Microsoft arbetar på Xbox One utan optisk läsare till lågpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Inbytesprogram aka ta kontrollen så folk inte kan sälja sina begagnade spel vidare

This.

Det är ju garanterat det det handlar om egentligen....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Trodde den enda anledningen man betalade för en xbox one S är för att få 4K bluray?

Permalänk
Medlem

Kan det verkligen bli såpass mycket billigare att skippa läsaren? Troligtvis köper MS in några miljoner i taget och betalar något öre per läsare. Men visst, kanske lite billigare produktion och frakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan det verkligen bli såpass mycket billigare att skippa läsaren? Troligtvis köper MS in några miljoner i taget och betalar något öre per läsare. Men visst, kanske lite billigare produktion och frakt?

Tror ändå tekniken handlar om hundralappar. Sen licens för mpeg2 decoder och en till peng till Sony för BluRay. Man passar säkert också på att nypa i andra tillverkningskostnader mha ny teknik när man ändå håller på.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag inte köpa en utan UHD-Blurayläsare, var som UHD-filmspelare där man fick spelkonsolen på köpet som jag valde en Xbox One S.

Nu visade det sig att jag spelar mycket mer på den än jag tänkt från början, då det är så lätt o smidigt att spela på den.

Det är väl vissa som är helt inne i köp/sälj eller låna spel på skiva och för dem är optiska enheten viktig eller för oss som vill spela filmskivor, men kan erkänna att om jag inte köpt en Xbox One S primärt för att kunna spela upp UHD-Bluray utan bara spelat spel på den så kunde jag ha klarat mig utan optiska läsaren.

Kör i stort bara prenumerationstjänster för spelen och några spel jag ville ha utöver är köpta i store, har bara 2-3 spelskivor köpta på rea.

För en familj som bara streamar tv/film och kanske vill slippa krångel med känsliga fysiska skivor och är ute efter lägsta pris så funkar det nog bra om den inte blir för sniket utrustad med diskutrymme då, även om det är enkelt att utöka med en Usb-disk.

Nu verkar det också som de ska behålla UHD-läsaren i de lite bättre modellerna, så vill man köra skivor går det bra i dem.
Hade varit en helt annan sak om optiska läsaren skulle tas bort helt från alla nya Xbox konsoler, men där är vi inte än.

De skulle tappa rätt många som sett fördelen med UHD-läsaren och även om vi kanske blir allt färre i dessa streamingtider så är det ändå fortfarande en hel del kvar av oss då en bra UHD-skiva ser än så länge så pass mycket bättre ut och har oftast bättre ljud än streamat 4k material.(att sedan många inte bryr sig om kvalitet är en annan sak)

Givetvis skulle intresset bli mindre hos dem som föredrar spelskivor som kan handlas/bytas/lånas också.

Sedan kan man ändå undra över den dagen då man tar bort spel från online-tjänsten då så lär även dagens spelskivor inte fungera då i princip alla nya spel kräver omfattande nedladdning på nätet för att fungera. Var skillnad förr när hela spelet låg på skivor.

Den stora skillnaden är väl att det finns en andrahandsmarknad för spelskivorna men det är många som inte orkar hålla på med det. familjer jag känner vill absolut inte ha känsliga skivor som ungarna lyckas paja utan köper hellre i store och kör prenumeration.
För dem fungerar säkert en sådan här konsol bra, de använder inte skivor ändå.

Men visst tillhör man dem som lånar och köper/säljer spel så är en konsol utan optisk läsare inte så bra.

Permalänk
Medlem

@Cheewie: Ja om man föredrar sönderkomprimerad media så ja visst.

Det är rätt stor skillnad på att spela upp 1080p från blu-ray om man har 110" duk än att streama samma på denna storlek. Eller 4k från uhdbd vs streamat. Men folk har ju vant sig att streama till sin mobil runt 7" och är lyckligt ovetande om hur mycket av informationen som har kastats bort.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Använder inte ens optiskt media sen minst 5år tillbaka, rymmer rätt så många spel på 5TB. 1TB i boxen och 4TB externt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag har blandade åsikter om detta. Mycket bra om man kan pressa priserna med xbox utan optisk läsare. Fast i mitt fall så har jag redan 10 st xbox one titlar på box, samt ibland kan man låna någon kompis xbox one spel och spela, samt även kolla film (även om jag gör det på min hemmabio eller netflix annars) men inför framtiden och kommande generationer kan det vara dags att avveckla optisk läsare. Blu Ray skivorna räcker snart inte till längre för ett spel, samt spelen patchas väldigt fort så skivan blir meningslös.

