Förhållningssätt som anställd vid interna problem inom företaget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Förhållningssätt som anställd vid interna problem inom företaget.

Hej,

Jag har sedan en tid tillbaka en tjänst inom ett företag som designar, utvecklar, tillverkar och säljer förhållandevis dyra produkter på en global marknad. Min tjänst går i grunden ut på att tillhandahålla support för våra kunder, och därmed också uppmärksamma och driva olika projekt i de fall då vi inte kan tillhandahålla lösningar direkt. Jag är då länken mellan företaget och kunden.

Problemet jag har är att många av de problem som uppmärksammats, eller som snart kommer att uppmärksammas, ofta beror på bristande intern struktur, kommunikation och ibland även kompetens inom det egna företaget.

Jag har då chefer som jag påtalar detta för, men då de själva inte är mycket för konfrontationer, och gärna låter sina "undersåtar" göra jobbet, så ger de mig mer eller mindre fria tyglar att själv påtala dessa brister för berörda parter, många gånger på förhållandevis höga unika poster inom företaget som kollektivt ansvarar för det specifika problemet. Ett jobb som jag egentligen inte har tid att göra, men som jag känner mig manad att utföra då det är långsiktigt bäst för företaget.

Jag har en oförmåga att bry mig om mitt jobb, och försöker alltså stävja problem innan allt för många kunder drabbas, samtidigt som jag inte alltid har den finess som krävs för att linda in kritik på rätt sätt. Det blir oftast raka rör när jag påtalar dessa brister, framförallt då jag ser på mina uttalanden som kall fakta, där jag inte anser det vara relevant vem eller vilka som orsakat problemen, utan endast efterlyser en lösning. Jag är helt enkelt ganska kall i min arbetsroll, och förväntar mig det samma från mina kollegor. Jobb är jobb. Samtidigt är jag lyhörd och respekterar mina medarbetare.

Många gånger när jag går tillbaka och läser mina egna utlägg så kan jag emellertid känna en viss ånger över vad jag skrivit, detta då text alltid lämnar utrymme för tolkning av tonfall och vad som står mellan raderna. Det jag skriver kan helt enkelt uppfattas som barskt, och jag känner inte att jag själv står högt nog i hierarkin för att inte ifrågasättas.

När det kommer till kritan så känner jag med andra ord att det jag påtalat borde ha kommit ifrån mina chefer, och inte ifrån mig själv.

Min fråga är; bör jag köra på tills det slår tillbaka, och på det sättet indirekt ställa mina chefer mot väggen för att se vilken sida de väljer, eller ska jag konfrontera mina chefer direkt, eller ska jag bara strunta i alla problem och låta det gå utför? Problemet med det sistnämnda alternativet är att jag och mina närmaste kollegor förr eller senare kommer att behöva hantera problemen ändå, och då som värre problem hos kund. Har någon upplevt en liknande situation tidigare, och hur har ni i så fall tacklat den?

Ursäkta denna wall of text

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2007

Hej, förstår helt ditt dilemma satt i liknande situation tidigare på min arbetsplats där det var problem både mellan oss anställda med stress och dålig kommunikation som också till slut drabbade kunderna, jag kände därmed att jag inte kunde utföra ett bra jobb då jag inte fick rätt produkter och kände därmed att jag inte kunde stå för jobbet jag gjorde varken för att jag fick tiden att göra jobbet så som jag vill ha det gjort och inte heller kunde styra över materialet jag använde.

Utöver detta då dålig kommunikation inga rutiner för något ett sjunkande skepp kan vi kalla det.

Jag påtalade detta gång på gång försökte få igenom samarbetsmöte osv resultera inte i något fick nada gehör för problem och resultatet blev att jag till slut sa upp mig när det blev så illa att jag inte klarade av att arbeta kvar så jag startade eget företag och delar av kunderna följde med över.

Vissa människor tål ju det här med raka rör och gillar att man är rak och ärlig och säger vad man tycker andra tycker bara att man är en tyken tråkig jävel som pekar finger och personligen anser jag att dom problemen som du påtalar för dina chefer ska dom ta med dom berörda personerna om nu cheferna har samma åsikt som dig och ser problemet, gör dom inte de låt de gå åthelvete är inte ditt ansvar du har gjort din del och påtalat det man vill ju inte riskera att bli ovän med folk på jobbet för att man försöker va mån om företag, kollegorna är ju en stor del i hur man trivs på sin arbetsplats också.

