Inför mellandagsrean – SweClockers guidar bland komponenter

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Inför mellandagsrean – SweClockers guidar bland komponenter

Grafikkort, processorer och andra komponenter kan vara en riktig djungel. SweClockers reder ut vad som är vad lagom till årets reasäsong.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

"behöver du uppgradera"

Svar = nej
Outcome = gör det oavsett cuz reasons!
^^

CASE Caselabs TH10 CPU 8700k @5.4GHz GPUs 2x GTX 1080 RAM 2x 64GB Kit Corsair Dominator Platinum 3400MHz CL14 PSU EVGA T2 1600W SSD 905p 480GB Headphones Xtrfy H1 Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 480+480 +360 Alphacool

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en byhåla
Registrerad
Feb 2010

Skiter i ämnet, jag ser 2 människor jag har saaaaaaknat så. <3

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2018 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 64GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gamlestaden, Göteborg
Registrerad
Okt 2011

Dreamteam!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011

Kanonbra video som vanligt med Jonas och Emil i rutan. Bra att ni också tog upp lite om pris och behov. Thomas gjorde också en fenomenal genomgång. Känner mig redo för Black Friday

[Bärbar]: Microsoft Surface 2 | WinRT
[Stationär1]: i5 4590s | GTX970 | Win10
[Stationär2]: Ryzen7 1700 | RX580 | Win10
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby 289/124Mbit
Registrerad
Jan 2006

Skönt att höra bekanta Emil. Jag vet att du har annat för dig med att peta på dina kollegor och se till att de sköter sig. Men alltid gött att höra din röst.

Jag ska jaga rätt i komponenter till chefens barn samt en till honom. Så, tre identiska burkar.
Barnen är 7 och 9, chefen är 47, skärmar finns, 3x1080p.

Tänker mig typ Ryzen 5 2600, 8/16GB minne(3200Mhz), RX 580/GTX1060 och något härdat glas chassi med RGB, lär sikta in mig på ett phanteks eclipse p300, hans söner älskar elektronik, lampor osv... Jag nämnde för chefen att det är bättre med att lägga pengar på annat, men det är ett BILLIGT chassi.

Tråden om Skägg!

2700K- 4,9Ghz - R9 290 - MG279Q @144hz - Corsair RM850 - Samsung 830 256GB
LG 65" OLED B6

 Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 7 Plus 128GB 
Office: - MacPro 5,1 - 12-core - GTX1060 - 512GB SSD - 64GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Maj 2004

Härligt att se Jonas och Emil snacka komponenter tillsammans igen, har saknat det en del.

Skön video med många bra tips om vad som är värt och vad som kan vara fallgropar.
Har iofs hängt med sen tidigt -90 tal och har rätt bra koll men bara kul att se en skön video och nörda ner sig lite.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2003

Underbart att lyssna på er snacka hårdvara. Kul, skön stämning och kunniga.
Sen har vi videos med display-gurun (Thomas) som är det bästa som hänt Swec på länge.
Två tummar upp.

Workstation: i7-6700K @ 4 GHz - Asus Maximus VIII Hero - Corsair Vengeance 2x16GB 3200MHz - MSI GTX 1070 Gaming X 8GB - Samsung 950 Pro MVMe 256GB - Samsung 850 Pro 512GB - Samsung 860EVO 2x1TB - Crucial MX500 2x1TB - Sandisk Plus 2x1TB - Corsair AX850 - Corsair H80i v2 - Silverstone FT02 - Dell 2410 - Corsair RGB Strafe mx-brown

Server: i7-3930K @ 4.3GHz - Asus P9X79WS - Corsair Vengeance 48 GB - Samsung 850 Evo 256GB - Crucial MX300 2x750GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Undrar om grafikkort 1080 ti? Byta / Behålla?

Härligt information.

Fick mig dock att tänka lite på mitt senaste köp.

Har köpt ett Asus GeForce GTX 1080 Ti Turbo grafikkort 11G under singles day för runt 7000 kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...
Ej öppnat och har öppet köp.

Köpte först då priset var rimligt och då jag tänkte att kunna köpa något bättre på Black Friday ifall jag hittade något.

Dock så har jag en lite trängre låda med ca 27,5-28,5 cm plats för PCI-E kort pga HDD kabinett.
Och nu känns det som att ett mindre blowerkort på ca 27 cm kanske är rätt för mig.
Jag behöver högsta prestanda vill mest ha något som räcker ett tag och som jag kan spela på olika spel på som
Civ, Totalt War men också Star Citizen mm.

Försökte kolla men hittade inte så mycket prestandainfo och hoppas att kortet är i nivå med referenskorten.

Undrar om något har erfarenhet från detta kort eller något länk där man kan läsa på mer?
Tänkte mest på ljud och ren spelprestanda. Vet att det kommer bli lite varmare och låta lite mer men inte koll på hur påtagligt det är.

Sitter nu med en Intel 8700K med Noctua NH-DH15 Kylare med dubbla fläktar, MB Asus Z370 Prime-A, 2 st Corsair Vengeance 8 GB, 1 M2 SSD, samt 3 st konventionella diskar.

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Zordian:

Härligt information.

Fick mig dock att tänka lite på mitt senaste köp.

Har köpt ett Asus GeForce GTX 1080 Ti Turbo grafikkort 11G under singles day för runt 7000 kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...
Ej öppnat och har öppet köp.

Köpte först då priset var rimligt och då jag tänkte att kunna köpa något bättre på Black Friday ifall jag hittade något.