Nu längre bryr jag mig inte om fysiskt format längre, det sparar plats hemma att slippa alla dessa spel i hyllorna + jag känner folk som är slarviga som tappar bort sina skivor eller tom råkar ha sönder dem, samt inga vibrationer i konsolen..

Det som behövs i framtiden dock är större hårddiskar, min xbox one s med 1tb är smockfull och jag måste rensa hela tiden varje gång jag skaffar ett nytt spel. (orkar inte ha massa externa diskar till min xb1 eller ps4), det är fullt i vardagsrummet med konsoler nu..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

@ducedo: Precis, köper jag ett spel spelar jag det oftast tills jag klarat det och avinstallerar sen. Men med Gold och Xbox gamepass installerar jag och testar lite olika spel som jag vill ha installerade samtidigt, vanligtvis ca 10 stycken och då går det åt lite mer utrymme. Dock skulle jag säga att 500 gb räcker kanske långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan det verkligen bli såpass mycket billigare att skippa läsaren? Troligtvis köper MS in några miljoner i taget och betalar något öre per läsare. Men visst, kanske lite billigare produktion och frakt?

Gissar att de tjänar igen pengarna genom att (på sikt) döda andrahandsmarknaden för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gexxer:

Gissar att de tjänar igen pengarna genom att (på sikt) döda andrahandsmarknaden för spel.

Dels det, möjligtvis. Men också genom att den digitala försäljningen förväntas skötas direkt genom Microsoft i större utsträckning. Även om det finns nedladdningskoder att köpa annanstans än genom Microsofts marknadsplatser. Vilket lär vara kopplat till större förtjänst än om samma produkt sålts på fysiskt medium.

Permalänk
Medlem

Jag är nog en riktig bakåtsträvare, gillar fysisk media, och köper fortfarande musik på cd. Gillar helt enkelt känslan med en fysisk produkt med broschyr och allt. Jag streamar också men är det någon riktigt bra skiva t.ex. så köper jag ofta på cd. Synd om precis allt blir digitalt. :/

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Skrivet av infigo:

Låt mig gissa. 500GB eller 1Tb? Om de inte ska ha optisk läsare så ska de ge en ordentlig disk, minst 2tb.

Skrivet av Masyve:

Behöver man verkligen ha 30-40 spel installerade samtidigt?

Hade hellre sett SSHD/hybrid teknologi för att cacha data snabbare. Problemet med konsoler idag är ju primärt:
1. Deras arbiträra online lösningar suger, lycka till att få gigabit ner på PlayStation's skitnätverk
2. deras 5400RPM hårddiskar lider av popins när du startar open world spel och loading times är oerhört olidliga.

edit: Personligen hade jag gärna sett att de sålde 2 olika konsoler, en med en 250GB SSD och en med en 1TB SSHD då hade folk med högre bandbred kunnat välja en SSD och avinstallera/ominstallera saker istället för att sitta på 20+ spel.

Och räcker in 1TB, så finns det en jättestor marknad för externa hårddiskar. Ja 1TB är lite, men det känns dumt att höja pris på konsoler för den typen av hårdvara när marknaden redan fyllt det behovet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Behöver man verkligen ha 30-40 spel installerade samtidigt?

Långt ifrån alla behöver det.

För de som gör det så är det dessutom (till skillnad från de flesta telefoner) superenkelt att expandera lagringen med ett USB-minne eller en liten USB-SSD/HD.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hm.. jag klarar mig med de 32GB som Switch kommer med. Har ett trettiotal spel.

Tycker att spelutvecklare får lära sig pressa ner storlekarna något.

De av mina vänner som har Xbox/PS4 har endast 2-3 spel var. Att påstå att "typ alla" har 10 spel är fel. Runt 4-5 spel är vanligt. Attach rates höjs en del pga att det finns många "hardcore" gamers som har 30-50 spel.

Jo, har samma observation.

En sådan här konsol är inte heller knappast framtagen med "hard core" gamers i åtanke (de lär köpa en X-version istället).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/