server och banan skulle laddas så stängs datorn av, bootar igen och jag får följande meddelande vid POST:
Power supply surges detected during the previous power on. ASUS Anti-Surge was triggered to protect system from unstable power supply unit!
Jag tryckte på F1 och gick in i BIOS för att verifiera att allt var i default och hittade denna Anti-Surge funktion som jag lät bli ändra. Startade om datorn och fick upp en black screen som varade längre än normalt. Sedan dök "glitches upp på skärmen både vid POST och Windows inloggning. Väl inne var skärmupplösningen låst till 800x600 utan möjlighet att ändra. Efter en stund googlande kunde jag konstatera grafikkortet är skadat. Här är ett exempel på samma problem: https://bit.ly/2A90pbv
Skulle säga att jag har rätt bra koll på PC-världen och har genom åren byggt många datorer utan haveri. Detta är första gången jag fått riktiga problem, surt äpple som smakar annat än gott.
Jag vet ärligt talat inte hur jag ska se på detta. Har fått avsmak för nätaggregatet (som ska vara det bästa SFX just nu) och är rädd att jag tar ytterliggare sönder något annat om jag fortsätter använda det.
Grafikkortet är inköpt för nästan 3 år sedan och jag har för mig att Asus lämnar 3 år garanti.
Vem ska jag vända mig till? Kan jag reklamera och få ett nytt grafikkort och i sådana fall av vem? Har någon erfarenhet av ett RMA direkt till Asus?
Har ni hamnat i liknande sits? All tips och råd mottages gladeligen.