Dock så har jag en lite trängre låda med ca 27,5-28,5 cm plats för PCI-E kort pga HDD kabinett.
Och nu känns det som att ett mindre blowerkort på ca 27 cm kanske är rätt för mig.
Jag behöver högsta prestanda vill mest ha något som räcker ett tag och som jag kan spela på olika spel på som
Civ, Totalt War men också Star Citizen mm.

Försökte kolla men hittade inte så mycket prestandainfo och hoppas att kortet är i nivå med referenskorten.

Undrar om något har erfarenhet från detta kort eller något länk där man kan läsa på mer?
Tänkte mest på ljud och ren spelprestanda. Vet att det kommer bli lite varmare och låta lite mer men inte koll på hur påtagligt det är.

Sitter nu med en Intel 8700K med Noctua NH-DH15 Kylare med dubbla fläktar, MB Asus Z370 Prime-A, 2 st Corsair Vengeance 8 GB, 1 M2 SSD, samt 3 st konventionella diskar.

Jag har ingen erfarenhet av precis det kortet tyvärr. Generellt är det dock som vi sade i videon, att just tillverkarnas egna blower-kort tenderar att vara sämre/mer avskalade än i det här fallet Nvidias referensmodeller. Jag kan därför tänka mig att det låter en hel del under belastning, då GTX 1080 Ti onekligen är en ganska törstig krets.

Men, har du restriktioner så du inte får inte andra kort är det ju också som det är. Alternativet skulle väl vara om du hittar en billigt ref-kort under readagarna, antingen nytt eller begagnat.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 Ti - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - MSI X370 - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Bra artikel! En synpunkt däremot:

Citat:

Anslutningen M.2 i all ära, en billig traditionell SATA-disk kan vara ett bättre val för många – speciellt de som inte söker prestandatoppen.

Det är viktigt att skilja på formfaktor och anslutning.

Formfaktorn M.2 tillåter både SATA-anslutning och NVMe-anslutning. M.2 SATA presterar identiskt med 2,5" SATA (givet samma modell med olika formfaktor). 2,5" SATA är ibland men inte alltid billigare än M.2 SATA.

NVMe (som jag antar att ni egentligen menar ovan) presterar mycket bättre, men det är få applikationer som drar nytta av den extra prestandan. Laddtider i spel och allmän systemprestanda påverkas t.ex. inte alls jämfört med en bra SATA SSD.

Självklart så tror jag att ni på redaktionen redan vet detta och att det här är en ren miss. Det är lätt att göra. Händer säkert flera gånger per vecka i forumdelen här.

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av pv2b:

Bra artikel! En synpunkt däremot:

Det är viktigt att skilja på formfaktor och anslutning.

Formfaktorn M.2 tillåter både SATA-anslutning och NVMe-anslutning. M.2 SATA presterar identiskt med 2,5" SATA (givet samma modell med olika formfaktor). 2,5" SATA är ibland men inte alltid billigare än M.2 SATA.

NVMe (som jag antar att ni egentligen menar ovan) presterar mycket bättre, men det är få applikationer som drar nytta av den extra prestandan. Laddtider i spel och allmän systemprestanda påverkas t.ex. inte alls jämfört med en bra SATA SSD.

Självklart så tror jag att ni på redaktionen redan vet detta och att det här är en ren miss. Det är lätt att göra. Händer säkert flera gånger per vecka i forumdelen här.

Tjo! Japp, vi tar upp detta ordentligt i videon (22:44 in) och diskuterar just att SATA över M.2 inte ger något som helst ställt mot SATA till 2,5". Det är mest en förenklad textsnutt här. Ska slipa på den!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005

Underbart att se Emil i rutan igen! Blir alltid magi med Emil och Jonas tillsammans!

En sak ni glömde ta upp angående det här med SATA och NVME är ju det senaste från Intel som kallas för QLC 3D NAND, deras 660 P serie ligger ju bara några hundringar över en vanlig 2.5" SATA SSD men upp till dubbla prestandan. Klart billigare än vanliga PCI Express NVME diskar. Carey Holzman på YouTube hävdar bestämt att i.o.m dessa Intel QLC drives så är SATA varianter "Obsolete". Vad tycker ni om detta på Sweclockers?

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Joakim Ågren:

Underbart att se Emil i rutan igen! Blir alltid magi med Emil och Jonas tillsammans!

En sak ni glömde ta upp angående det här med SATA och NVME är ju det senaste från Intel som kallas för QLC 3D NAND, deras 660 P serie ligger ju bara några hundringar över en vanlig 2.5" SATA SSD men upp till dubbla prestandan. Klart billigare än vanliga PCI Express NVME diskar. Carey Holzman på YouTube hävdar bestämt att i.o.m dessa Intel QLC drives så är SATA varianter "Obsolete". Vad tycker ni om detta på Sweclockers?

Det är helt klart intressanta enheter, men jag skulle personligen gärna se QLC-baserade modeller "leva i det vilda" lite först för se eventuella barnsjukdomar/livslängdsproblem. Prismässigt ser även de vanliga SATA-enheterna ut att bli mest nedsatta per GB under Black Friday, men är man på jakt efter högsta möjliga överföringshastighet är definitivt NVMe-baserade modeller något man borde kika på denna rea!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009
Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Just de minnena är inte med på QVL-listan, däremot snarlika moduler specade för 3 000 MHz. Ytterst få 3 200 MHz som Asus vill stå bakom officiellt. Generellt bör det dock inte vara några problem, men som vi säger i videon - det kan vara lite känsligt. Värsta som kan hända är dock att du får skruva ned hastigheten ett snäpp.