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

@suzieq:

Finns tyvärr inte så mycket att göra för en själv utan att besluta om man kan leva med felen i företaget eller hitta ett företag som i sig lär ha en del andra problem. Känner du att ditt arbete tar energi för dig även utanför jobbet (= behöver mer tid än vanligt för återhämtning) så se dig om efter något annat innan du blir utbränd.
Är cheferna inte engagerade eller vågar ta upp problem så slutar det inte innan en total utrensning skett och då kan det vara rätt taskigt läge för företaget om det är en kultur att aldrig prata om brister.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Jättesvårt att ge några konkreta råd utan att ha större insyn i företagskultur och liknande. Vissa chefer uppskattar personal som visar engagemang och påtalar brister, medan andra chefer försvarar sina egon genom att svartmåla budbäraren.

Instinktivt tänker jag att OM du väljer att förbigå dina direkt överordnade och personligen ta ärendet högre upp i hierarkin; se till att ha konkreta förslag på lösningar redo till hands. Om du inte har det så riskerar du att ses som en gnällspik och strulputte. Beroende på kultur kan du också eventuellt få räkna med att axla en projektledar-roll och fixa problemen

Vid pitchning skulle jag rekommendera att börja med något positivt ("Kunderna uppskattar redan idag vår förmåga att..."), växla över till problemet och vad som behöver göras ("Ibland uppstår dock problem när XXX... jag tror att vi skulle kunna bli ännu bättre genom att..."), och avsluta med vinsterna förändringen skulle medföra ("Om vi förbättrar vår interna kommunikation kommer inte bara den interna effektiviteten hos personalen att öka, men också nöjdheten hos våra kunder och...").
Människor tenderar att minnas dess första och dess sista intryck av saker, därav att båda dessa behöver vara positiva.

Jag kanske bara har svamlat i nattmössan nu. Men med lite tur är det till någon hjälp.
Lycka till!

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Det ni behöver är ett Ticket- system där era kunder direkt kan föra in sina klagomål, eller där du som anställd för in dem. Vi jobbar mycket med detta i mitt företag och då går det att se om det är ett återkommande problem och vi kan också logga förslag på åtgärder osv. Är det så att det verkligen går att punktmarkera att det är bristande rutiner hos er som är den stora anledningen så behöver ni se över era processer. Sitter du långt ned i hierarkin så vänder du dig till din chefs chef. Kan du påvisa att det finns pengar att tjäna eller spara så kan du också kontakta HR eller ekonomi-avdelningen - eller så går du rakt på VD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Jobbat inom support och drift inom IT några år nu på olika företag.
Finns inga företag som fungerar perfekt. Det är alltid små konflikter, konkurrens, dålig kommunikation, inkompetens, återkommande problem som inte åtgärdas o.s.v.

Man påtalar t.ex. att en sak som tar 45 minuter varje dag skulle lätt kunna automatiseras, och att det skulle spara 170 timmar på ett år, motsvarande en arbetsmånad. Tid som skulle kunnat läggas på mer meningsfulla arbetsuppgifter. Månaderna/åren går, ingenting händer.

Eller kunder ringer in till supporten med samma problem varje dag under flera år, som man vet beror på ett visst fel i systemet och man vet hur det skulle kunna åtgärdas. Men eftersom man jobbar på supporten är det ett jobb för någon annan, och eftersom vi arbetar enligt ITIL kräver det ungefär 35 möten och ett dokument på 758 sidor för att någon ens ska överväga att titta på det, så inget händer.

Mindre företag har egentligen samma problem, men eftersom det är kortare kommunikationsvägar och plattare struktur går det ofta lite smidigare att få igenom förändringar.

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

En sak man verkligen ska tänka på när det gäller jobb, är att låg kunskapsnivå, internt kaos, lathet med mera förekommer i princip överallt. Så gräset är i princip aldrig grönare, utan man får utgå från i fall det jobb man gör är utvecklande, roligt och betalar så bra som man önskar.

Efter att ha varit på en rad mindre firmor och konsultat på flera av Sveriges största bolag kan jag säga att det är sällan förekommande att någon tar eget initiativ. Jag har spenderat mer tid på att jaga folk än att faktiskt uträtta mina egna egentliga arbetsuppgifter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2007

Annat förslag är väl att skicka ett kort mail med identifierade problem och säga typ.

Jag har noterat att ditten datten inte fungerar så bra, kan vi ta ett telefonmöte så kan jag gå in på fler detaljer.

Då slipper du mycket av "mellan raderna" och den "kalla" tonen som text kan ge.